Logopedia 2020
Ketään hakemassa? Ootteko jo laskenut, paljonko saisitte todistuspisteitä? Paljonkohan pitää ylipäätään saada, että olisi mahiksia...
Kommentit (102)
Olin Turussa, meitä oli luullakseni n. 30! Koe oli kivempi kuin odotin, mutta aika meinasi kyllä loppua kesken.
Helsingissä olin suorittamassa ja oisko ehkä joku vajaa 30 ihmistä ollu siellä.
Mitenköhän moninkertanen määrä otettiin suhteessa aloituspaikkoihin.
Vähän jännä koe kyllä, tuntu että eniten mittaus englannin kielen osaamista :o
Turussa oli yhteensä 13 tekemässä koetta! Olin siis itse myös siellä ja näin sanoi joku työntekijöistä :-)
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä olin suorittamassa ja oisko ehkä joku vajaa 30 ihmistä ollu siellä.
Mitenköhän moninkertanen määrä otettiin suhteessa aloituspaikkoihin.
Vähän jännä koe kyllä, tuntu että eniten mittaus englannin kielen osaamista :o
Mun ymmärtääkseni otettiin vähän reilu kaksinkertainen määrä hakijoita aloituspaikkoihin nähden. Jatkoon pääsi 68 ja pääsykokeilla aloituspaikkoja yhteensä 28, eli 40 tippuu vielä pelistä pois.
Enkkua pitää osata lukea sujuvasti, koska englanninkielistä ammattikirjallisuutta ja tutkimuksia pitää osata lukea ja ymmärtää. Kukaan ei ehdi kääntää sitä kaikkea, myös lähdekritiikkiä pitää osata harrastaa. Ammattisanastoa oppii tietysti opintojen myötä.
Omina opiskeluaikoina logopedian tenttikirjoista kaksi oli suomeksi, loput englanniksi. Ja tietysti osa esim. psykologian tenttikirjoista sekä omalla kohdalla lähes kaikki gradumateriaali. Pääsykoekirjat oli ruotsiksi. Tilanne on toki muuttunut monta kertaa, sekä kirjojen että kokeiden suhteen. Tänä päivänä kielitaito on vielä tärkeämpää.
Toivottavasti opiskelupaikka aukeaa!
T. Jo aika vanha puheter.
Mittashan se ihan selkeästi sitä, miten tulis selviytymään opinnoista, ihan niin kuin se AMK-valintakoekin.
Jännä kyllä nähdä, miten tässä käy.
Helsinkiin tuli näköjään +12 aloituspaikkaa, Ouluun +5, Tampereelle +8, Turkuun +10, ÅA:lle +3. Jännittää nähdä, keille lisäaloituspaikat menevät. Toivoisin, että ei-ensikertalaisille, oma lehmä ojassa ja ensikertalaisia suosittiin tänä vuonna muuten niin paljon...
https://valtioneuvosto.fi/documents/1410845/4449678/Yliopistojen+ilmoit…
Kaikki paikat eivät tule tälle vuodelle. Osa noista menee ensi vuodelle.
Tiedotteen mukaan logopedien aloituspaikat kasvavat tänä vuonna 40 % kuitenkin, eli huomattava lisäys vaikka osa menisikin ensi vuodelle.
Tulisipa jo pian tietoa siitä, miten lisäpaikat jakautuvat todistusvalinnan, valintakokeen, ensikertalaisten ja ei-ensikertalaisten kesken. Itse toivon lisäpaikkoja ennen kaikkea valintakokeen kautta hakeville, ja kaikkien hakijoiden kiintiöön. Edes pari lisäpaikkaa ei-ensikertalaistenkin ulottuville olisi mahtavaa, ensikertalaisilla kun on jo valmiiksi niin valtava etulyöntiasema.
Todistusvalintajono ensikertalaisille: 6
Todistusvalintajono kaikille hakijoille: 2
Koevalintajono ensikertalaisille: 3
Koevalintajono kaikille hakijoille: 1
Näin jakautuvat Helsingin logopedian lisäpaikat. Itse en sinne hakenut ollenkaan ja todella toivon, että muut yliopistot jakavat lisäpaikat eri tavalla! Mutta voisi kuvitella, että aika samalla linjalla menevät kaikki :(
Onko kukaan ei-ensikertalaisena päätymässä johonkin toiseen tutkintoon? Entä te, ketkä olette Helsinkiin varasijoilla 1-2, aiotteko ottaa paikan vastaan jos pääsette?
Ai todistusvalinnassa varasijoilla? Ei kai pääsykokeen tulokset ole vielä tulleet :o
Onko jo tiedossa miten lisäpaikat jakautuvat muualle ku Helsinkiin :o
Turun yliopisto on varmaan pian julkaisemassa tulokset, kun tuonne lisätiedot-kohtaan oli ilmestynyt näkyviin koevalintajonot! Todistusvalinnan tuloksetkin tulivat muistaakseni seuraavana päivänä sen jälkeen, kun nuo kohdat tulivat opintopolkuun näkyville. Nyt jännittää kyllä ihan hirveästi.
Näkyykö teillä kenelläkään Turkuun hakeneilla alemmissa hakukohteissa ”peruuntunut (hyväksytty ylemmälle hakukohteelle)?”? Tuon VAKAVA-koeketjun perusteella vaikuttaisi, että nyt kun nuo valintakoejonot näkyvät siinä lisätietoboksissa, pitäisi alempiin kohteisiin tulla tuo peruuntunut -teksti, jos on saanut opiskelupaikan.
Itselläni näkyy edelleen yhdessä toisen alan hakukohteessa ”hyväksytty” ja muissa ”valinta kesken”, joten ilmeisesti en ole saanut paikkaa :( Harmittaa, mutta toisaalta en kyllä odottanutkaan pääseväni sisään, kun taso on niin kova enkä ole ensikertalainenkaan.
Ketjun perusteella vaikuttaa siltä, että Turussakin on vihdoin luovuttu soveltuvuuskokeesta logopediassa. Onko näin? Onko tämä kevät poikkeus?
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö teillä kenelläkään Turkuun hakeneilla alemmissa hakukohteissa ”peruuntunut (hyväksytty ylemmälle hakukohteelle)?”? Tuon VAKAVA-koeketjun perusteella vaikuttaisi, että nyt kun nuo valintakoejonot näkyvät siinä lisätietoboksissa, pitäisi alempiin kohteisiin tulla tuo peruuntunut -teksti, jos on saanut opiskelupaikan.
Itselläni näkyy edelleen yhdessä toisen alan hakukohteessa ”hyväksytty” ja muissa ”valinta kesken”, joten ilmeisesti en ole saanut paikkaa :( Harmittaa, mutta toisaalta en kyllä odottanutkaan pääseväni sisään, kun taso on niin kova enkä ole ensikertalainenkaan.
Empä hätiköisin, kun ei Turun lisäksi muualle ole tullut niitä palkkeja edes. Valintoja ole vielä virallisesti tehty opintopolkuun.
Mulla on myös alempi hakutoive hyväksytty, joten uskon etten itsekään päässyt... :( Toki oli ihan odotettavissa, koska taso niin korkea ja edelleen moni putoaa pelistä pois.
Mä olin Tampereella ja meitä oli varmaan joku parikymmentä, vähän päälle? Helsingissä on luultavasti ollut eniten porukkaa :D