Olen juuri muuttanut Suomeen 30 ulkomaanvuoden jälkeen. Ihmisten suhtautuminen oli minulle täysi šokki!
Olen asunut 10 vuotta Aasiassa ja 20 vuotta Sveitsissä. Meillä on varsinainen koti Etelä-Ranskassa, missä mieheni on kotoisin.
Kun puhun suomalaisten kanssa, te olette kovin vihamielisiä minua kohtaan. Miksi? Kun joskus mainitsen elämästäni ulkomailla, osoitatte heti ettei ole sopivaa kertoa siitä.
Minun koko elämäni on muualla kuin Suomessa, eikö teitä yhtään kiinnosta kuulla siitä?
Ei minulla ole mitään puhuttavaa Suomesta kun en ole täällä asunut kuin 18 vuotiaana viimeksi!
Kommentit (189)
En kyllä tunnista tuollaista. Omissa ympyröissäni on tänä kesänä kiinostuneestl vertailtu, millaista oli elää koronavuodet Tokiossa, Los Angelesissa tai Rio de Janeirossa ja mitä kaikkea on muuttunut Suomessa ja maailmalla viime tapaamisen jälkeen.
Suomalaisille on iskostettu ajatus omasta erinomaisuudesta verrattuna muihin maihin ja jatkuva vertailu, mikä on kilpailuyhteiskuntaa. Tästä syystä suomalaisen ajatukset ovat useasti vertailevia mitä tulee ulkomaihin. Ja sitä heti aletaan ajattelemaan, että miten meillä on paremmin kuin siellä brasiliassa tai kreikassa. Halutaan olla tyytyväisiä suomen oloihin ja pitää suomea parhaana paikkana ja muualle muuttaneita pidetään jonkunlaisina pettureina.
Kun palasin ulkomailta ja olin varma että työkokemukselani ja kielitaidoilla saan työtä, minulta kysyttiin mitä olen suomessa tehnyt? Siis noin 18v aikaisemmin ja siitä sitten..en saanut työtä oli onneksi hieman omaisuutta silloin että pärjäsin alkuun.
Myös esim srk vierastivat sitä että olin nähnyt onenlaisia seurakuntia ja osallistunut erilaisiin kokouksiin jne. Vasta kun vaikenin kaikesta ulkomailla eletystä, minut hyväksyttiin. Surullista.
Voi Sveitsi. Niin tasapuolinen ja neutraali maa.
Ap. Eikö ole ikävää? Mä oon asunut Suomessa koko elämäni ja todella harvoin kohtaa aitoja ihmisiä. Silti osa näistäkin paljastuu jonkinasteisiksi manipuloijiksi ym, ensin esitettyään mukavaa ihmistä.
Aivan hiton surullista.
Eihän sinun elämäsi ulkomailla kiinnosta meitä, ellei sinua kiinnosta meidän elämämme täällä entisessä ja ilmeisesti nykyisessäkin kotimaassasi. Oletkohan liian täynnä itseäsi ja ulkomaalaisia miehiäsi?
Se on se ihana suomainen kateus.
Jos joku haaveilee ulkomaille muutosta, ovat kommentit käsittämättömän negatiivisia ja jopa vihamielisiä.
Tätäkin ketjua lukiessa vahvistuu enemmän ja enemmän tunne, että muutan ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin myös lähes 30 v jälkeen palata Suomeen. Siksi koska se on minun kotimaani ja siellä puhutaan äidinkieltäni. Ja siellä asuu minulle rakkaita ihmisiä. Nyt kun lapset alkavat jo jokainen vähitellen pärjätä omillaan, voisin ihan hyvin muuttaa (heitä en Suomeen haluaisi tuoda eivätkä he itse koskaan halunneet, vaikka puhuvat suomea). Olen jo katsonut paikan, mistä aion ostaa talon jne. Ilmastokin olisi minulle ok, en pelkää talvea. Ainoa asiat, jotka minua askarruttavat on juuri tuo henkinen ilmapiiri. Ja Suomen huono terveydenhoito.
Ei tänne kannata palata. Itse aion jättää uppoavan laivan.
Minä mietin myös lähes 30 v jälkeen palata Suomeen. Siksi koska se on minun kotimaani ja siellä puhutaan äidinkieltäni. Ja siellä asuu minulle rakkaita ihmisiä. Nyt kun lapset alkavat jo jokainen vähitellen pärjätä omillaan, voisin ihan hyvin muuttaa (heitä en Suomeen haluaisi tuoda eivätkä he itse koskaan halunneet, vaikka puhuvat suomea). Olen jo katsonut paikan, mistä aion ostaa talon jne. Ilmastokin olisi minulle ok, en pelkää talvea. Ainoa asiat, jotka minua askarruttavat on juuri tuo henkinen ilmapiiri. Ja Suomen huono terveydenhoito.