Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoilusta luopuminen ja siirtyminen pyöräilyyn?

Vierailija
07.02.2020 |

Olen viime aikoina pohtinut autosta luopumista. Nykyinen on vanha, jossa on pieniä vikoja. Pahoin pelkään, että vioista tulee isoja vielä eikä autoa kannata enää korjata. "Uuden" auton ostamiseen olisi varaa laittaa korkeintaan pari tonnia. Remontit pitäisi tehdä korjaamoilla, sillä itse en osaa tehdä mitään.

Koska talvi on taas ollut niin vähäluminen ja melko lämmin, olen pohtinut pyöräilyyn siirtymistä. Pelkästään julkisten varaan en uskalla heittäytyä, koska niiden aikataulut eivät aina sovi. Haluaisinkin kuulla kokemuksia ympärivuotisesta pyöräilystä. Lähinnä talviaika epäilyttää, kun on kuitenkin liukasta ja kylmä viima.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla tempulla myönnät ilmastoöyhöttäjille olevasi luuseri ja säästyneet rahat pakko-otetaan sinulta ilmastorahastoon, jolla nämä valtakunnan "katrit" mässäilevät paratiisisaarilla.

Vierailija
42/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miinukset: Ainakin minulla on ongelmia käsien palelemisessa, kädenselät särkevät 3/4 vuodesta oikeastaan koko ajan.

Minkälaiset hanskat sulla on?

Mulla Oulussa moottorikelkkahanskat. Ei kyllä palele -30 pakkasillakaan, vaan pikkupakkasilla tulee hiki, kun hihoista ei juuri jäähdytä. Pikkupakkasilla pitkävartiset vuorelliset tuulenpitävällä kankaalla olevat lämpimät laskettelukinttaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt muutaman vuoden liikkunut ympäri vuoden maastopyörällä talvisin ja hybridillä kesäisin ja kauppareissuilla kulkee mukana lisäksi peräkärry (sopii isotkin ostokset). En ole tarvinnut nastarenkaitakaan, sähköpyörää tai fatbikea, maastopyörä pysyy hyvin pystyssä. Ajan 5-15 km:n matkaa monta kertaa viikossa.

Mahtava tapa saada hyötyliikuntaa ja säästää rahaa!

Itse aion ostaa vielä sähkömaastopyörän, mikäli ajoa alkaa tulla vielä enemmän.

Vierailija
44/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Asumme alle parin kilometrin päästä juna-asemasta, jonne on huono syöttöliikenne ja siksi sinne on tullut ajeltua autollakin. Jos ruokakaupasta tarvitsee isomman satsin ruokaa, voin tilata kauppakassin kotiin. Muuten ostamme melko pieniä määriä kerrallaan ettei ruokaa pilaannu. Huolestuttaa myös se, että kuinka helposti pyörä varastetaan. Sähköpyörä ei ole mikään halpa ostos. Toki kotona voin laittaa sen yöksi omaan varastoon, mutta asemalta se varmaan katoaisi alta aikayksikön.

ap

Eikö ainakin joillain asemilla ole valvottuja paikkoja? Joka tapauksessa gps-paikannin piiloon jonnekin sähkömoottorin suojiin tms. Kun saisi muutaman millin U-palkista taivutettuja tankoja jossa munalukko jää palkin sisään, voisi varkaille olla ainakin poikkeava lukko jota ei aivan huomaamatta rälläkällä tai putkileikkurilla katkaisisi.

Vierailija
45/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta fatbike, toimii talvellakin. Saa myös sähköversiona.

Maksaa halvan auton verran ja katoaa 5 minuutissa pakun kyytiin.

Kyllä aika rassi auto on jos fatbiken hinnalla ostaa. Ja pyörän säilyttäminen on ihan päästä kiinni. Jos sen jättää levälleen pitkin poikin niin varmaan katoaakin. Katoaa ihan mikä tahansa.

Ei se lukitus pyörävarkaita estä. Pitää olla kunnon maahan perustuksiin upotetut tolpat ainakin johon kytkeä ja sellainen lukko jota ei hetkessä voimapihdeillä, putkileikkurilla tai vastaavilla katkaise. Arvokas pyörä lähtee varmemmin, vaikka rinnalla olisi helposti rikottavan lukon takana useampi peruspyörä.

Vierailija
46/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika tyyppitapaus että pyöräily vähenee kovasti kelien viilentyessä. Taidan olla nautiskelijapyöräilijä. Ja sitähän se muun ajan todella on. Talvella jäisen kokkareiset väylät on yksi haitta muttei mahdoton. Nastat kyllä tuovat pitoa. Eturenkaassa riittää. Toinen psykologisempi "este" on ainakin itsellä, että pitää olla niin niukasti vaatetta, että startatessa reilusti palelee, koska en malta kuitenkaan himmailla ja lämmöntuotanto on vielä jonkunlaisella tasolla vaikka ikääkin on jo.

Vierailija
47/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Asumme alle parin kilometrin päästä juna-asemasta, jonne on huono syöttöliikenne ja siksi sinne on tullut ajeltua autollakin. Jos ruokakaupasta tarvitsee isomman satsin ruokaa, voin tilata kauppakassin kotiin. Muuten ostamme melko pieniä määriä kerrallaan ettei ruokaa pilaannu. Huolestuttaa myös se, että kuinka helposti pyörä varastetaan. Sähköpyörä ei ole mikään halpa ostos. Toki kotona voin laittaa sen yöksi omaan varastoon, mutta asemalta se varmaan katoaisi alta aikayksikön.

ap

En jätä enää fillaria asemalle työpäivän ajaksi. Ongelmana eivät ole niinkään varkaudet vaan ilkivalta. Multa on työpäivän aikana nyysitty pikalukituksella varustettu satula, matkamittari, laskettu kumit tyhjäksi ja lukkoa roplattu niin, että nyt on vaikeuksia saada sitä ees itte auki.

Mutta ap, taitaa olla pienemmän riesan tie kävellä sinne asemalle talvisin. Alle pari kilsaa kävelet/hölkkäät puolessa tunnissa. Ei tarvi pelätä koko työpäivää sähvöpyörän puolesta.

Vierailija
48/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fillari sopii terveelle köyhälle sukkahousumiehelle.  Naiset ei tule kyytiin. Lapsia ja tavaroita ja kauppakasseja, mummoa ei voi kyyditä sillä. Sopii sinkulle ei sairaillle tai pissa- tai suolistovikaisille.  Auto on ilman muuta kätevämpi. Voi ajaa mökille perheen kanssa säällä kuin säällä.

Vierailija
49/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympärivuotinen pyöräily toimii pääkaupunkiseudulla kohtuullisen hyvin. Haastavia ovat ainoastaan päivät, jolloin on tullut 10 cm lunta ja teitä ei ole aurattu.

Varusteista:

Pistosuojatut nastarenkaat ovat aika pakollinen varuste, koska liukasta on usein (paitsi tänä talvena).

Talvella pakkasella ongelmana voi olla vaihteiden jäätyminen, mutta sen voisi kuulemma välttää vaihtamalla joka vuosi uuden vaihdevaijerin, jossa on tuoreet rasvat. Pyörässä pitää olla hyvät etu - ja takavalo (takana punainen). Maastopyörä olisi varmaan kätevin talvikäyttöön, koska siinä lokasuoja on korkealla ja lumi ei pakkaudu lokasuojan ja renkaan väliin.

Muuten pyöräilyvarusteiksi talvella sopivat normaalit talviulkoiluvaatteet ja sateella Goretex-puku. Kypärä kannattaa olla sen verran iso, että alle mahtuu ohut pipo. Jäätävällä tihkukelillä ja kovalla pakkasella suojalasit silmille ovat aika pakolliset. Pyöräillessä talvella kannattaa suojata vaatteilla hyvin kaula, otsa, nilkat ja kädet.

Itse pyöräilen tavallisella naistenpyörällä 20 km päivässä ympäri vuoden. Sivulaukuissa ja korissa kulkee tavarat mukana. Talvikäyttöön haaveilen maastopyörästä.

Vierailija
50/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska talvi on ollut vähäluminen" jne. Just, yhden talven perusteellahan sitä kannattaakin tälläiset asiat ratkoa. Sitten kun tulee -22C ja on puoli metriä lunta, ihmettelet miten olinkin niin pönttö että luulin fillaroivani läpi talven. Suomessa.

Vierailija
51/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörän varastamisen pelosta:

Jos kyse on alle 2 km pyörämatkasta asemalle, niin siihen kelpaa joku ruma "mummopyörä" nastarenkailla. Eivät ole suosittuja varkaiden keskuudessa. Omani on säilynyt mulla jo 10 vuotta varastamatta pääkaupunkiseudun juna-asemilla.

Vierailija
52/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata jäädä miettimään liikaa, vaan kokeilla, jos sinulla on toimiva polkupyörä. Autonhan saa kuulemma helposti nykyään pois liikennekäytöstäkin vaikka viikoksi, jos ei halua maksaa vakuutuksia.

Itsellänikin on vanha auto, jota en juuri käytä pääkaupunkiseudulla, vaan ajan sillä pidempiä matkoja. Työmatkani on 9 km yhteen suuntaan ja ajan sen fillarilla. Edellinen talvi oli aika hankala, muuten on viime vuosina ollut pääosin kohtuullisesti kunnossapidetyt väylät. Reittiä voi joutua talveksi muuttamaan, jos johonkin osuuteen tulee vaikka latu tai kadulta aina aurataan suolasössöt kevyen liikenteen riesaksi. Lumimyräkän sattuessa voi olla päivä pari umpihankea monessakin kohtaa ja silloin menen ehkä julkisilla.

Minulle tulee kyllä huoltokustannuksia, koska itse osaan lähinnä vain rengashommat ja ketjun tai jarrupalojen vaihdot. Mutta maksaahan ne bensat tai joukkoliikenneliput myös. Johonkin asemalle en ehkä uskaltaisi pyörääni jättää säännöllisesti koko päiväksi. Lyhyeksi aikaa hyvällä lukolla kiinni kiinteään telineeseen, niin silloin riski on otettavissa.

Vierailija
53/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata jäädä miettimään liikaa, vaan kokeilla, jos sinulla on toimiva polkupyörä. Autonhan saa kuulemma helposti nykyään pois liikennekäytöstäkin vaikka viikoksi, jos ei halua maksaa vakuutuksia.

Itsellänikin on vanha auto, jota en juuri käytä pääkaupunkiseudulla, vaan ajan sillä pidempiä matkoja. Työmatkani on 9 km yhteen suuntaan ja ajan sen fillarilla. Edellinen talvi oli aika hankala, muuten on viime vuosina ollut pääosin kohtuullisesti kunnossapidetyt väylät. Reittiä voi joutua talveksi muuttamaan, jos johonkin osuuteen tulee vaikka latu tai kadulta aina aurataan suolasössöt kevyen liikenteen riesaksi. Lumimyräkän sattuessa voi olla päivä pari umpihankea monessakin kohtaa ja silloin menen ehkä julkisilla.

Minulle tulee kyllä huoltokustannuksia, koska itse osaan lähinnä vain rengashommat ja ketjun tai jarrupalojen vaihdot. Mutta maksaahan ne bensat tai joukkoliikenneliput myös. Johonkin asemalle en ehkä uskaltaisi pyörääni jättää säännöllisesti koko päiväksi. Lyhyeksi aikaa hyvällä lukolla kiinni kiinteään telineeseen, niin silloin riski on otettavissa.

Totta, voisin laittaa auton seisontaan joksikin aikaa ja kokeilla miten pelkkä pyöräily onnistuu. Ehkä suurin este on korvien välissä, koska jotenkin olen ajatellut, että lapsiperheessä "pitää" olla auto.

ap

Vierailija
54/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kulkenut noin 20 kilometrin työmatkani polkupyörällä pääkaupunkiseudulla kesät talvet jo muutaman vuoden. Tuo onnistuu helposti, vuodessa on vain muutama päivä jolloin pyöräily on järjetöntä tunkkaamista.

Plussat: Hyötyliikunta, rahan säästö (vaikka menee fillariinkin rahaa jos ajaa vuodessa 10.000 km), mieliala kohenee ponnistellessa.

Miinukset: Ainakin minulla on ongelmia käsien palelemisessa, kädenselät särkevät 3/4 vuodesta oikeastaan koko ajan, teiden suolaus rikkoo ketjut ja pyörän, tervävä hiekoitussepeli särkee renkaat. Pahimmillaan olen tehnyt rengastöitä kolme kertaa viikossa, parhaimmillaan vain kerran - kaksi vuoden kuluessa.

Kunnan rakennustoimeen vaan yhteyttä, jos urakoitsijat käyttävät piikkisepeliä. Oulussa ainakin on toiminut. Ovat kieltäneet urakoitsijoilta sen käytön. Se on kuin nastoja levittäisi tielle. Aina vaan, kun uusi urakoitsija voittaa kilpailun saattaa sitä joskus tulla, mutta ei enää yhteydenoton jälkeen,

Piikkisepeli jää renkaaseen, ottaa sen vaan talteen ja toimittaa kun ehtii kunnalle kuitin kera. Helsingissä lähettäisin vihreiden Sinnemäelle ykkös vastaanottajana ja rakennusvalvonnalle oma kopio. Paljon helpompaa on vaikuttaa rakennusvalvontaan kuin vaihtaa vähän väliä renkaita. Jo itsessään sen aiheuttamat renkaan turhat vaihdot kuormittavat ympäristöä.

Tuo piikkisepelin kielto pitäisi saada vaikka ympäristöministeriön kautta jokaiselle kevyen liikenteen väylälle koko maahan! Ei jaksaisi alkaa pommittamaan oman kunnan rakennusvalvontaa tai paikata kumeja.

Vierailija
55/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En jätä enää fillaria asemalle työpäivän ajaksi. Ongelmana eivät ole niinkään varkaudet vaan ilkivalta. Multa on työpäivän aikana nyysitty pikalukituksella varustettu satula, matkamittari, laskettu kumit tyhjäksi ja lukkoa roplattu niin, että nyt on vaikeuksia saada sitä ees itte auki.

Mutta ap, taitaa olla pienemmän riesan tie kävellä sinne asemalle talvisin. Alle pari kilsaa kävelet/hölkkäät puolessa tunnissa. Ei tarvi pelätä koko työpäivää sähvöpyörän puolesta.

Ei arvokasta sähköpyörää missään nimessä asemalle jossa puuttuu valvomaton pyörien lukitusalue. Asemapyöräksi mahdollisimman edullinen peruspyörä, jos matkaa on n. 2 km.

Jos valvottuja paikkoja olisi, voisin maksaa vuokraa vaikka muutaman euron kuukaudessa omasta varatusta katoksen alla olevasta tolpasta johon kuuluu itsessään kunnon hälyllä varustettu lukitus. Monilla asemilla olisi tilaa verkkoaidatuille pyörä alueille, miksiköhän sellaisia ei ole? Luulisi vakuutusyhtiöitä ja liikkumiseen kannustavia tahoja kiinnostavan.

Vierailija
56/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Triplaanhan tuli pyörähotelli, hinnat näkyy olevan n. 25 - 39 euroa/kk riippuen sopimuksesta.

Vierailija
57/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta autoa vaan liisaa sellainen itsellesi. On uusia tai melkein uusia. Ilman huolta omistamisesta, arvonalenemasta, tai korjauksista. Mulla kottero jota saa korjata jatkuvasti vaikka muuten luotettava onkin ja pelittää. Aion kokeilla vuoden liisaamista ja mietin sitten jatkoa. Ehkä liisaan uudestaan pariksi vuodeksi tai lunastan liisausauton, ei voi tietää.

Vierailija
58/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta autoa vaan liisaa sellainen itsellesi. On uusia tai melkein uusia. Ilman huolta omistamisesta, arvonalenemasta, tai korjauksista. Mulla kottero jota saa korjata jatkuvasti vaikka muuten luotettava onkin ja pelittää. Aion kokeilla vuoden liisaamista ja mietin sitten jatkoa. Ehkä liisaan uudestaan pariksi vuodeksi tai lunastan liisausauton, ei voi tietää.

Paljonko autoiluun menee kuukaudessa? Eikö halvimmillaankin tuo tule maksamaan useita satasia? 

Vierailija
59/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Triplaanhan tuli pyörähotelli, hinnat näkyy olevan n. 25 - 39 euroa/kk riippuen sopimuksesta.

25 eur vajaan kahden neliön vuokrana ilman yhtä tankoa kummempaa ei ole ainakaan ympäristötekoihin kannustavaa. Neliövuokraksi jää 12,5 eur. Sillä neliöhinnalla ostaa jo Helsingistäkin asunnon alle 10 vuoden lainanmaksuajalla.

Mieluummin sijoitusasunto siitä aseman viereltä. Asunto vuokralle ja rakennuksen pyörävarasto omaan käyttöön.

Vierailija
60/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko autoiluun menee kuukaudessa? Eikö halvimmillaankin tuo tule maksamaan useita satasia? 

Nuo jotka laskevat pyöräilyn kuluja unohtavat polttoaine säästöt ja mm vakuutusmaksut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän