Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen juuri muuttanut Suomeen 30 ulkomaanvuoden jälkeen. Ihmisten suhtautuminen oli minulle täysi šokki!

Vierailija
09.02.2020 |

Olen asunut 10 vuotta Aasiassa ja 20 vuotta Sveitsissä. Meillä on varsinainen koti Etelä-Ranskassa, missä mieheni on kotoisin.

Kun puhun suomalaisten kanssa, te olette kovin vihamielisiä minua kohtaan. Miksi? Kun joskus mainitsen elämästäni ulkomailla, osoitatte heti ettei ole sopivaa kertoa siitä.

Minun koko elämäni on muualla kuin Suomessa, eikö teitä yhtään kiinnosta kuulla siitä?

Ei minulla ole mitään puhuttavaa Suomesta kun en ole täällä asunut kuin 18 vuotiaana viimeksi!

Kommentit (189)

Vierailija
41/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä provo, mutta täälle provoilijalle ihan kysymys: kuinka paljon luulet, että aasialaisia, sveitsiläisiä tai eteläranskalaisia olisi kiinnostanut, jos olisit lompsinut sinne ja alkanut kailottamaan, että olet sitten muuten Suomesta kotoisin ja olisit olettanut jokaisen vastaantulijan olevan valtavan kiinnostanut tästä asiasta.

Ehkä olet vaan tylsä tyyppi, eivätkä minäkään maalaiset jaksa kuunnella jaarituksiasi.

T. Ulkosuomalainen, ihana olla Suomessa aina kun voin.

Vierailija
42/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetusti haukut Suomea ja suomalaisia ja kehut muita maita ja yrität nousta kokemuksillasi suomalaisten yläpuolelle. Sellainen itsensä ylentäminen johtaa yksinäisyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei miks kukaan ei oo kiinnostunut ku MÄ oon ollut ranskassa siis MÄ hei?

Vierailija
44/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulitko ilmaiseen leikkaukseen, joukkoseulontoihin, hammasremonttiin ja opiskelujen päätöksiin?

Vierailija
45/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Suomihan on mennyttä. Tällä vain halutaan pahaa kaikille. Tämä vihamielisyys ja ärsyntyminen ovat jotain aivan uskomatonta.

Suomalaisten mielenterveys on kaikkea muuta kuin terve. Täällä myös pidetään normaalina sellaista käytöstä jota muualla saisi sut joutumaan oikauden eteen.

Olen itse asunut Italiassa pitkään. Tulin takaisin Suomeen ja se kiusaaminen ja silmätikuksi joutuminen on ollut rankkaa.

Onneksi lähden kohta takaisin.

Onneksi tosiaan lähdet kun suhtautumisesi suomalaisiin on tuollainen. Eipä ihme, etteivät suomalaiset sinusta pidä :D

Vierailija
46/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä ihmettä sitten muutit suomeen, olisit pysynyt vaan siellä ulkomailla? Vai ajoiko sosiaalituet porsaan takaisin kotiin?

Eikö tämä kommentti vahvista aloituksessa esitettyä asiaa? Ohis.

Vierailija
47/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tämä keskustelu osoittaa hyvin apn pointin.

Aika moni kommentti huutelee maitojunasta, siitä että ei se noin voi olla, tai olettaa että oletusarvoisesti ap on leuhka joka kysymättä pitää pitkiä puheita ulkomailta.

Ja mikä siinä on että ulkomailta ei voi muuttaa takaisin Suomeen vain koska nyt tuntuu siltä vaihteeksi. Moni kommentti on oikein vahingoniloinen että maitojunalla kotiin sitten kuitenkin.

Mulla on kokemuksia siitä, että ihmisiä kiinnostaa jutella ihan normaalisti, ja jos joku juttu liittyy tarinaan mikä on tapahtunut ulkomailla niin en ole saanut negatiivisia kommentteja. Mutta olen nähnyt vierestä myös toisenlaista suhtautumista.

Toisaalta, olen nähnyt vierestä myös kuinka ärsyttävää on se leuhkiminen ja ihan joka asiassa ulkomailla asumisen esiin tuominen. Se on jo absurdia, ja ymmärrän ettei silloin jaksakaan kuunnella. Joka asiasta on aasinsilta siihen kun oli x maassa ja oli niin hienoa.

En tiedä mikä on mun loppuyhteenveto tähän kommenttiin :D

Vierailija
48/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Suomihan on mennyttä. Tällä vain halutaan pahaa kaikille. Tämä vihamielisyys ja ärsyntyminen ovat jotain aivan uskomatonta.

Suomalaisten mielenterveys on kaikkea muuta kuin terve. Täällä myös pidetään normaalina sellaista käytöstä jota muualla saisi sut joutumaan oikauden eteen.

Olen itse asunut Italiassa pitkään. Tulin takaisin Suomeen ja se kiusaaminen ja silmätikuksi joutuminen on ollut rankkaa.

Onneksi tosiaan lähdet kun suhtautumisesi suomalaisiin on tuollainen. Eipä ihme, etteivät suomalaiset sinusta pidä :D

Jos hänen suhtautuminen on tuollaista? Hän esittää huomioita.

Vierailija
49/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten pitäisi kiinnostaa? Suomen koulutusjärjestelmä takaa sen, että tiedämme muista maista tarvittavan.

Ellet ole ikiinnostava tyyppi, ei sinun kokemuksesi lisää siihen mitään.

Jossain Aasian tuppukylässä ei olla ehkä koskaan eurooppalaisia nähtykään, heitä ehkä kiinnosti kuulla, tykkäätkö enemmän kissoista vai koirista. Lautasella.

Vierailija
50/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää matkaa! Toivottavasti pysyt siellä oikein pitkään. 😊

Vierailija
51/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulitko ilmaiseen leikkaukseen, joukkoseulontoihin, hammasremonttiin ja opiskelujen päätöksiin?

Toimii nuo asiat muuallakin.

Vierailija
52/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ole mitään muuta puheenaiheita kuin se että olet asunut ulkomailla? Voisit yrittää keskustella muustakin.

Vierailija
53/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas kommenteista näkee mikä on maassa tunnelma. On se kovaa kestää, että jollakin on mennyt elämässä hyvin ja paremmin kun itsellä. Just niin perisuomalaista kun voi vaan olla.

Kun joku kertoo ap:n tavoin asuneensa Sveitsissä jne. niin heti ollaan lyttäämässsä mikä sinä oikeen luulet olevasi.

En voi sille mitään, mutta myötähäpeää tässä väkisinkin tuntee kun osalla suomalaisia, varsin monella, on niin heikko itsetunto ettei voi olla tuntematta huonoutta ja pitää osoittaa mieltä tai alkaa ripittämään sitä ihmistä asiasta. Eikö nämä ihmiset tajua, että se jos mikä kun ei osaa edes hieman myötäelää toisen onnea osoittaa oman pienuutensa.

Vierailija
54/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Näitä tällaisia on ollut niin kauan kuin muistan (olen 60 v.), näitä jotka nauttivat suuresti Suomea ja suomalaisia mollatessaan. Taudin kuvaan kuuluu, että kaikki on ihan pskaa, kulttuuri, kansan luonne, politiikka, talous. Suomi on junttila, takapajula, mennyttä, kehitysmaa, sulkeutunut mennyt maailmaa, tuhon oma. Suomalaisten pitäisi nöyränä levittää punainen matto jokaiselle ulkomaailaiselle tai palvoa ulkomailla sivistynyttä ja suomalaisuutensa taakan poispessyttä entistä

suomalaista. 

Samaan aikaan näinä vuosina Suomi on noussut top 10 lähes kaikessa mairittelevassa, onpa ollut jopa ykkönen 'kaikkein vähiten epäonnistunein valtio' -kategoriassa. Siinä vissiin näillä mollaajilla on sietämistä ja vtuttaahan se, jos se mitä vihaa ja kadehtii, pärjääkin. Näistä kun moni tuntuu ajattelevan, että 'meidän jälkeen vedenpaisumus' ja kun ei sitä tulekaan, kukaan ei kaipaa, eikä ole niin kauhean kiinnostunut - niin kyllähn sekin varmaan pistää ketuttamaan tällaista luonnetta. Voi, voi.

Vierailija
55/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista tuota. Päinvastoin, suvussa on ulkomailta lomalle saapuneet aina olleet odotettuja kunniavieraita joilta innokkaasti kysellään minkälaista siellä on. Samoin itse olen aina ollut kiinnostunut kuulemaan ystävieni kuulumisia ja kokemuksia, missä sitten ovatkin asuneet. Ja nuorena kun asuin vähän aikaa ulkomailla itsekin, ystävyyssuhteet kestivät sen vallan mainiosti, ja suku otti avosylin vastaan kun palasin.

Vierailija
56/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taas kommenteista näkee mikä on maassa tunnelma. On se kovaa kestää, että jollakin on mennyt elämässä hyvin ja paremmin kun itsellä. Just niin perisuomalaista kun voi vaan olla.

Kun joku kertoo ap:n tavoin asuneensa Sveitsissä jne. niin heti ollaan lyttäämässsä mikä sinä oikeen luulet olevasi.

En voi sille mitään, mutta myötähäpeää tässä väkisinkin tuntee kun osalla suomalaisia, varsin monella, on niin heikko itsetunto ettei voi olla tuntematta huonoutta ja pitää osoittaa mieltä tai alkaa ripittämään sitä ihmistä asiasta. Eikö nämä ihmiset tajua, että se jos mikä kun ei osaa edes hieman myötäelää toisen onnea osoittaa oman pienuutensa.

Teet nyt stereotypisen oletuksen, että elämässä on mennyt jotenkin erityisen hyvin ja paremmin kuin Suomessa koko elämänsä asuneilla, vain sen vuoksi että on asunut ulkomailla.

Vierailija
57/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mina en uskalla tulla Suomeen edes lomalle siita pelosta etta sairastuisin siella. Suomalaiset laakarit eivat pysy ajassa mukana ja antavat ihmisten vammautua kun eivat tieda viimeisimmista laaketieteen keksinnoista.

Mista olet saanut sellaisen kasityksen etta suomalainen sosiaaliturva olisi jotenkin ylivoimaista muihin maihin verrattuna? Ei minun tarvitse tulla sinne mitaan ilmaisia hoitoja karkkymaan , niita saan taallakin ihan riittamiin. Paasen laakarin vastaanotolle vaikka samana paivana ilman mitaan "soittoaikoja".

t. usalainen

Vierailija
58/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan sinäkin heti ajattelet, että ulkomailla asuneella menee paremmin kuin suomalaisella, tajuathan? Se on juuri se pointti itsensä ylentämisestä ja suomalaisten alentamisesta. Suomessa kun voi mennä paremmin kuin ulkomailla :)

Vierailija
59/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainaki kiinnostaa et millasta on asua ulkomailla.

Mut jos kerrot asiat silleen, että yrität tuoda muille ilmi että sun valinta on kaikista paras, ja kuulutat kaikki positiiviseks luokiteltavat asiat samaan aikaan heti ensimmäisenä ja samalla vähättelet muita, niin se on tietty eri asia. :D

jos sen sijaan oot normaali ihminen joka kertoo elämästään niin ainaki mua kiinnostaa kuulla. XD

Vierailija
60/189 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä ihmettä sitten muutit suomeen, olisit pysynyt vaan siellä ulkomailla? Vai ajoiko sosiaalituet porsaan takaisin kotiin?

Juuri tätä tarkoitin! Miksi vihaat ulkomailla asunutta? En ymmärrä? Päinvastoin tulin hoitamaan äitiäni, joka ei Suomessa saa ihmisarvoista hoitoa. En Suomen kansalainen en saa mitään tukea Suomesta. Oli pakko tulla, koska äiti oli ilman ruokaa ja suihkua monta päivää. Ruoka tuotiin sängyn viereen mutta kukaan ei syöttänyt. Ja se maksoin yli 2000 € kuussa!

Tehkää lapsia, ne on sitten vanhuuden turva ja ilo ;)

Zinc

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi