Näin lihoin kahdessa kuukaudessa kahdeksan kiloa
Aloitin joulunvalmistelun jo ensimmäisenä adventtisunnuntaina ja paistoin paketillisesta voitaikinaa tähtitorttuja koko perheelle. Söin itse satsista kaksi tähtitorttua.
Muuten aloitin piparkakkutalkoot hyvissä ajoin ja meillä oli koko joulu- ja tammikuun ajan piparkakkuja tarjolla kerrostarjottimella, jonka alemmalla puolella oli aina tuoreita tähtitorttuja.
Minulla tuli pahaksi tavaksi ottaa joko pari piparkakkua tai tähtitorttu kahvin kanssa. Jouluvalmisteluihin kuului myös laatikoiden teko pakastimeen joulua varten ja maistelin tietenkin laatikkoseoksia.
Muuten meillä oli hyvin tavallista ruokaa muulloin kuin itsenäisyyspäivänä ja jouluna. Itsenäisyyspäivään kuuluu Finlandia-marmeladi ja Suomi-konvehdit. Juhla-aterioilla join lasin tai pari alkoholitonta kuohuviiniä.
Ostimme aivan liikaa makeaa ja meillä on jäljellä vieläkin yksi kaupan kestokassillinen alennushintaisia konvehteja. Minulle tuli pahaksi tavaksi napsia ohimennessä konvehtirasioista konvehdin tai pari sekä myös niitä pipareita kahvin kanssa.
Kertaakaan en kokenut mässääväni ruokaa enkä tullut ähkyyn. Pienistä puroista kertyy suuri virta. Näin kävi minulle marraskuun lopusta tammikuun loppuun saakka.
Älysin mennä vaa’alle kun paitapusero sekä neule vaikuttivat kutistuneen. Minulla rasva menee ensimmäisenä kasvoihin, kaulaan, niskaan, hartioihin ja rinnanympärykseen ja se lähtee sieltä viimeisenä pois.
Nyt ei auta itkeä kaatunutta maitoa. Olen palannut normaaleihin elämäntapoihini eli kahvi vain maidon kanssa ja muutenkin kaikki turhat napostelut pois. Tarvin vähän energiaa vuorokaudessa ja en usko laihtuvani kovinkaan nopeasti entisiin mittoihini.
Siitä huolimatta en osta itselleni isompia yläosia. Suunnittelen syömiseni Finelin ruokapäiväkirjan avulla ja toivon, että paino laskee ensi jouluun mennessä entisekseen. Ensi joulunalusaikana, jouluna ja joulun jälkeen toimin toisin. Sovimme miehen kanssa selvästi yhdessä, että kumpi ostaa joulunamit ettei talouteen tule kaksinkertaista namimäärää.
Löytyykö täältä kohtalotovereita, joilla on vastaavanlaisia kokemuksia? Ihmisen ei tarvi syödä itseään ähkyyn lihoakseen!
Kommentit (10)
Minäkin vahdin painoa aamuisin. Ei saa ylittää 64 kg. Jos ylittää niin vähemmän voileipiä
Kaikilla ei tule paino heti vyötäröön. Farkut ja hameet menevät päälle kuten ennenkin. Rintaliivit ja yläosat ovat liian tiukkoja.
Kyllähän minä kirjoitin viestissäni, että ohimennen tapahtuvasta napostelusta tuli päivittäinen tapa, josta kertyi paljon kilokaloreita päivässä. Yhdessä suklaakonvehdissa on 50 kcal. Niitä on helppo syödä vaikka 100 grammaa ohimennen pitkin päivää joka päivä eikä sitä huomaa minkäänlaisena kylläisyydentunteena.
Loput suklaat pysyvät pakkausmerkintöjen mukaan kunnossa lokakuuhun saakka. Laitoin ne sivuun koska aina tulee juhlia ja kyläilyjä, jonne voi viedä suklaat. Lapset ovat saaneet suklaasta kyllikseen eivätkä halua niitä. Mies ei koske niihin koska sanoin, että säästämme ne tuliaisiksi. En halua laittaa suklaita kompostiin koska vastustan ruokahävikkiä.
Tolkuton suklaamäärä johtuu väärinkäsityksestä kun molemmat ostivat suklaat toisistaan tietämättä. Edellisenä vuotena jäimme ilman tiettyjä suosikkisuklaita ja siksi meillä olikin tänä jouluna tuplaten makeaa sekä leivonnaiset niiden lisäksi.
Minulla pysyy paino vaatimatta samana normaalia elämää viettämällä. Nyt koin itse sen, että kuinka helppoa on saada paljon lisää painoa ohimennen napostelemalla ja syömällä piparkakkuja tai tähtitorttuja kahvia juodessa. Tähtitortussa on muistaakseni 500 kcal eikä se ole yhtä täyttävä kuin appelsiini tai kolme klementiiniä.
Söin tietenkin normaalisti kasviksia, marjoja ja hedelmiä lihomiskautenani. Olemme yksilöitä sen suhteen, että minne itse kullakin rasva sijoittuu. Jos käyttää väljiä yläosia eli miehen vanhoja t-paitoja ja neuleita kylmyyden vuoksi niin ei huomaa mahtuvansa omiin yläosiinsa. Minua paleli tuona jaksona ja siksi minulla oli miehen neulepaidan alla usein vanha t-paita. Minua palelee vieläkin.
1 tähtitorttu tai 2 piparkakkua + 10 konvehtia = noin 1000 kcal/ päivä. Siten lihoo kilon viikossa. Tuo määrä ei täytä vatsaa eli on helppoa napostella tuo määrä. Esimerkiksi pizzan syöminen tavallisten ruokien lisäksi olisi huomattavasti vaikeampaa.
Entinen lihava kirjoitti:
Lihoakseen kilon viikossa pitää saada melkoinen määrä ylimääräisiä kaloreita. Epäilen, että olet napostellut enemmän kuin kirjoituksesi antaa ymmärtää.
Itse käyn vaa'alla joka aamu. On siis täysi mahdottomuus, että tulisi kahdeksan kiloa huomaamatta. Sitä paitsi jo pari kiloa huomaa farkkujen vyötärön puristuksesta.
Riippuu koosta, huomaako farkkujen kiristyneen. Itse käytän samoja farkkuja kuin 7 kiloa sitten. Isolla ihmisellä ne kilot ovat tasaisesti ja stretchfarkut antavat myöten valitettavasti.
Reilu 500 kcal per pv riittää helposti viikko per kilo painonnousuun. 1 kg on 7000 kcal.
Nyt kun katson mitä syön, olen huomannut, että herkuttelupäivinä tulee herkuteltua helposti 500 kalorin edestä. Jälkkäri töissä, muutama suklaamakeinen kahvitauolla, jäätelöä tai karkkia tai alkoholia illalla. 500 kcal pamahtaa liian helposti rikki.
Lihoakseen kilon viikossa pitää saada melkoinen määrä ylimääräisiä kaloreita. Epäilen, että olet napostellut enemmän kuin kirjoituksesi antaa ymmärtää.
Itse käyn vaa'alla joka aamu. On siis täysi mahdottomuus, että tulisi kahdeksan kiloa huomaamatta. Sitä paitsi jo pari kiloa huomaa farkkujen vyötärön puristuksesta.
Noin 7500 kilokaloria on kilo läskiä. Eli päivässä noin 1073 kaloria ja lihookin kahdessa kuukaudessa 8 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu koosta, huomaako farkkujen kiristyneen. Itse käytän samoja farkkuja kuin 7 kiloa sitten. Isolla ihmisellä ne kilot ovat tasaisesti ja stretchfarkut antavat myöten valitettavasti.
Reilu 500 kcal per pv riittää helposti viikko per kilo painonnousuun. 1 kg on 7000 kcal.
Nyt kun katson mitä syön, olen huomannut, että herkuttelupäivinä tulee herkuteltua helposti 500 kalorin edestä. Jälkkäri töissä, muutama suklaamakeinen kahvitauolla, jäätelöä tai karkkia tai alkoholia illalla. 500 kcal pamahtaa liian helposti rikki.
Yhdessä leipäsiivussa on keskimäärin 70 kcal. Suklaakonvehdissa 50 kcal. Kukaan ei ihmettele jos joku syö 10 suklaakonvehtia. 8 leipäviipaletta syövää ihmetellään vaikka niiden leipien päälle olisi lastattu suunnilleen puolet päivän kasvisannoksesta.
Jos vaikka laittaa 6% tai enemmän kuitua sisältävän leipäpalan päälle hummusta tai guacamolea ruokarasvan sijasta ja lastaa päälle oikein kunnolla monenlaisia kasviksia niin kahden leipäpalan ”mättö” on kevyempi kuin yksi voitaikinasta tehty tähtitorttu. Ja kylläisyys säilyy kauemmin!
Elastaaniakin sisältävät vaatteet ovat kooltaan rajallisia eli kahden koon välinen ero on viisi kiloa. Toki elastaania sisältävään vaatteeseen voi ahtaa itsensä, mutta liian kireä vaate ei näytä hyvältä ja toiseksi vaate menettää muotonsa helpommin kun joustava kuitu pingottuu koko ajan äärimmilleen.
Elastaanin jousto häviää kun pesee vaatetta huuhteluaineen kanssa. Siten ihmiset pettävät itseään mahtuvansa jopa samankokoisiin vaatteisiin kuin 18-vuotiaana. Nykyään melkein kaikissa vaatteissa on elastaania.