Olen juuri muuttanut Suomeen 30 ulkomaanvuoden jälkeen. Ihmisten suhtautuminen oli minulle täysi šokki!
Olen asunut 10 vuotta Aasiassa ja 20 vuotta Sveitsissä. Meillä on varsinainen koti Etelä-Ranskassa, missä mieheni on kotoisin.
Kun puhun suomalaisten kanssa, te olette kovin vihamielisiä minua kohtaan. Miksi? Kun joskus mainitsen elämästäni ulkomailla, osoitatte heti ettei ole sopivaa kertoa siitä.
Minun koko elämäni on muualla kuin Suomessa, eikö teitä yhtään kiinnosta kuulla siitä?
Ei minulla ole mitään puhuttavaa Suomesta kun en ole täällä asunut kuin 18 vuotiaana viimeksi!
Kommentit (189)
Voi olla jos olet muuttanut johonkin tuppukylään, niin voi olla että ollaan kateellisia. Niinkuin tuolla ylempänä joku sanoi, että jo Helsingissä asuneita pidetään jotenkin leuhkoina. Mutta vaikea olisi kuvitella tällaista vaikka Pääkaupunkiseudulla.
Outoa jos tällaista on Helsingissä, mielestäni tämä on kyllä kovin kansainvälinen kaupunki nykyään. Paljon on muualta tulleita ja ulkomailla asuneita.
Vierailija kirjoitti:
Outoa jos tällaista on Helsingissä, mielestäni tämä on kyllä kovin kansainvälinen kaupunki nykyään. Paljon on muualta tulleita ja ulkomailla asuneita.
No tämä juuri. Kiinnostaisi tietää millä paikkakunnalla tällaista muka tapahtuu.
Suomalaiset noloilee, kun eivät ole itse muuttaneet yhtän mihinkään. Pitävät muka parempana ihmisenä niitä jotka reissaavat ja asuvat ulkomailla. Sitten kiukuttelevat.
Ihan sama oletko muuttanut suomalaisesta pienestä kylästä Helsinkiin tai Helsingistä New Yorkiin, sama efekti.
On olemassa suomalaisia joita ei kiinnosta Aasia lainkaan (siellä ei ole ihmisoikeudet kunnossa täysin ja on muutamia ongelmia) ja joitakin ei taas Sveitsi kiinnosta (ellei ole kiinnostunut saksankielisistä maista /kulttuurista /maisemista). Osa varmasti kysyy mielellään ja kuuntelee, jos on läheisempi kontakti. Vihaisuus joillakin ihmisillä kohdistuu moniin suomalaisiin suomessa valitettavasti, luulen ettet ole ainoa, riippuu myös paikkakunnasta minkälaista porukkaa sinne on tullut tai on alunperin.
Näistäkin ilkeistä kommenteista ja alapeukuista näkee että ap on ihan asian ytimessä. Pelkkää ilkeilyä taas ja kuittailua, myös jotain ihme oletuksia että ap puhuisi vaan minäminä-monologia.
Kyllä suomalaiset ovat sulkeutuneita. Ei ihme että se yksi puolue täällä jyrää.
Vierailija kirjoitti:
Muutit varmaan Porvooseen?
Tämä samanlainen aloitus toistuu tällä aika usein.
Se johtuu siitä että tällainen kokemus on todella yleinen.
Itse puhun omasta arjestani vain kysyttäessä, kun Suomessa käyn. T. 30v muualla asunut.
Unohdin sanoa että osa suomalaisista korostaa kotimaan parhautta ja heitä ei kiinnosta ulkomaat, paitsi lomalla jossain määrin. Itse en kuulu niihin, jotkut maat kiinnostavat muualla.
Mä veikkaan et kyse on ihan siitä miten asioita esität ja itseästi tuot esille. Niin se vaan useimmiten on.
Ahhaa..Ranskassa.
Où tu habitais. Je me suis déplacé dans une certaine mesure en France. Quelle ville?
No Suomihan on mennyttä. Tällä vain halutaan pahaa kaikille. Tämä vihamielisyys ja ärsyntyminen ovat jotain aivan uskomatonta.
Suomalaisten mielenterveys on kaikkea muuta kuin terve. Täällä myös pidetään normaalina sellaista käytöstä jota muualla saisi sut joutumaan oikauden eteen.
Olen itse asunut Italiassa pitkään. Tulin takaisin Suomeen ja se kiusaaminen ja silmätikuksi joutuminen on ollut rankkaa.
Onneksi lähden kohta takaisin.
Vierailija kirjoitti:
No toisena ex-ulkosuomalaisena ei ole kyllä ollut mitään tällaisia kokemuksia, eli en tajua yhtään mistä puhut.
Pikemminkin multa tullaan jatkuvasti kysymään siitä. Jos esim. entinen asuinmaa on uutisissa niin tulee paljon "niin mites teillä siellä nyt..." vaikka ihan täällä asun. Itse ei tartte tuoda aihetta kertaakaan esille, sillä muut tuo senkin edestä.
Asuin Belgiassa 1997-2014. Edelleenkään ei kannata puhua mitään noista vuosista suomalaisessa seurassa. Vastaanotto on vähintäänkin erikoinen ellei peräti vihamielinen. Ja kun olen nelikymppinen, suurin osa aikuisiästä on vietetty siellä.
Eipä taida Ranskaa osata tämä Ap. Vaikka on muka siellä asunut
Kiinnostiko ranskalaisia, aasialaisia ja sveitsiläisiä kuunnella elämästäsi Suomessa?
Mielenkiintoista että Suomessa pysyneiden pitäisi olla kiinnostunut ja puhua ulkomaastasi vaikka sinä et ole kiinnostunut tai innostunut tai edes tiedä Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpön löpön
Eikun ihan totta. Saman kokenut!
Kyllä totta on, olen kokenut saman kun palasin. En ollut pois niin kauan kun ap, mutta samalla tavalla aina käsittämättömän nuivasti ja pikkusieluisesti minuun suhtauduttiin.
Alussa oli hieman vaikeaa kun puheesta kuuli, ettei suomenkieli sujunut niin hyvin kun sen voisi suomalaiselta olettaa ja samoin kun,piti kysellä asioita, joista ei tiennyt kun ne oli tapahtunut kun olin pois.
Aika pian opin vaikenemaan mistään em. kokemuksiini liittyvistä asioista mielessä lähinnä - pearls before swines, not worth the effort.
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida Ranskaa osata tämä Ap. Vaikka on muka siellä asunut
Totta kai osaan ranskaa! Miksen osaisi? Mutta ei me Ranskassa olla asuttu juuri lainkaan. Meillä on kyllä talo siellä, lomia varten.
Itse asun ns tuppukylässä. Haluaisin tuoda esiin sen, mikä mediassa aina unohtuu: Pienillä paikakunnilla ja maaseudulla asutaan yleensä tietoisesti. Tämä on meille arvovalinta.
Emme me ole kateellisia, jos joku elää toisin. Päinvastoin, ihana että täällä saa vielä olla rauhassa :) Kaupunkiin maalta pääsee kyllä - käyn itse 5-6 päivänä viikossa. Matkustamaankin pääsee - vuosilomalla, kuten kaupunkilaisetkin.
Itse olen käynyt vasta 40+ eri maassa. En vielä läheskään tarpeeksi :)
Ns tuppukyliin, maalle myös muutetaan koko ajan. Itsekin kaupunkilaisjuurinen vastavirtaan muuttanut. Elämäni yksi parhaista päätöksistä, heti lasten jälkeen :) Joten älkää hyvät kaupunkilaiset heijastako sitä omaa tyytymättömyyttänne ja kateuttanne tänne.
Kyllä kannattaa pysyä siellä ulkomailla ettei tosiaan tartte perkele tänne tulla leuhkimaan jostain ranskoista.
AP, mina en pystyisi tuohon.
t.usalainen