Autistin raivokohtaukset
Minulla on 14-vuotias autistinen tyttö, joka saa päivittäisiä raivokohtauksia pienistä asioista kuten lempivaatteiden pesemisestä ja nukkumaanmenosta. Lääkäri suositteli Risperidalin käyttöä. Kellään palstalaisella kokemusta autistien hoidosta?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt lupaa saako vaatteet pestä? Hyvä keino olisi myös osallistaa hänet näiden vaatekappaleiden pesuun ja päättää hänen kanssaan selkeä pesupäivä niille, jotta hän voi valmistautua ja tietää mitä tulee tapahtumaan. Sama nukkumisen kanssa. Sen pitää olla iltatoimineen rutinoitu ja toistua aina samallalailla niin hänen elämä ei kuormitu. Kuten tiedät autistit ahdistuu muutoksesta, epämääräisyydestä ja siitä että heidän rajojaan ei kunnioiteta. Lääkäri voi vetää vapaasti itse risperdalinsa.
En voi kysyä, sillä hän ei pysty kommunikoimaan. Hänellä on myös univaikeuksia, joihin lääkärin mielestä risperdali auttaisi.
Monilla teini-ikäisillä on univaikeuksia. Koska aikataulu on liian tiukka! Siinä iässä haetaan jo itsenäistymistä vanhemmista ja ehkä on joitakin vaivaavia kysymyksiä, tunteita. Kuten kaikilla teineillä.
Selvästi monella kommentoijalle ei ole kokemusta vakavasta autismista. Siihen kuuluu mm. kyvyttömyys pestä itsensä, käydä vessassa ym. Kärsijät ovat yleensä vaipoissa aikuisinakin.
Selittää aika paljon Gretasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt lupaa saako vaatteet pestä? Hyvä keino olisi myös osallistaa hänet näiden vaatekappaleiden pesuun ja päättää hänen kanssaan selkeä pesupäivä niille, jotta hän voi valmistautua ja tietää mitä tulee tapahtumaan. Sama nukkumisen kanssa. Sen pitää olla iltatoimineen rutinoitu ja toistua aina samallalailla niin hänen elämä ei kuormitu. Kuten tiedät autistit ahdistuu muutoksesta, epämääräisyydestä ja siitä että heidän rajojaan ei kunnioiteta. Lääkäri voi vetää vapaasti itse risperdalinsa.
En voi kysyä, sillä hän ei pysty kommunikoimaan. Hänellä on myös univaikeuksia, joihin lääkärin mielestä risperdali auttaisi.
Monilla teini-ikäisillä on univaikeuksia. Koska aikataulu on liian tiukka! Siinä iässä haetaan jo itsenäistymistä vanhemmista ja ehkä on joitakin vaivaavia kysymyksiä, tunteita. Kuten kaikilla teineillä.
Selvästi monella kommentoijalle ei ole kokemusta vakavasta autismista. Siihen kuuluu mm. kyvyttömyys pestä itsensä, käydä vessassa ym. Kärsijät ovat yleensä vaipoissa aikuisinakin.
Selittää aika paljon Gretasta
Gretalla on lievä autismi eli Asperger.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorokausi rytmi on todella tärkeä, nukkumaan ja herätys aina samaan aikaan, illat samalla rutiinilla, iltapala, pesu, kännykät ja muut ruudut kiinni, nukkumaan, rauhoita huone, eli ei liikaa valoa ja melua, pimeys verhot ikkunaan, himmeä yö valo, paino peitto voi olla avuksi, vuodekatos voi tuoda rauhaa.. M
Eikö tällaiset asiat ole itsestäänselvyyksiä? Ap varmasti kokeillut nämä kaikki.
Tämä. Olen itse erittäin vaikeasti kehitysvammaisen lapsen äiti ja meille leijonaemoille tälläset neuvot on paskaa.
Miksi edes huomioitte sen? Eihän se osaa edes yhdyssanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö edes kuvilla pysty? Risperdal auttaa kyllä sinua, koska tottakai kenen tahansa huumaaminen tekee siitä helpon. Luultavasti moni avioliittokin pelastuisi sillä, että kommunikaatio ongelmissa toinen vain päättäisi huumata puolisonsa ja sanoisi näin auttaneensa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö edes kuvilla pysty? Risperdal auttaa kyllä sinua, koska tottakai kenen tahansa huumaaminen tekee siitä helpon. Luultavasti moni avioliittokin pelastuisi sillä, että kommunikaatio ongelmissa toinen vain päättäisi huumata puolisonsa ja sanoisi näin auttaneensa tätä.
Risperdal ei ole huume vaan rauhoittava.
Kuvilla ei pysty, minkäänlaista osaamista kommuníkoida ei ole paitsi huutamalla ja hakkaamalla minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Risperdal ei ole huume vaan rauhoittava.
Kuvilla ei pysty, minkäänlaista osaamista kommuníkoida ei ole paitsi huutamalla ja hakkaamalla minua.
Minä olen autistinen ja minulle on syötetty risperdalia. Huumattuna olemiselta siinä eläminen tuntuu.
Jos lääke helpottaa arkea, niin ok. Autistin kanssa elo on raskasta... Ja monella autismin lisäksi kehitysvamma muullakin osa-alueella. Jauhetaan samoja asioita päivästä toiseen. Tärkeää vanhempien huolehtia omasta jaksamisestaan ja sisaruksista.
Autismi ei ole helppoa kärsijällekkään. T: 14v poika jolla on Asperger ja heikkolahjaisuus
Toivottavasti joku lääkäri tajuaisi määrätä tuota "How dare you!"-Gretalle.
Gretasta ei ole kuulunut... onkohan suljetulla osastolla saamassa hoitoa syömishäiriöön, ettei kuole aliravitsemuksen aiheuttamiin elinvaurioihin?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti joku lääkäri tajuaisi määrätä tuota "How dare you!"-Gretalle.
Gretasta ei ole kuulunut... onkohan suljetulla osastolla saamassa hoitoa syömishäiriöön, ettei kuole aliravitsemuksen aiheuttamiin elinvaurioihin?
toivottavasti joudut lepareihin vahvasti Haldolin alaisena. Alaikäisiä ei pitäisi haukkua näin.
Kerro ap hieman lapsesi tavallisesta päivästä, mitä tapahtuu ja mitä teette? En ole ehdottoman lääkevastainen, mutta monasti se kuitenkin se viimeinen vaihtoehto. Työskentelen vaikeavammaisten kanssa, ja jokainen heistä kommunikoi edes jollain tapaa, oletettavasti myös tyttäresi...
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap hieman lapsesi tavallisesta päivästä, mitä tapahtuu ja mitä teette? En ole ehdottoman lääkevastainen, mutta monasti se kuitenkin se viimeinen vaihtoehto. Työskentelen vaikeavammaisten kanssa, ja jokainen heistä kommunikoi edes jollain tapaa, oletettavasti myös tyttäresi...
Lapsi käy vaikeavammaisten koulua. Ihan perus taitoja kuten hampaiden harjausta harjoitellaan.
Raivokohtauksia tulee aina kun kaikki ei mene niinkun hän haluaisi eli ei saa esim karkkia tai leluja. Lapseni leikkii yhä 3-4v suunnatuilla leluilla esim. Baby Born.
Lapsella on aiemmin ollut käytössä 5HTP ja GABA raivokohtauksiin mutta siitä ei ole ollut apua.
Vierailija kirjoitti:
Kukan polttaminen auttaa tähänkin.
Nisti ehdottaa 14- vuotiaalle keuhkosyöpää aiheuttavaa toimenpidettä joka vaikuttaa lapsen aivoihin pahemmin kuin alkoholi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukan polttaminen auttaa tähänkin.
Nisti ehdottaa 14- vuotiaalle keuhkosyöpää aiheuttavaa toimenpidettä joka vaikuttaa lapsen aivoihin pahemmin kuin alkoholi?
Risperdal vaikuttaa aivoihin myös...
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lääkärit on mädättyneitä ja kirjoittaa Risperdalia lapselle?
Eivät ole. Meillä on 2 autistia, eikä kummallekaan ole määrätty lääkitystä.
Kaikki eivät siitä hyödy eivätkä sitä edes tarvitse. Se kun ei ole mikään täsmälääke autismiin. Sellaista lääkettä joka parantaisi autismin ei olekaan. Autismi kun ei ole sairaus vaan neurologinen poikkeavuus johon liittyy tietyt ydinoireet, ja niiden ohella hyvinkin yksilöllisesti erilaisia hankaluuksia. Sellaiset autismikirjon henkilöt joilla on taipumusta voimakkaisiin hallitsemattomiin raivareihin, kannattaa ilman muuta kokeilla risperidonia. Lapsilla sitä käytetään nimenomaan käytöshäiriöihin, vaikka se aikuisilla on (huomattavasti suuremmilla annoksilla) psykoosilääke. Risperidoni saattaa todellakin helpottaa myös nukkumisongelmia väsyttävän vaikutuksensa vuoksi. Yleensä se annostellaankin iltaisin. Lapsilla tavallisin annos on vasteesta ja koosta riippuen 0,5-1,5mg/vrk. Lääke aloitetaan (ja lopetetaan) hallituin annosmuutoksin, ja ennen lääkityksen aloittamista, ja sen aikana otetaan verikokeita ja ekg. Hankalin haitta on joillain voimakas painon nousu. Tämä on kuitenkin yksilöllistä.
Vanha ketju, mutta jos jollakulla on tähän "Sokerihimo indikoi rauta-arvojen mataluutta joillain..." -aiheeseen tutkimusperustaista tietoa, linkatkaa tänne.
Kiinnostaa todella, sillä olen havainnut sokerista samaa aina rauta-arvojen tippuessa
Säjhköhoito voisi auttaa, kannattaa toimia ennen kuin alkaa näkemään ilmansaasteita.