Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teboilin kassatyöntekijä anasti "lisäliksaa" 183 000 euroa. Käsi sydämelle: oletko polannut kassalla?

Kysyn vaan
08.02.2020 |

Otsikossa olennainen.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ikinä käytyäkö käteistä baarissa. Aina ei saa vaihtorahoja. Kerrankin menin kotoa baariin ostamaan tupakkaa 20 setelillä niin mimmi vaan käveli takahuoneeseen ja jäin oottamaan vaihtorahoja.

Vierailija
22/72 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä. Käräytin kyllä mäkissä työskennellessäni ravintolapäällikön johtajalle, mutta minulle sanottiin, että ehkä pomolla ja päälliköllä on sopimis, että niin saa tehdä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen niin tyhmä, etten edes tajua miten tuon voisi tehdä.

Ei tajunnut tuo teboilin myyjäkään... Jos olisi tajunnut, ei olisi jäänyt kiinni.

Vierailija
24/72 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta tietysti hänenkin tapauksessaan vain se, että jäi kiinni.

No, vankilathan ovat tunnetusti syyttömiä täynnä.

Vierailija
25/72 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuuksia olisi ollut mutta en ole varastanut kassasta.

Nuorena olin grillikioskilla töissä, ja siellä yksi tyttö kärähti varastamisesta. Sai potkut välittömästi.

Vierailija
26/72 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ikinä käytyäkö käteistä baarissa. Aina ei saa vaihtorahoja. Kerrankin menin kotoa baariin ostamaan tupakkaa 20 setelillä niin mimmi vaan käveli takahuoneeseen ja jäin oottamaan vaihtorahoja.

Sen askin hinta on siellä 20€.

Vierailija
27/72 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut opiskeluvuosinani baarissa töissä, jossa katsottiin sormien läpi tällaista varastamista. Itse asiassa täysin rehellistä katsottiin alta kulmien. Tuntui oudolta, mutta jälkeenpäin olen arvellut syyksi juurikin sen kiinnijäämisen pelon niissä, jotka veivät rahaa kassasta.

Vierailija
28/72 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä temppu on hyvin yleinen myös itsensä yrittäjän tekemänä, jotta säästetään rahaa verottajan ahneudelta.

Vierailija
29/72 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mahtaa olla polaaminen?

Vierailija
30/72 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen askin hinta on siellä 20€.

7 euroa oli siihen aikaan kun kaupassa maksoi 5 euroa. Eli turpa kiinni.

Vierailija
31/72 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polata tarkoittaa sitä kun kassan pitäjä myy ohi kassan. Oli se sitten tavaraa, viinaa, pääsylippuja, mitä milloinkin.

Ostostapahtuma menee äkkiä katsottuna

Ihan normaalisti, mutta tapahtuma ei tallennu mihinkään kassaan eikä kirjanpitoon. Joten tilityksen tullessa onkin ylimääräistä rahaa kassassa, joka menee polaajan omaan taskuun. Eikä firmalle.

Tapahtuu toki eniten baareissa, joissa kiire ja asiakkaat humalassa maksaa käteisellä.

Muistan kun firma lähetti ns mystery shoppaajia isoon yäkerhoon. Baarimikot olivat vanhoja kettuja ja huomasivat asian. He laittoi vauhtia siihen hommaan ja tarjoili ilmaisia yli-vahvoja drinkkejä niille sillä seurauksella, että mystery-shoppaajat eivät muistaneet illasta mitään, eikä erottaneet baarimikkoja toisistaan.

Kassan ohi myyminen oli siinä porukassa ihan maksimissa: paljon on kesämökkejä ja veneitä ja autoja hankittu niillä myynneillä.

Vierailija
32/72 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, mutta postit lappuja, kuulakärkikynän ja nitojan niittejä olen ottanut.

Vierailija
33/72 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole myynyt ohi kassan mitään, mutta kerran annoin vahingossa asiakkaalle vaihtorahaa 5€ vähemmän ja tajusin sen vasta kun asiakas oli jo mennyt, niin silloin laitoin sen vitosen omaan taskuuni.

T: marketin kassamyyjä

Vierailija
34/72 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huijannut. Kerran tosin otin narikassa vastaan 500 mk, ja annoin takaisin 50 markasta. Hämärässä nuo olivat turhan lähellä toistensa väriä. tais olla 15 markkaa sisäänpääsy, ja asiakas antoi minulle tipin samalla sanoen anna 20 markkaan takas. Tuli vähän isompi tippi.

Vierailija
35/72 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näitä lisää? Vai eikö kukaan kehtaa kertoa?

Sedu Koskinen kertoi lehtihaastattelussa, että häneltä on viety kymmeniä tuhansia euroja yhdellä kertaa jonkun baarityöntekjän toimesta.

Tilityksen jälkeen suljetaan ravintola ja kaikki lähtee koteihinsa. Yhdelle jää tilityspussi, jossa on rahaa ja pankkikorttikuitteja, ja se pitää pudottaa pankin luukusta pankkiin hoidettavaksi ravintolan pankkitilille.

Paitsi että kiusaus kävi liian suureksi ha kaveri otti pussista käteiset ja lensi niillä rahoilla suoraan Thaimaahan.

Lyhytnäköinen temppu, mutta kuitenkin.

Vierailija
36/72 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polata tarkoittaa sitä kun kassan pitäjä myy ohi kassan. Oli se sitten tavaraa, viinaa, pääsylippuja, mitä milloinkin.

Ostostapahtuma menee äkkiä katsottuna

Ihan normaalisti, mutta tapahtuma ei tallennu mihinkään kassaan eikä kirjanpitoon. Joten tilityksen tullessa onkin ylimääräistä rahaa kassassa, joka menee polaajan omaan taskuun. Eikä firmalle.

Tapahtuu toki eniten baareissa, joissa kiire ja asiakkaat humalassa maksaa käteisellä.

Muistan kun firma lähetti ns mystery shoppaajia isoon yäkerhoon. Baarimikot olivat vanhoja kettuja ja huomasivat asian. He laittoi vauhtia siihen hommaan ja tarjoili ilmaisia yli-vahvoja drinkkejä niille sillä seurauksella, että mystery-shoppaajat eivät muistaneet illasta mitään, eikä erottaneet baarimikkoja toisistaan.

Kassan ohi myyminen oli siinä porukassa ihan maksimissa: pa

Juurikin näin! Ja on sitä kyllä polattukin, asiakkaat on toki maksaneet juomistaan ja baarimikkokin on paidanselkä märkänä tehnyt töitä. Rahat vaan ei ikinä yhtiölle tilittyneet, vaan menivät suoraan käteisenä taskuun ja omaan kulutukseen.

Että kuittia vaan kysymään ja sitten vielä tarkastamaan että se on oikea kellonaika ja tuote.

Vierailija
37/72 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas nähtiin miten likaista ja vaarallista touhua on käteisen käyttäminen.

Vierailija
38/72 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sanottiin PPL:ksi. Pienen Palkan Lisäksi.

Jotenkin se kulttuuri firmassa oli sellainen, että jos työnantaja on niin uuno, taikka huolimaton, taikka laiska, ettei hommaa parempaa ja tiukempaa systeemiä niihin ravintoihinsa, niin mitäs tässä sitten itse pitäis alkaa jarruttelemaan.

Esim säästettiin sillä, ettei pidetty viinikassaa ollenkaan. Eli henkilöä jonka hallussa oli viinat/viinit. Vaan jokainen tarjoilija haki itse viinipullot ja snapsit kylmiöstä. Eipä niitä tullut tosiaankaan kaikkia merkattua noudetuksi, toki ne myytiin ja rahat asiakkaalta saatiin. 

Jos olisi palkattu ammattitaitoinen viinikassa sinne, niin se olisi oman palkkansa ja paljon lisää tuonut firmaan.

Vierailija
39/72 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. 

Vierailija
40/72 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi niitä aikoja, kiitos ja aamen! Kyllä tosiaan näin on tehty. Ravintoloissa siihen aikaan kun käteisellä vielä maksettiin. Nyt kun mietin asiaa, niin se täytyy olla ihan älytön määrä löysää ja irtonaista käteistä, mitä kyypparit siirsi kulutukseen.