Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Ostan hyvistä tarjouksista tuotteita jota oikeasti käytetään. Tämä vaatii kyllä pääomaa mutta loppupeleissä säästää. Viimeksi ostin pyykinpesuainetta 20 pulloa ja vessapaperia auton täyteen. Vaatii tosin tilaakin kotoa.
Mukava käydä kaupassa kun usein ei tarvitse ostaa kuin ruokaa, kuiva-aineita ja hygieniatuotteita on tukkumäärät kotona. Joissakin tuotteissa voi mennä parikin vuotta ettei tarvitse ostaa. Tämä koskee siis hyviä tarjouksia, ei mitään kymmensentin säästöjä.
Harrastan samaa! mm käyttämääni shampoota/hoitoainetta ja hammastahnaa viimeksi, ostin noin 10 purkkia kaikkea. Ja tosiaan se, että tuotteiden tulee olla merkittävästi alennuksessa.
Käytän samaa hammastikkua useaan kertaan. Turha heittää pois jos sillä vielä voi tikuttaa hammasvälejä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut aina tuo sama tapa kuin ap:lla, että käytän lähettämisiin käytettyjä paketteja.
En ole ikinä heittänyt loppuunkuluneita tekstiilejä suoraan roskiin, vaan olen tehnyt vanhoista trikoista kuteita, lakanoista kestotalouspaperia, siivousrättejä jne. Korjausompelen ja muokkaan vaatteita muutenkin. Käyn säännöllisesti läpi jääkaapin ja ruokakaapit, ja laitan ruuat, joissa menossa pian päiväys, etualalle seuraavaksi syötäväksi. Ei tule tarvetta heittää vanhentuneena pois. Teen kauppalistan ja pyrin ostamaan viikon ruuat kerralla. Teen muistilappuja asiapapereista yms. Käytän kyniä, joihin voi ostaa mustesäiliöitä. Jne.Olen nuukaillut aina. Nuukailu on tapa, joka on varmaankin kotona opittua ja tulee selkärangasta. Kaverit ovat joskus ennen ekoilu"buumia" naureskelleet tavoilleni ja miten elän kuin 50-luvulla, kun monista asioista oli pulaa.
Mä olen oppinut samoja juttuja juuri kotoolta. En ihan niin ahkerasti tätä toteuta kuin sinä, mutta jonkun verran kyllä. Puoliso pilkkasi pitkään, kun mm säästin siistit lahjapakkaukset uudelleen käyttöön ja lumput öljyräteiksi/siivoukseen. Nyt on itsekkin ymmärtänyt hyödyt.
Olen joskus ostanut pitkiä alushousuja ajatuksella, että käytän toppavaatteiden alla. Eipä ole paljoa toppavaatteita tarvinnut. Leikkasin lahkeet poikki (puoleen reiteen ulottuvaksi), käytän niitä yöhousuina. Ihan parhaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä läppärissä numlockia päällä, sillä sen merkkivalo kuluttaa sähköä.
Oletko laskenut paljonko säästät vuositasolla? :)
Säästö kului moninkertaisesti jo sinä aikana kun tänne tuota turhanpäiväistä viestiä kirjoitti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan hyvistä tarjouksista tuotteita jota oikeasti käytetään. Tämä vaatii kyllä pääomaa mutta loppupeleissä säästää. Viimeksi ostin pyykinpesuainetta 20 pulloa ja vessapaperia auton täyteen. Vaatii tosin tilaakin kotoa.
Mukava käydä kaupassa kun usein ei tarvitse ostaa kuin ruokaa, kuiva-aineita ja hygieniatuotteita on tukkumäärät kotona. Joissakin tuotteissa voi mennä parikin vuotta ettei tarvitse ostaa. Tämä koskee siis hyviä tarjouksia, ei mitään kymmensentin säästöjä.Harrastan samaa! mm käyttämääni shampoota/hoitoainetta ja hammastahnaa viimeksi, ostin noin 10 purkkia kaikkea. Ja tosiaan se, että tuotteiden tulee olla merkittävästi alennuksessa.
Kun muutimme, löysin yli 10 hammastahnaa ja monta suihkusaippuan jämää.
Uudessa kodissa olemme asuneet yli 2 v ja yhtään näitä ei ole tarvinnut ostaa.
En enää yhtään hamstraa mitään. Korkeintaan jauhelihaa tarjouksesta.
Voisin ostaa 3 hammastahnaa 2 hinnalla, kun varastot joskus loppuu. Shampoota menee niin vähän, 10 pulloa kestäisi meillä 5 vuotta.
Hommaa pumppupullo. Shampoota kuluu vähemmän.
Iso hyvä säästö tulee , kun valmistan kaikki ruuat alusta loppuun itse.Ostan esim.possun u- filettä , putsaan kalvot , läskit , leikkaan ja nuijin ohuiksi.Osan valmistan heti ja loput yksittäis kelmuun , pakastimeen.Kahvikakut itse tehtyinä.Tänään laitan lihaisaa laatikkoa , josta muutamaksi päiväksi riittää syötävää.Keitot on edullista ruokaa , jouluksi laatikot melkein valmiiksi , aattona vaan uunista pöytään.Esimerkkejä on monia ja olemme tyytyväisiä , syömme just sitä mitä halutaan ja tykätään , oikein ja huolella valmistettuna.Maistuis varmaan sullekkin.
Pidän kotona puhkikuluneita villasukkia just nyt eli kesästä asti on pohjissa reikiä, mutta ne toimii nyt paljaassa jalassa jarrusukkina.
Jalassa on myös haaroista puhki kuluneet farkut.
Vaatekaapit pursuaa vaatetta, mutta haluan käyttää loppuun asti ja uutta yritän olla ostamatta.
Ennen ostin viikoittain uutta vaatetta.
Ei ole tarvinnut nuukailla sen jälkeen kun insinöörikoulusta valmistuin vaikka totaalisen perse auki olinkin silloin. Nyt viisikymppisenä on pikemminkin ongelmana mihin kaiken rahan työntää. Valtio ottaa siitä kiitettävästi osuutensa mitä pidän omana osanani hyväntekeväisyystoiminnasta. Silti jää yrittämättä parisen tonnia kuussa säästöön ja nyt korona-aikana huomattavasti enemmän. Minulla on kaikkea mitä tarvitsen ja haluan. Kannattaa kuunnella koulutuksessa kun opetusta annetaan eikä kannata kouluttautua pienipalkkaiseen ammattiin jos ei halua nuukailla. Koulutus on kuitenkin verorahoilla kustannettua tasapuolisesti kaikille. Eli kaikki lähtee samalta viivalta ja sen jälkeen elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvinnut nuukailla sen jälkeen kun insinöörikoulusta valmistuin vaikka totaalisen perse auki olinkin silloin. Nyt viisikymppisenä on pikemminkin ongelmana mihin kaiken rahan työntää. Valtio ottaa siitä kiitettävästi osuutensa mitä pidän omana osanani hyväntekeväisyystoiminnasta. Silti jää yrittämättä parisen tonnia kuussa säästöön ja nyt korona-aikana huomattavasti enemmän. Minulla on kaikkea mitä tarvitsen ja haluan. Kannattaa kuunnella koulutuksessa kun opetusta annetaan eikä kannata kouluttautua pienipalkkaiseen ammattiin jos ei halua nuukailla. Koulutus on kuitenkin verorahoilla kustannettua tasapuolisesti kaikille. Eli kaikki lähtee samalta viivalta ja sen jälkeen elämä on valintoja.
Sinähän tavan inssi oot, kun et ymmärrä lukemaasi.
Tämä ketju oli kuinka säästät...
Itsekin varakas, mutta silti tulee elettyä nuukasti ja säästettyä tyhmissäkin asioissa, kun rikkinäisissä sukissa kulkemalla.
Kerään pullot maastosta tai mihin jätetty roskisten päälle.
Jos matkustan julkisilla, lapsi (3v) mukana ja rattaat, pääsemme ilmaiseksi. Välillä turhauttaa työnnellä rattaita mutta säästän tässä jopa 6 euroa satunnaisina päivinä.
Käytän astianpesukonetta vain kerran viikossa kun se on oikeasti täynnä.
Sammutan jouluvalot tms kun lähden kotoa, en maksa sähköä muiden ilahduttamisesta.
Hoidan mahdollisimman paljon asioita whatsappilla ja sähköpostilla, näin ei kerry puhelinlaskua. Ainoastaan virastoihin soittelen tavallisia puheluita.
Enempää en jaksa ajatella.
Olen alkanut pestä hiukset suihkugeelillä ja joskus linna-shampoolla tai vastaavalla. Kuten mies. Totesin jossain vaiheessa, että tähän pehkoon ei mikään hoitoaine auta ja vanhemmiten tukka vaan alkaa harveta joka tapauksessa. Kylppärissäkin on siistimpää, kun on vähemmän purkkeja.
Ihokarvoja ei kannata ajella talvella, ne lämmittävät mukavasti ainakin meitä karvasempia yksilöitä.
tollio kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä sitä mieltä, että palveluja pitää ostaa esim. käydä kahvilassa ja ulkona syömässä, käyttää ompelijoita, suutaria, ostaa lehtiä ym., että saa apua ja iloa omaa arkeen ja yhteiskunnan talous pyörii.
Mutta säästän ja pihistelen silti esim.
-Ostan lähes kaiken alennuksella. Odotan, kunnes tuote tulee aleen ja isken kiinni esim. laukuissa olen säästänyt satasia.
- En juuri osta eineksiä, paitsi pinaattilettuja ja pakastekeittoja.
- Syön usein sitä, mitä kaapista löytyy eli ei tule hävikkiä, eikä turhaan ostettua mitään.
-Tuoreleivät pakastan annospaloiksi, ei pääse leipä kuivumaan.
- Ruoanlaitossa en hifistele, kaikenlaiset ylimääräiset ainekset jäävät kauppaan.
- Leikkelen vanhat vaatteet siivousliinoiksi.
- Kävelen paljon, eikä minulla ole autoa.
- Matkustan maltillisesti ja usein kotimaassa.
- Otan mainoskangaskassit ilomielin kauppakasseiksi.
- En juuri juo alkoholia max. yksi annos illassa. En tupakoi.
- En osta mitään wc-tuoksuja ym. ylimääräistä tarpeetonta siivoustuotetta.
- En meikkaa. Käytän kohtuuhintaisia tuotteita ihonhoitoon ym.
- Pidän samaa puhelinta, läppäriä vuosikausia, esim. läppäri ollut noin 15 vuotta käytössä.
- En tilaa minkäänlaisia maksullisia kanavia, peruskanavat riittävät.
Mikä läppärimerkki kestää 15 vuotta käyttöä? Tuskin kukaan huvikseen vaihtaa mutta nykykoneita ei ole tehty kestämään kovin montaa vuotta.
Meillä on 12v toshiba merkkinen tietokone ja tämä uudempi, kohta 2v. ikäinen asus....tämän ostin kun w-10 tuli ajankohtaiseksi , siinä vanhassa on w-7 ja saa olla niinkauan kun toimii.Eipä näillä muuta tehdä kuin ip-lehdet luetaan, pankki ja jotain kuullelilta etsitään.... joskus jotain keskusteluja tähän tyyliin eri alustoilla.
Se, että toshiba on kestänyt noin kauan johtunee siitä että olen sen aina yöksi sammuttanut. En ole varma, mutta joku nörtti joskus sanoi että kestää vuosia kauemmin jos sammuttaa.
Minullakin on Toshiba läppäri kestänyt 10v ja halvimmasta päästä oli 499eur. Nyt se on kyllä hyllyssä, kun etätöiden takia on työpaikan kone käytössä. Aiempi läppäri 1700eur tehokkaalla näytönohjaimella ei kestänyt kuin muutaman vuoden, kun ei sen jäähdytystä ollut suunniteltu sille näytönohjaimelle.
Toivon joululahjaksi kaikkea käyttötavaraa, mm. Shampoota / rasvaa / hiusöljyjä.. en osta niitä itse lähes ikinä :D
Vierailija kirjoitti:
Käytän vapaa-ajalla älyttömän vanhoja ja risoja vaatteita, pahimpia reikiä aina kursin kokoon. Lenkkareissa on niin isot reiät että juostessa pikkukiviä menee kengän sisään. Ostan uudet siinä vaihessa kun pohjat kuluvat puhki, yleensä parin vuoden välein. Housujen haaraosat ja puseroiden kainalot reikäiset. Fleesepusero niin kulunut että siitä näkee läpi. Takissa taskujen vetoketjut hajonneet aikoja sitten, voisi muuten vaihtaa uudet mutta pelkään että vaihtaessa kangas hajoaa koska on jo niin haprasta. Pipoissa niskaosa kulunut reikäiseksi, ostin tosin uuden puuvillapipon viime vuonna tokmannilta kuudella eurolla, muut pipot on jotain lasten vanhoja, samoin hanskoina käytän usein lapsilta jääneitä sormikkaita ja lapasia.
En vaan jaksa nähdä vaivaa vaatteiden ostamiseen, ei kyllä ole paljon varaakaan. Kaikki kaupoissa kiertely, mukaanlukien kirppikset on vastenmielistä. Lenkkarit ostan netistä, aina sama malli, väri vaan vaihtuu. Muita kenkiä kuin lenkkareita en ole ostanut varmaan viiteen vuoteen.
Tämän olisin voinut kirjoittaa itse. Olet samanlainen kuin mä (ja ylpeä nuukuudestani)!
Äsken oli rasiallinen kirsikka- ja luumutomaatteja mennyt vähän nahkeiksi mutta ei vielä pahaksi, sen verran vaan ettei niitä viitsi tuoreeltaan syödä.
Paahdoin ne uunissa sipulin, valkosipulin, yrttien ja mausteiden kanssa ja teen illemmalla kasviscurryn mihin laitan tämän tomaattikastikkeen makua antamaan. Herkkua!
Käytän vain miesten käsikäyttöistä Gillette-ihokarvojenpoistohöylää. Yksi vaihtoteräkin kestää vaikka kuinka kauan, vaikka ovat muka kertakäyttöisiä.
Meidän huusholli on tuttava- ja sukulaispiirissä "kalteva mäki", jota pitkin käytetty tavara vierii aina meille. Ennen kuin heittävät pois, niin kysyvät, että voitteko käyttää, onko tarvetta. Elämme varakkaampien ihmisten kulutuksen imussa, tulee telkkaria ja vaatetta, puutarhakalustetta, grilliä, sänkyjä, kodinkoneita. Jopa kokonainen vaja. Vuosien jälkeen on jo pitänyt jo sanoa ei. Mutta paljon on rahaa säästynyt. Nykyään mietimme aina myös, että voimmeko antaa jonkun tarjoaman tavaran eteenpäin jollekin muulle, joka tarvitsee sen meitä kipeämmin. Anteliaisuus lisää itse itseään ja hyvä lisääntyy.
- Käytän samoja vaatteita joka päivä töissä (paita vaihtuu päivittäin, housuja ja pitkähihaista voi käyttää viikon samoja tai pidempäänkin ja pestä viikonlopun aikana)
- muutenkin käytän vaatteet loppuun ennen kuin ostan uuden tilalle (jos vielä tarvitsen)
- en käy kampaajalla
- olen vähentänyt kemikaalien käyttöä, mm. meikkien, pesuaineiden, deodorantin, yms.
- metsästän tarjouksia ja käytän mm. fiksuruokaa ja kaikkia mahdollisia etukortteja
- en osta lahjapaperia (käytän kierrätyspaperia tai luovuutta)
- harrastukseni ovat melko edullisia
- en käy juurikaan ulkona syömässä
- vertailen hintoja
- noukin tyhjät pullot mukaan ulkoa
- yritän miettiä tarkkaan, onko jonkun asian ostaminen oikeasti tarpeellista
-en osta muovipusseja
Useampi ihminen täällä on sanonut leikkaavansa vanhat tekstiilit matonkuteiksi. Onko teillä kotona omat kangaspuut vai käyttekö käsityöasemalla kutomassa? Harvoin näkee enää räsymattoja ihmisten kotona