Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt en ymmärrä: MITÄ JÄRKEÄ ON JUOSTA JUOKSUMATOLLA SISÄLLÄ?

Salikunto ei riitä ulkona
07.02.2020 |

Nykyään monet miehetkin tekevät juoksutreeninsä sisällä, koska "ulkona on aina liian huono sää"... :O Juoksufoorumissa joku kaipaili kaveria virtuaaliselle yhteislenkille (jossa ei siis oikeasti nähdä eikä viestitellä muiden kanssa). Sairasta... tai syrjäytynyttä.

Ihmettelen tuota, koska juuri tuo ulkona oleminenhan on se paras osa liikunnasta. Vai tykkääkö joku oikeasti juostessaankin tuijotella seiniä tai puhelinta?

Pahinta sisäliikunnassa on se, että se ei totuta ulko-olosuhteisiin eikä opeta nauttimaan niistä ja juoksumatto on ihan sikakallis ja antaa täysin väärän kuvan todellisesta juoksukunnosta. Ihmekös että ihmiset lihoo, kun juostessa pysytään paikallaan ja polkupyörää kuljettaa sähkömoottori... :(

Kommentit (402)

Vierailija
381/402 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ihmetellyt miksi moni ajaa autolla kuntosalille, jossa sitten hikiset perseet rivissä poljetaan kuntopyörillä. Eikö olisi mukavampi lähteä kotoa raikkaaseen ilmaan pyöräilemään? Säästyy bensarahat ja se kuntosalin maksu. Lisäksi ainakin pääkaupunkiseudulla on paljon ulkona ilmaisia kuntosaleja joissa voi treenata ihan ilmaiseksi. Täällä on aika lyhyt ja vähäluminen talvi, sillin voi kävellä tai vaikka hiihtää 

Vierailija
382/402 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihmetellyt miksi moni ajaa autolla kuntosalille, jossa sitten hikiset perseet rivissä poljetaan kuntopyörillä. Eikö olisi mukavampi lähteä kotoa raikkaaseen ilmaan pyöräilemään? Säästyy bensarahat ja se kuntosalin maksu. Lisäksi ainakin pääkaupunkiseudulla on paljon ulkona ilmaisia kuntosaleja joissa voi treenata ihan ilmaiseksi. Täällä on aika lyhyt ja vähäluminen talvi, sillin voi kävellä tai vaikka hiihtää 

Kaikki ei pysty urheilemaan pakkasella tai pahimpaan siitepölyaikaan ulkona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/402 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voisi kehittä härvelin jossa juoksumatto päällä ja renkaat alla, juoksumattoon siirretty jalkojen energia pyörittäisi renkaita alla. Voisi juosta ulkona juoksumatolla ja samalla maisema vaihtuisi !

Vierailija
384/402 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kävellyt ja vähän juossut kuntosalin juoksumatolla, koska on kiva seurata lukuja eli aikaa ja matkaa ja pääsinkö pidemmälle kuin viime kerralla. Mitään aktiivisuuslaitteita ei minulla ole, joilla voisi seurata ulkona liikkumistaan. Mutta muuten olen sitä mieltä, että jumppa ulkona kesällä on paljon kivempaa kuin sisällä. Henki kulkee paremmin. 

Vierailija
385/402 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä ei sada eikä ole kylmä tai pimeä. Ei tarvitse varoa autoja eikä pyöräilijöitä. Saman maiseman tuijottaminen kuntosalin ikkunasta on minulle meditatiivista. Kaipaan työpäivän jälkeen sitä, ettei tarvitse ajatella mitään. Ei tarvitse päättää etukäteen kuinka pitkälle juoksee ja milloin kääntyy takaisin. Ei tarvitse ajatella liikennesääntöjä, ei reittejä, ei maiseman vaihdoksia eikä vastaantulevia ihmisiä tai asioita. Ei mitään. Se nollaa ja puhdistaa.

Luonnossa sitten teen pitkiä vaelluksia jolloin fokus onkin ympäristössä ja kaikki aistit oikein herkistyvät. Nämä ovat minulle kaksi aivan eri tapaa liikkua ja täyttävät eri tarvetta.

Vierailija
386/402 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksumatot on tarkoitettu nimenomaan sisäkäyttöön. Nytkin tuollainen tuulinen koiranilma ja vettä vihmoo joka suunnasta. En todellakaan lähde ulos.

Vierailija
387/402 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt tämän ketjun useasti ja nyt sain itsekin syyn osallistua.

Olen ollut sairaalassa kaksi viikkoa leikkauksen ja raskausmyrkytyksen vuoksi. En saa käydä pitkään aikaan vesijumpassa arpien vuoksi eikä huvita lähteä ulos liukastelemaan. Tilasin viime viikolla juoksumaton, että saisin kuntoutettua itseäni ennen synnytystä ja myös sen jälkeen. Tänään pitäisi päästä kotiin ja pakettikin tulee ihan näinä päivinä.

Vierailija
388/402 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vauhdin pystyy säätämään itselleen täsmälleen sopivaksi. Norjalaisjuoksijat ovat tehneet paljon treadmill-harjoittelua 2000-luvulla ja tuloksena on läjä arvokisamitaleja ja myös maailmanennätyksiä. 

Vierailija
389/402 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porraslaitetta käytän sisällä, sillä en voi polvieni takia juosta. Lisäksi minulle ei ole paljoakaan aikaa katsoa esim. hyviä ohjelmia netflixistä. Katson niitä samalla ja avot, että jaksan paremmin nostella jalkojani. Pelkkä juokseminen on mielestäni tylsää ja lasken minuutteja. Jos haluan liikkua, minun on otettava mieleni pois siitä touhusta. 

Vierailija
390/402 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on isoja ongelmia neljässä alimmassa nikamavälissä selässä ja juoksumatto on siitä hyvä, että mä pääsen istumaan/kontilleen välillä, jos kipukohtaus tulee. Eipä huvita tuolla pihalla ruveta pyllistelemään kesken kävelyn. Lisäksi jos on vähänkin liukasta, joutuu jännittämään ja se taas ei tee selälle hyvää; vaikka on nastakengätkin. Olen nyt ottanut tavaksi kävellä 2-4 kertaa viikossa noin tunnin, välillä menee kivasti, välillä pitää puskea kivun läpi. Aivan loistava kapistus tuo juoksumatto

Vierailija
391/402 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksen vain juoksumatolla tai -radalla, joko hallissa tai ulkona. Niissä juoksu kulkee, eikä mikään kipeydy. En varmaankaan juoksisi samoja matkoja ulkona, mutta miksi pitäisikään. En kaipaa sellaista, enkä halua sitä tehdä. Ulkona etenen rauhassa kävellen, mieluiten rinkka selässä.

Tosi moni muu toimii toisin, ja sekin on kiva. Juoksentelemisiin!

Vierailija
392/402 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on, missä liikkuu?

Mulla on sähköpyörä ja juoksumatto. Ilman niitä liikkuisin minimaalisesti.

Nyt katson sarjoja kävellen. Käyn fillarilla töissä ja huviajeluilla enkä tasan kävisi tavallisella pyörällä yhtään missään, koska kotimatka on lähes pelkkää jyrkkää ylämäkeä mistä tahansa suunnasta.

Mulle on kyllä ihan sama, jos joku ei tätä pysty ymmärtämään. Sehän ei ole mun ongelmani.

Vierailija
393/402 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lankesi juoksumatto syliin pyytämättä ja yllättäen. Muutaman kuukauden se keräsi pölyä ja mietin, miten ihmettä sille teen. Sitten totesin, että vaikka olen totaalisen rapakuntoinen, niin aina sitä 10 min voi vähintään hölkätä. 

Aloin juosta joka päivä ja nyt muutaman kk jälkeen juoksen joka päivä 15-60 min. Kevään tullen aloitan lenkkeilyn ulkona. Ikinä en olisi tullut lähteneeksi joka päivä ulkolenkille alussa, kun vauhti ja lyhyt matka olisivat hävettäneet liikaa.

Vierailija
394/402 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvet ja nilkat kipeytyvät kylmästä ja sitten on pidettävä taukoa. 

Vierailija
395/402 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama miten liikkuu. Tärkeintä olisi että harrastaa liikkumista ja pitää yllä lihasten ja nivelten toimintakuntoa. 

Se on jokaisen oma asia miten näitä asioite teknisesti tekee ja toisten liikkumisen tapoja on turha ryhtyä arvostelemaan.

Nuorena ja terveenä melkein mikä tahansa käy ja onnistuu, sitten kun ikää tulee ja vaikka on lähes koko ikänsä aktiivisesti liikkuntaa harrastanut tulee väistämättä vastaan se, että ei enää kykene siihen mihin kykeni pitkään.

Minä en harrastaan juoksemista enää, kaksi vammaa toisessa jalassa - yksi nuorena aikuisena liikenneonnettomuudessa pyörällä sattunut rikkoi lihaksen jänteitä ja toinen viiden kympin paikkeilla samalle jalalle pudonnut raskas esine mursi jalkapöydän luita ja jotka eivät parantunet, niin että jalkapöytä kipeytyy juoksemisen yrittämisen jälkeen siten ettei jalka kestä painoa. Kävely, pyöräily, uinti ja vielä satunnainen sulkapallon pelaaminen jota pelasin noin 30 vuotta onnistuvat hyvin ja niillä yritän pärjätä. Tämän parempaan ei enää tämä keho kykene.

Kävin viime kesänä tutkimuksissa liikuntalääkärin lähettämämänä fysiatrin tekemässä kuntotestissä ja erikseen vielä myös spiroergometriassa hapenotton mittaamiseksi rasituksessa. 

Tulosten mukaan minun noin 65v miehen tulos ylitti hieman yli 40 vuotiaiden Suomalaisten miesten testeissaä saadut tulokset. Lääkärin kanssa naureskeii, että olen erinomaisessa kunnossa ylimmässä 5% ikäluokassani, se että kehoni kunto vastaa 40:n suorituskykyä selittää enemmän sitä miten paljon heikommassa kunnossa 40v ikäiset miehet ovat nykyisin kun ennen kun 25v sitten kun minä olin sen ikäinen. 

Melko varmasti olisin vielä hieman paremmassa kunnossa jos voisin vielä harrastaa myös juoksemista.

Vierailija
396/402 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kuntopyörä on yleensä salilla lämmittelylaite ennen varsinaista punttitreeniä. Ihan mukava on ajaa autolla salille treenaamaan niin pääsee sitten lämpimällä autolla takaisin kotiin eikä tarvitse hikisenä polkea kotiin kovalla pakkasella tai sateella treenien jälkeen. Näitä älyttömiä kommentteja laukoo ihmiset jotka ei itse treenaa eivät ymmärrä treenaamisesta mitään. 

Sen lisäksi että käyn autolla salilla harrastan maastopyöräilyä, kävelylenkkejä, vaelluksia, uintia jne. 

Ilmaiset ulkosalit eivät ole kovin mukavia pakkasilla eikä niissä ole kovin monipuolisia treenimahdollisuuksia. Yleensä muutama laite jolla jonkinlaisen treenin pystyy tekemään mutta ei esimerkiksi vapaita painoja. 

Itse en koskaan ole lisäksi pystynyt juoksemaan kadulla kun jalkoihin sattuu kovasti mutta olen yllätykseksi huomannut että salin juoksumatolla voin juosta pitkiäkin aikoja. Miksi nämä asiat hiertää niin monia? Treenataan jokainen tyylillämme, eikö tärkeintä ole lähteä sieltä sohvan nurkasta pois.

Vierailija
397/402 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tuottaa todella paljon lämpöä juostessaan, matolla juostessa lämmittää samalla taloa, tietenkin juoksumatto itsessään tuottaa lämpöä. Itselläkin on polvissa nivelrikkoa mutta matolla pystyy juoksemaan ongelmitta kun laittaa 15 ylämäen, saa sykkeet nousemaan eikä rasita polvia. Silloin kun olin töissä ja tein 3-vuorotyötä niin matto oli ehdoton, pystyi tekemään lenkin pienessäkin välissä eikä tarvinnut miettiä pukeutumista ym. Matolla juostessa vaan pitää olla hyvä puhallin jäähdyttämässä juoksijaa, muuten on tuskaista puuhaa.

Vierailija
398/402 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksumatolla voi tehdä oman treenin ilman ulkopuolista häiriötä.

ei tarvitse pysähtyä liikennevaloihin, väistellä muita ihmisiä yms. Voi vaan juosta ja juuri sillä vauhdilla millä haluaa.

Vierailija
399/402 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin pitkistä kövelylenkeistä ulkona. Pyöräilen myös mielelläni.

Koska olen hiukan painava ja jobperussairaus vähän rajoittaa kuntoa en uökona juostessani yleensä malta juosta tarpeeksi hiljaa vaan rupean huohottamaannja ennenpitkää tulee myös ns. penikat eli ne säöriluun sisäsivun tulehduskivut.

Salilla, osana lämmittelyä tykkään juosta. Säädän nopeuden säälittävön hiljaiseen lyllerrykseen (juuri kävelyvauhtia nopeampi joku 6kmh) joka pusertaa sopivan hien pintaan mutta ei satu. 

Joskus innostun "hölkkäämään" 20 min ja silloin olen kyllä jo niin hikinen että salilla käynti jää, tai sitten hölkköilen vaikka 4 min osana lämmittelyä. Sen jälkeen uskaltaa  kuormittaa jalkoja painoillakin.  

Vierailija
400/402 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksumatolla voi tehdä oman treenin ilman ulkopuolista häiriötä.

ei tarvitse pysähtyä liikennevaloihin, väistellä muita ihmisiä yms. Voi vaan juosta ja juuri sillä vauhdilla millä haluaa.

Kehityksen näkee myös hieman eri tavalla kuin ulkona. Voi vaan kasvattaa nopeutta ja juosta niin kauan että uusi nopeus tuntuu hyvältä.

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä