Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Englantilainen potilas -elokuva on katsottavissa Areenassa

Vierailija
08.02.2020 |

Ihan vain vinkiksi, jos kiinnostaa, mutta et ole sattunut huomaamaan. Katsoin eilen, oli jo pitkän aikaa sellainen tunne, että haluan nähdä sen uudelleen.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, kiitos vinkistä, itse olen katsonut tuon elokuvan jo kaksi kertaa.

Se on hyvä elokuva, kannataa katsoa.

Vierailija
2/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeps, kiitos vinkistä, itse olen katsonut tuon elokuvan jo kaksi kertaa.

Se on hyvä elokuva, kannataa katsoa.

Joo, mäkin olin nähnyt sen ainakin kaksi kertaa ennen tätä. Olen lukenut sen kirjankin joskus. Hieno elokuva kaiken kaikkiaan. Niin monta tarinaa samassa paketissa, mutta silti elokuvaa leimaa kiireettömyys. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuva ilmestyi 1996 jolloin sen katsoin. Eilen sen myös katsoin ja täytyy todeta, että hyvä oli.

Juonesta olin suurimman osan unohtanut, jotain hassuja pikku yksityiskohtia muistin mm sitä kaulalla olevan kuopan nimeä...

Vierailija
4/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokuva ilmestyi 1996 jolloin sen katsoin. Eilen sen myös katsoin ja täytyy todeta, että hyvä oli.

Juonesta olin suurimman osan unohtanut, jotain hassuja pikku yksityiskohtia muistin mm sitä kaulalla olevan kuopan nimeä...

Mulla oli juoni melko hyvin muistissa, mutta olenkin nähnyt sen ainakin kaksi kertaa aiemmin. Mutta juonta paremmin olivat samoin yksityiskohdat, kuten juuri tuo kaulalla olevan kuopan nimi. Ja jostain syystä se, kun Katharine pesee kylvyssä Almasyn hiukset. Siinä on jotain...

Olen nähnyt elokuvan vuonna 1999 (kun olin vaihdossa, muistan illan tosi hyvin, makasin sohvalla peiton alla, ja vatsani päällä peiton alla oli mäyräkoira ja peiton päällä kissa, ja katselin gekkoja verholaudan takana) ja sitten ehkä vähän yli parikymppisenä. Oli mielenkiintoista katsoa elokuva nyt keski-ikäisenä uudelleen.

Ap

Vierailija
5/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammottava elokuva, alusta loppuun ahdistava, julmuutta täynnä.

Ja ikäraja vain 12.

Vierailija
6/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana elokuva, olen nähnyt aiemminkin ja eilen katsoin taas. Osan muistin, en kaikkea. On kyllä itkettävän kaunis tarina. Ja Kristine Scott Thomas niin kaunis, sellaisella vanhanaikaisella tavalla.

Toinen hyvä, mieleen jäänyt elokuva on Uskollinen puutarhuri.

Vierailija
7/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämä kuulu niiden elokuvien joukkoon, jotka on tehty ylitunteellisille täti-ihmisille?

Vierailija
8/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setämiesss kirjoitti:

Eikös tämä kuulu niiden elokuvien joukkoon, jotka on tehty ylitunteellisille täti-ihmisille?

No, sinähän voit katsoa sen, ja päätellä itse, ettei tarvitse muilta kysellä. Englantilainen potilas voitti ilmestymisvuonnaan 9 Oscaria. Koostuikohan raati pelkistä ylitunteellisista täti-ihmisistä tuolloin?

Ap

Vierailija
9/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin elokuvan syksyllä. Kaunis elokuva mutta vähän ahdistava. En tiedä, viitsinkö katsoa heti uudestaan.

Hanan ja Kipin tarina jäi elokuvassa vähän ohueksi - kirjassa kerrottiin heistä enemmän. 

Vierailija
10/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin elokuvan syksyllä. Kaunis elokuva mutta vähän ahdistava. En tiedä, viitsinkö katsoa heti uudestaan.

Hanan ja Kipin tarina jäi elokuvassa vähän ohueksi - kirjassa kerrottiin heistä enemmän. 

Voisin muuten lukea kirjan uudestaan! En muista kirjasta juurikaan, ainoastaan sen, että olen sen lukenut.

Ap

Vierailija
11/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastenmielinen

Vierailija
12/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on ahdistava tai vastenmielinen? Mietin et uskaltaako katsoa?

Vierailija
13/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on ahdistava tai vastenmielinen? Mietin et uskaltaako katsoa?

Elokuvassa on aika monta kuolemaa. Se sijoittuu toisen maailmansodan aikaan, erityisesti sen loppuun.  Lisäksi yksi raaka väkivaltakohtaus. En nyt paljasta juonta, mutta siihen liittyy myös ahdistavia elementtejä. Itse en koe erityisen ahdistavaksi elokuvaksi, surullinen ja surumielinen se on kyllä, mutta mielestäni siinä on myös iloa ja positiivisuutta.

Ap

Vierailija
14/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romantisoitua sotaa.

Kömpelösti tehdyt vammamaskit.

Inhokkinäyttelijäni yhden ilmeen Juliette Binoche kirsikkana pullassa.

Vierailija
15/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romantisoitua sotaa.

Kömpelösti tehdyt vammamaskit.

Inhokkinäyttelijäni yhden ilmeen Juliette Binoche kirsikkana pullassa.

Mun mielestä se elokuva ei kauheasti käsittele sotaa, joten juuri sodan romantisoiminen ei erityisesti sen helmasynteihin kuulu.

Ap

Vierailija
16/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettämisen ja "tosi" rakkauden ihannointia. No, tietysti kun Hollywoodissa ollaan, niin pettäjäpari saa onneksi palkkansa.

Vierailija
17/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiennes ja Scott Thomas on niiiin kauniita ja nuoria. Muutenkin äärivisuaalinen elokuva.

Vierailija
18/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pettämisen ja "tosi" rakkauden ihannointia. No, tietysti kun Hollywoodissa ollaan, niin pettäjäpari saa onneksi palkkansa.

Nyt kun katsoin vanhempana, ajattelin just, että se ei ihannoi, vaikka kyllähän sen tietynlaisen rakkauden hehkuttamiseksi voi tulkita myös. Nuorempana ehkä tuli enemmän mieleen se rakkauden ihannointi, nyt jäi enemmän pinnalle pettämisen ja holtittoman intohimon seuraukset: laajennettu kunniaitsemurha ja Almasyn seuraukset hänelle itselleen sekä laajalle joukolle muita (joita Caravaggio elokuvass edustaa).

Ap

Vierailija
19/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiennes ja Scott Thomas on niiiin kauniita ja nuoria. Muutenkin äärivisuaalinen elokuva.

Ajatettelin samaa!! Ja visuaalisuus tyylipuhdasa 90-lukulaisuutta.

Ap

Vierailija
20/62 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, kun katsoin Wikipedia-artikkelia, huomasin, että elokuvan ohjaaja Anthony Minghella kuoli vuonna 2008, ja Lukija jäi siis hänen viimeiseksi elokuvakseen.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi