Autoilusta luopuminen ja siirtyminen pyöräilyyn?
Olen viime aikoina pohtinut autosta luopumista. Nykyinen on vanha, jossa on pieniä vikoja. Pahoin pelkään, että vioista tulee isoja vielä eikä autoa kannata enää korjata. "Uuden" auton ostamiseen olisi varaa laittaa korkeintaan pari tonnia. Remontit pitäisi tehdä korjaamoilla, sillä itse en osaa tehdä mitään.
Koska talvi on taas ollut niin vähäluminen ja melko lämmin, olen pohtinut pyöräilyyn siirtymistä. Pelkästään julkisten varaan en uskalla heittäytyä, koska niiden aikataulut eivät aina sovi. Haluaisinkin kuulla kokemuksia ympärivuotisesta pyöräilystä. Lähinnä talviaika epäilyttää, kun on kuitenkin liukasta ja kylmä viima.
Kommentit (66)
Voi ei.
Minulla kun ei ole pyörää, autosta nyt puhumattakaan!
Olen oikeasti kylläkin sitä mieltä, että työmatka taittuu ja vatsamakkaratkin sulavat, kun käyttää pyörää pääasiallisena työmatkan taittovälineenä.
Autoa käyttäisin lähinnä "hätätilassa" eli tilanteessa, jossa pyöräily, julkiset tai kävely eivät tule kuuloonkaan; niihin kuuluvat lähinnä Ikea- shoppailu ja pakollinen työkeikka kehyskunnissa.
Terveiset Helsingistä.
Sähkis on miesten juttu. Nainen pilkattaisiin kaupasta ulos ja niitä pitää ladata ja osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta fatbike, toimii talvellakin. Saa myös sähköversiona.
Maksaa halvan auton verran ja katoaa 5 minuutissa pakun kyytiin.
Kyllä aika rassi auto on jos fatbiken hinnalla ostaa. Ja pyörän säilyttäminen on ihan päästä kiinni. Jos sen jättää levälleen pitkin poikin niin varmaan katoaakin. Katoaa ihan mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Asumme alle parin kilometrin päästä juna-asemasta, jonne on huono syöttöliikenne ja siksi sinne on tullut ajeltua autollakin. Jos ruokakaupasta tarvitsee isomman satsin ruokaa, voin tilata kauppakassin kotiin. Muuten ostamme melko pieniä määriä kerrallaan ettei ruokaa pilaannu. Huolestuttaa myös se, että kuinka helposti pyörä varastetaan. Sähköpyörä ei ole mikään halpa ostos. Toki kotona voin laittaa sen yöksi omaan varastoon, mutta asemalta se varmaan katoaisi alta aikayksikön.
ap
Löpötihöpöti. Tavissähkis ei päiväsaikaan mihinkään katoa kun se on kaarilukolla telineessä kiinni ja akku poissa. 5 vuoden kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Miinukset: Ainakin minulla on ongelmia käsien palelemisessa, kädenselät särkevät 3/4 vuodesta oikeastaan koko ajan.
Minkälaiset hanskat sulla on?
Pyörä on melko kevytrakenteinen laite, eikä kestä kilometrejä niinkuin auto ja voi tulla huoltokustannuksiltaan siksi yllättävän kalliiksi jos ei tee mitään itse, mutta jos edes kuminpaikkaukset, renkaankaanvaihdot ja ketjun vaihdot, jotka ovat jokaisen helposti opittavissa, tekee itse, säästää näistä kuluista 90%.
Vierailija kirjoitti:
Sähkis on miesten juttu. Nainen pilkattaisiin kaupasta ulos ja niitä pitää ladata ja osata.
Läskillä vastaantuleva nainen herättää mielenkiintoa ja suurta kunnioitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kulkenut noin 20 kilometrin työmatkani polkupyörällä pääkaupunkiseudulla kesät talvet jo muutaman vuoden. Tuo onnistuu helposti, vuodessa on vain muutama päivä jolloin pyöräily on järjetöntä tunkkaamista.
Plussat: Hyötyliikunta, rahan säästö (vaikka menee fillariinkin rahaa jos ajaa vuodessa 10.000 km), mieliala kohenee ponnistellessa.
Miinukset: Ainakin minulla on ongelmia käsien palelemisessa, kädenselät särkevät 3/4 vuodesta oikeastaan koko ajan, teiden suolaus rikkoo ketjut ja pyörän, tervävä hiekoitussepeli särkee renkaat. Pahimmillaan olen tehnyt rengastöitä kolme kertaa viikossa, parhaimmillaan vain kerran - kaksi vuoden kuluessa.
Voe hyvä pässi! Osta pistosuojatut ja itsepaikkautuvat. Vuosiin en ole enää rengastöihin joutunut puhkeamisen takia.
On viimeisen päälle pistosuojatut swalbet, mutta niin vain terävät kivet porautuvat läpi ja jos et löydä sirpaletta renkaasta niin saat paikata päivittäin. Itsepaikkautuviakin kokeilin, mutta en huomannut muuta eroa kuin että sisärengas oli liimautunut kiinni ulkorenkaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta fatbike, toimii talvellakin. Saa myös sähköversiona.
Maksaa halvan auton verran ja katoaa 5 minuutissa pakun kyytiin.
Kyllä aika rassi auto on jos fatbiken hinnalla ostaa. Ja pyörän säilyttäminen on ihan päästä kiinni. Jos sen jättää levälleen pitkin poikin niin varmaan katoaakin. Katoaa ihan mikä tahansa.
Neljän tonnin sähkö fatbiken hinnalla saa hyvän auton eikä autoa varasteta yhtä helposti.
Läskillä rengasrikot ovat harvinaisia johtuen painon jakautimisesta isolle pinta-alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miinukset: Ainakin minulla on ongelmia käsien palelemisessa, kädenselät särkevät 3/4 vuodesta oikeastaan koko ajan.
Olen kokeillut kaikkea mitä rahalla saa. Pitää varmaan päällystää hanskat jeesusteipillä ja onkin aika outoa että yksikään valmistaja ei ole tätä keksinyt.
Esimerkkinä nyt vaikka nämä: https://www.xxl.fi/craft-siberian-2-0-split-finger-glove-unisex-pyorail…
Vierailija kirjoitti:
Pyörä on melko kevytrakenteinen laite, eikä kestä kilometrejä niinkuin auto ja voi tulla huoltokustannuksiltaan siksi yllättävän kalliiksi jos ei tee mitään itse, mutta jos edes kuminpaikkaukset, renkaankaanvaihdot ja ketjun vaihdot, jotka ovat jokaisen helposti opittavissa, tekee itse, säästää näistä kuluista 90%.
Ihapaskaa taas. Sähkiksellä takana 10 000 km kolmessa vuodessa. Kaksi rengasta, kaksi ketjua yksi rataspakka, kahdet jarrupalat, rapsiöljyä. Ei sataakaan euroa ole mennyt.
Itse olen ympärivuotinen fillaroitsija. Tosin asun pikkukaupungissa. Nastat saa talvisin fillariin ja varustelu kysymys, kun tulee viimat yms sateet. Toki myönnän *paska keleillä*, että kyllä ois auto poikaa. Mutta sitten taas mietin siinä samaan hengenvetoon, että no miksen osta autoa, no kun se on edullisempi ylläpitää fillaria ja pysyy kunto jokseenkin kunnossa ohessa. Ja jos löytyy musiikkia soittimesta korviin ni voi keventää fiilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut kaikkea mitä rahalla saa. Pitää varmaan päällystää hanskat jeesusteipillä ja onkin aika outoa että yksikään valmistaja ei ole tätä keksinyt.
Esimerkkinä nyt vaikka nämä: https://www.xxl.fi/craft-siberian-2-0-split-finger-glove-unisex-pyorail…
Löytyy myö sahkölämmitteisiä. Kehuneet ovat.
Mites skootteri? Saat säilytystilaakin pyörään, on nopeampi kun polkupyörä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten semmoisia jotka kiinnitetään stongaan. Tavishanskoilla sitten ajetaan niiden sisässä,
Löytyy myö sahkölämmitteisiä. Kehuneet ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihapaskaa taas. Sähkiksellä takana 10 000 km kolmessa vuodessa. Kaksi rengasta, kaksi ketjua yksi rataspakka, kahdet jarrupalat, rapsiöljyä. Ei sataakaan euroa ole mennyt.
Mutta jos käy huono säkä: 4× kumin paikkaus= 100€, talvi/kesärenkaan vaihto t0€, ketjun ja rattaan vaihto kerran vuodessa kusetushinnoin 100€, + yllättätävät kädettömän menot 100€. Ei ihan tuulesta temmattu häh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos käy huono säkä: 4× kumin paikkaus= 100€, talvi/kesärenkaan vaihto t0€, ketjun ja rattaan vaihto kerran vuodessa kusetushinnoin 100€, + yllättätävät kädettömän menot 100€. Ei ihan tuulesta temmattu häh?
Työ maksaa, osat ei. Itse valitsee opetteleeko vai teettääkö. Vaikeaa ei ole ja munia ei tarvita ;-)
Vierailija kirjoitti:
Olen kulkenut noin 20 kilometrin työmatkani polkupyörällä pääkaupunkiseudulla kesät talvet jo muutaman vuoden. Tuo onnistuu helposti, vuodessa on vain muutama päivä jolloin pyöräily on järjetöntä tunkkaamista.
Plussat: Hyötyliikunta, rahan säästö (vaikka menee fillariinkin rahaa jos ajaa vuodessa 10.000 km), mieliala kohenee ponnistellessa.
Miinukset: Ainakin minulla on ongelmia käsien palelemisessa, kädenselät särkevät 3/4 vuodesta oikeastaan koko ajan, teiden suolaus rikkoo ketjut ja pyörän, tervävä hiekoitussepeli särkee renkaat. Pahimmillaan olen tehnyt rengastöitä kolme kertaa viikossa, parhaimmillaan vain kerran - kaksi vuoden kuluessa.
Kunnan rakennustoimeen vaan yhteyttä, jos urakoitsijat käyttävät piikkisepeliä. Oulussa ainakin on toiminut. Ovat kieltäneet urakoitsijoilta sen käytön. Se on kuin nastoja levittäisi tielle. Aina vaan, kun uusi urakoitsija voittaa kilpailun saattaa sitä joskus tulla, mutta ei enää yhteydenoton jälkeen,
Piikkisepeli jää renkaaseen, ottaa sen vaan talteen ja toimittaa kun ehtii kunnalle kuitin kera. Helsingissä lähettäisin vihreiden Sinnemäelle ykkös vastaanottajana ja rakennusvalvonnalle oma kopio. Paljon helpompaa on vaikuttaa rakennusvalvontaan kuin vaihtaa vähän väliä renkaita. Jo itsessään sen aiheuttamat renkaan turhat vaihdot kuormittavat ympäristöä.
Kiitos vastauksista! Asumme alle parin kilometrin päästä juna-asemasta, jonne on huono syöttöliikenne ja siksi sinne on tullut ajeltua autollakin. Jos ruokakaupasta tarvitsee isomman satsin ruokaa, voin tilata kauppakassin kotiin. Muuten ostamme melko pieniä määriä kerrallaan ettei ruokaa pilaannu. Huolestuttaa myös se, että kuinka helposti pyörä varastetaan. Sähköpyörä ei ole mikään halpa ostos. Toki kotona voin laittaa sen yöksi omaan varastoon, mutta asemalta se varmaan katoaisi alta aikayksikön.
ap