Olen juuri muuttanut Suomeen 30 ulkomaanvuoden jälkeen. Ihmisten suhtautuminen oli minulle täysi šokki!
Olen asunut 10 vuotta Aasiassa ja 20 vuotta Sveitsissä. Meillä on varsinainen koti Etelä-Ranskassa, missä mieheni on kotoisin.
Kun puhun suomalaisten kanssa, te olette kovin vihamielisiä minua kohtaan. Miksi? Kun joskus mainitsen elämästäni ulkomailla, osoitatte heti ettei ole sopivaa kertoa siitä.
Minun koko elämäni on muualla kuin Suomessa, eikö teitä yhtään kiinnosta kuulla siitä?
Ei minulla ole mitään puhuttavaa Suomesta kun en ole täällä asunut kuin 18 vuotiaana viimeksi!
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla ole mitään muuta puheenaiheita kuin se että olet asunut ulkomailla? Voisit yrittää keskustella muustakin.
Multa meni ohi et missä kohtaa aloituksessa ap sanoikaan, että hän puhuu aina vain ja ainoastaan ulkomailla olemisesta eikä ikinä mistään muusta?
Sanotko vielä mistä keksit sen?
Tai jätä sanomatta. Vahvistit jo kommentillasi apn huomion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Suomihan on mennyttä. Tällä vain halutaan pahaa kaikille. Tämä vihamielisyys ja ärsyntyminen ovat jotain aivan uskomatonta.
Suomalaisten mielenterveys on kaikkea muuta kuin terve. Täällä myös pidetään normaalina sellaista käytöstä jota muualla saisi sut joutumaan oikauden eteen.
Olen itse asunut Italiassa pitkään. Tulin takaisin Suomeen ja se kiusaaminen ja silmätikuksi joutuminen on ollut rankkaa.
Onneksi lähden kohta takaisin.Onneksi tosiaan lähdet kun suhtautumisesi suomalaisiin on tuollainen. Eipä ihme, etteivät suomalaiset sinusta pidä :D
Jos hänen suhtautuminen on tuollaista? Hän esittää huomioita.
Mikäli ko.kirjoittaja on itse suomalainen niin silloinhan hän on huomioinut olevansa mielenterveysongelmainen. Vain mielenterveysongelmainen syyttää kokonaista kansakuntaa omista ongelmistaan. Terveet osaavat erotella yksilöiden toiminnan.
Aloitus on työttömien kadehtijan päivän satutunti - ettekö huomaa?
Oikeassa elämässä varpaitasi nuoltaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas kommenteista näkee mikä on maassa tunnelma. On se kovaa kestää, että jollakin on mennyt elämässä hyvin ja paremmin kun itsellä. Just niin perisuomalaista kun voi vaan olla.
Kun joku kertoo ap:n tavoin asuneensa Sveitsissä jne. niin heti ollaan lyttäämässsä mikä sinä oikeen luulet olevasi.
En voi sille mitään, mutta myötähäpeää tässä väkisinkin tuntee kun osalla suomalaisia, varsin monella, on niin heikko itsetunto ettei voi olla tuntematta huonoutta ja pitää osoittaa mieltä tai alkaa ripittämään sitä ihmistä asiasta. Eikö nämä ihmiset tajua, että se jos mikä kun ei osaa edes hieman myötäelää toisen onnea osoittaa oman pienuutensa.
Ei vaan sinäkin heti ajattelet, että ulkomailla asuneella menee paremmin kuin suomalaisella, tajuathan? Se on juuri se pointti itsensä ylentämisestä ja suomalaisten alentamisesta. Suomessa kun voi mennä paremmin kuin ulkomailla :)
Ei, en ajattele, vaan sitä että jos ja kun suomalainen ei näemmä osaa myötäelää toisen onnea vaan kokee tilanteen heti kilpailuksi.
Miksi suomalainen ei kerro omista menestymisistään jos on jotain mitä kertoa ja voisi sitten yhdessä iloita onnistumisista, vai kuinka. Se olisi sitä kokemuksien jakamista ja myötäelämistä.
Ei, se ei tule edes mieleen, koska suomalainen kokee heti huonommuutta, joko siksi ettei koe onnistuneensa tai sitten jos niitä on, niin niistä ei osata tai ainakaan sovi kertoa. Koska sehän olisi jo leuhkimista -- hui kauhistus!
Suomalaisten itsetunto on olemattoman heikko, muuten paitsi kännissä ja jääkiekossa.
Miksi oletus on, että minua kiinnostaisi sun elämä ulkomailla? Ethän itsekään ole kiinnostunut millaista meidän suomessa asuvien elämä on kaikkina näinä vuosina ollut kun sinä olet asunut täältä poissa.
Vierailija kirjoitti:
Tulitko ilmaiseen leikkaukseen, joukkoseulontoihin, hammasremonttiin ja opiskelujen päätöksiin?
Just. Totuushan on että Sveitsissä on huomattavasti parempi terveydenhuolto kuin Suomessa, lisäksi palkka on luokkaa tripla. Sieltä ei ihan tasan varmasti kukaan muuta suomeen olemattomien "palvelujen" perässä. Tällaiset viestit vain vahvistavat apn kokemukset todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletus on, että minua kiinnostaisi sun elämä ulkomailla? Ethän itsekään ole kiinnostunut millaista meidän suomessa asuvien elämä on kaikkina näinä vuosina ollut kun sinä olet asunut täältä poissa.
Ap, ei kyllä sanonut ettei olisi kiinnostunut kuulemaan Suomesta vaan, että hän ei osaa puhua Suomen asioista kun ei täällä ole ollut kolmeen vuosikymmeneen.
Se tarkoittaa tietysti sitä, että kun kerrot hänelle Suomesta, niin hän luonnollisesti vertaa siihen mistä hänellä on kokemusta. Se että hän sitten kommentoi asiaa omasta tutusta näkökulmastaan, ei aina tarkoita sitä että kun kertoo miten asiat ovat muualla, että hän haluaa leuhkia vaikka joku asia olisikin muualla paremmin. Se on yleensä vain tapa työstää ja yrittää ymmärtää asioita.
Usein tämän kaltaisissa tilanteissa kannattaa yrittää asettua hetkeksi sen toisen asemaan ilman ennakkoluuloja ja miettiä, miltä asiat silloin itsestä näyttäisivät kun niitä katselisi muualta tulleen silmin. Pelkkä yrityskin nähdä useammasta näkökulmasta asioita auttaa ymmärtämään muita kulttuureita ja miten siellä eletään.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostiko ranskalaisia, aasialaisia ja sveitsiläisiä kuunnella elämästäsi Suomessa?
Tämä on just pointti jota suomalaiset ei tajua, koska Suomessa tasapäistäminen on vahvasti esillä. Kaikkien pitäisi olla samalla viivalla, joten jos jollain on joku erilainen kokemus, suomalainen tyyli on vaieta toisen kokemus kuoliaaksi, ei olla kiinnostuneita, ei haluta/kestetä kuulla siitä, koska itse ei olla asuttu ulkomailla. Suomessa kielletään kokemuksen arvo siltä jolla se on, niin että ei kuunnella, ei haluta tietää. JA tämä ei ole myytti, tätä oikeasti tapahtuu, vaikka eivät kaikki ihmiset sorru tällaiseen käytökseen tietty.
Ja sitte pointtiin, tuo ylläoleva kysymys, vastaus kuuluu KYLLÄ! Suurin osa muiden maiden kansalaisista on todella kiinnostuneita sinusta ja kotimaastasi, kuulemaan siitä ja kokemuksistasi yms.
Itse asun Kaliforniassa ja työni puolesta tapaan koko ajan uusia ihmisiä ja koska puheestani kuulee, että en ole natiivi jenkki, aina kysytään mistä olen kotoisin ja sitten Suomesta puhutaankin kyllästymiseen asti ja paljon. Itse en jaksaisi, mutta ajattelen asian niin, että voin välittää hyvää Suomi-kuvaa ja vaikuttaa positiivisesti siihen, miten Suomesta ajatellaan, kun jaksan jaaritella ja korjata kysyjän mielikuvia, jotka ehkä vääriä.
Ja kyllä, heitä aidosti kiinnostaa!! Jos yritän vaihtaa teeman pois Suomesta, he kääntävät useimmiten sen takaisin Suomeen. Jep. No erot ovat kulttuurisia, monet muut kansallisuudet eivät koe sitä uhaksi, jos jollain on erilaisia kokemuksia. Suomalainen ei kestä sitä, jos joku on tehnyt jotain "hienompaa" elämässään kuin hän?
Mulla ei Suomessa käydessä ongelmaa kylläkään, vastaan ulkomaan asumisesta kysyttäessä, en tuo sitä ikinä missään itse esiin, niin eipä tarvi kokea syrjimistä, kateutta tms. Kerron vaan niille jotka haluavat oikeasti asiasta kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ylipäänsä kiinnosta muiden ihmisten asiat. Haluan keskustella ystävieni kanssa ilmiöistä, kirjoista, asioista. En kenenkään arjesta, ihan riippumatta siitä missä maailmankolkassa se arki sijaitsee.
Mikään ei ole niin pitkästyttävää kuin ulkosuomalaiset joita kaikkien pitäisi palvoa silloin kun he alentuvat laskemaan pyhät jalkansa isänmaan kamaralle. Minun tuttavapiirissäni oli yksi daami joka asui ensin Pekingissä ja sitten Nykissä. Kesäksi tuli Suomeen ja oletti aina että kaikilla ei ole mitään muuta kuin aikaa tavata Suurta Maailmanmatkaaja. Oli kovin loukkaantunut kun meillä oli oma elämämme ja omat menomme... Ei osannut puhua mistään muusta kuin "elämäni ulkomailla" -aiheesta.
Koska minä tykkään keskustella, en kuunnella mitään minäminäminä -monologia, emme ole enää tuttavia.
TÄMÄ ON JUST SITÄ NEGAA, jota ap ihmetteli. Suomessa pitää olla tosi varuillaan, ettei saa tämmöistä mysrkyä niskaansa jos kertoo omista kuulumisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostiko ranskalaisia, aasialaisia ja sveitsiläisiä kuunnella elämästäsi Suomessa?
Tämä on just pointti jota suomalaiset ei tajua, koska Suomessa tasapäistäminen on vahvasti esillä. Kaikkien pitäisi olla samalla viivalla, joten jos jollain on joku erilainen kokemus, suomalainen tyyli on vaieta toisen kokemus kuoliaaksi, ei olla kiinnostuneita, ei haluta/kestetä kuulla siitä, koska itse ei olla asuttu ulkomailla. Suomessa kielletään kokemuksen arvo siltä jolla se on, niin että ei kuunnella, ei haluta tietää. JA tämä ei ole myytti, tätä oikeasti tapahtuu, vaikka eivät kaikki ihmiset sorru tällaiseen käytökseen tietty.
Ja sitte pointtiin, tuo ylläoleva kysymys, vastaus kuuluu KYLLÄ! Suurin osa muiden maiden kansalaisista on todella kiinnostuneita sinusta ja kotimaastasi, kuulemaan siitä ja kokemuksistasi yms.
Itse asun Kaliforniassa ja työni puolesta tapaan koko ajan uusia ihmisiä ja koska puheestani kuulee, että en ole natiivi jenkki, aina kysytään mistä olen kotoisin ja sitten Suomesta puhutaankin kyllästymiseen asti ja paljon. Itse en jaksaisi, mutta ajattelen asian niin, että voin välittää hyvää Suomi-kuvaa ja vaikuttaa positiivisesti siihen, miten Suomesta ajatellaan, kun jaksan jaaritella ja korjata kysyjän mielikuvia, jotka ehkä vääriä.
Ja kyllä, heitä aidosti kiinnostaa!! Jos yritän vaihtaa teeman pois Suomesta, he kääntävät useimmiten sen takaisin Suomeen. Jep. No erot ovat kulttuurisia, monet muut kansallisuudet eivät koe sitä uhaksi, jos jollain on erilaisia kokemuksia. Suomalainen ei kestä sitä, jos joku on tehnyt jotain "hienompaa" elämässään kuin hän?
Mulla ei Suomessa käydessä ongelmaa kylläkään, vastaan ulkomaan asumisesta kysyttäessä, en tuo sitä ikinä missään itse esiin, niin eipä tarvi kokea syrjimistä, kateutta tms. Kerron vaan niille jotka haluavat oikeasti asiasta kuulla.
Ja kyllä mä ajattelen niin, että jos kommentoi jotain siihen tyyliin että kylläpä se nyt on olevinaan hienompaa kun on asunut ulkomailla (ihan tavallisessa, ei leuhkivassa keskustelussa) niin kyllä se silloin johtuu ihan siitä että itse pitää ulkomailla asumista hienompana ja kateus pistää.
Aika moni ulkomailla asuva suomalainen, minä myös, ei itse pidä ulkomailla asumista yhtään sen hienompana. Sitä nyt vain on syystä tai toisesta muuttanut, työ, suhde, muuten vaan.
Kritiikkiä ja kehuja yleensä on suuntaan ja toiseen.
Mutta en kyllä näin lynkkaavaa keskustelua ole kohdannut Suomen ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ylipäänsä kiinnosta muiden ihmisten asiat. Haluan keskustella ystävieni kanssa ilmiöistä, kirjoista, asioista. En kenenkään arjesta, ihan riippumatta siitä missä maailmankolkassa se arki sijaitsee.
Mikään ei ole niin pitkästyttävää kuin ulkosuomalaiset joita kaikkien pitäisi palvoa silloin kun he alentuvat laskemaan pyhät jalkansa isänmaan kamaralle. Minun tuttavapiirissäni oli yksi daami joka asui ensin Pekingissä ja sitten Nykissä. Kesäksi tuli Suomeen ja oletti aina että kaikilla ei ole mitään muuta kuin aikaa tavata Suurta Maailmanmatkaaja. Oli kovin loukkaantunut kun meillä oli oma elämämme ja omat menomme... Ei osannut puhua mistään muusta kuin "elämäni ulkomailla" -aiheesta.
Koska minä tykkään keskustella, en kuunnella mitään minäminäminä -monologia, emme ole enää tuttavia.
TÄMÄ ON JUST SITÄ NEGAA, jota ap ihmetteli. Suomessa pitää olla tosi varuillaan, ettei saa tämmöistä mysrkyä niskaansa jos kertoo omista kuulumisistaan.
Onkohan nyt niin, että tämä tuttu halusi että häntä palvotaan, vai halusiko vain tavata tuttuja..
Ei ole helppoa järjestää lomaa niin että kaikille sopii nähdä, mutta varsinkin kun jos toinen tulee toiselta puolelta maapalloa niin voisi kuvitella, että jos hänestä pitää voisi joustaa aika paljonkin että hänet tapaisi silloin?
Asun itse ulkomailla ja kun käyn Suomessa, ilmoittelen tutuille ja kenelle sopii nähä. Jos jollain on aina silloin prismassa käynti tai serkun kaiman kissanristiäiset joista ei voi joustaa, ja kun toi puoli tuntia on niin pitkä matka ajaakin, niin kyllä ne sitten jää, että ei väkisin.
Samalla tavalla jos joku tuttuni tulee tänne kaupunkiin jossa asun, ihan ilomielin joustan omissa elämäni menoissa että saan järjestettyä hetken tavata heitä.
Kyllähän tämä raivo täällä palstalla osoittaa ap:n pointin täysin oikeaksi. Suomalaiset on täysin sairasta kansaa! Hyi olkoon!
Aika vihamielisiä kirjoittajia tässäkin ketjussa ja sehän kuvastaa juuri tätä suomalaisten äkäisyyttä. Eli MOT.
Mutta miksi suomalaiset ovat näin vihaista kansaa?
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi Sveitsissä asuva. Toivon todella, että tilanteet eivät koskaan pakota palaamaan Suomeen. On niin monta asiaa, jotka saavat Suomen näyttämään takapajuiselta, ettei jaksa edes aloittaa selostusta. Eikä siinä, ei suomalaiset edes kuuntele. En ymmärrä miksi aloittaja on halunnut palata takaisin :D
Ja itse roikut täällä palstailemassa :D
Ei taida olla Sveitsissäkään parempaa seuraa *tirsk*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sinua kiinnostaa Suomessa peräkylän jutut ja pidät niitä yhtä arokkaina kuin Kalifornian tapahtumia? Miksi sitten ajattelet, että suomalainen pitäisi vaikka nyt Kaliforiassa asumista "hienompana kuin Suomessa asumista? Kun ei pidä niin mitäs sitten?
Suomesta on vaikea löytää ystäviä kun täällä ollaan niin sisäänpäin kääntyneitä. :(
Minun kokemukset paluumuuttajana on ihan samat. Istun seurassa tuppisuuna, koska kaikki puhuvat vsin suomi-juttujaan, joista en tiedä mitään asuttuani maapallon toisella puolella yli 20 vuotta. En todellakaan tiennyt Suomesta yhtään mitään, kun muutin tänne vuosi sitten. Ja auta armias, jos uskallan kritisoida Suomea mitenkään. Tosiasiahan on se, että Suomi on moneen muuhun paikkaan verrattuna todella ruma ja ankea paikka: ilmasto on huono, kieltoja ja rajoituksia on hirveästi, ja ihmiset ovat jotenkin kamalia eli ilmapiiri on kyttäävä ja huono. Ja tämä siis selvisi minulle muutettuamme Suomeen. Jos olisin tiennyt en olisi tullut!
Muista maista on sina kiinnostava kuulla, mutta ei 24/7/365.
Myöskään jatkuvaa Suomen haukkumisra en jaksa kuunnelle, silloin herää lähinnä kysymys miksi ihmeessä edes olet täällä.