Unelmiesi yritys - jos raha ei olisi este, millaisen yrityksen perustaisit?
Otsikossa se tulikin, jos voisit perustaa millaisen vaan yrityksen, ja ei tarvitsisi miettiä alkupääomaa ja sitä, miten tuottava yritys oikeasti on, millaisen perustaisit, ja millainen olisi oma työnkuvasi siinä? Lauantai-illan unelmointia 😊
Kommentit (275)
Suunnittelisin neuleita, myisin niitä ohjeita ja avaisin lankakaupan.
Jollekin toimistoalueelle lounasravintolan, joka keskittyisi kasvis- ja kalaruokiin. Idea olisi että ateriaan kuuluu kylmiä ruokia sisältävä seisova pöytä ja lisäksi voisi ottaa keiton, joka päivä olisi sekä kala- että kasvisvaihtoehdot keitosta (ja myös seisovasta pöydästä voisi koota täysin vegaanisen annoksen, lakto-ovovegetaarisen tai myös kalaa sisältävän). Lisäksi ´tuoretta leipää ja päälle kahvi/tee + joku pieni jälkkäri.
Olen itse kaivannut tämäntyypppistä ravintolaa työpaikkani lähelle, mutta siellä on vain kebabpizzerioita ja muuta mättöpaikkaa...
Vierailija kirjoitti:
Jollekin toimistoalueelle lounasravintolan, joka keskittyisi kasvis- ja kalaruokiin. Idea olisi että ateriaan kuuluu kylmiä ruokia sisältävä seisova pöytä ja lisäksi voisi ottaa keiton, joka päivä olisi sekä kala- että kasvisvaihtoehdot keitosta (ja myös seisovasta pöydästä voisi koota täysin vegaanisen annoksen, lakto-ovovegetaarisen tai myös kalaa sisältävän). Lisäksi ´tuoretta leipää ja päälle kahvi/tee + joku pieni jälkkäri.
Olen itse kaivannut tämäntyypppistä ravintolaa työpaikkani lähelle, mutta siellä on vain kebabpizzerioita ja muuta mättöpaikkaa...
Tämä olisi kiva, kävisin! T. Verisuonet tukossa
Minulla on paljonkin ideoita, mutta viime aikoina olen haaveillut taidegalleriasta. En ottaisi taiteilijoita vuokraa tai provisiota. Olisi vain kiva tarjota ihmisille tilaisuus esitellä töitään.
Viinitila Italiassa. Palkkaisin jonkun expertin opettamaan mulle kaiken alasta ja alkaisin pullottamaan viinejä. Siihen viinitilan kylkeen pieni majatalo ravintoloineen. En itse kuitenkaan työskentelisi ns. aktiivisesti siellä, vaan hengailisin. Suomessa mulla olis pari airbnb asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustaisin kahvila-kirpputori-olkkarin.
Tällä hetkellä kaipaisin itse elämääni lastenvaatteisiin ja tarvikkeisiin keskittynyttä kirppistä. Haluaisin sen olevan tilana valoisa ja siisti, sellainen että voisi huoletta vaunujen kanssa kulkea pöytien välissä ja kaikki tavarat ei putoaisi. Tilassa olisi myös kahvilanurkaus, muutama erilainen pöytä ja tuoli ryhmä. Pari sohvaa ja keinutuoli. En pitäisi kahvilassa ostopakkoa, vaan sohvalle saisi istahtaa ruokkimaan vauvaa ihan rauhassa.
Haluaisin myös innostaa ihmisiä käsitöiden ja helppojen askartelujen pariin ja tarjolla olisi vaihtuvia käsityöpisteitä. Imetyskoru tai tuttinauha esim. on helppo ja nopea tehdä itse, silikonihelmiä lajiteltuna lokerikkoihin, narut, klipsit ja lukot. Ne myytäisiin painon mukaan ja olisivat edullisempia kuin valmiit korut ja nauhat.Ihana idea, ja tällaiselle varmasti olisi kävijäkuntaa. Olisiko tässä ihan perus pullakahvila vai jotain vauvoillekin suunnattua?
Ehdottomasti myös vauvoille ja isommillekin lapsille sopivaa evästä olisi tarjolla. Myös leikkinurkka löytyisi.
Olen äitiyslomalla nyt ja tässä lähellä on juuri sellainen liiketila joka sopisi tähän suunnitelmaan. Jos siis olisi sitä rahaa ylimääräisenä saattaisin perustaakin yrityksen.
Suutarinliikkeen, rakastan nahan tuoksua. Tekisin kenkiä ja käsilaukkuja. Ei siis sellainen joka vaan vaihtaa korkolappuja.
Vierailija kirjoitti:
Olen perustanut kolme yritystä, ja neljäs on työn alla. Sanoisin ettei se rahasta ole kiinni (jos ei nyt puhuta mistään fuusiovoimalan rakentamisesta tai viskitislaamosta), enemmän se riippuu hyvän liikeidean löytämisestä. Ilman hyvää ideaa ja liiketoimintamallia paljollakaan rahalla ei koskaan tule bisnestä. Ja toisaalta jos on hyvä idea ja toimintamalli, niin rahoitus kyllä järjestyy aina jostain.
Tuossahan varmaan oli se pointti, että sen ei tarvitsisi olla bisnestä, joka riittää elättämään, jos tekee jotain mistä tykkää ja rahoitus on turvattu muualta. Ystävälläni on sellainen firma, hän elää muuten pääomatuloilla, firma ei tuota yhtään mitään, ei edes palkkaa. Eikä myöskään työllistä liikaa.
Tekisin puhujakeikkaa aiheesta: elämämme arkiset ja kyseenalaistamattomat älyttömyydet, jotka estävät meitä toimimasta yksin ja yhdessä parhain päin.
Tuottaisin televisioon laadukasta lastenkulttuuria. Tekisin itse, paikkaisin muita taiteilijoita ja toisin ulkomailta.
Ajan myötä toiminta voisi laajentua myös kirjakustannusalalle.
Kuten moni muukin tässä ketjussa, perustaisin kahvilan. En kuitenkaan halua tänne sen tarkemmin avata millaisen, vaikka aika tarkasti olen mielessäni miettinyt. En halua että kukaan varastaa ideaa, sillä ties vaikka joskus tulisi itse laitettua toteutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin perustaisin kissakahvilan :)
Minäkin, mutta minun kissakahvilani olisi allergiaystävällinen eli eläimiltä ehdoton pääsy kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Majatalo Turun saaristoon. Söpösti sisustettu, Laura Ashleyn kukkatapetteja ja sitten merihenkisiä huoneita. Japanilaisille markkinoisin🇯🇵
Siellä on jo Laura, nimittäin Laura Peterzens studio.
Hoikkien normaalien naisten vaatekauppa, eihän sinne asiakkaita riittäis suomessa mutta saispahan katella voimaantuneita mammoja itkemässä ikkunan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Tuottaisin televisioon laadukasta lastenkulttuuria. Tekisin itse, paikkaisin muita taiteilijoita ja toisin ulkomailta.
Ajan myötä toiminta voisi laajentua myös kirjakustannusalalle.
Siis palkkaisin.
Vierailija kirjoitti:
Hoikkien normaalien naisten vaatekauppa, eihän sinne asiakkaita riittäis suomessa mutta saispahan katella voimaantuneita mammoja itkemässä ikkunan edessä.
Miksi olet katkera?
Vierailija kirjoitti:
Viinitila Italiassa. Palkkaisin jonkun expertin opettamaan mulle kaiken alasta ja alkaisin pullottamaan viinejä. Siihen viinitilan kylkeen pieni majatalo ravintoloineen. En itse kuitenkaan työskentelisi ns. aktiivisesti siellä, vaan hengailisin. Suomessa mulla olis pari airbnb asuntoa.
Naapurit varmaan kiittelisivät niistä airbnb-asunnoista. 😂
Perustaisin puistoon joogasalin, jossa olisi kaunis lattia ja katto.
Vierailija kirjoitti:
Suutarinliikkeen, rakastan nahan tuoksua. Tekisin kenkiä ja käsilaukkuja. Ei siis sellainen joka vaan vaihtaa korkolappuja.
Luin vasta jostain jutun reilu 40-vuotiaana eläköityneestä balettitanssiasta, joka alkoi valmistamaan käsin kenkiä. Kenkäparin hinnat alkaen 3000€. Suomalainen käsityö on kallista ja silti kauppa kuulemma käy.
Minna Parikkakin varmaan teettää 300€:n kenkänsä Virossa.
Tuokin olisi kiva, jos joku vain maksaisi siitä 5000-6000€/kk/asukas. 😊