Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisi käydä kaupassa, mutten jaksaisi tehdä aina samoja ruokia. Mitä teillä tulee tehtyä usein?

Vierailija
07.02.2020 |

Meillä on yleensä joku näistä:

- keitto jossa on pussillinen pakastevihanneksia ja joku proteiini. Mausteena mm. liemikuutio.

- paistos jossa on pakastevihanneksia ja joku proteiini.
Mausteet vaihtelee, mutta esim valkosipuli ja suola+pippuri

- makaroni/pasta+tomaattikastike ja joku proteiini. Mausteena valkosipuli ja yrtit.

Kaipaisin ruokainspistä. Olen ihan taitava kokki, tosin erittäin laiska.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole kyllä mitään ruoanlaittoa.

Kaipaisinkin inspistä. Osaan kyllä tehdä punaviinikastikkeet ja muut, mutta en arkena jaksa tehdä mitään mikä vie yli puoli tuntia. Ap

Hyvän kokin merkki ei ole se, että ruanlaittoon menee paljon aikaa ja paljon erilaisia aineksia.

Hyvä kokki osaa valmistaa ruokaa vähistä aineista vähälläkin ajalla.

No niin nyt ollaan pääsemässä asiaan. Itsellä pyörii samat ainekset ja samat mausteet karusellissä ja halusin kuulla teidän arkiruokia joista voin napata sekaan aineksia joita en ole muistanut olevankaan. Ap

Lisää sun listoille ainakin kala ja kaali, niin monipuolistuu valikoimat.

Vierailija
42/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki uuniruoat on helppoja. Kuten

makaronilaatikko

kasvisgratiini
uunirisotto

uunimunakas

pastapaistos

valkosipulikermaperunat

peruna-kukkakaalivuoka

kasvispihvit

lihapullat

täytetty lihamureke

uunilohi

broileri-riisivuoka

lasagne

uunipuuro

makaroni-papuvuoka

erilaiset piirakat

Siinä nyt joitain, mitä teen kotona. Tämä nyt keskittyi uuniruokiin kun en jaksa kaikkea näpyttää :D

Olisko toimivaa reseptia tuohon uunirisottoon - on uusi tuttavuus ja alkoi kiinnostelemaan? :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tilaan kotiin Ruokaboksia, niin ei tarvi miettiä päivällisiä mitä tekisin. Sieltä tulee maanantaina aineet + reseptit kotiin. (Näitä vastaavia palveluita on monia muitakin, Sannan ruokakassi varmaaan tunnetuin)

Öyköyk. Nelinkertaistaa ruokalaskun

Joo, meillä onneksi sen verran hyvä taloudellinen tilanne kahden aikuisen tienatessa it-alalla, että ruoan hinnalla ei ole mitään merkitystä. Ei ennen boksiakaan mitenkään järin edullisesti syöty, en ole koskaan laskenut mitä ruokaan menee rahaa mutta luulisin että meillä ei juurikaan kulut noussut boksin takia. Mutta tosiaan jos on tottunut mahdollisimman edullisesti syömään niin onhan tuollainen palvelu varmasti kalliimpaa.

Vierailija
44/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on usein esim. kookosmaito-currya riisin kera, paistetaan esim. kukka- tai parsakaalia ja sipulia öljyssä, mukaan valkosipulia ja esim valmiiksi pakatut thai wok -tuorekset. Quorn-kuutioita tai mifu-suikaleita pannulle, sitten kookosmaito ja valmista curry-tahnaa plus muut tarvittavat mausteet. Santa marialla on hyviä intialaisia mausteseoksia.

Burritot tulee helposti kun paistaa mifu-rouheen ja sekoittaa siihen purkillisen salsaa. Tämän lisäksi tortilloihin kasviksia, juustoraastetta (esim valion tex-mex) ja guacamolea jos jaksaa tehdä (avokado, valkosipuli, lime, suola, pippuri).

Sitten esim. perus tomaattipastakastike, mifu/quorn-rouheella tai ilman. Jos käyttää kaupan valmiita ravioleja ei proteiinirouhetta tarvitse mielestäni. Makua saa maustetuilla tomaattimurskilla (mutti on paras) ja kasvisliemikuution murentamalla kastikkeeseen. Tuore basilika ja oregano, tietty sipulia ja valkosipulia.

Tässä joitain mitkä ovat nopeita ja helppoja.

Vierailija
45/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tullut uusi ongelma verenpaine taudin muodossa.

Eli mikään ruoka ei oikeastaan maistu enää millekään kun ei saa käyttää suolaa lainkaan.

Monissa on piilosuolaakin.

Eli syön lähinnä juureksia tai raakaruokaa ja ei kamalasti ruokahalut nouse siitä.

Samalla on jäänyt myös muiden perheenjäsenten ruokailut vähiin. Syövät lähinnä leipää.

Kaipailen tuota aikaa kun pystyi tekemään keiton lihaliemellä. Ilman lihalientä se on paskaa. Ihan sama syökö juurekset sellaisenaan.

Eli en minäkään enää käy kaupassa usein. Kerran kuukaudessa tulee käytyä ostoksilla. Muu perhe valittaa ja käy itsekseen. Lapset valittaa koulun jälkeen, niin heitän heille parikymppiä ja sanon et menkää syömään saatana. Isältä on nyt ruuat kielletty ja älkää tuoko tänne niitä ruokia kiusaksi asti. Iskä ei enää syö "loppuja".

Sitten ne menee ja illalla heitän taas parikymppiä että käy vaikka pikaruokalassa.

Eniten ikävöin suolaisia nakkeja. Usein nakkipäivänkin jälkeen silmätkin oli ihan nakkeina. Silmäluomet turvoksissa, eihän niitä melkein saanut aukikaan aamulla.

Ja tänään ei saa sitä oluttakaan. Kaik on kielletty isältä.

Onhan mulla tuossa porkkanoita pussillinen. Olen kuin joku helvetin pääsiäispupu.

Vierailija
46/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kamalalta tuo sun "menu", sori vaan. 

Wokit, curryt, muhennokset jne tulee ihan yhtä nopeasti. 

Wokki on kasviksia ja proteiinia.

No onpas v*1tun mahtavan edistyksellistä ruokaa. Olet selvästi Parempi Ihminen.

Vierailija
47/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon wokkeja. Ovat nopeampia kuin uuniruoat ja vihanneksia, proteiinia ja mausteita on helppo vaihdella.

Vierailija
48/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hel#ettiin noi wokit!!

Vierailija
49/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastat on helppoja, nopeita ja sekaan voi laittaa mitä vaan. Pesto, pinaatti, vuohenjuusto, sitruuna, kirsikkatomaatit, pekoni, kinkku, tonnikala, parsa, herneet, halloumi, broileri, sipuli.... noin esimerkiksi.

Vierailija
50/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkii, sipsii, lihapiirakoit, juustoi kirjoitti:

Eli mikään ruoka ei oikeastaan maistu enää millekään kun ei saa käyttää suolaa lainkaan.

Eli syön lähinnä juureksia tai raakaruokaa ja ei kamalasti ruokahalut nouse siitä.

Samalla on jäänyt myös muiden perheenjäsenten ruokailut vähiin. Syövät lähinnä leipää.

Kaipailen tuota aikaa kun pystyi tekemään keiton lihaliemellä. Ilman lihalientä se on paskaa. Ihan sama syökö juurekset sellaisenaan.

Eli en minäkään enää käy kaupassa usein. Kerran kuukaudessa tulee käytyä ostoksilla. Muu perhe valittaa ja käy itsekseen. Lapset valittaa koulun jälkeen, niin heitän heille parikymppiä ja sanon et menkää syömään saatana. Isältä on nyt ruuat kielletty ja älkää tuoko tänne niitä ruokia kiusaksi asti. Iskä ei enää syö "loppuja".

Sitten ne menee ja illalla heitän taas parikymppiä että käy vaikka pikaruokalassa.

Eniten ikävöin suolaisia nakkeja. Usein nakkipäivänkin jälkeen silmätkin oli ihan nakkeina. Silmäluomet turvoksissa, eihän niitä melkein saanut aukikaan aamulla.

Onhan mulla tuossa porkkanoita pussillinen. Olen kuin joku helvetin pääsiäispupu.

Kokeile kuppi teeta tuoreella inkivaarilla illalla. 

Inkivaari alentaa verenpainetta. 

Vai oletko jo laakityksella? 

Vierailija
51/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkii, sipsii, lihapiirakoit, juustoi kirjoitti:

Kyllä verenpainetautinenkin saa käyttää kohtuudella suolaa. Lääkitys sitten tarvittaessa jos kohtuulliset elämäntapamuutokset ei auta tarpeeksi.

Vierailija
52/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pastat on helppoja, nopeita ja sekaan voi laittaa mitä vaan. Pesto, pinaatti, vuohenjuusto, sitruuna, kirsikkatomaatit, pekoni, kinkku, tonnikala, parsa, herneet, halloumi, broileri, sipuli.... noin esimerkiksi.

Sama pätee salaatteihin. Eilen tein version missä jäävuorisalaattia, kurkkua, paprikaa, aurinkokuivattuja tomaatteja, sipulia, pannulla paahdettua ja maustettua parsakaalia plus mozzarellaa. Tosi hyvää :)

Vierailija
53/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet ilkeä ihminen?

Koska ap kehtaa kehua olevansa hyvä kokki

Miksi ei saa sanoa jos on hyvä jossain?

No saa saa mutta oli vähän ristiriidassa sen kanssa mitä luetteli kokkaavansa 

Että taitava kokki ei voi tehdä nopeaa ruokaa puolivalmiista raaka-aineista? Koska hän ostaa valmiiksi pilkotut juurekset niin hän ei varmaan osaa pilkkoa niitä itse?

Itsekin olen hyvä kokki, mutta en vaan pidä ruoanlaitosta yhtään. Siksi syödään usein puolivalmista. Toisinaan teen sitten alusta alkaen parempaa.

Kovin vaikeaa näköjään joillekin ymmärtää, että taitava kokki ei aina jaksa/ehdi/viitsi tehdä parasta ruokaa itse vaikka osaisikin.

Vierailija
54/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohipasta

Sienirisotto

Thaimaalainen kalakeitto

Bataattisosekeitto

Linssikeitto

Ananas-salsabroileri

Fetalla täytetyt broilerinfileet

Broileri-pestopasta

Mausteinen kalapata

Täytetyt paprikat

Munakoisovuoka

Lohimedaljongit, kermaviilikastike ja perunat

Uuniperunat savukalatäytteellä

Tagliata

Kokonaisena laitettu uunikala, perunamuusi ja höyrytetyt vihannekset

Uunijuurekset fetalla ja pihvit

Lehtipihvit ja lohkoperunat ja salaatti

Tonnikalasalaatti

Vierailija
55/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että taitava kokki ei voi tehdä nopeaa ruokaa puolivalmiista raaka-aineista? Koska hän ostaa valmiiksi pilkotut juurekset niin hän ei varmaan osaa pilkkoa niitä itse?

Itsekin olen hyvä kokki, mutta en vaan pidä ruoanlaitosta yhtään. Siksi syödään usein puolivalmista. Toisinaan teen sitten alusta alkaen parempaa.

Kovin vaikeaa näköjään joillekin ymmärtää, että taitava kokki ei aina jaksa/ehdi/viitsi tehdä parasta ruokaa itse vaikka osaisikin.

Minä taas en usko, että kukaan joka ei pidä ruoan laitosta voisi olla aidosti hyvä kokki. Intohimo ja ilo puuttuu kokkauksesta kokonaan.

Ohis

Vierailija
56/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: lihaliemen voi keittää itse lihaisista luista, tai kanaliemen vaikka broilerinroippeista. Suolaa ei ole pakko käyttää lainkaan. Maku- ja hivenaineita irrottavan elektrolyysin saa käyntiin lisäämällä vähän etikkaa, sitruunamehua tai valkoviiniä.

Häränhäntäpata on hidas, mutta vähätöinen arkiruoka. Paista häntäpaloista pinnat kiinni, samoin puolikkaasta sipuleista, porkkanoista ja juuriselleristä. Hauduta valkoviinissä (ja vedessä, jos nestettä tarvitaan lisää) hiljaisella tulella noin neljä tuntia tai uunipadassa yön yli 75 asteessa.

Padan voi tehdä myös portteriin. Giallo Zafferano -sivustolla on roomalainen perinteinen resepti, coda alla vaccinara, johon tulee laardia, varsiselleriä ja tomaattia :)

Sitruunakypsytetty lohi: leikkaa ehdottoman tuore lohi suikaleiksi. Purista tarvittava määrä sitruunamehua ja upota suikaleet mehuun. Voit lisätä raastettua sitruunan kuorta mausteeksi. Anna kypsyä 15-20 minuuttia. Syö avokadon tai paistettujen ruusukaalien kanssa, tai ihan kuinka vain.

Vierailija
57/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohipasta

Sienirisotto

Thaimaalainen kalakeitto

Bataattisosekeitto

Linssikeitto

Ananas-salsabroileri

Fetalla täytetyt broilerinfileet

Broileri-pestopasta

Mausteinen kalapata

Täytetyt paprikat

Munakoisovuoka

Lohimedaljongit, kermaviilikastike ja perunat

Uuniperunat savukalatäytteellä

Tagliata

Kokonaisena laitettu uunikala, perunamuusi ja höyrytetyt vihannekset

Uunijuurekset fetalla ja pihvit

Lehtipihvit ja lohkoperunat ja salaatti

Tonnikalasalaatti

Anteeksi, mutta tagliata on italiaa ja suomeksi leike. Millaista ruokalajia tarkoitat tällä?

Vierailija
58/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee shaksukshaa tai karjalanpaistia.

Vierailija
59/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en usko, että kukaan joka ei pidä ruoan laitosta voisi olla aidosti hyvä kokki. Intohimo ja ilo puuttuu kokkauksesta kokonaan.

Ohis

Ei siihen tarvita intohimoa tai iloa, ei se ole niin vaikeaa. Paitsi ehkä joillekin kai.

Vierailija
60/84 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihamakaroonilaatikko

Jaukelihakasviskeitto

Lohikeitto

Lihamureke

Kanaa+uunijuurekset

Riisipuuro