Hirveimmät vuokra-asunnot
Sain eilen tarjouksen kaupungilta vuokra-asuntoon hakunilassa. Kyseessä 1.kerroksen asunto, maantasalla, parvekkeelta näkymä paikalliseen pubiin. Likaiset muovimatot, kellertävät seinät, wc:ssä tummanruskea muovimatto lattialla ja muovitapetit. Parvekkeen lattia hilseilee ja lasit täynnä naarmuja. Hirveä läävä. Alaovi rikottu, piha täynnä roskia ja seinät graffiteilla kuorrutettu. Miten tälläisiä lääviä voidaan vuokrata?
Kommentit (30)
Ilmeisesti asukkaat pitää niin hyvää huolta noista ettei nähdä järkeä lähteä remppailemaan.
Sato varsinkin vuokraa usein ihan kamalia lääviä järkyttävään ylihintaan Helsingissä 🙄
Älä ota vastaan. Tuo on mahdoton asua. Pahinta on, että siinä ei ole kaltereita ikkunoissa ja turvalukkoa ovissa.
Minä sain yksiön korsosta, myös maantasalla olevasta. Rikkoutuneet puukaiteet parvekkeella, keittiössä likainen hella ja jääkaappi naarmuja täynnä. Muovimatot, tapetit, katto myös kellastuneet. Tunkkainen haju. Hirveä mölinä talossa. Että sato kehtaa.
No huh, en kyllä ottaisi tuollaista läävää. Onneksi sain kaupungilta Hakunilasta uudiskohteesta vuokra-asunnon reilu vuosi sitten.
En kyllä keksi ensimmäistäkään paikkaa täällä Hakunilassa, joka vastaisi aloittajan kuvaamaa slummia.
Järkyttävää, että näitä lääviä vuokrataan korkealla vuokralla. Sato on pahin näistä ahneista vuokranantajista. Itse aikoinaan Vantaan mikkolasta sain yksiön, joka oli täynnä hometta, maantasalta, ulkomaalaaiset naapurit metelöivät 24/7. Mitään remontteja ei koskaan saanut. Yläkerran asukki aiheutti vesivahingon, mutta mitään hyvitystä en saanut, vaikka en voinut asua kuivaamisen aikana. Luojan kiitos, pääsin pois sieltä hullujenhuoneelta.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä keksi ensimmäistäkään paikkaa täällä Hakunilassa, joka vastaisi aloittajan kuvaamaa slummia.[/quote
Minä kyllä keksin. Olen asunut hakunilassa 18 vuotta ja oritie vav:in vuokratalo, entistä Siwaa vastapäätä sopii hyvin kuvaukseen. Pubi ( kaksi hanaa siinä edessä).
Mun karmein vuokrakämppä oli opiskelija-asunnon soluhuone, joka oli muokattu vaatehuoneesta tavalliseksi huoneeksi. Oli siis pienenpieni tunkkainen koppi. Kun sain postitse tiedot mulle tarjottavasta asunnosta ei huoneen kokoa pystynyt päättelemään, sillä neliöihin oli laskettu mukaan yhteisiä tiloja, eikä siitä ollut mitään mainintaa.
Toinen kammoasunto oli myös solukämppä suoraan baarin yläkerrassa. Aivan ihanaa toimintaa Joensuun opiskelija-asuntomarkkinoilla 2000-luvun alkupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota vastaan. Tuo on mahdoton asua. Pahinta on, että siinä ei ole kaltereita ikkunoissa ja turvalukkoa ovissa.
Eikös sitten joudu mustalle listalle jos ei ota asuntoa vastaan?
Ja seuraavaa asuntoa tarjotaan joskus 1-2 vuoden päästä jos ollenkaan
Rikkaan yksityisen vuokranantajan omistama yksiö talossa, josta hän omisti kaksi kokonaista kerrosta... Asunto oli hintaansa nähden läävä ja vuokra nousi joka vuosi 30 €.
Sain lopulta kaupungilta paremman ja isomman asunnon melkein sata euroa halvemmalla vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä keksi ensimmäistäkään paikkaa täällä Hakunilassa, joka vastaisi aloittajan kuvaamaa slummia.[/quote
Minä kyllä keksin. Olen asunut hakunilassa 18 vuotta ja oritie vav:in vuokratalo, entistä Siwaa vastapäätä sopii hyvin kuvaukseen. Pubi ( kaksi hanaa siinä edessä).No se sopii kuvaukseen, mutta ei se aloituksen kuvauksen mukainen slummi ole kuitenkaan.
Hakunilan hiljaisempia osia muutenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä keksin. Olen asunut hakunilassa 18 vuotta ja oritie vav:in vuokratalo, entistä Siwaa vastapäätä sopii hyvin kuvaukseen. Pubi ( kaksi hanaa siinä edessä).No se sopii kuvaukseen, mutta ei se aloituksen kuvauksen mukainen slummi ole kuitenkaan.
Hakunilan hiljaisempia osia muutenkin
Kyllä se aika slummimainen on jo, hämmästyin itsekin niistä sotkuista talojen seinissä ja roskan määrästä maassa, kun vähän aikaa sitten kävelin siitä ohitse. Talon edessä tosiaan se räkälä ja entisen Siwan paikalle kai tulossa joku halal-kauppa teippauksista päätellen. Hiljaisuudesta en osaa sanoa kun en asu siinä.
Viestini poistettiin. Sain Satolta yksiön koivukylästä. Ovessa iso reikä ja käytävän seinät täynnä graffiteja. Ovi oli kiinni narulla. Miten tälläisiä ns. asuntoja voidaan laittaa vuokralle?
Hakunilassa näitä halal kauppoja tulee ja menee. Vuokra-asunnot täyttyy näillä maahantulijoilla, joita ei kiinnosta pitää asuntoja kunnossa. He asuvat hetken, välittämättä mistään mitään, kunnes kunta asuttaa heidät muualle.
Jaksan aina ihmetellä töhryjä ja roskaamista, ensinnäkin miksi joku haluaa tehdä omasta asuinympäristöstään karmean läävän, ja toiseksi miksi vuokranantaja antaa menon mennä tuollaiseksi, kun kuitenkin on tiedossa ns. rikkinäisen ikkunan teoria, että töhryt kerää töhryä ja roska roskaa, joten kaikki tuollaiset pitäisi heti poistaa.
Eikös ole mukavaa kun on asukkaita naapurissa. Äänestää kannattaa vaikka persuja jos ei vihriää.
Silti moni haluaisi kaupungin vuokra-asunnon koska vuokra on niin halpa. Jonot on sitä luokkaa että useimmat jää ilman.
Kyllä niitä on ja paljon, olen käynyt kerran katsomassa helsingissä yhtä asuntoa josta oli revitty kylpyhuoneen lattia irti ja tilalla oli punaiseksi värjäytynyt maalattia, ainoa kiva asia koko asunnossa oli pieni koppimainen parveke, pöntössä komeili edellisen asukkaan sonnat kuin koristeena kakun päälle. Epäilen että edellinen asukas yhä asui siinä.