Ystävättärellä suhde varattuun mieheen, katkaisenko välit?
Pitkäaikainen ystäväni on haksahtanut entiseen ihastukseensa, joka on nykyisin varattu ja isäksikin tullut. On alkanut arveluttaa tämä naisen toiminta... Hänellä ei aiemmin ole ollut kuin pari mieskontaktia nuorempana ja on muutenkin yksinäinen ihminen. Tuo ei kuitenkaan mitenkään oikeuta tällaista toimintaa. Välillä minusta myös tuntuu, että hän on kateellinen kun itse olen löytänyt kivan miehen.
Onko tökeröä sanoa suoraan ystävälleni, että en haluaisi olla tekemisissä tuollaisen naisen kanssa, ja että hänen kannattaisi ryhdistäytyä ja löytää joku muu, vapaa mies. :( Ystäväni vaan toteaa että tämä on väliaikaisratkaisu kunnes löytää jonkun. Moraalikäsitykseni on kuitenkin hyvin vahva ja niin oli hänelläkin ennen tätä... En haluaisi loukata häntä, mutta olen vähentänyt yhteydenottoa...
Kommentit (75)
Ymmärrän ap:n tilanteen. Olin petetty vaimo ja perheenäiti, nyt eronnut yh. Olisin todellakin halunnut tietää herra exän salasuhteesta. Ja erittäin ikävää oli sekin, että ex avautui suhteestaan yhteisille miespuolisille ystävillemme, jotka sitten joutuivat ikävään asemaan.
Tämän kokeneena olen sillä kannalla, että on ymmärrettävää, jos ap haluaa katkaista välit ystäväänsä. Myös se ystävä on vastuussa siitä pettämisestä, koska hän suostuu suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:n tilanteen. Olin petetty vaimo ja perheenäiti, nyt eronnut yh. Olisin todellakin halunnut tietää herra exän salasuhteesta. Ja erittäin ikävää oli sekin, että ex avautui suhteestaan yhteisille miespuolisille ystävillemme, jotka sitten joutuivat ikävään asemaan.
Tämän kokeneena olen sillä kannalla, että on ymmärrettävää, jos ap haluaa katkaista välit ystäväänsä. Myös se ystävä on vastuussa siitä pettämisestä, koska hän suostuu suhteeseen.
Millä tavalla ystävät joutuivat ikävään asemaan? Sinun mielessäsi siksi, että sinä olisit toivonut ystävien pettävän ystävyytensä mieheesi ja kertovan sinulle? Miksi olisivat? Sinä itse asetat heidät mielessäsi ikävään asemaan, välttämättä muut eivät koe niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla ystävät joutuivat ikävään asemaan? Sinun mielessäsi siksi, että sinä olisit toivonut ystävien pettävän ystävyytensä mieheesi ja kertovan sinulle? Miksi olisivat? Sinä itse asetat heidät mielessäsi ikävään asemaan, välttämättä muut eivät koe niin.
He ovat meidän molempien ystäviä, joten heistä tuntui pahalta tietää suhteesta. Olen asiasta heidän kanssaan jälkeenpäin keskustelut, ja oikeasti he kokivat tilanteen ikäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle pitäisi ojentaa
asioiden vääntelyn mestaruus-pokaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itsestäni tuntui todella pahalta, kun entinen ystäväni kehuskeli pettämisillään. Hänelle pettämisessä oli kyse oman seksikkyyden testaamisesta. En kovin pitkään viitsinyt katsella tuollaista, meni maku koko ihmisestä. Aloin myös miettiä, että jos hän kykenee toimimaan noin omaa puolisoaan kohtaan, niin kuinka petollinen hän on muissakin asioissa. Hyvä ihminen ei vain yksinkertaisesti toimi tuolla tavalla.
Tietysti jokaisen oma asia mistä syystä katkaisee ystävyyden, mutta ihmiset tekevät elämässä joskus huonoja valintoja. Kertoisin ensin ystävälleni, että mielestäni hän tekee väärin koska teko todennäköisesti tulee satuttamaan jotakuta. Olisin myös huolissani ystävästäni, jos hänellä tuntuisi olevan yhtään tunteita pelissä, koska todennäköisesti tulee saamaan siipeensä. En itse ole kohdannut sellaista tekoa läheisiltä ystäviltäni, että olisi tullut mieleen katkaista ystävyyssuhde. Tämä ei tietenkään tarkoita, että olisin hyväksynyt jokaisen teon mitä ystäväni ovat elämässä tehneet, mutta sama pätee myös minuun. Olen joskus toiminut hyvinkin typerästi, ja onneksi ystäväni eivät ole minua dumpanneet sen vuoksi, vaan ymmärtäneet (vaikkeivät aina hyväksyneet).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itsestäni tuntui todella pahalta, kun entinen ystäväni kehuskeli pettämisillään. Hänelle pettämisessä oli kyse oman seksikkyyden testaamisesta. En kovin pitkään viitsinyt katsella tuollaista, meni maku koko ihmisestä. Aloin myös miettiä, että jos hän kykenee toimimaan noin omaa puolisoaan kohtaan, niin kuinka petollinen hän on muissakin asioissa. Hyvä ihminen ei vain yksinkertaisesti toimi tuolla tavalla.
En minäkään tuollaista jaksaisi katsella. Enkä välttämättä mitään sellaista sängystä toiseen pomppimista vapaidenkaan kanssa, ollaan vaan niin erilaiset. Mutta jos ystävä rakastuu johonkin epäsopivaan aikaan tai kohteeseen niin en ole ensimmäisenä hylkäämässä.
No kyllä mä sanoisin mielipiteeni suoraan hänelle. Jos hän suuttuu sinulle niin omapa on ongelmansa. Jääköön sitten yksin what ever!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🖕Tämä! Minullakin oli tuollainen ystävä. Sanoin aika suoraan, että parisuhteessa olevan ei pitäisi mielestäni pettää. Enkä jaksanut kuunnellakaan enää hänen juttujaan lopulta, kun aina oli milloin mikäki Jallu kainalossa ja nämä huomionhakureissut meni hänellä aina meidän tapaamisten edelle.
Kuulostaa melko pikkumaiselta. Eihän asia vaikuta sinun elämääsi. Olet varmaan itsekin tehnyt joskus jotain sellaista, mitä ystäväsi eivät hyväksyisi.
No, kertoisin että minullakin on väliaikaisratkaisu.
En halua toksisia kuspäitä elämääni. Omaa mielenterveyttä hoidellaan joo ilman ikäviä velvoitteita kuten ajatusta siitä että loukkaa jotakuta verisesti. Minun olisi vaikea elää itseni kanssa jos sekaantuisin noin laaduttomaan juttuun.
Toisaalta... Jännää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh! Kylläpäs nyt puolustetaan pettämissuhteessa olevaa naista! Ja sitten erästäkin bloggaajaa parjataan...
Itse ottaisin vähintäänkin etäisyyttä tämmöiseen naiseen. Minäkin välillä kaipaan exääni, mutta ei tulisi kuuloonkaan että menisin hänen perheensä väliin rikkomaan yhtään mitään. Edes silloin, kun hän itse otti minuun yhteyttä (veikkaan että oli keski-iän kriisi päällä), en suostunut edes tapaamaan.
Joillekin meistä moraali on oikeasti tärkeä asia, ja ymmärretään ehkä näitä ihmissuhdeasioitakin siltä kannalta, että niistä tulee seuraamuksia, vaikkei ehkä itse haluaisikaan että tulisi.
Ap ei kertonut tilanteesta tarkemmin, heitti vain trollitäkyn ja lähti lenkille.
Mutta oletetaan nyt, että kaipaat eksääsi syystä ja eksäsi sinua ja uusi liitto on huono eikä kyseessä ole keski-iän kriisi, kannattaisiko siis vaan todella sinun jatkaa elämääsi yksin ihanaa ihmistä muistellen ja hän tehden samaa liitossaan, jossa ei ole tyytyväinen?
Totta kai ihmiset nousevat takajaloilleen, kun suhteen pyhyyttä ja rikkoutumattomuutta vastaan nousee uhka - se tuo pelon, että sama voi tapahtua itselle, mutta kaikki pettämiset eivät ole rumia sivusuhteita vaan niistä voi syntyä jotain parempaa ja toisaalta kaikki liitot eivät ole onnellisia paikkoja viettää koko ainut elämänsä.
Miksi tuollaisessa tilanteessa pitäisi pettää? Jos suhde on huono, niin miksei siitä voi ensin erota ja sitten lähestyä sitä nuoruudenrakkautta?
Ideaalisti niin, mutta asiat nyt eivät vaan aina mene ideaalilla tavalla. Ei ihmissuhteissa eikä muutenkaan. Mitään huvinvuoksi pettämistä en kyllä ymmärrä minäkään, mutta sen aikuisena tajuaa, että tyylipuhtaita suorituksia ei tule aina ihmissuhteissa tai töissä tai kasvatuksessa tai muussakaan.
Ymmärrän, että ihmiset tekevät virheitä, mutta pettäminen on todella julma teko. En voi koskaan hyväksyä sitä, en, vaikka kyse olisi elämää suuremmasta rakkaudesta. Ihmisellä pitäisi olla sen verran selkärankaa, että kykenee päättämään suhteensa ilman petosta.
Ystävällä oli ainakin niin, että liitto oli solmittu nuorena, kun ei vielä elämästä niin tiennyt. Ei mennyt kovin hyvin, mutta paremmastakaan ei tiennyt, joten siinä sitten elivät vuosikaudet yhdessä. Törmäsi ihmiseen, jonka kanssa klikkasi heti. Ei etsinyt suhdetta ja tapasivat töiden parissa. Alkoi huomata, että elämä voi olla täysin toisenlaista ja parisuhde voi olla ihan muuta kuin oli siihen astisen elämänsä kuvitellut. Nyt ovat olleet yhdessä noin 15 vuotta.
Miten kävi parisuhteen toiselle osapuolelle? Oliko hänkin onnessaan tästä ihanasta käänteestä puolisonsa elämässä? Ja miksi ystäväsi piti käydä harrastamassa seksiä toisen miehen kanssa, ennen kuin huomasi kuinka ihana parisuhde voi ollakaan? Kuinka luulet ystäväsi reagoivan jos tämä uusi mies kohtaakin jonkun toisen naisen, jonka kanssa käykin samoin?
Suhde alkoi pitkän aikaa henkisesti ja jatkui fyysiseksi, olivat tiiviisti yhteydessä heti tutustuttuaan, kumpikin kokivat voimakkaasti tarpeen siihen. Totta kai ystävään sattuisi todella pahasti kuten ensimmäiseenkin vaimoon, jos hänelle kävisi samalla tavalla.
Tuntuu kuin olisit kirjoittanut tuon hänen puolustuksekseen. Että ihan pitkään jatkoivat henkisellä linjalla eivätkä hypänneet sänkyyn. Minusta asia on nimenomaan päinvastoin, etenkin kun sanot, että oikein tiiviisti olivat yhdessä. Jos suhde kesti pitkään, niin siinä ajassa nimenomaan olisi ollut aikaa kertoa puolisolle.
Monien mielestä henkinen pettäminen ja toiseen rakastuminen on kaiken lisäksi pahempaa kuin yksi hairahdus makkarin puolella.
Ehkä tuo tarina on omasi, mutta et kehtaa sitä sellaisena kertoa, kun itsekin tiedät, kuinka halveksittava se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinä et seurustele kenenkään kanssa, saati ole aviossa. Et selvästikään arvosta kumppaneitasi. Pidät suurempana paheena sitä, että yhteinen kaveri kertoo pettämisestä, kuin sitä pettämistä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa melko pikkumaiselta. Eihän asia vaikuta sinun elämääsi. Olet varmaan itsekin tehnyt joskus jotain sellaista, mitä ystäväsi eivät hyväksyisi.
Ei se nyt ole kovin pikkumaista, jos on lapsiperhe vaarassa hajota, ja kaveri siinä osallisena. Ei tuntunut kivalta, kun oma perheeni hajosi aikoinaan salasuhteen takia.
Onko sillä suhde ap sun miehees, vai miksi se sinua kaivelee?