Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen niin raivona laiskaan 11v lapseen

Vierailija
08.02.2020 |

Mitään ei tee ilman että pitää käskeä 150 kertaa, eikä tee sittenkään. Laiska, jättää tavarat käsistään minne sattuu, oma huone järkyttävä läävä, ei saa vietyä likaisia vaatteita pyykkiin, ym. Jatkuva riita asioista, mitä tuon ikäisen pitäisi jo tehdä ja osata tehdä. Ei vaan tee. Ja todella en tee hänen puolestaan.

Itkettää ja suututtaa jatkuva riitely, kun ei tee hommiaan.

Ja etuudet lähteneet: ei peliaikaa, eikä katso telkkaria ja nyt tänään päätin, että minä en enää vie harrastukseen (ei pääse sinne muuten kuin kuskaten), koska hommat ei suju.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta lapsen huoneeseen likapyykkikori, johon laittaa likaiset pyykkinsä. ilmoitat, että et voi/halua kerätä lattialla lojuvia pyykkejä pesuun, joten nuori itse on vastuussa siitä, että jos haluaa pyykkinsä pesuun, laittaa ne likapyykkikoriin. parasta tietysti olisi, jos kertoisit nuorelle myös etukäteen minä päivinä on pyykkipäivä, jotta nuori voi ajoissa kerätä kuteensa likapyykkikoriin.

kaiken muun annat olla.

nuoren kuuluu kapinoida vanhempiensa sääntöjä ja tapoja vastaan, jotta voi löytää omat sääntönsä ja tapansa, jota sitten noudattaa kotoa muuttamisen jälkeen.

vähän sama juttu, jos alkaa karjua koiralle siitä, että on tehnyt yöllä kakat matolle: miksei omistaja itse ole huolehtinut koiran kakattamisesta illalla tai herännyt yöllä koiran hätäilmoitukseen.

meillä koira, jolla on stressivatsa ja ollaan koiralle tehty oma ovikello. Sitä soittamalla koira voi ilmoitaa, että pakko päästä ulos, koska olemme huomanneet, että me emme herää koiran omiin herättely-yrityksiin.

joskus soittaa ovikelloa yöllä, mutta se on ok: me olemme sitoutunet pitämään koirasta huolta silloin kun teimme päätöksen koiran hankkimisesta. Sama on lasten kohdalla: kun on päätös tehty että ei tehdä aborttia, eikä laiteta alasta adoptioon, sitä sitoutuu siihen, että lapsesta pitää huolta vaikka miten lapsella olisi erilaiset tavat toimia kuin itsellä. turha omista rajoitteista ja ongelmista on lasta syyttää ja lapselle raivota....

Vierailija
62/74 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koriloikostennised kirjoitti:

Palkkio on aina parempi kuin rangaistus. Se etuuden pois vieminen ei auta mitään!

Miksi rikoslaissa on pelkkiä rangaistuksia eikä ollenkaan palkintoja? Onko lainsäätäjä täysin kujalla siitä, että mikä oikeasti auttaa ei-toivottuun käytökseen ja mikä ei?

Lapselle ei tuomioistuin sovella rikoslakia, vaan täysi-ikäiselle aikuiselle. Siinä on vissi ero.

Jos ap. ikäinen lapsi tekee rikoksen, vanhemmat ovat vastuullisia ja sen lisäksi lapsen etua ja oikeutta valvoo lapselle määrätty valvoja ja lisäksi vielä lastensuojelun edustaja.

Ja en haluaisi verrata lasta eläimeen, mutta jo kauan on tiedetty, kuinka esim. koiralle saadaan paras kasvatuksellinem tulos palkitsemalla, kannustamalla ja kehumalla, miksi tämä ei sopisi myös lapsen kasvatukseen.

Ja millaisen esimerkin ja asenteen ap. antaa lapselleen, kun lapsi ottaa vanhemmistaan esimerkin niin hyvässä kuin pahassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tolla tavalla saat vaan lapsen vihaamaan sua. Jos rankaset,rankaset ja rankaset

Siis samalla tavalla kuin miten liikennesääntöjä jatkuvasti rikkova aikuinen oppii vihaamaan lainsäätäjiä ja oikeuslaitosta, jos häntä kiinni jäädessä aina rangaistaan liikennesääntöjen rikkomisesta? Parempi olisi rangaista vain joskus ja muuten antaa armon käydä oikeudesta?

Nyt puhutaan LAPSESTA ei mistään rikollisesta!😂🙄

Niin? Mitä luulet tapahtuvan, jos lapselle ei pienestä pitäen opeteta sitä, että sääntöjen rikkomisella on seurauksensa? Pitäisikö se sitten 18v:nä kuin tyhjästä oppia, ettei vaikka sovi ajaa kuudenkympin alueella satasta? Ja varmaan se on myös tuoreelle aikuiselle järkytys, kun kameratolppa välähtää, kun siihen astisessa elämässä mistään rötöksestä ei ole seurannut mitään oikeasti kirpaisevaa vaan aina on menty soosoo-linjalla?

Ap ei toistaiseksi ole kertonut lapsensa rikkovan lakeja. Kodin säännöt on äidin keksimät ja täysin mielivaltaiset. 

Vierailija
64/74 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komenna se naama seinää vasten seisomaan niin pitkäksi aikaa, kunnes suostuu siivoamaan tai viemään pyykit ym.

Seinän tuijottaminen lähietäisyydeltä on sen verran puuduttavaa hommaa, että tuskin menee kauan ennen kuin valitsee mieluummin sen työnteon kuin seinää vasten seisomisen. Kovakalloisenkin kohdalla veikkaisin max tuntia ekalla kerralla, ennen kuin sille tulee mieleen, että kannattaa tehdä niin kuin äiti tai isä sanoo. Jatkossa sitten vielä vähempää, kun pentu hoksaa, että äiti ja isä ovat tosissaan.

Vierailija
65/74 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeestiko te jäkätätte lapsille siitä että sänky on petaamatta, siellä lapsen omassa huoneessa? Ihan oikeasti, löysätkää ja antakaa lasten olla :D Kukaan ei kuole siihen että sänky on petaamatta joka päivä. 

Vierailija
66/74 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koriloikostennised kirjoitti:

Palkkio on aina parempi kuin rangaistus. Se etuuden pois vieminen ei auta mitään!

Miksi rikoslaissa on pelkkiä rangaistuksia eikä ollenkaan palkintoja? Onko lainsäätäjä täysin kujalla siitä, että mikä oikeasti auttaa ei-toivottuun käytökseen ja mikä ei?

Lapselle ei tuomioistuin sovella rikoslakia, vaan täysi-ikäiselle aikuiselle. Siinä on vissi ero.

Jos ap. ikäinen lapsi tekee rikoksen, vanhemmat ovat vastuullisia ja sen lisäksi lapsen etua ja oikeutta valvoo lapselle määrätty valvoja ja lisäksi vielä lastensuojelun edustaja.

Ja en haluaisi verrata lasta eläimeen, mutta jo kauan on tiedetty, kuinka esim. koiralle saadaan paras kasvatuksellinem tulos palkitsemalla, kannustamalla ja kehumalla, miksi tämä ei sopisi myös lapsen kasvatukseen.

Ja millaisen esimerkin ja asenteen ap. antaa lapselleen, kun lapsi ottaa vanhemmistaan esimerkin niin hyvässä kuin pahassa.

Rikoslain rangaistukset pätevät jo 15-vuotiaille. Sitäkin nuoremmille on muita rangaistuksia tosi monessa paikassa, kuten vaikka koulussa.

Lapsi on järkevä ja ymmärtää, ettei rangaistus ole sama asia kuin mielivalta. Esim. jälki-istunto tai aresti rangaistuksena ei tarkoita sitä, että kuka tahansa saisi riistää toiselta vapauden jos haluaa. Eikä sakko tai tavaran takavarikko tarkoita sitä, että varastaminen on oikein.

Vierailija
67/74 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- valitse taistelusi, laske vaatimusten rimaa. Pidä kuitenkin kiinni tärkeimmistä asioista esim hoitaa koulun ja huone siivotaan esim kerran viikkoon.

Tämä on juuri sitä nykyajan kasvatuslinjaa. Eli jos lapsen tottelemattomuus häiritsee, niin siitä pääsee kätevästi eroon laskemalla kriteerejä sen suhteen, että mikä luetaan tottelemattomuudeksi.

Vanhanaikaiselle, julmalle, epäinhimilliselle, traumaattiselle ja lasten oikeuksia rikkovalle kurinpidolle ei siis ole mitään tarvetta.

Tämä "nykyaika" ja sinulta unohtui vielä vapaa-kasvatus, niin on kestänyt ja veisattu samaa virttä jo pitkän aikajakson, sillä tuo ap. kirjoitus voisi olla äitini kirjoittama ja minä sentään elin teiniyteni 50-luvilla eli aikaa lähes 70v ja se vain kasvatti sisua ja vieraannutti äidistä, kun viis välitin ja luin Anni Polvaa. Ja usko tai älä, olen ihan kunniallinen Martta ja työelämässä menestyin erinomsisesti, vaikka minusta ei kasvanut äitini kaltainen ihminen tai hänen kopionsa.

Oma tyttäreni oli teini 80-luvulla ja hänen eri kehitysvaiheet, hormooni-myllerrykset, uhmat, kokeiluhalut, seikkailut, kropan ja henkiset muutokset olivat minulla tiedossa, kun olin lukenut niistä paljon. Tuossa iässähän lapsi kehittyy nopeammin, myös aivojen toiminta, kuin 3v eikä siihen auta ja poisteta eri kehitysvaiheita huutamalla, rangaistuksilla tai millään muulla, vaan ne kuuluvat kestää aikansa. Ja luulen arvon kommentoijilla olleet ihan samat kehitysvaiheet, kun niitä omia muistinystyröitä vähän avaisi ja muistelesi.

Nyt katson samaa kehitysvaihetta tyttärentyttäressä ja siihen parhaitten auttaa lepeys, kannustaminen, kiittäminen ja ihan samalla tavalla nuori tarvitsee arvostusta, kunnioitusta ja luottamus ja köyden löysäämistä ja antaa tilaa ja vastuuta.

Haukkumalla laiskaksi, syyllistämillä ja rangaustuksilla ei saada mitään hyvää aikaiseksi.

Ja ap. Otapa tämä aloitus talteen, kun sinulle tulee vaihdevuodet, voit nimittäin käyttäytyä ihan samalla tavalla kuin 11v lapsesi, vaikka vaihdevuodet eivät ole mitään, verrattuna murrosikäisen eri kehitysvaiheisiin.

Niin siis se mitä ilmeisesti yrität sanoa on, että lapsen suorastaan kuuluu olla tottelematon, koska se kuuluu kehitysvaiheisiin? Eikä tottelemattomuuteen siksi saisi puuttua?

Tottelematon?

Luonnostaan lapsi on lojaali vanhemmilleen ja haluaa mielyttää heitä, jos on tasapainen ja onnellinen ympäristö.

Ei kukaan lapsi ole paha tai ilkeä syntyessään, jota vanhempien pitäisi kitkeä jotakin ihme pahuutta pois.

Vai oletko tosiaan sitä mieltä, että tänne synnytään pahana?

Ja jo Raamattu ylistää lapsen viattomuutta ja hyvyyttä, lupaa jopa aikuisille taivasten valtakunnan, jos ovat vain lasten kaltaisia.

Vierailija
68/74 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- valitse taistelusi, laske vaatimusten rimaa. Pidä kuitenkin kiinni tärkeimmistä asioista esim hoitaa koulun ja huone siivotaan esim kerran viikkoon.

Tämä on juuri sitä nykyajan kasvatuslinjaa. Eli jos lapsen tottelemattomuus häiritsee, niin siitä pääsee kätevästi eroon laskemalla kriteerejä sen suhteen, että mikä luetaan tottelemattomuudeksi.

Vanhanaikaiselle, julmalle, epäinhimilliselle, traumaattiselle ja lasten oikeuksia rikkovalle kurinpidolle ei siis ole mitään tarvetta.

Tämä "nykyaika" ja sinulta unohtui vielä vapaa-kasvatus, niin on kestänyt ja veisattu samaa virttä jo pitkän aikajakson, sillä tuo ap. kirjoitus voisi olla äitini kirjoittama ja minä sentään elin teiniyteni 50-luvilla eli aikaa lähes 70v ja se vain kasvatti sisua ja vieraannutti äidistä, kun viis välitin ja luin Anni Polvaa. Ja usko tai älä, olen ihan kunniallinen Martta ja työelämässä menestyin erinomsisesti, vaikka minusta ei kasvanut äitini kaltainen ihminen tai hänen kopionsa.

Oma tyttäreni oli teini 80-luvulla ja hänen eri kehitysvaiheet, hormooni-myllerrykset, uhmat, kokeiluhalut, seikkailut, kropan ja henkiset muutokset olivat minulla tiedossa, kun olin lukenut niistä paljon. Tuossa iässähän lapsi kehittyy nopeammin, myös aivojen toiminta, kuin 3v eikä siihen auta ja poisteta eri kehitysvaiheita huutamalla, rangaistuksilla tai millään muulla, vaan ne kuuluvat kestää aikansa. Ja luulen arvon kommentoijilla olleet ihan samat kehitysvaiheet, kun niitä omia muistinystyröitä vähän avaisi ja muistelesi.

Nyt katson samaa kehitysvaihetta tyttärentyttäressä ja siihen parhaitten auttaa lepeys, kannustaminen, kiittäminen ja ihan samalla tavalla nuori tarvitsee arvostusta, kunnioitusta ja luottamus ja köyden löysäämistä ja antaa tilaa ja vastuuta.

Haukkumalla laiskaksi, syyllistämillä ja rangaustuksilla ei saada mitään hyvää aikaiseksi.

Ja ap. Otapa tämä aloitus talteen, kun sinulle tulee vaihdevuodet, voit nimittäin käyttäytyä ihan samalla tavalla kuin 11v lapsesi, vaikka vaihdevuodet eivät ole mitään, verrattuna murrosikäisen eri kehitysvaiheisiin.

Niin siis se mitä ilmeisesti yrität sanoa on, että lapsen suorastaan kuuluu olla tottelematon, koska se kuuluu kehitysvaiheisiin? Eikä tottelemattomuuteen siksi saisi puuttua?

Tottelematon?

Luonnostaan lapsi on lojaali vanhemmilleen ja haluaa mielyttää heitä, jos on tasapainen ja onnellinen ympäristö.

Ei kukaan lapsi ole paha tai ilkeä syntyessään, jota vanhempien pitäisi kitkeä jotakin ihme pahuutta pois.

Vai oletko tosiaan sitä mieltä, että tänne synnytään pahana?

Ja jo Raamattu ylistää lapsen viattomuutta ja hyvyyttä, lupaa jopa aikuisille taivasten valtakunnan, jos ovat vain lasten kaltaisia.

Tänne synnytään itsekkäinä. Auktoriteettien määräykset ovat usein ristiriidassa ihmisen omaneduntavoittelun kanssa.

Juuri siitä syystä Raamatussakin sanotaan, että ken vitsaa säästää se lastaan vihaa. Se joka ei lapsena opi auktoriteettien ja sääntöjen kunnioittamista ja niiden asettamista itsekkyyden edelle, joutuu isoihin vaikeuksiin sekä maallisen vallan että kaikkivaltiaan edessä.

Vierailija
69/74 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa ap. tämä, niin ei tarvitse raivota

https://yle.fi/uutiset/3-10389546

Vierailija
70/74 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan olleeni aika samanlainen. Tosi meillä ei todellakaan turhasta valitettu ja tehtiin aina yhdessä paljon siivousta ja muuten järjesteltiin. Ei ollut maailmanloppu jos välillä sotkuista. Harrastin itse lähes joka ilta ja viikonloput kisoissa joten ei siinä aina ehditty miettiä miltä kotona näyttää vaan tehtiin sitten kun oli aikaa enemmän. Muuten olen aina tehnyt aika hyvin jos joku on vaan pyytänyt. En usko, että kiristys olisi toiminut itsellä vaan kyllä se motivaation pitäisi saada muuten.  Nykyisin oikeastaan sama tilanne, että siivoan omassa asunnossa aina sitten kunnolla kun siivoan. Täällä ei ole kaikki tip top ja moni ehkä miettisi, että on sekaista mutta kai se on oma persoona sellainen, että en ole niin tarkka. Olen itse nainen.

Vierailija
71/74 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luepa ap. tämä, niin ei tarvitse raivota

https://yle.fi/uutiset/3-10389546

Eli siis tingitään hyvän käytöksen vaatimuksista.

Vierailija
72/74 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komenna se naama seinää vasten seisomaan niin pitkäksi aikaa, kunnes suostuu siivoamaan tai viemään pyykit ym.

Seinän tuijottaminen lähietäisyydeltä on sen verran puuduttavaa hommaa, että tuskin menee kauan ennen kuin valitsee mieluummin sen työnteon kuin seinää vasten seisomisen. Kovakalloisenkin kohdalla veikkaisin max tuntia ekalla kerralla, ennen kuin sille tulee mieleen, että kannattaa tehdä niin kuin äiti tai isä sanoo. Jatkossa sitten vielä vähempää, kun pentu hoksaa, että äiti ja isä ovat tosissaan.

Omassa lapsuudessa joutui selkäsaunan jälkeen nurkkaan häpeämään housut nilkoissa joksikin aikaa. Nyt sitä selkäsaunaa ei voi enää antaa, mutta ei tuossa nurkkaan laittamisessa mitään laitonta ole. Kun kurittoman teinin määrää takapuoli paljaana nurkkaan häpeämään, on ihme jos tottelevaisuus ja käytöstavat ei ala löytymään. Täytyy vain pitää huoli, ettei koske siihen tenavaan eikä varsinkaan siihen takapuoleen millään, niin kukaan ei pääse syyttämään ruumillisesta väkivallasta. Mutta yhtä tehokasta on kuin vanhanajan kurituskin.

Vierailija
73/74 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule AP, se kuuluu ikään. 

T: kahden pojan  äiti

74/74 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kuuluu olla lapsia ja leikkiä!

Sustakin tullu tollanen nalkuttava perse ja nyt purat paskaa lapsuuttas omaan lapsees...

"Koska minäkin tein näin niin sinäkin teet" mentaliteetti >.>

Tulikos mieleen että sinun lapses saattaa esim olla yövirkku niinkuin minä?

Minä saan parhaiten esimerkiksi koodailua ja musiikkia tehtyä justiinsa yöaikaan kun pystyy keskittymään.

Päivisin ei vaan onnistu oikeesti mikään!

Ihmiset on erilaisia.

Jos sinä kerran olet työssäkäyvä, niin mikset palkkaa kotiapulaista?

Ainiin, sää olet varmaan myös pihi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi