Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoilusta luopuminen ja siirtyminen pyöräilyyn?

Vierailija
07.02.2020 |

Olen viime aikoina pohtinut autosta luopumista. Nykyinen on vanha, jossa on pieniä vikoja. Pahoin pelkään, että vioista tulee isoja vielä eikä autoa kannata enää korjata. "Uuden" auton ostamiseen olisi varaa laittaa korkeintaan pari tonnia. Remontit pitäisi tehdä korjaamoilla, sillä itse en osaa tehdä mitään.

Koska talvi on taas ollut niin vähäluminen ja melko lämmin, olen pohtinut pyöräilyyn siirtymistä. Pelkästään julkisten varaan en uskalla heittäytyä, koska niiden aikataulut eivät aina sovi. Haluaisinkin kuulla kokemuksia ympärivuotisesta pyöräilystä. Lähinnä talviaika epäilyttää, kun on kuitenkin liukasta ja kylmä viima.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on säilytystilaa, usean pyörän malli + peräkärry on hyvä ratkaisu. Talvella läskipyörä ja kesällä ohut renkainen. Sähköapuakin kannattaa harkita ainakin siihen läskiin.

Eli sähkö halutaan kuitenkin käyttää?

Miksi?

Miksi ei voi vain polkea itse jos kerran luonto tärkeä asia?

Vierailija
62/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miinukset: Ainakin minulla on ongelmia käsien palelemisessa, kädenselät särkevät 3/4 vuodesta oikeastaan koko ajan.

Minkälaiset hanskat sulla on?

Olen kokeillut kaikkea mitä rahalla saa. Pitää varmaan päällystää hanskat jeesusteipillä ja onkin aika outoa että yksikään valmistaja ei ole tätä keksinyt.

Esimerkkinä nyt vaikka nämä: https://www.xxl.fi/craft-siberian-2-0-split-finger-glove-unisex-pyorail…

Ootko kokeillut vanhoja kunnon nahkarukkasia lampaan villasta tehdyllä vuorella? Mulla on nuo Craftin hanskat ja -5 asteeseen on ok ajaa, sitä kylmemmällä tarviin nahkarukkaset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on säilytystilaa, usean pyörän malli + peräkärry on hyvä ratkaisu. Talvella läskipyörä ja kesällä ohut renkainen. Sähköapuakin kannattaa harkita ainakin siihen läskiin.

Eli sähkö halutaan kuitenkin käyttää?

Miksi?

Miksi ei voi vain polkea itse jos kerran luonto tärkeä asia?

Jos pyörässä sähkö kannustaa pyöräilemään, on energiankulutus silloin murto-osa autoilusta. Nyt liki jokainen kuljettaa aamulla 1,5 tonnia turhaa kuormaa työpaikalleen ja illalla saman kuorman kotiin. Suurin osa fossiilisilla polttoaineilla. Kymmenen kilon polkupyörän kuljettaminen on paljon fiksumpaa vai eikö sinusta?

Joku puhui moottoripyörän vähäpäästöisyydestä autoihin verrattuna. Moottoripyörien pienempi kulutus ei kauheasti auta, kun moottoritekniikkaa ei ole viety autojen tavoin eteenpäin. Hiilivetypäästöt on kymmenkertaista tai suurempaa keskiverto autoon verrattaessa. Sähköllä nuo päästöt on hiilivoimalalla pyörivässä Helsingissäkin minimoitu.

Vierailija
64/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilun pakollisilla vuosittaisilla kustannuksilla (vakuutukset, ajoneuvovero, huollot) ostan joka vuosi uuden pyörän.

Vierailija
65/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkis on miesten juttu. Nainen pilkattaisiin kaupasta ulos ja niitä pitää ladata ja osata.

Läskillä vastaantuleva nainen herättää mielenkiintoa ja suurta kunnioitusta.

No johan nyt.... sähkis miesten juttu my ass. :D

Olen ajanut sähköläskillä jo kohta 4 vuotta ja olen nainen. Aina ajellut ympäri vuoden ja kilsoja kertyny sillä 12400 suunnilleen. Muilla pyörillä sit loput ajelut. Hyvä auton korvike se on ollut ja lapsiakin vedetty peräkärryllä.

Vierailija
66/66 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kulkenut noin 20 kilometrin työmatkani polkupyörällä pääkaupunkiseudulla kesät talvet jo muutaman vuoden. Tuo onnistuu helposti, vuodessa on vain muutama päivä jolloin pyöräily on järjetöntä tunkkaamista.

Plussat: Hyötyliikunta, rahan säästö (vaikka menee fillariinkin rahaa jos ajaa vuodessa 10.000 km), mieliala kohenee ponnistellessa.

Miinukset: Ainakin minulla on ongelmia käsien palelemisessa, kädenselät särkevät 3/4 vuodesta oikeastaan koko ajan, teiden suolaus rikkoo ketjut ja pyörän, tervävä hiekoitussepeli särkee renkaat. Pahimmillaan olen tehnyt rengastöitä kolme kertaa viikossa, parhaimmillaan vain kerran - kaksi vuoden kuluessa.

Eikö sun pyörään saisi tubeless renkaita? Ainakin läskipyörässä tubelessina ajellessa ei kumi puhkee ikinä vaikka nappulat alkais olee jo poiskuluneet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä