Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoilusta luopuminen ja siirtyminen pyöräilyyn?

Vierailija
07.02.2020 |

Olen viime aikoina pohtinut autosta luopumista. Nykyinen on vanha, jossa on pieniä vikoja. Pahoin pelkään, että vioista tulee isoja vielä eikä autoa kannata enää korjata. "Uuden" auton ostamiseen olisi varaa laittaa korkeintaan pari tonnia. Remontit pitäisi tehdä korjaamoilla, sillä itse en osaa tehdä mitään.

Koska talvi on taas ollut niin vähäluminen ja melko lämmin, olen pohtinut pyöräilyyn siirtymistä. Pelkästään julkisten varaan en uskalla heittäytyä, koska niiden aikataulut eivät aina sovi. Haluaisinkin kuulla kokemuksia ympärivuotisesta pyöräilystä. Lähinnä talviaika epäilyttää, kun on kuitenkin liukasta ja kylmä viima.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu helpoiten kun muutat pienemmälle paikkakunnalle. Motivaattorina toimii korkea polttoaineen hinta eikä sinulla ole vara liikkua muuten kuin pyörällä.

Vierailija
2/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoinen kaupunki kyseessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on säilytystilaa, usean pyörän malli + peräkärry on hyvä ratkaisu. Talvella läskipyörä ja kesällä ohut renkainen. Sähköapuakin kannattaa harkita ainakin siihen läskiin.

Vierailija
4/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta fatbike, toimii talvellakin. Saa myös sähköversiona.

Vierailija
5/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaa halvan auton verran ja katoaa 5 minuutissa pakun kyytiin.

Vierailija
6/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörä tekee hommasta moninverroin realistisempaa.

Vierailija
7/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin autosta ja vaihdoin moottoripyörään.

Ylentää mieltä ajatella kuinka annoin osani ilmastotalkoisiin.

Vierailija
8/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa halvan auton verran ja katoaa 5 minuutissa pakun kyytiin.

Ihapaskaa. Minulla on ollut jo vuosia. Kunnon kaarilukolla kiinni ja akku aina pois. Vakuutuskin auttaa.

Vierailija
9/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso pyörä kuluttaa enemmän kuin kirppuauto ;-) Vain fakiiri ajaa talvella mopedilla.

Vierailija
10/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso pyörä kuluttaa enemmän kuin kirppuauto ;-) Vain fakiiri ajaa talvella mopedilla.

Helsingissä on ollut sopivat kelit suurimman osan talvesta. Ei meillä ole ollut edes lunta maassa kuin muutamana päivänä.

Hemmetin kylmähän siinä tulee.

Vierailija
11/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen miettinyt työmatkapyöräilyä, kaupat on sen verran kaukana etten viiden hengen ruokaostoksia jaksa sieltä pyörällä kuljettaa. Ajattelin aloittaa keväällä kun tulee lämpimämmät ilmat, jos se aloittaminen siten olisi helpompaa. Ja sitten tottuisin jo syksyä kohden pyöräilemään.

Vierailija
12/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppiaat voisivat miettiä keinoja pyöräparkkiensa turvallisuuden parantamiseksi.

Landella ei kyllä näitä ongelmia pahemmin ole.

Vierailija
13/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varusteistahan tuo on paljon kiinni. Vieraile jollain fillari-foorumilla, siellä on paljon porukkaa jotka pyöräilevät ympäri vuoden pidempiäkin matkoja.

Vierailija
14/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luovuin autostani vuosi sitten ja olen pyöräillyt joka paikkaan sen jälkeen. Asun parin kilometrin päässä keskikokoisen kaupungin keskustasta. Ei minulla aina ennenkään ole autoa ollut, ja onhan talvipyöräily tuttua puuhaa jo peruskouluajoilta. Viimaa vastaan pärjää toppavaatteilla ja itse asiassa pyöräillessä tulee kyllä helposti sen verran lämmin, ettei kylmä oikeastaan vaivaa ollenkaan. Suurin harmi minulle oli lumisade, jonka vuoksi pitäisi tihrustaa silmät viiruina kun polkee menemään. Sittemmin otin mallia joltain teinipojalta, joka viiletti pyörällään lumituiskun läpi laskettelulasit silmillään. Sen jälkeen ei ole mikään muu keli haitannut kuin pääkallokelit, kun lämmön noustessa plussan puolelle tiet ovat aivan jäätikkäällä. Niinä päivinä kävelen töihin nastakengät jalassa. Pyörään en ole jaksanut talvirenkaita ostaa, vaan pärjäilen kesärenkailla ihan kuten muksunakin.

Talvipyöräily on mukavaa. Raikasta. Kesällähän pyöräillessä on melkein väkisin hiki. Mutta ei se mitään, kunhan pääsee liikkumaan paikasta a paikkaan b. Äkkiä siihen tottuu. Kaupassa tulee käytyä nykyään entistä useammin, koska kaikkien ostosten pitää mahtua reppuun ja pyörän koriin. Mitään kahden viikon ruokaostoksia ei pyörällä paljon kuskailla. Jalat ja pakarat ovat vahvistuneet ja ovat vähän eri muotoiset nykyään. Mainittakoon, että täällä on todella mäkinen maasto ja ajan pyörällä aina niin kovaa kuin jaksan, joten treeniä riittää kyllä.

Siitä vaan!

ps. kuinka nautinkaan nykyään siitä, kun näen muiden ihmisten putsailevan ja raaputtelevan autojansa ja voin itse vaan todeta että olenpahan siitäkin ikeestä vapautunut (mielestäni ihan vihon viimeistä hommaa se auton raapiminen)

Vierailija
15/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasepuukissa on parikin sähköpyöräryhmää. Toinen virittäjille ja toinen naisillekin sopiva.

Vierailija
16/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista autoa, joten ajan pyörällä ympäri vuoden töihin 6 km/suunta. Aika lämmintä puuhaa se on loppujen lopuksi, kun pukeutuu oikein. Mulla ei ole talvitakkia, vaan käytän windstopper-takkia ja -housuja ja lämpötilaa säätelen merinovillaisilla alusvaatteilla. Pään suojaan viimalta / pipo-kypärämyssy-buffi. Työpaikalla voi vaihtaa toimistovaatteet.

Vierailija
17/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kulkenut noin 20 kilometrin työmatkani polkupyörällä pääkaupunkiseudulla kesät talvet jo muutaman vuoden. Tuo onnistuu helposti, vuodessa on vain muutama päivä jolloin pyöräily on järjetöntä tunkkaamista.

Plussat: Hyötyliikunta, rahan säästö (vaikka menee fillariinkin rahaa jos ajaa vuodessa 10.000 km), mieliala kohenee ponnistellessa.

Miinukset: Ainakin minulla on ongelmia käsien palelemisessa, kädenselät särkevät 3/4 vuodesta oikeastaan koko ajan, teiden suolaus rikkoo ketjut ja pyörän, tervävä hiekoitussepeli särkee renkaat. Pahimmillaan olen tehnyt rengastöitä kolme kertaa viikossa, parhaimmillaan vain kerran - kaksi vuoden kuluessa.

Vierailija
18/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, aika kylmä on aluksi puskeutua ulos säässä kuin säässä mutta matkalla lämpiää. Toisaalta työpaikalla ja illalla kotona palelee koko ajan.

Vierailija
19/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu helpoiten kun muutat pienemmälle paikkakunnalle. Motivaattorina toimii korkea polttoaineen hinta eikä sinulla ole vara liikkua muuten kuin pyörällä.

Ei pikkukaupungeissa pärjää ilman autoa! Ellei satu saamaan sieltä työpaikkaa ja muuttaasen viereen eikä tarvitse perus s-markettia kummempia palveluita elämäänsä.

Vierailija
20/66 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kulkenut noin 20 kilometrin työmatkani polkupyörällä pääkaupunkiseudulla kesät talvet jo muutaman vuoden. Tuo onnistuu helposti, vuodessa on vain muutama päivä jolloin pyöräily on järjetöntä tunkkaamista.

Plussat: Hyötyliikunta, rahan säästö (vaikka menee fillariinkin rahaa jos ajaa vuodessa 10.000 km), mieliala kohenee ponnistellessa.

Miinukset: Ainakin minulla on ongelmia käsien palelemisessa, kädenselät särkevät 3/4 vuodesta oikeastaan koko ajan, teiden suolaus rikkoo ketjut ja pyörän, tervävä hiekoitussepeli särkee renkaat. Pahimmillaan olen tehnyt rengastöitä kolme kertaa viikossa, parhaimmillaan vain kerran - kaksi vuoden kuluessa.

Voe hyvä pässi! Osta pistosuojatut ja itsepaikkautuvat. Vuosiin en ole enää rengastöihin joutunut puhkeamisen takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän