Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valmentajat kiusaavat lapsia - lasutädit huolestuivat vanhemmista

Vierailija
09.02.2020 |

Lukeekaapa taas hs:stä.

Valmentajat simputtavat lapsia urheiluharrastuksissa ja lasutädit miettivät miten lapselle on etenkin vahingollista jos oma äiti ei puutu asiaan mitenkään ja lasu olisi hyvä tehdä. Kaikki näköjään on vanhempien vika. Huh huh.

Kommentit (151)

Vierailija
81/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelulla ei ole valtaa puuttua valmentajan toimintaan. Ainoa keino on vanhempien puuttua asiaan ottamalla lapset harrastuksesta pois ja/tai valittamalla valmentajasta.

Jos vanhemmat tietoisesti altistavat lapsensa kaltoinkohtelulle, lastensuojelu voi tähän puuttua. Lapsilla on oikeus kasvaa ja kehittyä turvallisesti.

Ymmärrättekö eron?

P.S. Liian siisti koti on ongelma, jos kyse on pakko-oireisesta häiriöstä. Näitäkin tullut vastaan. Vanhempi ohjataan hoitoon tai perhettä tuetaan muuten normalisoimaan tilanteen.

Sosiaalityöntekijä ei ole saanut terveydenhoitokoulutusta, eikä täten ole pätevä diagnosoimaan eikä lähettämään hoitoon.

Ja mikä sitten on ”vahingollinen harrastus” josta joku ”huolestuu” ja siten vanhemmille tulee vaikeuksia? Meillä minun lapseton siskoni oli sitä mieltä että 45 minuuttia satubalettia (jossa vanhemmat saa olla katsomossa), oli nelivuotiaalle ehdottomasti liikaa.

Väärin ymmärtäminen on kyllä yleistä tällä palstalla... Kukaan ei ole väittänyt, että sossu diagnosoi mitään. Hoitoon ohjaaminen tarkoittaa neuvomista ja mahdollisesti hoitokontaktin järjestämistä tilanteessa, jossa oma käytös aiheuttaa ongelmia. Aikuiselle ihmiselle hoitoon meno on vapaaehtoista joka tapauksessa.

Kannattaa opiskella sossuksi ja mennä katsomaan, mitä se työ lastensuojelussa on. Ihmiset tekevät todella omituisia valintoja ja päihde- ja mt-ongelmia on pilvin pimein. Voi kun ei tarvitsisi puuttua ihmiset yksityiselämään, mutta ei lapsia voi jättää sivistysvaltiossa oman onnensa nojaan. Karuja ja surullisia kohtaloita on työpäivät täynnä :(.

Itse sinä väärin tulkitset.

Ongelma (jota et tunnusta) on se että kun pelkkä jonkun subjektiivinen ”huoli” riittää ilmoitteluun, siellä lastensuojelussa pyörii sekaisin pödöviilit ja lapsen hakkaajat ja ne joilla on ihan normaali uhmaikäinen mutta hullu naapuri tai vallanhimoinen isoäiti perheen painajaisena.

Kaikkia kohdellaan samoin, usein noita jälkimmäisiä kovistellaan enemmän kun eivät suostu edes tunnustamaan.

Tää on se ongelma.

Vierailija
82/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastaan ei saa viedä eikä pitää tuollaisessa harrastuksessa. Piste.

kai se ongelma onkin se että vanhemmat ei tiedä mitä jossain treeneissä, kisaleireillä jne tapahtuu jos losi ei itse kerro. Nuorempien kohdalla puuttuminen tietysti helpompaa mutta esim. nää luistelijat oli jo vanhempia teinejä, aikuisuuden rajoilla. Ei siinä iässä enää äiskä/iskä seuraa mukana treeneissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätön koko huolikulttuuri. 

Jos mulle tulee sellainen ajatus, että joku on varmaan tehnyt rikoksen, pitääkö siitäkin lähteä poliisille soittelemaan, että nyt tuli tällainen ajatus, että voitteko tutkia? Kyllähän siihen joku syy on, että mulle nyt tällainen ajatus tuli!

Tosi pelottavaa, että sossut eivät itse näe tässä mitään outoa. 

Eivät näe mitään outoa koska koko suhtautumistapansa vanhempiin on vinoutunut ja sairas. Murrhaajien kohdalla taas näkevätkin todennäköisesti tarpeen reiluihin oikeudenkäynteihin, koska murhhaajaepäilty voi olla kuka vaan. Esimerkki siis varsin rikkonaisesta ja vinoutuneesta äitisuhteesta tämä huolikulttuuri.

Vierailija
84/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää kuinka paljon pahaa saa aikaan sellainen ihminen jolla on valta erottaa lapsi vanhemmistaan ja joka on sitä mieltä että kaikki päähän putkahtavat huolet tulee ilmoittaa koska kyllä vanhemmista jotain vikaa silloin kaivetaan.

Tuohan on automaatti joka tuhoaa perheitä. Ei suojele.

Vierailija
85/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää kuinka paljon pahaa saa aikaan sellainen ihminen jolla on valta erottaa lapsi vanhemmistaan ja joka on sitä mieltä että kaikki päähän putkahtavat huolet tulee ilmoittaa koska kyllä vanhemmista jotain vikaa silloin kaivetaan.

Tuohan on automaatti joka tuhoaa perheitä. Ei suojele.

Haloo ministeriö! Tuota systeemiä on alkaneet sossutädit käyttää väärin haluamalla kaikki pienetkin huolet ilmoitetuksi ja vanhemmat niiden vuoksi oikeusturvan heikennyksen piiriin.

Huoli että hyvän perheen lapsi treenaa sairaana riittää siihen että vanhempien oikeusturvaa heikennetään ja voidaan sörkkiä yksityiselämää, jonka suojan pitäisi olla vahva. Oikeusministerillekö tästä pitää ilmoittaa? Voisko hs toimittaja kysyä kommenttia.

Vierailija
86/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä näen työssäni paljon perheitä ja sanoisin että lapset voivat nykyään todella hyvin monella mittarilla.

Ja osa voi todella huonosti. Yhteiskunta on aika polarisoitunut nykyisellään. Siellä hyvinvoivassa Suomessa ei edes tajuta miten huonosti siellä pahoinvoivassa Suomessa voidaan. Toki siellä pahoinvoivassa päässä ei ehkä ole varaa maksella taitoluisteluharrastuksia. 

Vierailija
87/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä mietitty. Parasta varmaan suojautua pitämällä omat tukiverkot kunnossa ja asianajajan numeron lähellä :) 

Ylipäätään mitä sossuihin tulee: toivon, vilpittömästi toivon, että he tulevat elämänsä mittaan kokemaan täsmälleen samanlaista kohtelua, kuin millä tavalla he ovat kohdelleet minua. En enempää, en vähempää - ja siitäkin tunnen jo hieman syyllisyyttä. 

Vierailija
88/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä näen työssäni paljon perheitä ja sanoisin että lapset voivat nykyään todella hyvin monella mittarilla.

Ja osa voi todella huonosti. Yhteiskunta on aika polarisoitunut nykyisellään. Siellä hyvinvoivassa Suomessa ei edes tajuta miten huonosti siellä pahoinvoivassa Suomessa voidaan. Toki siellä pahoinvoivassa päässä ei ehkä ole varaa maksella taitoluisteluharrastuksia. 

Tämä on huolipuhetta. Suomi ei ole erityisen polarisoitunut yhteiskunta.

Suurin ongelma on rahan puute, ei huonot vanhemmat.

Vierailija
89/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Tee vaan kantelu siitä virkamiehestä jos siltä susta vähänkin tuntuu. Kyllä siellä takuulla jotain on, kun sulla kerran on tommonen olo. Kyllä me sieltä sitten jotain huomautettavaa löydetään. T Aluehallintovirasto.”

Vierailija
90/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin. Oletko lukenut syrjäytymisestä ja ylisukupolvisesta syrjäytymisestä? Sekin on kasvava ilmiö Suomessa. Moni suku on lastensuojelun asiakkaita jo kolmennessa, neljännessä polvessa. 

Vierailija
91/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin. Oletko lukenut syrjäytymisestä ja ylisukupolvisesta syrjäytymisestä? Sekin on kasvava ilmiö Suomessa. Moni suku on lastensuojelun asiakkaita jo kolmennessa, neljännessä polvessa. 

Lähde?

Ja tähän sinusta apukeino on sitten se että sinne lastensuojeluun syydetään kymmeniä tuhansia turhia ilmoituksia?

Vierailija
92/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on todiste että lastensuojelujärjestelmä ei niitä perheitä auta. Todennäköisesti vaan kurjistaa kun joutuvat alistumaan kontrollille ja tarkkailulle.

Vierailija
93/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Tee vaan kantelu siitä virkamiehestä jos siltä susta vähänkin tuntuu. Kyllä siellä takuulla jotain on, kun sulla kerran on tommonen olo. Kyllä me sieltä sitten jotain huomautettavaa löydetään. T Aluehallintovirasto.”

Reps.

Nuo sossut vaan tietävät että heidän keinovalikoimansa tutkia perheiden elämää ovat niin suuria että löytävät pakkokeinoillaan mitä vaan vikaa (liian siisti koti) joten alkuperäisen syyn ei tarvi olla suuri. Sairasta.

Vierailija
94/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin vuosi sinä lastensuojelutarpeen kartoituksessa koska dementoitunut äitini teki ilmoituksia.

Vuosi.

Ja tää tapahtui samaan aikaan kuin se Vilja-Eerika ei saanut apua samasta sosiaalitoimistosta.

Mitään vikaa ei meistä löytynyt mutta turvallisuuden tunne kyllä katosi.

Vierailija
95/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lasun tekeminen noitten taitoluistelijoiden kohdalla esim auttaa?? Kysynpähän vaan. Vai haluavatko ne päästä vaan varmuuden vuoksi penkomaan vanhempia?

Ootteko nyt oikeasti noin pihalla? Ei sitä ilmoitusta siksi pitäisi tehdä, että lastensuojelu penkoisi vanhempien tekemisiä tai tekemättä jättämisiä, vaan että lastensuojelu penkoisi sen valmentajan toimet. Voi apua, jos oikeasti lasten vanhemmat ovat näin kujalla, etteivät edes lukemaansa ymmärrä. Ei mikään ihme, etteivät tajua itse puuttua, jos valmentaja käyttäytyy asiattomasti.

Ja sille, joka pohti, että helpompaa olisi, jos joku muu puuttuisi kuin vanhemmat, niin sitäthän tässä juuri tarjottiin vaihtoehdoksi. Jos eivät vanhemmat itse osaa, uskalla tai muusta syystä viitsi puuttua, niin tekisivät lasun, niin viranomaiset puuttuisivat. Mutta ei kyllä ole mielestäni kovin kaksinen vanhempi se, joka ei itse halua oman lapsensa asiattomaan kohteluun puuttua, kun olis kivampi, että joku muu senkin hoitaisi.

Vierailija
96/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lasun tekeminen noitten taitoluistelijoiden kohdalla esim auttaa?? Kysynpähän vaan. Vai haluavatko ne päästä vaan varmuuden vuoksi penkomaan vanhempia?

Ootteko nyt oikeasti noin pihalla? Ei sitä ilmoitusta siksi pitäisi tehdä, että lastensuojelu penkoisi vanhempien tekemisiä tai tekemättä jättämisiä, vaan että lastensuojelu penkoisi sen valmentajan toimet. Voi apua, jos oikeasti lasten vanhemmat ovat näin kujalla, etteivät edes lukemaansa ymmärrä. Ei mikään ihme, etteivät tajua itse puuttua, jos valmentaja käyttäytyy asiattomasti.

Ja sille, joka pohti, että helpompaa olisi, jos joku muu puuttuisi kuin vanhemmat, niin sitäthän tässä juuri tarjottiin vaihtoehdoksi. Jos eivät vanhemmat itse osaa, uskalla tai muusta syystä viitsi puuttua, niin tekisivät lasun, niin viranomaiset puuttuisivat. Mutta ei kyllä ole mielestäni kovin kaksinen vanhempi se, joka ei itse halua oman lapsensa asiattomaan kohteluun puuttua, kun olis kivampi, että joku muu senkin hoitaisi.

Jos teet lapsesta lastensuojeluilmoituksen, se on kyllä ihan vain ja ainoastaan se lapsen perhe, joka siinä syynätään.

Vierailija
97/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teet lapsesta lastensuojeluilmoituksen, se on kyllä ihan vain ja ainoastaan se lapsen perhe, joka siinä syynätään.

Ja jos ilmenee että vanhempi on riidellyt valmentajan kanssa tai valittanut hänestä, se merkitään lastensuojelun papereihin merkiksi siitä, että vanhempi on "hankala ja yhteistyökyvytön".

Vierailija
98/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No katsos, lastensuojelussa on resurssipula. Kun asiakkaita ei ole tarpeeksi, otetaan nämä luistelijoitten vanhemmat syyniin. Kyllä niistä joku vika löytyy. Eräskin äiti oli ostanut kotiin vehnäleipää ja sen toisen tytön isä kiroili keskiviikkona. Kyllä nyt herää huoli!

Vierailija
99/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No katsos, lastensuojelussa on resurssipula. Kun asiakkaita ei ole tarpeeksi, otetaan nämä luistelijoitten vanhemmat syyniin. Kyllä niistä joku vika löytyy. Eräskin äiti oli ostanut kotiin vehnäleipää ja sen toisen tytön isä kiroili keskiviikkona. Kyllä nyt herää huoli!

Niin kutsuttua asiakashankintaa siis.

Mitkä noiden toimintaohjeet muuten on jos jossain kunnassa (jossa ei ole enää juurikaan edes lapsia) on pelkkiä kunnollisia perheitä? Istuuko sossutäti vaan pyörittelemässä peukaloita? Stressaako se että toimintansa näyttää paperilla tuloksettomalta kun ei ole huostaanottoja?

Vierailija
100/151 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti juuri noin ja vaikeisiin tapauksiin ei uskalleta puuttua niin näytetään tehokkailta häiriköimällä tavallisia perheitä. Juu kova resurssipula....ei ole aikaa puuttua esim. Eerikan tapaus....mut huoli siellä ja täällä, kiirettä piisaa...