Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Emmi Nuorgam: syntyvyys laskee, koska vanhemmuudesta ja vauvoista on tehty niin h*lvetin vakavaa

Vierailija
06.02.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11179985

Mitä ajatuksia tää kolumni herättää teissä? Suosittelen lukemaan kokonaan, alla vaan muutama lainaus pitkästä tekstistä:

"En ollut koskaan ihminen, jonka tulevaisuudenkuvaan kuuluivat lapset. En potenut vauvakuumetta, saati pohtinut vanhemmuuden plussia ja miinuksia. En ehtinyt kuulla synnytystalkoista tai huolestua syntyvyydestä, enkä varsinkaan asettaa vaakakuppiin lapsia ja ilmastoa.

Olen äiti, koska satuin kesälomalla olemaan humalassa ja kysymään puolisoltani, että oliskohan kivaa saada vauva."

"Olisi aika puhua siitä, että lasten kanssa eläminen on ihanaa ja vanhemmuus suurimman osan ajasta todella hauskaa. Joissain onnekkaissa tapauksissa, kuten vaikka itseni kohdalla, vanhemmuus tekee meistä myös parempia ihmisiä."

"Pelkkä synnyttäminen ei riitä. Itseasiassa väitän, että synnyttämisellä sinänsä ei ole mitään tekemistä vanhemmuuden kanssa. Pelkkä lapsen syntyminen ei jalosta meistä uljaita ja autuaita ihmisiä, vaikka otsikoissa niin joskus väitetäänkin. Synnyttäminen ja pikkuvauva-aika jalostaa meistä usein lähinnä hermoheikkoja idiootteja, mutta onneksi vauvat kasvavat ja muuttuvat lapsiksi."

"Nyt käytävä syntyvyyskeskustelu on kuin epäonnistunut rekrytointi-ilmoitus. Ilmoituksessa mainitaan pitkä ja haastava rekrytointikierros, lukuisia yksilö- ja ryhmähaastatteluita ja esihenkilö, joka ei pidä kiinni aikatauluistaan. Työtä tehdään yksin, ilman perehdytystä. Se vie kaiken aikasi, eikä ylitöitä korvata, vuosilomista nyt puhumattakaan. Eihän kukaan sellaista työpaikkaa hae!"

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä ikinä lähtisi lastentekohommiin puolison kanssa, joka ei ole ajatellut asiaa sen pidemmälle kuin "olisikohan kiva saada vauva". Lapset tuovat mukanaan kaikenlaisia haasteita joihin on hyvä olla varautunut, tai ne muuttuvat taakaksi lähinnä ympäröivälle yhteisölle. Ehkä siksi vastuuntuntoiset ihmiset ei halua tehdä lapsia, kun Suomi on jo täynnä tuollaisia idiootteja jotka elää ja sikiää ajattelematta senttiäkään omaa napaansa ja sen hupia pidemmälle.

Mielestäni tästä osittain johtuu syntyvyyden väheneminen. Ihmiset ovat nykyään paljon vanhempia miettiessään lapsen hankkimista kuin esim. 70-luvulla. Nuorena ei osaa vielä maalailla niin paljon uhkakuvia ja haasteita. Ja ihan hyvä niin. Ihan vastuuntuntoisia vanhempia ne suurin osa ennenkin olivat, vaikka saivat lapsensa heti parikymppisinä.

Vierailija
22/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylikansoitus on yksi maailman suurimmista ongelmista, paitsi Suomessa tietenkään tämäkään asia ei koske meitä mitenkään. Mitä sitten vaikka suomalainen on kuluttanut luonnonvaransa jo maaliskuussa.

Nigeria, Kongo ja Etiopia on ne paikat jossa tuo ongelma on. Noiden väkiluku tulee nelinkertaistumaan vuosisadan loppuun mennessä. Pelkästään nigeriassa tulee olemaan silloin enemmän ihmisiä kuin euroopassa. Monessa muussakin afrikan maassa käy samoin, mutta annoin nuo maat esimerkiksi koska ne on väestöltään isoja jo nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Juuri käytiin neuvolassa ja saatiin moitteet kun lapsi syö vain 4 kertaa päivässä. Yritin selittää ettei ikinä edes maista sitä klo. 5 välipalaa kun ruoka on syöty 3 aikaan.. ”muttakun 5 kertaa päivässä pitää syödä!!” Voi hyvänen aika.

Meidän nuorimmainen on samanlainen.

Ei mitään mahiksia, että söis niin usein kun hänelle selvästi riittää sen neljä ateriaa päivässä.

Esikoisella oli samanikäisenä suurempi ruokahalu, söi viisi kertaa päivässä. Hänen kanssaan saimme taas neuvolassa kuulla ettemme syöttäisi hänelle niin paljon ruokaa kun oli jo vähän tukeva!

Ei ole enää kun ajan myötä ruokahalu tasaantui, mut eihän neuvolassa tästä välitetty!

Vierailija
24/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon perusteella, olen paljolti aivan samaa mieltä. Entisaikaan kaikki tuo oli paljon luonnollisempaa ja käytettiin kuuluisaa maalaisjärkeä.

Vierailija
25/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylikansoitus on yksi maailman suurimmista ongelmista, paitsi Suomessa tietenkään tämäkään asia ei koske meitä mitenkään. Mitä sitten vaikka suomalainen on kuluttanut luonnonvaransa jo maaliskuussa.

Vaikea juttu. Suomi tarvitsee lisää kansalaisia kestävyysvajeen vuoksi: muuten yhteiskuntamme nykymuodossaan tulee romahtamaan. Toisaalta maapallo ei kestä tällaista ihmismäärää. Mielestäni liikakansoitusta ei voida ratkaista vain sillä, että me kehittyneiden maiden koulutetut ihmiset jätämme lisääntymättä - vaikka jälkeläisemme kuluttavat eniten. Nimittäin meidän jälkeläisemme tulevat olemaan myös avain liikakansoituksen ja ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen. Ja näitä ratkaisijoita tullaan todella tarvitsemaan.

Ei liikakansoitukseen ole mitään "ratkaisua" muuta kuin ihmismäärän väheneminen.

Vierailija
26/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä ikinä lähtisi lastentekohommiin puolison kanssa, joka ei ole ajatellut asiaa sen pidemmälle kuin "olisikohan kiva saada vauva". Lapset tuovat mukanaan kaikenlaisia haasteita joihin on hyvä olla varautunut, tai ne muuttuvat taakaksi lähinnä ympäröivälle yhteisölle. Ehkä siksi vastuuntuntoiset ihmiset ei halua tehdä lapsia, kun Suomi on jo täynnä tuollaisia idiootteja jotka elää ja sikiää ajattelematta senttiäkään omaa napaansa ja sen hupia pidemmälle.

Mielestäni tästä osittain johtuu syntyvyyden väheneminen. Ihmiset ovat nykyään paljon vanhempia miettiessään lapsen hankkimista kuin esim. 70-luvulla. Nuorena ei osaa vielä maalailla niin paljon uhkakuvia ja haasteita. Ja ihan hyvä niin. Ihan vastuuntuntoisia vanhempia ne suurin osa ennenkin olivat, vaikka saivat lapsensa heti parikymppisinä.

Itse sain esikoisen nuorena ja toisen lapsen yli kolmekymppisenä. Esikoisen kanssa olin heittäytyvä, empaattinen, hassutteleva ja leikkivä äiti, toisen kohdalla ryppyotsainen mamma. Jotenkin vaan jaksoin nuorena eri tavalla ja oli helpompaa keskittyä lapseen. Kolmekymppisenä oli jo niin aikuinen, ettei mitenkään pysynyt enää heittäytymään samalla tavalla kun oli muitakin murheita mielessä. Mutta toki tämä on vaan oma kokemus.

Minä ja veljeni vaimoineen saimme molemmat samaan aikaan lapset noin 20 vuotta sitten, olimme kaikki alle kolmekymppisiä. Vietimme paljon yhteisiä lomia mökillä ja puuhastelimme lasten kanssa kaikenlaista. Toki pidimme lapset hyvin silmällä, mutta ei se elo nyt aina niin tarkkaa ollut. Veljeni oli oikein pääpeuhaaja, aina nikkaroimassa jotain majaa puuhun tai ajamassa mopoa pellolla ja muksut perässä joka paikassa.

Heille syntyi muutama vuosi sitten iltatähti ja ikää vanhemmilla jo reippaasti yli 40v. Ja voi ankeuden ankeus sitä elämää... Kellontarkat ruoka-ajat ja -valiot (ei allergioita), nukkumisesta tehty ihan mahdoton show, mitään ei uskalleta lapsen kanssa puuhata ettei vaan satu mitään, kaiken pitää olla kehittävää tekemistä, saunassa ei saa juoda ainuttakaan siideriä kukaan sadan metrin säteellä jne. En jaksa olla heidän kanssa enää mökillä ollenkaan. Todella erilainen on lapsuus tällä kuopuksella ja omasta mielestäni ei ollenkaan parempi. Ja joo, kaikki isommat lapset ovat hyvissä kouluissa jne.

Vierailija
27/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain esikoisen nuorena ja toisen lapsen yli kolmekymppisenä. Esikoisen kanssa olin heittäytyvä, empaattinen, hassutteleva ja leikkivä äiti, toisen kohdalla ryppyotsainen mamma. Jotenkin vaan jaksoin nuorena eri tavalla ja oli helpompaa keskittyä lapseen. Kolmekymppisenä oli jo niin aikuinen, ettei mitenkään pysynyt enää heittäytymään samalla tavalla kun oli muitakin murheita mielessä. Mutta toki tämä on vaan oma kokemus.

Minä ja veljeni vaimoineen saimme molemmat samaan aikaan lapset noin 20 vuotta sitten, olimme kaikki alle kolmekymppisiä. Vietimme paljon yhteisiä lomia mökillä ja puuhastelimme lasten kanssa kaikenlaista. Toki pidimme lapset hyvin silmällä, mutta ei se elo nyt aina niin tarkkaa ollut. Veljeni oli oikein pääpeuhaaja, aina nikkaroimassa jotain majaa puuhun tai ajamassa mopoa pellolla ja muksut perässä joka paikassa.

Heille syntyi muutama vuosi sitten iltatähti ja ikää vanhemmilla jo reippaasti yli 40v. Ja voi ankeuden ankeus sitä elämää... Kellontarkat ruoka-ajat ja -valiot (ei allergioita), nukkumisesta tehty ihan mahdoton show, mitään ei uskalleta lapsen kanssa puuhata ettei vaan satu mitään, kaiken pitää olla kehittävää tekemistä, saunassa ei saa juoda ainuttakaan siideriä kukaan sadan metrin säteellä jne. En jaksa olla heidän kanssa enää mökillä ollenkaan. Todella erilainen on lapsuus tällä kuopuksella ja omasta mielestäni ei ollenkaan parempi. Ja joo, kaikki isommat lapset ovat hyvissä kouluissa jne.

Saman olen havainnut omassa lähipiirissä lähemmäs tai yli nelikymppisistä pienten lasten vanhemmista. Ja samalla, kun vanhemmuutta suoritetaan ja elämä pyörii lapsen ympärillä 24/7, kyseistä lasta ei kuitenkaan kasvateta huomioimaan muita taikka pärjäämään lapsiporukassa, vaan saa olla koko ajan kaiken huomion keskipisteenä ja ykkösenä kaikessa. Joten koulumaailmassa noista vanhemmista vasta sietämättömiä kuoriutuukin..!

Vierailija
28/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska kolumni! Ja tässä ei syyllistetty yhtään ketään eikä nostettu ketään jalustalle.

Aika rohkeata myöntää, että on saanut lapsen humalaisesta päähänpistosta :D 

Samaa mieltä! Hyvin kirjoitettu kolumni, jossa nostettiin esille useita hyviä pointteja.

Vierailija
29/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli ihan huippukommentti. Nuorgamin naulan kantaan osunut kolumni nimittäin kertoi juuri siitä ilmapiiristä jonka loistelias edustaja sinä olet.

Vierailija
30/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina valmiina ruoskimaan vähemmän kuin 110% teholla vastuullisesta ja vakavasta vanhemmuudesta hyvesignaloivia. Viuh! Viuh!

Vierailija
31/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea juttu. Suomi tarvitsee lisää kansalaisia kestävyysvajeen vuoksi: muuten yhteiskuntamme nykymuodossaan tulee romahtamaan. Toisaalta maapallo ei kestä tällaista ihmismäärää. Mielestäni liikakansoitusta ei voida ratkaista vain sillä, että me kehittyneiden maiden koulutetut ihmiset jätämme lisääntymättä - vaikka jälkeläisemme kuluttavat eniten. Nimittäin meidän jälkeläisemme tulevat olemaan myös avain liikakansoituksen ja ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen. Ja näitä ratkaisijoita tullaan todella tarvitsemaan.

Ei liikakansoitukseen ole mitään "ratkaisua" muuta kuin ihmismäärän väheneminen.

Niin, vaan kun ihmismäärän vähentämiseen tarvitaan mm. koulutustason nostoa (syntyvyys laskee aina samaan tahtiin koulutuksen nousun kanssa), ehkäisyvalistusta ja rakenteellisia muutoksia ympäri maailman. Tarvitaan siis ihmisiä, jotka ovat valmiita työskentelemään näiden asioiden parissa. Muuten länsimaissa ihmisten määrä vähenee samalla, kun kehittyvissä maissa väestön määrä kasvaa edelleen räjähdysmäisesti. Lisäksi tarvitaan hemmetin päteviä poliitikkoja ratkaisemaan se, mihin ihmeessä kaikki maailman ihmiset asutetaan, kun ilmaston lämpeneminen tekee monen väkitiheän alueen elinkelvottomaksi ja ihmiset lähtevät liikkeelle.

Vierailija
32/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina valmiina ruoskimaan vähemmän kuin 110% teholla vastuullisesta ja vakavasta vanhemmuudesta hyvesignaloivia. Viuh! Viuh!

Olet harvinaisen typerä ja lapsellinen ihminen, mutta mitäpä muutakaan voisi Nuorgamin aivopieruja fanittavalta odottaa.

Vierailija
33/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos mies olisi yksin.

Vierailija
34/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ylikansoituksesta rutkuttava ei ikinä vie valitustaan loogiseen päätökseensä ja päätä omaa, ylikuluttavaa ja -kansoittavaa olemistaan tällä maapallolla?

Koska itse*urha ei ole looginen ratkaisu ylikansoitukseen. Ylikansoitus jatkuu silti vaikka yksi palstailija tekisikin tuon ratkaisun. Päinvastoin se on turha ja epälooginen ratkaisu, koska jokainen ihminen kuolee joka tapauksessa. Ei siis tarvitse vähentää niitä jotka tänne ovat jo syntyneet vaan pitää huolta, että uusia ei synny enää yhtä paljon.

Jokainen kuolee joskus, mutta päättämällä päivänsä nuorena jää hiilijalanjälki paljon pienemmäksi.

Vierailija
35/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ylikansoituksesta rutkuttava ei ikinä vie valitustaan loogiseen päätökseensä ja päätä omaa, ylikuluttavaa ja -kansoittavaa olemistaan tällä maapallolla?

Tai edes vähennä matkustelua..

Vierailija
36/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
37/91 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Emmi Nuorgam

- Yle

Lukematta paskaa

Emmin kuvan kun kerran näin, niin mieleen tuli toinenkin syy miksi syntyvyys laskee.........

Vierailija
38/91 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Emmi Nuorgam

- Yle

Lukematta paskaa

Emmin kuvan kun kerran näin, niin mieleen tuli toinenkin syy miksi syntyvyys laskee.........

Tällä asenteella onneksi kukaan ei sinun kanssasi koskaan edes lisääntymisestä haaveile

Vierailija
39/91 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hänen ikä ja ammatti. Monet kuvittelevat vanhemmuuden olevan joku ammtti. Miksi hän on työttömänä, noin nuoren näköinen nainen. 

Hän on ammattivalittaja. Kuka sellaisen haluaa palkata?

Vierailija
40/91 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Olen itse lapseton nuori nainen, mutta haluan lapsia. En kuitenkaan vielä pari vuotta sitten halunnut. Eniten minua ahdisti jotenkin tunne, että jos minulla olisi lapsia, niin en voisi olla omanlaiseni äiti vaan minua vertailtaisiin aina johonkin, mitä "pitäisi" olla. Ymmärrän kyllä luonnostaan pitää lapsen turvassa, syötettynä ja terveenä, mutta se kaikki muu mitä muut ihmiset ajattelevat, että minun tai lapseni elämä pitäisi olla, tuntui kamalalta.

En kuitenkaan tehnyt lopulta mitään plus/miinuslistoja, koska se tuntuu itselleni hölmöltä ja epäaidolta. Tiesin lopulta vain haluvani lapsia mieheni kanssa; pieni ajatuksenpoikanen kasvoi noin vuoden sisällä varmuudeksi. Täytyi vain unohtaa kaikki se muu, mitä vanhemmuuteen tai lapsiperheisiin saatetaan liittää ja ajatella, että olisiko mukavaa, jos minun ja mieheni "laumaa" olisi enemmän ja voisimmeko tehdä yhdessä mielenkiintoisia tai hauskoja asioita. Lopulta sen vain tiesi.