Mielipide tästä parisuhteesta ?
Onko tämä parisuhde:
- asun kumppanin talossa, ei tule omien sanojensa mukaan koskaan myymään mulle puolikasta koska talo on hänen
- hänellä on lapsia, yhteenmuuttaessa yhteisen perheen perustaminen sovittu mutta sittemmin muutti mieltään - yhteisiä lapsia ei tule eli minä en tule koskaan vanhemmaksi. Odottaa että hänen lapset riittävät minulle.
- Lapsiasiaan: minun on kohdeltava puolison lapsia kuin omiani mutta en saa kuitenkaan kasvattaa heitä/ puuttua asioihin. Miten tämä tapahtuu?
- Puoliso päättää miten talo remontoidaan, hänen omaisuus.
- Haluaisin viedä puolisoni vihille, tähän oli suostuvainen yhteen muuttaessa mutta sittemmin alkoi julistus miten on kerran ollut jo naimisissa.
- Puolisoni mielipide lesken asumisoikeudesta: että vaikka menisimme naimisiin, miten puolisoni varmistaisi että jos kuolee ensin, etten minä jää asumaan taloon? Koska haluaa talon lapsilleen. Siis ei haluaisi että lesken asumisoikeus pätee minuun jos menemme naimisiin.
- viimeisin ja surkein asia tämä. Puolisoni kanssa oli sovittu, että koska en voi vaikuttaa talon remontoimiseen, voisin kunnostaa tontille vierasaitan jossa voisin myös puuhastella/ rakennella jne. Pihapiirissa on tähän soveltuva tyhjä aittarakennus. Aitasta tulisi verstas/ kesähuone / vierasaitta. Suoraan sanottuna olin ajatellut että saan sitten edes sen oman mancaveni jos en muuta. Nyt puolison äiti on kylässä ja ilmoitti, että hän miehensä kanssa maksaa ja remontoi ko.aitan ja siitä tulee heidän ”kesäpaikkansa” jossa viettää lomia. Siis puolisoni kanssa meillä oli jo suunnitelmia tästä verstaastani. Ne suunnitelmat on nyt lakaistu anopin kesäunelman ja komposti WC:n alle.
En jaksa. Mikähän mun funktio tässä kaikessa on? Jos muuttaisin pois, puoliso olisi taloudellisissa vaikeuksissa 2kk sisään. Raha ei ole kuulema se syy miksi yhdessä ollaan. Minusta tuntuu että jokin tässä kuviossa mättää.
Kommentit (70)
Joudut tiedätkös itse pelastamaan itsesi tuosta. Olet sellainen mukava mies, niin kuin omanikin, joka helposti myötäilee vain muita ja yrittää miellyttää. Se on huono tyyli ihmisen kanssa, joka ei ajattele sinun parastasi.
Mieti nyt ihan todella haluatko niitä omia lapsia. Jos haluat, niin tuossa on turha vääntää mitään kompromisseja taloista ja vajoista. Jos voit luopua lapsihaaveesta ja luopua siitä niin että vaikka teille joskus tulisi ero, et miettisi että hänen takiaan jäi lapsetkin saamatta, niin voit alkaa pyöritellä tuota talouspuolta. Niitä vajojahan voi sinne pihalle tilata vaikka viisi riviin jos niikseen tulee, mutta teillä taitaa olla eri haaveet elämässä ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Joudut tiedätkös itse pelastamaan itsesi tuosta. Olet sellainen mukava mies, niin kuin omanikin, joka helposti myötäilee vain muita ja yrittää miellyttää. Se on huono tyyli ihmisen kanssa, joka ei ajattele sinun parastasi.
Mieti nyt ihan todella haluatko niitä omia lapsia. Jos haluat, niin tuossa on turha vääntää mitään kompromisseja taloista ja vajoista. Jos voit luopua lapsihaaveesta ja luopua siitä niin että vaikka teille joskus tulisi ero, et miettisi että hänen takiaan jäi lapsetkin saamatta, niin voit alkaa pyöritellä tuota talouspuolta. Niitä vajojahan voi sinne pihalle tilata vaikka viisi riviin jos niikseen tulee, mutta teillä taitaa olla eri haaveet elämässä ylipäätään.
Ihan samaa mieltä. Pyörittelet mielessäsi yksityiskohtia, erikseen, vajaa ja pöytää ja muuta, koska mielesi kieltäytyy katsomasta silmiin koko kuvaa. Että asut ihmisen kanssa, joka ei rakasta sinua, eikä välitä mikä on sinulle hyvä. Että elät elämää, jossa et koskaan tule saamaan perhettä, et olemaan isä etkä isoisä.
Kukaan muu sinua ei tuosta voi pelastaa, ei kertoa mikä on oikein, ei antaa lupaa erota. Kun eroat, puolisosi ja hänen sukunsa maalaa sinut pahikseksi, teet mitä vaan. Älä tee erossa turhia myönnytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida ihmiset ajatuksella näitä lukea, kun niin moni on jo kuvitellut ap:n olevan nainen.
Miksi olet tuossa suhteessa? Nyt viimeistään olisi aika ymmärtää, että voit saada paljon parempaakin etsimällä naisen, joka haluaa kanssasi perheen ja tasa-arvoisen, rakastavan suhteen.
Anopin kesäpaikka omalla pihalla olisi itselleni vihoviimeinen asia.
Ainoa viittaus kirjoittajan sukupuoleen on sana "mancave".
No mikä sitten viittaa tuota vahvemmin siihen, että ap on nainen?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Ja kai ajattelen, etten löytäisi enää uutta kumppania, kun tämänkin kumppanin löytymiseen meni niin kauan.
Ja se on totta että puolisoni ei näe tilannetta minun puoleltani. Hänen tapanaan ei ole ajatella asioita toisten puolesta. Vain omastaan ja uskoo että näin muutkin tekee. Keskustelimme tänään taas etenkin tästä vaja-mökkiasiasta niin vastaus oli yksinkertaisesti että hän on uhrannut perintönsä ja rahansa näihin kiinteistöihin ja hänen äitinsä jos haluaa niitä käyttää ja remontoida niin tulee tekemään ja että se on aivan sama asia paitsi että äitinsä nyt maksaa kesämökin remontin. Ei ole aivan sama asia tehdä itselleen verstasta kun anopin kesämökki. Puoliso on sitä mieltä että ei ymmärrä mistä valitan ja minulle ei mikään kelpaa. Sanoi suoraan että jos haluan omaa tilaa niin ole hyvä ja osta oma talo ja muuta sinne. Eli siis keskustelun taso on tämä.
Vanhemmat maksaa puolisoni kuluja välillä ja puolisolla ei tosiaan olisi nykyisiin remontteihinkaan varaa. Nytkin lähti äitinsä kanssa johonkin, minun autolla koska sillä ”voi pysäköidä ilmaiseksi” - siis maksut menevät sovelluksella minun luottokortilta. Sanoin että voisit itsekin ladata sen sovelluksen niin sehän oli suorastaan loukkaavaa.
En jaksa. Masentaa aivan saatanasti se että kun yrittää puhua ihmisen kanssa, ei asioista voi edes puhua kun vastaan tulee vain syyllistämistä ja kieltämistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Ja kai ajattelen, etten löytäisi enää uutta kumppania, kun tämänkin kumppanin löytymiseen meni niin kauan.
Ja se on totta että puolisoni ei näe tilannetta minun puoleltani. Hänen tapanaan ei ole ajatella asioita toisten puolesta. Vain omastaan ja uskoo että näin muutkin tekee. Keskustelimme tänään taas etenkin tästä vaja-mökkiasiasta niin vastaus oli yksinkertaisesti että hän on uhrannut perintönsä ja rahansa näihin kiinteistöihin ja hänen äitinsä jos haluaa niitä käyttää ja remontoida niin tulee tekemään ja että se on aivan sama asia paitsi että äitinsä nyt maksaa kesämökin remontin. Ei ole aivan sama asia tehdä itselleen verstasta kun anopin kesämökki. Puoliso on sitä mieltä että ei ymmärrä mistä valitan ja minulle ei mikään kelpaa. Sanoi suoraan että jos haluan omaa tilaa niin ole hyvä ja osta oma talo ja muuta sinne. Eli siis keskustelun taso on tämä.
Vanhemmat maksaa puolisoni kuluja välillä ja puolisolla ei tosiaan olisi nykyisiin remontteihinkaan varaa. Nytkin lähti äitinsä kanssa johonkin, minun autolla koska sillä ”voi pysäköidä ilmaiseksi” - siis maksut menevät sovelluksella minun luottokortilta. Sanoin että voisit itsekin ladata sen sovelluksen niin sehän oli suorastaan loukkaavaa.
En jaksa. Masentaa aivan saatanasti se että kun yrittää puhua ihmisen kanssa, ei asioista voi edes puhua kun vastaan tulee vain syyllistämistä ja kieltämistä.
Ap
Tottakai hän kieltää ja syyllistää, sillä lailla hän pitää sinut epävarmana, ja uskomassa, että jospa vika onkin jollain lailla sinussa.
Ihmistä, jolla on ehkä huono itsetunto, eikä usko saavansa tai ansaitsevansa mitään parempaa, voi hallita sillä lailla. Tiedän kun olin itse samanlaisessa liitossa.
Eihän hän voi ikinä myöntää, eikä tule myöntämään, että on sinun kanssa vain hyödyn takia. Eihän hän sellaista voi itselleenkään myöntää.
Varmaan on seksikin loppunut jo aikapäiviä, jos teillä on lähinnä tuollainen hyötysuhde.
Tai hän antaa velvollisuudesta kerran viikossa.
Jos on suoraan sanonut, että osta oma talo ja muuta sinne, niin miksipä et tekisi niin?
Maksullinen mies :D nyt Olen kaiken kuullut :D oikeasti, pelata itseesi!
Vierailija kirjoitti:
Jos on suoraan sanonut, että osta oma talo ja muuta sinne, niin miksipä et tekisi niin?
Niinpä. Miksipä en tekisi.
Omaa mokaahan tämä osin on, kun en onnistu pitämään puoliani. Tai missä syy onkaan. Ei tämä alussa tällaista ollut. Vaikeinta hyväksyä se että minä olen sitten tässä kuviossa se vaikea ihminen ja kus pää jos lähden. Vie niin paljon energiaa toisen vihat niskassa eläminen.
Tekisi mieli poistaa pysäköintisovelluksesta autoni tiedot, niin joutuisi maksamaan itse oman pysäköintinsä. Mutta se olisi pikkumaista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole lapsettoman miehen kanssa perustanut perhettä jos sellaisen kerran haluat. Kukaan järkevä ei menisi toisen valmiiksi perustettuun perheeseen paikkaamaan kenenkään pois lähtijän lovea ja niin ikään kuin vuoralaiseksi sinne.
Jos lähdet niin sen miehen äiti jeesaa poikaansa todennäköisesti, on varmaan tehnyt sitä jo ennen kuin tulit kuvioon. Kyllä mättää ja pahasti siinä kuviossa, usko ihan huviksesi. Olet pelkkä maksaja, jalkavaimo joka ei saa mitään virallista asemaa. Eikä se tule muuttumaan.
Ap on mies. Lukisit.
Suhde on täynnä taloudellista ja henkistä väkivaltaa ap:ta kohtaan. Tähän kuuluu mitätöinti, alistaminen ja ap:n rahojen käyttäminen. Enää ei puutu kuin fyysinen väkivalta. Vai puuttuuko? Onko käyty käsiksi, jos asiat ei ole menneet puolison mielen mukaan?
Vaikka on vaikeaa ja aina yrittää ajatella puolisostaan parastaan, niin ero olisi ratkaisu oikeasti. Nyt ap on kahlittu ja elintilaa kutistetaan jatkuvasti. Ap joutuu elämää ulkopuolisina toisten nurkissa ilman mahdollisuutta vaikuttaa elämäänsä. Mitään ap:n ajatuksia ei kunnioiteta, lupauksia ei tarvitse pitää ja olemassa on puolison omaisuus ja ap:n rahat.
Älä syyllistä itseäsi. Et ole siihen syyllinen siihen, että lupaukset petetään kerta toisensa jälkeen. Joskus käy huono tuuri naimamarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli ajattelet itse itsestäsi, ettet saisi ketään muuta? Ilmankos olet ollut helppo saalis hyväksikäyttäjälle.
Kokemuksesta voin sanoa, että yksinkin on parempi kuin huonossa suhteessa. Pelkäsin ihan liian kauan yksin jäämistä. Eroaminen olikin sitten yllätyksekseni helpotus. Oli ollut niin paha olla niin pitkään, enkä ollut edes tajunnut miten pitkään. Oli ihana, kun ei tarvinnut pelätä kotiin menoa, tai toisen kotiin tuloa. Enkä tarkoita väkivaltaa, vain tuota henkistä lajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa mokaahan tämä osin on, kun en onnistu pitämään puoliani. Tai missä syy onkaan. Ei tämä alussa tällaista ollut. Vaikeinta hyväksyä se että minä olen sitten tässä kuviossa se vaikea ihminen ja kus pää jos lähden. Vie niin paljon energiaa toisen vihat niskassa eläminen.
Tekisi mieli poistaa pysäköintisovelluksesta autoni tiedot, niin joutuisi maksamaan itse oman pysäköintinsä. Mutta se olisi pikkumaista.
Ap
Kuka ajattelee, että olet vaikea ja kuspää, paitsi se exä ja hänen lähisukunsa. Ei kukaan, sinun suku on varmaan odottanut jo monta vuotta, että tajuaisit. Vanhempiesi ei tarvitsisi kustantaa ihmistä, joka tekee sinulle pahaa.
Exäsi ja hänen sukunsa ajattelemisilla ei ole mitään väliä, koska hän on sitten exä, ja sinä et ole hänen kanssa tekemisissä. Kun ei sitten ollut mitään lapsiakaan, ei mitään aihetta.
Nyt tuntuu, kuin hänen mielipiteellään olisi merkitystä. Mutta mehän tiedämme jo, mitä mieltä hän on sinusta, eikä se nytkään ole kaunista.
Älä pelkää sitä yksin jäämistä. Olet onneton nytkin. Et tuon onnettomammaksi ja turhautuneemmaksi tule vaikka olisit yksin. Ja tuskin nyt niin käy.
Ansa on siinä, että haluaisi että se toinen myöntäisi tehneensä väärin. Myöntäisi että sinä et ole kuspää. Jotenkin jää jumiin siihen hyväksikäyttäjään, kun jää tarvitsemaan häneltä sitä tunnustusta.
Sitä ei ikinä tule, ei ennen eikä jälkeen eron.
Tai siis kyllä hän voi siinä kohtaa niin sanoa, kun huomaa että muuten tulee ero. Mutta kun tilanne on taas tasaantunut, hänessä ei taas ollut mitään vikaa, ja vika on kaikki sinussa.
Puolisosi ei ole lähtenyt äitinsä helmoista ja olet kuvioissa vain, koska "niin kuuluu olla".
En itse mahtunut hyvin sisäänpäinlämpiävään ortodoksisukuun kuin kotieläimeksi. Luulin että saisin ihanan perheyhteisön, mutta sitäpä ei oltu tarkoitettu minulle - sain vain maistiaiset ja kun olin ihastunut perhekulttuuriin, auvo loppui. Sain kurinpalautuksen hyyryläiseksi ja eropäätös alkoi kypsyä.
Jos haluat perheen, niin älä tuhlaa kuukausia loppuelämästäsi tuollaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Älä pelkää sitä yksin jäämistä. Olet onneton nytkin. Et tuon onnettomammaksi ja turhautuneemmaksi tule vaikka olisit yksin. Ja tuskin nyt niin käy.
Tuskin niin käy.
Tästä päätellen ainakin olet sitoutuva, kiltti, sitkeä ja panostat parisuhteeseen (vaikka nyt väärään).
Taloutesi ja arvosi ovat kunnossa, että pystyt ja haluat rakentaa yhteistä kotia. (Siis jos sinun annettaisi).
Haluat perhe-elämää, ja olet käytännössä elänytkin sitä ja tiedät mitä se arki on.
Sinulla on sukuusi hyvät välit, ja he tukevat sinua ja perhettäsi ehdoitta.
Sinulla on avioliitossa paljon annettavaa. Jos yksi nainen ei niiden päälle ymmärrä, se on hänen vikansa, tuolla on varmasti joku joka ymmärtää.
Ota nyt hyvä mies itseäsi niskasta kiinni ja häivy tuosta suhteesta. Kuulostaa hirveältä että pitää asua jossain mitä ei tunne kodikseen eikä saa mitään tehdä vapaasti eikä ole tilaa edes työpöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E
Tekisi mieli poistaa pysäköintisovelluksesta autoni tiedot, niin joutuisi maksamaan itse oman pysäköintinsä. Mutta se olisi pikkumaista.Ap
Miksi sinun pitäisi elää hänen vihat niskassa. Ette te enää olisi tekemisissä, ja sinä laittaisit hänen numeron estoon, ettei tulisi puheluja ja viestejä.
Onko teillä niin pieni kylä, että törmäisit väistämättä? Voitko muuttaa lähikaupunkiin?
Hänen vihansa on hänen ongelmansa. Sinun pitäisi päästää ihan irti siitä ihmisestä, niin hänen tekemiset ei enää koskettaisi sinua millään lailla.
Kaikille muille paitsi sinulle, ap, on täysin selvää ettei kyseessä ole rakkaussuhde. Hän suostuu olemaan kanssasi, koska hyötyy sinusta jotenkin. Hänellä ei ole tunteita sinua kohtaan. Voit joko jäädä hyväksikäytettäväksi tai lähteä etsimään aitoa parisuhdetta, jossa sinua arvostetaan ja rakastetaan. Sitä ennen sinun täytyy korjata ongelmia itsessäsi, koska tasapainoinen ja terve ihminen ei hyväksy tuollaista kohtelua. Onneksi sentään osaat kyseenalaistaa sitä.
Kytkin ylös ja matkalle kohti oikeaa parisuhdetta.