Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne

Vierailija
05.02.2020 |

Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?

Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)

Kommentit (1039)

Vierailija
821/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tuon kaupasta pullonpalautus muovi/paperipussit takaisin pihaan, jos eivät ole erityisen mähmäsiä.

Samaten jos vien kartonkikeräykseen purkkeja, otan pussit takaisin samaan käyttöön.

Pussit pysyy puhtaina, kun tyhjentää pullot ja tölkit tarkkaan.

Vierailija
822/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä tajua nuukailua siteiden ja tampooneiden suhteen. Ei ne nyt niin kalliita ole. Sidepaketti maksaa n.3e, samoin tamponit 2pkt n.3e. Nuo riittää ainakin kahteen menkkoihin mulla.

Kun on älyttömän runsaat kuukautiset niin imukykyisin tamponi yhdistettynä yösiteeseen pitää vaihtaa tunnin parin välin. Kyllä tulee hintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina jouluna tai syntymäpäivänä otan lahjapaperin talteen, kun mahdollista. Käytetystä lahjapaperista leikkaan irti kuvia ja käytän niitä seuraavan vuoden joulukortteihin. Tai sitten paketoin siihen lahjan uudelleen. Tänä vuonna paketoin kaikki lahjat käytettyyn paperiin. Kun annan lahjan, kysyn tarvitseeko he lahjapaperia ja jos ei, pyydän ihmisiä avaamaan paketin varovasti, että voin käyttää paperia edelleen. Käytetyn paperin käyttäminen jopa nopeuttaa paketointia!

Olen jouluisin innoissani, mitä lahjapaperia saan avaamistani paketeista. Tietysti vielä parempi olisi luopua paketoinnista kokonaan, mutta pakettien paketoiminen ja avaaminen on kivaa!

Kaikelle muulle yläpeukku mutta annat lahjan ja ruinaat siitä osan takaisin? Missä käytöstavat..

Vierailija
824/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Andymandy kirjoitti:

tää käy ruokakaupas yleensä tarjoukset,ostan paljon jos menee tuotetta kotona.Pakastan.Sitten yhden pysähdyksen taktiikka käy kiertää kaupat jalan siinnä jos asiaa esim apteekki.Vaatteita romuja en enää osta vaan tarpeellinen ja senkin ns.halvimman mukaan,esim.fairy..sain ison pullon alle 2€.Astianpesukone on se kun täynnä pyörii.Pyykinkuivauksen kuivauskonees oon lopettanut säästyy sähköö.Kesäl huomasin miten ihanan raikasta pyykkiä saikin ulkona kuivatessa.Ja nytkin telinees ihan erilaiset.Valoja talossa en yksin olles pidä päällä.Koitan säästää vedessäkin se on meillä suomen lähes kalleinta.Ulos en jouluvalojakaan laita niitä paljon on..patterivaloja on myös ja niitä muutama sisäl.Ulkona lyhdyissä.Vien pullopantit kauppaan.Säästän rahat johki..Kyllä näitä säästöjä voi tehdä,puoliso sanoi juuri et muutto maalle,aurinkovoimaa,puuta,kaasua käytettöisi.Mitä jo nytkin käytämme mökki oloissa ja pärjätään hyvin..Kesällä aurinko kuumottaa virtaa piisaa.Kaasuun kait se onkin siirryttävä,sähkönsiirto on niin kallista,ei itse sähkö.Puuhella on ihana saat ruoan niin äkkiä ja maukkaampaa.Kiva lukee mitä ihmiset keksii muita ideoita.Teen itse kaikkee käsin.Kanervat maskataan,kierrätetään kauniit lahjapakk.paperit..itse tekee ihan kaikkee.

Tätä tekstiä on hankala lukea  enkä loppuun saakka lukenutkaan.

Vierailija
825/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole laittanut mitään onnittelukortteja vuosiin, enkä myös joulu tms. Laitan onnittelut mms viesteinä. Käytän usein liikkuvia kuvaviestejä. Nuo kaikki menevät puhepaketin sisällä.

Ruoka ym ostokset olen keskittänyt S- ryhmään. Bonuksia saan vuodessa n150- 200e ja päälle ylijäämäpalautus. Sitä on tullut 100- 200e.

Toki ostan jotain k - ryhmästä ja Lidlistä, mutta yleensä tarjouksia.

Käytän itse ompelemiani kangaskasseja ja tosi harvoin tarvii ostaa muovinen " mainoskassi".

Kävelen paljon ja käytän bussia vain, jos on painavia ostoksia.

Tuleeko nuukailemalla 15 eur bonus kuussa?

Vierailija
826/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan kaikkein paksuinta vessapaperia Lidlistä, sitä riittää yksi pala per pyyhkäisy.

...ja sit meen Stockalle ja ostan silmiä räpäyttämättä 79€ naamarasvan... 😏

Pesetkö siinä välillä kätesi?

Vierailija
827/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaadan uudesta astianpesuainepullosta puolet vanhaan pulloon, lisään vettä ja saan kaksi pullollista. Toimii, koska on sellaista mönjää. Säästö pieni, mutta silti:) 

Vierailija
828/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina jouluna tai syntymäpäivänä otan lahjapaperin talteen, kun mahdollista. Käytetystä lahjapaperista leikkaan irti kuvia ja käytän niitä seuraavan vuoden joulukortteihin. Tai sitten paketoin siihen lahjan uudelleen. Tänä vuonna paketoin kaikki lahjat käytettyyn paperiin. Kun annan lahjan, kysyn tarvitseeko he lahjapaperia ja jos ei, pyydän ihmisiä avaamaan paketin varovasti, että voin käyttää paperia edelleen. Käytetyn paperin käyttäminen jopa nopeuttaa paketointia!

Olen jouluisin innoissani, mitä lahjapaperia saan avaamistani paketeista. Tietysti vielä parempi olisi luopua paketoinnista kokonaan, mutta pakettien paketoiminen ja avaaminen on kivaa!

Kaikelle muulle yläpeukku mutta annat lahjan ja ruinaat siitä osan takaisin? Missä käytöstavat..

En anna, enkä halua lahjoja. Turhaa tavaraa on liikaakin.

Vierailija
829/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän vapaa-ajalla älyttömän vanhoja ja risoja vaatteita, pahimpia reikiä aina kursin kokoon. Lenkkareissa on niin isot reiät että juostessa pikkukiviä menee kengän sisään. Ostan uudet siinä vaihessa kun pohjat kuluvat puhki, yleensä parin vuoden välein.  Housujen haaraosat ja puseroiden kainalot reikäiset. Fleesepusero niin kulunut että siitä näkee läpi. Takissa taskujen vetoketjut hajonneet aikoja sitten, voisi muuten vaihtaa uudet mutta pelkään että vaihtaessa kangas hajoaa koska on jo niin haprasta. Pipoissa niskaosa kulunut reikäiseksi, ostin tosin uuden puuvillapipon viime vuonna tokmannilta kuudella eurolla, muut pipot on jotain lasten vanhoja, samoin hanskoina käytän usein lapsilta jääneitä sormikkaita ja lapasia.

En vaan jaksa nähdä vaivaa vaatteiden ostamiseen, ei kyllä ole paljon varaakaan.  Kaikki kaupoissa kiertely, mukaanlukien kirppikset on vastenmielistä. Lenkkarit ostan netistä, aina sama malli, väri vaan vaihtuu. Muita kenkiä kuin lenkkareita en ole ostanut varmaan viiteen vuoteen.

Vierailija
830/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä sitä mieltä, että palveluja pitää ostaa esim. käydä kahvilassa ja ulkona syömässä, käyttää ompelijoita, suutaria, ostaa lehtiä ym., että saa apua ja iloa omaa arkeen ja yhteiskunnan talous pyörii. 

Mutta säästän ja pihistelen silti esim.

-Ostan lähes kaiken alennuksella. Odotan, kunnes tuote tulee aleen ja isken kiinni esim. laukuissa olen säästänyt satasia.

- En juuri osta eineksiä, paitsi pinaattilettuja ja pakastekeittoja.

- Syön usein sitä, mitä kaapista löytyy eli ei tule hävikkiä, eikä turhaan ostettua mitään.

-Tuoreleivät pakastan annospaloiksi, ei pääse leipä kuivumaan.

- Ruoanlaitossa en hifistele, kaikenlaiset ylimääräiset ainekset jäävät kauppaan.

- Leikkelen vanhat vaatteet siivousliinoiksi.

- Kävelen paljon, eikä minulla ole autoa.

- Matkustan maltillisesti ja usein kotimaassa.

- Otan mainoskangaskassit ilomielin kauppakasseiksi.

- En juuri juo alkoholia max. yksi annos illassa. En tupakoi.

- En osta mitään wc-tuoksuja ym. ylimääräistä tarpeetonta siivoustuotetta.

- En meikkaa. Käytän kohtuuhintaisia tuotteita ihonhoitoon ym.

- Pidän samaa puhelinta, läppäriä vuosikausia, esim. läppäri ollut noin 15 vuotta käytössä.

- En tilaa minkäänlaisia maksullisia kanavia, peruskanavat riittävät.

Mikä läppärimerkki kestää 15 vuotta käyttöä? Tuskin kukaan huvikseen vaihtaa mutta nykykoneita ei ole tehty kestämään kovin montaa vuotta.

Vierailija
831/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamstraan jämäpaperia. Kaikki yksipuoliset tulosteet, laskut (jos niitä harvoin paperisena tulee), sanalla sanoen kaikki paperi johon voi vielä jotain raapustaa lähtee meikäläisen mukaan. Käytän sitä erilaisiin tarkoituksiin, piirrosten luonnosteluun, suttupaperina töissä ja opinnoissa, muistilappuina... Myös kuitteja käytän tähän.

En käytä talouspaperia tai vanulappuja, vaan olen leikellyt vanhoista vaatteista luutuja. Niillä on värikoodit, joista tietää miten p*skaisia paikkoja niillä on tarkoitus putsata. Omanväriset naaman pyyhintään ja omanväriset roiskeiden pyyhintään keittiöstä tm. Pesen ne aina käytön jälkeen seuraavassa 60 asteen satsissa. Välillä jossain lattiakaivon siivoamisessa uhraan ikälopuimpia tilkkuja ja heitän ne sitten täysinpalvelleina pois.

Vierailija
832/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

riders in the sky kirjoitti:

Ite olen aina neljä päivää kuukaudesta syömättä ja paastoan.

Rankaisen itseäni ja yritän saavuttaa tietynlaista fiilistä. Huomaan että kahvin juonti vaikuttaa voimakkaammin kun ei syö mitään päiviin.

Etenkin nyt keuhkotaudissa tulee mielenkiintoisia ajatuksia kun ei syö mitään ja heikottaa.

Ajatuksiin jotenkin liukuu esoteerisia kuvitelmia ja melkein voisin alkaa uskomaan höpöhöpöihin.

Eli alan harhailemaan ajattelun tasolla.

Esimerkiksi siitä että olisi hauskaa jos tauti olisikin paha henki ja että makuuhuoneessa ehkä kummittelee joku, koska olen nyt kipeänä ja henki voimistaa sen makuuhuoneen henkeä.

Kun suljen silmät niin lapsenmieleni kuvittelee heidän keskustelevan keskenään.

Sitten avaan silmät ja keitän taas kahvit ja katson kohta telkkaria.

Mietin että ehkä pyörävarastossa kuljeskelu kollegehousuissa ja pitkässä yöpaidassa voisi tehdä mielikuvitukselle tepposet.

Miksi niin paljon miinusta? No, tämä tosin kuulostaa enemmän henkiseltä harjoitukselta kuin nuukailulta.

Vierailija
833/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan kaikki vaatteeni nirppiksiltä, ensinnäkin rahapulan takia, mutta ne ovat myös usein parempia kuin uudet vaatteet kaupoissa. Kaupoissa on hirveän laaduttomia vastteita nykyään, riippumatta merkistä.

Mä luulin että nyt on keksitty nettikirppiksille uusi lyhenne 😅

Nirppis pitää ehdottomasti lanseerata, ja se muuten kuvaa myös hyvin nettikirppisten maailmaa 😂

Vierailija
834/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole laittanut mitään onnittelukortteja vuosiin, enkä myös joulu tms. Laitan onnittelut mms viesteinä. Käytän usein liikkuvia kuvaviestejä. Nuo kaikki menevät puhepaketin sisällä.

Ruoka ym ostokset olen keskittänyt S- ryhmään. Bonuksia saan vuodessa n150- 200e ja päälle ylijäämäpalautus. Sitä on tullut 100- 200e.

Toki ostan jotain k - ryhmästä ja Lidlistä, mutta yleensä tarjouksia.

Käytän itse ompelemiani kangaskasseja ja tosi harvoin tarvii ostaa muovinen " mainoskassi".

Kävelen paljon ja käytän bussia vain, jos on painavia ostoksia.

Tuleeko nuukailemalla 15 eur bonus kuussa?

n 500 eurolla kk pitää sitä ruokaa ostaa että tulee tuon verran bonareita. 

Vierailija
835/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan hedelmät etc. pussiin vasta punnituksen jälkeen. Kassalla maksan käteisellä jos loppusumma pyöristyy alaspäin ja kortilla jos sentit pyöristettäisiin (käteismaksussa) ylöspäin.

Vierailija
836/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaa kaksi 22 centin lakupatukkaa käteisellä niin ne kannattaa maksaa erikseen. Tulee 5 centin säästö :D

Vierailija
837/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkaan aina hedelmät biopussiin ettei tarvitse ostaa erikseen. En käy enää kampaajalla. Iso säästö. Käytän mieheni mustia sukkia, jotka sopivat housujen kanssa. En osta enää wc pesuainetta, vaan pesen vessat nestemäisellä pyykinpesuai edellä. Pesen hiukset vain kaksi kertaa viikossa. Kävelen lyhyitä matkoja.

Vierailija
838/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä sitä mieltä, että palveluja pitää ostaa esim. käydä kahvilassa ja ulkona syömässä, käyttää ompelijoita, suutaria, ostaa lehtiä ym., että saa apua ja iloa omaa arkeen ja yhteiskunnan talous pyörii. 

Mutta säästän ja pihistelen silti esim.

-Ostan lähes kaiken alennuksella. Odotan, kunnes tuote tulee aleen ja isken kiinni esim. laukuissa olen säästänyt satasia.

- En juuri osta eineksiä, paitsi pinaattilettuja ja pakastekeittoja.

- Syön usein sitä, mitä kaapista löytyy eli ei tule hävikkiä, eikä turhaan ostettua mitään.

-Tuoreleivät pakastan annospaloiksi, ei pääse leipä kuivumaan.

- Ruoanlaitossa en hifistele, kaikenlaiset ylimääräiset ainekset jäävät kauppaan.

- Leikkelen vanhat vaatteet siivousliinoiksi.

- Kävelen paljon, eikä minulla ole autoa.

- Matkustan maltillisesti ja usein kotimaassa.

- Otan mainoskangaskassit ilomielin kauppakasseiksi.

- En juuri juo alkoholia max. yksi annos illassa. En tupakoi.

- En osta mitään wc-tuoksuja ym. ylimääräistä tarpeetonta siivoustuotetta.

- En meikkaa. Käytän kohtuuhintaisia tuotteita ihonhoitoon ym.

- Pidän samaa puhelinta, läppäriä vuosikausia, esim. läppäri ollut noin 15 vuotta käytössä.

- En tilaa minkäänlaisia maksullisia kanavia, peruskanavat riittävät.

Mikä läppärimerkki kestää 15 vuotta käyttöä? Tuskin kukaan huvikseen vaihtaa mutta nykykoneita ei ole tehty kestämään kovin montaa vuotta.

Meillä on 12v toshiba merkkinen tietokone ja tämä uudempi, kohta 2v. ikäinen asus....tämän ostin kun w-10 tuli ajankohtaiseksi , siinä vanhassa on w-7 ja saa olla niinkauan kun toimii.Eipä näillä muuta tehdä kuin ip-lehdet luetaan, pankki ja jotain kuullelilta etsitään.... joskus jotain keskusteluja tähän tyyliin eri alustoilla.

Se, että toshiba on kestänyt noin  kauan johtunee siitä että olen sen aina yöksi sammuttanut. En ole varma, mutta joku nörtti joskus sanoi että kestää vuosia kauemmin jos sammuttaa.

Vierailija
839/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan hedelmät etc. pussiin vasta punnituksen jälkeen. Kassalla maksan käteisellä jos loppusumma pyöristyy alaspäin ja kortilla jos sentit pyöristettäisiin (käteismaksussa) ylöspäin.

Eli varastat sen pussin? Mikset samalla tunge niitä hedelmiäkin vain taskuun?

Vierailija
840/1039 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahapelit ja arvat jne., vähentäminen ja tauot!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme