Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen juuri muuttanut Suomeen 30 ulkomaanvuoden jälkeen. Ihmisten suhtautuminen oli minulle täysi šokki!

Vierailija
09.02.2020 |

Olen asunut 10 vuotta Aasiassa ja 20 vuotta Sveitsissä. Meillä on varsinainen koti Etelä-Ranskassa, missä mieheni on kotoisin.

Kun puhun suomalaisten kanssa, te olette kovin vihamielisiä minua kohtaan. Miksi? Kun joskus mainitsen elämästäni ulkomailla, osoitatte heti ettei ole sopivaa kertoa siitä.

Minun koko elämäni on muualla kuin Suomessa, eikö teitä yhtään kiinnosta kuulla siitä?

Ei minulla ole mitään puhuttavaa Suomesta kun en ole täällä asunut kuin 18 vuotiaana viimeksi!

Kommentit (189)

Vierailija
81/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon sait huomiota ja ihmisten kyselyjä suomalaisesta taustasta, kun asuin Aasiassa, Sveitsissä ja Ranskassa?

Nykyään Suomi on jo niin kansainvälistynyt, ettei juuri ihmisiä hetkauta ja kiinnosta vaikka tänne muuttausi syntyperäinen ranskalainen tai sveitsiläinen, vaan he kohtaavat ihmisen ihmisenä.

Omalla työpaikalla ja asuinalueella en edes tiedä kuinka monta eri kansalisuutta on.

Ehkä 50-luvulla olisit saanut enemmän huomiota, kun Suomi oli suljetumpi yhteiskunta.

Vierailija
82/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukset paluumuuttajana on ihan samat. Istun seurassa tuppisuuna, koska kaikki puhuvat vsin suomi-juttujaan, joista en tiedä mitään asuttuani maapallon toisella puolella yli 20 vuotta. En todellakaan tiennyt Suomesta yhtään mitään, kun muutin tänne vuosi sitten. Ja auta armias, jos uskallan kritisoida Suomea mitenkään. Tosiasiahan on se, että Suomi on moneen muuhun paikkaan verrattuna todella ruma ja ankea paikka: ilmasto on huono, kieltoja ja rajoituksia on hirveästi, ja ihmiset ovat jotenkin kamalia eli ilmapiiri on kyttäävä ja huono. Ja tämä siis selvisi minulle muutettuamme Suomeen. Jos olisin tiennyt en olisi tullut!

Ja mikä saa sut kuvittelemaan, että seurassa muut haluaisivat jutella sun kanssasi? Siis kun suhtaudut Suomeen ja meihin suomalaisiin noin negatiivisesti? Ei mua ainakaan kiinnostaisi jutella sun kanssasi yhtään eikä kiinnostaisi tippaakaan, viihdytkö seurassa vai et. 

Tunnen paljon Suomessa asuvia ulkomaalaisia. Ihmisiä eri puolilta maailmaa, jotka opiskelut, työ ja/tai rakkaus on tuonut Suomeen. Kenelläkään heistä ei ole noin vihamielistä ja negatiivista asennetta Suomea ja suomalaisia kohtaan. Heidän kanssaan onkin ihan mukava jutella ja kysellä kaikkea heidän kotimaastaan ja kulttuuristaan. Sun ongelmasi on pelkästään omissa asenteissasi, ei missään muussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon sait huomiota ja ihmisten kyselyjä suomalaisesta taustasta, kun asuin Aasiassa, Sveitsissä ja Ranskassa?

Nykyään Suomi on jo niin kansainvälistynyt, ettei juuri ihmisiä hetkauta ja kiinnosta vaikka tänne muuttausi syntyperäinen ranskalainen tai sveitsiläinen, vaan he kohtaavat ihmisen ihmisenä.

Omalla työpaikalla ja asuinalueella en edes tiedä kuinka monta eri kansalisuutta on.

Ehkä 50-luvulla olisit saanut enemmän huomiota, kun Suomi oli suljetumpi yhteiskunta.

Tämä. Jos on 30 vuotta sitten lähtenyt Suomesta, varmaan kuvittelee, että ulkomailla asuminen tai ulkomailla syntyminen olisi vielä nykyisinkin jotain erikoista ja harvinaista. No ei ole. Tai ehkä jossain Tuupovaarassa, mutta ei isommissa kaupungeissa, joissa on jo totuttu siihen, ettei lääkärinkään äidinkieli aina ole suomi. Olin joulun alla muutaman päivän sairaalassa ja ehkä puolet hoitajista puhui äidinkielenään suomea. 

Vierailija
84/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulitko ilmaiseen leikkaukseen, joukkoseulontoihin, hammasremonttiin ja opiskelujen päätöksiin?

Mina en uskalla tulla Suomeen edes lomalle siita pelosta etta sairastuisin siella. Suomalaiset laakarit eivat pysy ajassa mukana ja antavat ihmisten vammautua kun eivat tieda viimeisimmista laaketieteen keksinnoista.

Mista olet saanut sellaisen kasityksen etta suomalainen sosiaaliturva olisi jotenkin ylivoimaista muihin maihin verrattuna? Ei minun tarvitse tulla sinne mitaan ilmaisia hoitoja karkkymaan , niita saan taallakin ihan riittamiin. Paasen laakarin vastaanotolle vaikka samana paivana ilman mitaan "soittoaikoja".

t. usalainen

Ikävää, että olet vammautunut.

Zinc

Vierailija
85/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Suomihan on mennyttä. Tällä vain halutaan pahaa kaikille. Tämä vihamielisyys ja ärsyntyminen ovat jotain aivan uskomatonta.

Suomalaisten mielenterveys on kaikkea muuta kuin terve. Täällä myös pidetään normaalina sellaista käytöstä jota muualla saisi sut joutumaan oikauden eteen.

Olen itse asunut Italiassa pitkään. Tulin takaisin Suomeen ja se kiusaaminen ja silmätikuksi joutuminen on ollut rankkaa.

Onneksi lähden kohta takaisin.

Onneksi tosiaan lähdet kun suhtautumisesi suomalaisiin on tuollainen. Eipä ihme, etteivät suomalaiset sinusta pidä :D

Jos hänen suhtautuminen on tuollaista? Hän esittää huomioita.

Mikäli ko.kirjoittaja on itse suomalainen niin silloinhan hän on huomioinut olevansa mielenterveysongelmainen. Vain mielenterveysongelmainen syyttää kokonaista kansakuntaa omista ongelmistaan. Terveet osaavat erotella yksilöiden toiminnan.

Väärin meni. Matrix on juurikin kollektiivi ja kaikki kollektiivin osaset ovat vastuussa.

Zinc

Vierailija
86/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukset paluumuuttajana on ihan samat. Istun seurassa tuppisuuna, koska kaikki puhuvat vsin suomi-juttujaan, joista en tiedä mitään asuttuani maapallon toisella puolella yli 20 vuotta. En todellakaan tiennyt Suomesta yhtään mitään, kun muutin tänne vuosi sitten. Ja auta armias, jos uskallan kritisoida Suomea mitenkään. Tosiasiahan on se, että Suomi on moneen muuhun paikkaan verrattuna todella ruma ja ankea paikka: ilmasto on huono, kieltoja ja rajoituksia on hirveästi, ja ihmiset ovat jotenkin kamalia eli ilmapiiri on kyttäävä ja huono. Ja tämä siis selvisi minulle muutettuamme Suomeen. Jos olisin tiennyt en olisi tullut!

Voi sinua, olet niin vanha, ettei silloin ollut vielä Internettiä ja valokuvia :(

Vierailija
87/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sama kuin kuuluisi Mafiaan ja esittäisi ihan viatonta pulliaista. Ehei .. se ihan niin mene.

Vierailija
88/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpahan perkeleen omituista. Itseä ainakin kiinnostaisi kuulla elämästäsi ulkomailla!

Vierailija
89/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ketään kiinnostaisi sinun elämäsi ulkomailla?

Luulitko että sinulle kieritetääan punainen matto eteesi, että voit patsastella? Ja että sinulle esitettään kyksymyksiä ja sinä annat kysymysvuoroja?

:D

Vierailija
90/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Suomihan on mennyttä. Tällä vain halutaan pahaa kaikille. Tämä vihamielisyys ja ärsyntyminen ovat jotain aivan uskomatonta.

Suomalaisten mielenterveys on kaikkea muuta kuin terve. Täällä myös pidetään normaalina sellaista käytöstä jota muualla saisi sut joutumaan oikauden eteen.

Olen itse asunut Italiassa pitkään. Tulin takaisin Suomeen ja se kiusaaminen ja silmätikuksi joutuminen on ollut rankkaa.

Hehheh.. maa missä ylläpito bannailee nimimerkkejä ;)

Joo .. eihän me kiusata .. ei joo ;)

Sin.Ci.ikis.czisMiesSickkisSink koolla ei siis käy Sink Koolla Kis

Vierailija
91/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko nyt mitenkään mahdollista, että se kiusaaminen ja vihamielisyys ovat omaa tulkintaasi? TOtta kai on kulttuurieroja. Joissakin maissa halataan ja hihkutaan, kutsutaan ventovieraatkin kahville ja kailotetaan isoon ääneen ja iloisesti. Joissakin maissa sitten ollaan pidättyväisempiä. Jos ei ymmärrä kulttuurierojan olemassaoloa, varmaan tuntee olonsa oudoksi monessa paikassa, eikä vain Suomessa. Nämä Suomen kauhistelijat ovat yleensä asuneet siellä ihanassa ulkoSuomessansa joitakin vuosia, mutta eivät ole sen kummemmin maailmaa kiertäneet. Totta kai on erilaista tulla Milanosta Tyrväälle. Luulisi kosmopoliitin edes tuon verran ymmärtävän. Ja ei, se ei ole kiusaamista, jos Suomessa ei hyökätä heti poskipusuttelemaan ja halailemaan. Yritä päästä tämän ylu.

Vierailija
92/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on paska maa. Terveisiä Espanjasta :)

Vierailija
93/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 4 vuotta sitten takaisin Suomeen. Olen viihtynyt hyvin.

Ei ihmisiä juurikaan kiinnosta elämäni ulkomailla, ja miksi se kiinnostaisikaan.

Eikä minulla ole tarvettakaan sitä tuoda jatkuvasti esille.

Suomi on muuttunut valtavasti vuodesta 80 jolloin muutin täältä pois. Parempaan suuntaan!

Smalltalk Suomessa on very small talk.

Puhutaan silloin kun on asiaa ja kysytään kun halutaan tietää.

Tykkään asua Suomessa koska tämä paketti kokonaisuudessaan on mielestäni Suomessa hyvä.

Tottakai jotkut yksittäiset asiat ja tavat oli ulkomailla yhtä hyvin tai paremmin mutta se kokonaisuus on täällä hyvin.

Vierailija
94/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukset paluumuuttajana on ihan samat. Istun seurassa tuppisuuna, koska kaikki puhuvat vsin suomi-juttujaan, joista en tiedä mitään asuttuani maapallon toisella puolella yli 20 vuotta. En todellakaan tiennyt Suomesta yhtään mitään, kun muutin tänne vuosi sitten. Ja auta armias, jos uskallan kritisoida Suomea mitenkään. Tosiasiahan on se, että Suomi on moneen muuhun paikkaan verrattuna todella ruma ja ankea paikka: ilmasto on huono, kieltoja ja rajoituksia on hirveästi, ja ihmiset ovat jotenkin kamalia eli ilmapiiri on kyttäävä ja huono. Ja tämä siis selvisi minulle muutettuamme Suomeen. Jos olisin tiennyt en olisi tullut![/

Kerrohan, kuinka monta hyvää pitkäaikaista ystävää sulla oli kun lasket sukulaiset ja perheen pois. Äläkä puhu rumasta Suomesta, hyvänen aika sentään! Kyllä sen jo lentokoneen ikkunasta näkee miten kaunista on kun lähestyy tätä maata!

Minkälaisessa kivikylässä asuit siellä toisessa maassa?

Vierailija
95/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi Sveitsissä asuva. Toivon todella, että tilanteet eivät koskaan pakota palaamaan Suomeen. On niin monta asiaa, jotka saavat Suomen näyttämään takapajuiselta, ettei jaksa edes aloittaa selostusta. Eikä siinä, ei suomalaiset edes kuuntele. En ymmärrä miksi aloittaja on halunnut palata takaisin :D

Kuunteleminen on turhaa, kun on junttien ympäröimänä.

Zinc

Mä olen toiminnan miehiä. Joko asiat voi muttaa tai ei. Mutta jos ympärillä on taantuneita seniilejä papparaisia, joilla ei enää järki kulje, niin siinä ei puhe enää auta ..

Vierailija
96/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet suomalaiset eivät kestä sitä, että joku on onnellinen. Lisäksi täällä on paljon kateutta. Ihmiset ovat helposti vihaisia ja katkeria.

Täällä halutaan hoitaa kaikki, jopa perheen ihmissuhteet, omien sairaiden lasten tai kuolevien vanhusten hoito rahalla. Ihmisiä kaiken lisäksi arvostetaan veronmaksukyky edellä. Sen lisäksi ei esimerkiksi tarvitse kyetä empatiaan.

Olen ylpeästi suomalainen (kulttuuri, luonto, tiede), asun täällä enkä haikaile muualle - mutta pidän meitä suomalaisia jollain tapaa kollektiivisesti sairaina, masentuneina.

Raha on saanut täällä aivan suhteettoman aseman. Jopa vähäisestä syntyvyydestä, lasten saamisesta, puhutaan täällä lähinnä vain kansantalouden näkökulmasta, muutoin negatiivisen kautta.

On helppo uskoa, että muualla asuneilla paluumuuttajilla on vaikeaa tässä henkisessä ilmapiirissä. Itsekin tätä usein ihmettelen. Aivan kuin elämä täällä olisi suunnatonta paskaa ja jos joku onkin onnellinen täällä - taikka muualla - hänet pitää psykologisin keinoin tuhota.

Vierailija
97/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaiset juntit

paska maa paska valuutta

onneksi pian Japaniin

Vierailija
98/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet suomalaiset eivät kestä sitä, että joku on onnellinen. Lisäksi täällä on paljon kateutta. Ihmiset ovat helposti vihaisia ja katkeria.

Täällä halutaan hoitaa kaikki, jopa perheen ihmissuhteet, omien sairaiden lasten tai kuolevien vanhusten hoito rahalla. Ihmisiä kaiken lisäksi arvostetaan veronmaksukyky edellä. Sen lisäksi ei esimerkiksi tarvitse kyetä empatiaan.

Olen ylpeästi suomalainen (kulttuuri, luonto, tiede), asun täällä enkä haikaile muualle - mutta pidän meitä suomalaisia jollain tapaa kollektiivisesti sairaina, masentuneina.

Raha on saanut täällä aivan suhteettoman aseman. Jopa vähäisestä syntyvyydestä, lasten saamisesta, puhutaan täällä lähinnä vain kansantalouden näkökulmasta, muutoin negatiivisen kautta.

On helppo uskoa, että muualla asuneilla paluumuuttajilla on vaikeaa tässä henkisessä ilmapiirissä. Itsekin tätä usein ihmettelen. Aivan kuin elämä täällä olisi suunnatonta paskaa ja jos joku onkin onnellinen täällä - taikka muualla - hänet pitää psykologisin keinoin tuhota.

Tässäkin on kaksi asiaa: media ja oikeat ihmissuhteet. On ihan totta kaikki tuo, mitä sanoit. Siis kun tarkoitetaan medialla sitä, mistä Suomessa puhutaan. Kun taas puhutaan läheisten ja ystävien kanssa, ei taideta kovinkaan usein puhua syntyvyydestä kansantalouden näkökulmasta eikä välttämättä syntyvyydestä yleensäkään. Puhutaan ihan muista asioista. Asioista, joita puhujien elämässä on. Tehdään yhdessä, nautitaan toisten seurasta ja puhutaan elämästä. Jaetaan niin ilot kuin surutkin. 

Vierailija
99/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulitko ilmaiseen leikkaukseen, joukkoseulontoihin, hammasremonttiin ja opiskelujen päätöksiin?

Nämä ovat kyllä uskomattomia oletuksia, joita vain suomalsisella voi olla. Nautin Saksan huippuhyvästä "ilmaisesta" terveydenhoidosta. Suomalaista ei voi verratakkaan siihen. Mutta just tällaisia kommentteja minäkin olen saanut kun olosuhteiden pakodta jouduin kerran viipymään hieman pidempään Suomessa. Tai se, että "kun teillä on noin paljon lapsia niin eikö kannattais muuttaa takaisin Suomeen niin saisitte hyvät lapsilisät". Voi taivas tätä suomalaisten tietämättömyyttä. Ja jos näitä oletuksia alat oikomaan, niin olet se vihamielinen ulkosuomalainen.

Vierailija
100/189 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutit varmaan Porvooseen?

Tämä samanlainen aloitus toistuu tällä aika usein.

Jep, sama virsi. Nyt ei vaan mainittu Berliiniä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi