Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä lähden siitä, että tiettyjä nykyajan tuomia arjen helpottajia kannattaa käyttää. Siksi en luovu talouspaperista tai paperinenäliinoista. Muistan ajan, jolloin piti vielä käsin pestä pikkupyykit ja ne kangasnenäliinat oli ällöttäviä pestäviä. Sitä paitsi ne on epähygieenisiä, kun niitä ei käytön jälkeen laiteta roskiin vaan haudotaan taskussa ja käytetään uudelleen.
Talouspaperista en luovu. Sillä on niin näppärää pyyhkiä miltei mitä tahansa eikä tarvitse sitä huuhtelemista käytön jälkeen.
Minä jouduin vielä pesemään ja kuivattamaan niitä vauvan sideharsovaippojakin, enkä ikinä kaipaa sitä hommaa takaisin. Niitä pestiin rystyset verillä ja kädet koppuraisina, joka ikinen päivä. Ehkä ekologisempaa kuin nykyiset kertakäyttövaipat, mutta suunnattoman paljon hankalampaa.
Vauvanvaipoista en tiedä, mutta talouspaperin ja kertakäyttönenäliinan poisjättäminen ei niin suuria säästöjä tee, että se oikeasti jossain näkyisikin. Naisena sitä joutuu kuitenkin niitä taloustöitä enemmän tekemään kuin miehet ja kaikki helpotukset, mitä sillä saralla on mahdollista, niin on tervetulleita.
Jossain lehdessä joskus moitittiin sitä, kuinka naiset kuormittaa luontoa terveyssiteillään ja tamppooneillaan. Niinpä. Ikimaailmassa en silti suostuisi naisena enää pesemään niitä puuvillarättejä, mitä oma äitini on joutunut tekemään nuoruudessaan. Mummolla oli kuulemma flanellisiteitä, joitten väliin pantiin pumpulia tai sen puutteessa vaikka kuivaa sammalta. Ja sen viikon aikana oltiin vaan kotona käymättä missään. No, olen jo päässyt koko rumbasta ikäni takia, mutta muistot elää.
Missä sitten säästän? Vaikea sanoa, koska jotkut leivoskahvit kahvilassa voi olla turhaa rahanmenoa, mutta toisaalta on siinä oma nautintonsakin, jos sitä ei nyt kaiken aikaa tee. En tilaa kotiin lehtiä, koska luettavaa saa ilmaiseksi kirjastosta ja sieltä voi lainata lehtiäkin. Samoin hyödynnän kaikki "ota tästä ilmaiseksi" pöydät, jos sieltä vaan löytyy lehtiä tai muuta luettavaa. Kallista kosmetiikkaa en osta.
Minäkin lellin koiraani ja sille ostan kyllä hyvää vaikka itselle ei aina raskisikaan.
Naisena joutuu tekemään enemmän kotitöitä? Ei joudu kun ei tee.
Miksi olet jatsit pessyt käsin? Kyllä minä pesin koneella. Ja kankainen nenäliina on merkittävästi parempi iholle luin paperi. Mitä vanhempi sen parempi. Ja koneessa nekin puhdistuu hygieenisiksi.
Harsot, merkillinen autocorrect.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen buffetista eväät mukaan.
Mitä jos kuitenkin pitäydyttäisiin tässä mukavassa ketjussa ihan normaalien ihmisten tavoissa...
Tuotahan nimenomaan suomijuntit tekee, joten eipäs tulla viisastelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ostan kaikki vaatteeni nirppiksiltä, ensinnäkin rahapulan takia, mutta ne ovat myös usein parempia kuin uudet vaatteet kaupoissa. Kaupoissa on hirveän laaduttomia vastteita nykyään, riippumatta merkistä.
Mä luulin että nyt on keksitty nettikirppiksille uusi lyhenne 😅
riders in the sky kirjoitti:
Ite olen aina neljä päivää kuukaudesta syömättä ja paastoan.
Rankaisen itseäni ja yritän saavuttaa tietynlaista fiilistä. Huomaan että kahvin juonti vaikuttaa voimakkaammin kun ei syö mitään päiviin.
Etenkin nyt keuhkotaudissa tulee mielenkiintoisia ajatuksia kun ei syö mitään ja heikottaa.
Ajatuksiin jotenkin liukuu esoteerisia kuvitelmia ja melkein voisin alkaa uskomaan höpöhöpöihin.
Eli alan harhailemaan ajattelun tasolla.
Esimerkiksi siitä että olisi hauskaa jos tauti olisikin paha henki ja että makuuhuoneessa ehkä kummittelee joku, koska olen nyt kipeänä ja henki voimistaa sen makuuhuoneen henkeä.
Kun suljen silmät niin lapsenmieleni kuvittelee heidän keskustelevan keskenään.
Sitten avaan silmät ja keitän taas kahvit ja katson kohta telkkaria.
Mietin että ehkä pyörävarastossa kuljeskelu kollegehousuissa ja pitkässä yöpaidassa voisi tehdä mielikuvitukselle tepposet.
Nestepaasto voi olla hyvä asia mutta vain yksi tai kaksi päivää kerralla.
Terveyden kannalta nimenomaan, maksaa kaikki mehukeitot, ja muut litkut nekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä lähden siitä, että tiettyjä nykyajan tuomia arjen helpottajia kannattaa käyttää. Siksi en luovu talouspaperista tai paperinenäliinoista. Muistan ajan, jolloin piti vielä käsin pestä pikkupyykit ja ne kangasnenäliinat oli ällöttäviä pestäviä. Sitä paitsi ne on epähygieenisiä, kun niitä ei käytön jälkeen laiteta roskiin vaan haudotaan taskussa ja käytetään uudelleen.
Talouspaperista en luovu. Sillä on niin näppärää pyyhkiä miltei mitä tahansa eikä tarvitse sitä huuhtelemista käytön jälkeen.
Minä jouduin vielä pesemään ja kuivattamaan niitä vauvan sideharsovaippojakin, enkä ikinä kaipaa sitä hommaa takaisin. Niitä pestiin rystyset verillä ja kädet koppuraisina, joka ikinen päivä. Ehkä ekologisempaa kuin nykyiset kertakäyttövaipat, mutta suunnattoman paljon hankalampaa.
Vauvanvaipoista en tiedä, mutta talouspaperin ja kertakäyttönenäliinan poisjättäminen ei niin suuria säästöjä tee, että se oikeasti jossain näkyisikin. Naisena sitä joutuu kuitenkin niitä taloustöitä enemmän tekemään kuin miehet ja kaikki helpotukset, mitä sillä saralla on mahdollista, niin on tervetulleita.
Jossain lehdessä joskus moitittiin sitä, kuinka naiset kuormittaa luontoa terveyssiteillään ja tamppooneillaan. Niinpä. Ikimaailmassa en silti suostuisi naisena enää pesemään niitä puuvillarättejä, mitä oma äitini on joutunut tekemään nuoruudessaan. Mummolla oli kuulemma flanellisiteitä, joitten väliin pantiin pumpulia tai sen puutteessa vaikka kuivaa sammalta. Ja sen viikon aikana oltiin vaan kotona käymättä missään. No, olen jo päässyt koko rumbasta ikäni takia, mutta muistot elää.
Missä sitten säästän? Vaikea sanoa, koska jotkut leivoskahvit kahvilassa voi olla turhaa rahanmenoa, mutta toisaalta on siinä oma nautintonsakin, jos sitä ei nyt kaiken aikaa tee. En tilaa kotiin lehtiä, koska luettavaa saa ilmaiseksi kirjastosta ja sieltä voi lainata lehtiäkin. Samoin hyödynnän kaikki "ota tästä ilmaiseksi" pöydät, jos sieltä vaan löytyy lehtiä tai muuta luettavaa. Kallista kosmetiikkaa en osta.
Minäkin lellin koiraani ja sille ostan kyllä hyvää vaikka itselle ei aina raskisikaan.
Miksi olet jatsit pessyt käsin? Kyllä minä pesin koneella. Ja kankainen nenäliina on merkittävästi parempi iholle luin paperi. Mitä vanhempi sen parempi. Ja koneessa nekin puhdistuu hygieenisiksi.
Noo katsos kun mulla ei ollut pesukonetta. Asuin talossa, mihin ei tullut sisälle vettä. Se piti kantaa kaivosta. Kaikki oli mahdollisimman hankalaa, kaivokin kaukana. Lapsi oli 7-vuotias, kun muutettiin paikkaan, missä oli sitten vesijohdot ja sisävessat ja kaikki olevinaan hienoudet.
Kyllä minä edelleen pidän kangasnenäliinaa epähygieenisenä. TV-ohjelmassakin yksi lääkäri siitä kertoi, hän sanoi, että kun niistät yhden kerran siihen nenäliinaan, niin se on sama kuin jos koko nenäsi käännettäisiin nurin ja kaikki ne pöpöt mitä nenän sisäpinnassa on, menee siihen nenäliinaan. Otatko sinä jokaisen niistämisesi jälkeen käyttöön uuden kangasnenäliinan? Niin kuitenkin sitten pitäisi tehdä, jos kerran niitä käyttää. Aina pitäisi olla melkoinen arsenaali kangasliinoja mukana ja niille vielä pussi, mihin käytetyt laitetaan. Hän sanoi, että hygieeninen tapa niistää, on niistää siihen paperinenäliinaan, ja sitten samantien laittaa se roskiin. Siihen ei pidä mennä uudelleen koskemaan, koska se on täynnä pöpöjä. Paperinenäliinat on hyvin pehmeitä ja sopivat hyvin iholle, sitä vartenhan ne on tehty.
Kyllä minä vaan olen elämäni varrella joutunut toteamaan, että naiset ne enemmän niitä taloustöitä tekee, oli aika mikä tahansa. Voi tietysti jättää tekemättä, mikäpäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kerran en ostanut Citymarketista vanupuikkopakettia, kun muistelin että vastaava maksaa Prismassa 10 snt vähemmän... En siis mennyt erikseen Prismaan, vaan seuraavan kerran, kun muutenkin oli menoa sinne.
Ja vielä bonukset päälle:)
Keskitän ruokaostokseni S-ryhmään ja olen kanta-asiakas eli saan siis bonuksia, joiden prosentuaalinen taso määräytyy kuukausittaisten ostosten yhteissumman mukaan. Aina satasen ylittyessä bonusprosentti nousee.
Ajoitan ruokaostokseni siten, että joka toinen kuukausi teen ensimmäiset isommat ostokset (sisältää siis paljon varastoon ostettavaa) heti kuun ensimmäisenä päivänä, tai mahdollisimman pian. Saman kuukauden lopussa teen vielä viimeisen kerran vastaavat isommat ostokset aivan kuun lopussa. Kun kuukausi vaihtuu, ei tarvitse pitkään aikaan käydä ostamassa muuta kuin pieniä täydennyksiä ja tuoretuotteita. Sen kuukauden sinnittelen sitten niin, että kuun loppupuolella en enää osta mitään varastoon, vaan pärjäilen mahdollisimman pienillä ruokaostoksilla, jotta voin taas kuukauden vaihduttua ensimmäisenä päivänä ostaa isomman määrän varastoon.
Tällä tavoin pääsen joka toinen kuukausi korkeammalle bonustasolle kuin pääsisin ilman tätä systeemiä. Olen laskenut, että saan näin kerrytettyä keskimäärin huikeat 21 euroa ylimääräisiä bonuksia vuodessa! :D Noudatan systeemiä fanaattisesti ja jos joku kuukausi menee jostain syystä mönkään, olen aidosti harmistunut.
Vierailija kirjoitti:
Keskitän ruokaostokseni S-ryhmään ja olen kanta-asiakas eli saan siis bonuksia, joiden prosentuaalinen taso määräytyy kuukausittaisten ostosten yhteissumman mukaan. Aina satasen ylittyessä bonusprosentti nousee.
Ajoitan ruokaostokseni siten, että joka toinen kuukausi teen ensimmäiset isommat ostokset (sisältää siis paljon varastoon ostettavaa) heti kuun ensimmäisenä päivänä, tai mahdollisimman pian. Saman kuukauden lopussa teen vielä viimeisen kerran vastaavat isommat ostokset aivan kuun lopussa. Kun kuukausi vaihtuu, ei tarvitse pitkään aikaan käydä ostamassa muuta kuin pieniä täydennyksiä ja tuoretuotteita. Sen kuukauden sinnittelen sitten niin, että kuun loppupuolella en enää osta mitään varastoon, vaan pärjäilen mahdollisimman pienillä ruokaostoksilla, jotta voin taas kuukauden vaihduttua ensimmäisenä päivänä ostaa isomman määrän varastoon.
Tällä tavoin pääsen joka toinen kuukausi korkeammalle bonustasolle kuin pääsisin ilman tätä systeemiä. Olen laskenut, että saan näin kerrytettyä keskimäärin huikeat 21 euroa ylimääräisiä bonuksia vuodessa! :D Noudatan systeemiä fanaattisesti ja jos joku kuukausi menee jostain syystä mönkään, olen aidosti harmistunut.
En ole tästä ylpeä, mutta taidan ottaa systeemisi käyttöön.
Sorrun ostamaan joskus halvempaa bissee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tästä ylpeä, mutta taidan ottaa systeemisi käyttöön.
JES!! Aloitetaan kultti. Bonuskikkailulla sijoitusneroksi! :)
Masa 77 olet typerys. Mutta minäpä kostoksi en koskaan pese "tuheroa" niin miehet saa sitten kaikki paskat ja pöpöt ja vielä klamydian kaupan päälle!
Siinä sinun esinahan juustot kalpenee. Siksi toisekseen, naiset haistaa haisevan kalusi ja kiertää sinut kaukaa.
Taidat olla yksiniistä, jotka täällä vinkuu, ettei saa naista ;D
Käytän rikkinäisiä alushousuja öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistokikka! Naapurin ylipihi nainen opetti, että käy erikseen hakemassa panttirahat pulloista, koska ne vähennetään kokonaissummasta ja bonuksia jne. kertyy vähemmän. Itse rupesin tekemään jossain vaiheessa kanssa näin, kun muuten jäi usein panttikuitit taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistokikka! Naapurin ylipihi nainen opetti, että käy erikseen hakemassa panttirahat pulloista, koska ne vähennetään kokonaissummasta ja bonuksia jne. kertyy vähemmän. Itse rupesin tekemään jossain vaiheessa kanssa näin, kun muuten jäi usein panttikuitit taskuun.
Tosiaan, ne kannattaa hakea aina käteisenä ja sitten maksaa ostoksia niillä rahoilla eri kerralla. Tai vaikka samalla kerralla, jos kehtaa. Itse en luultavasti kehtaisi. Suostun tunnustamaan nuukailujani vain näin anonyymisti. :)
Kun palkka tulee pyrin tekemään isot ruokaostokset ja pakkaseen paljon, joten ei tarvitse niin usein käydä kaupassa. Mitä useammin käy, sitä enemmän valitettavasti tekee heräte ostoksia. Suunnittelen myös ruuat valmiiksi. Käyn lähes joka pvä suihkussa mutta aina alle 10min. Seuraan tarjouksia ja katson myös usein tori.fi, jos lapset tarvitsee jotain. Ulkona syömme n. Kerran kuussa.
Meillä on taloudessa kaksi aikuista ja yksi alle kouluikäinen lapsi. Ostamme vaatteita ja asusteita vain todelliseen tarpeeseen, lapselle ostan uutena, mutta myyn pieneksi jääneet kirppiksellä. Vettä säästetään suihkussa saippuoinnin ajan, valoja ei polteta turhaan. Kaupassa käydään kahdesti viikossa, olen vertaillut ja laskenut tarkkaan, että meidän perheelle L i d l tulee edullisimmaksi, huolimatta plussa- ja ässäkorteista.
Olen kyllä sitä mieltä, että palveluja pitää ostaa esim. käydä kahvilassa ja ulkona syömässä, käyttää ompelijoita, suutaria, ostaa lehtiä ym., että saa apua ja iloa omaa arkeen ja yhteiskunnan talous pyörii.
Mutta säästän ja pihistelen silti esim.
-Ostan lähes kaiken alennuksella. Odotan, kunnes tuote tulee aleen ja isken kiinni esim. laukuissa olen säästänyt satasia.
- En juuri osta eineksiä, paitsi pinaattilettuja ja pakastekeittoja.
- Syön usein sitä, mitä kaapista löytyy eli ei tule hävikkiä, eikä turhaan ostettua mitään.
-Tuoreleivät pakastan annospaloiksi, ei pääse leipä kuivumaan.
- Ruoanlaitossa en hifistele, kaikenlaiset ylimääräiset ainekset jäävät kauppaan.
- Leikkelen vanhat vaatteet siivousliinoiksi.
- Kävelen paljon, eikä minulla ole autoa.
- Matkustan maltillisesti ja usein kotimaassa.
- Otan mainoskangaskassit ilomielin kauppakasseiksi.
- En juuri juo alkoholia max. yksi annos illassa. En tupakoi.
- En osta mitään wc-tuoksuja ym. ylimääräistä tarpeetonta siivoustuotetta.
- En meikkaa. Käytän kohtuuhintaisia tuotteita ihonhoitoon ym.
- Pidän samaa puhelinta, läppäriä vuosikausia, esim. läppäri ollut noin 15 vuotta käytössä.
- En tilaa minkäänlaisia maksullisia kanavia, peruskanavat riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Käytän rikkinäisiä alushousuja öisin.
Täh? En ole käyttänyt vuosiin alushousuja öisin. Nukuttaa paremmin. Ja joskus vedän paitulin pois keskellä yötä niin nukuttaa vielä paremmin.