Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
Aina jouluna tai syntymäpäivänä otan lahjapaperin talteen, kun mahdollista. Käytetystä lahjapaperista leikkaan irti kuvia ja käytän niitä seuraavan vuoden joulukortteihin. Tai sitten paketoin siihen lahjan uudelleen. Tänä vuonna paketoin kaikki lahjat käytettyyn paperiin. Kun annan lahjan, kysyn tarvitseeko he lahjapaperia ja jos ei, pyydän ihmisiä avaamaan paketin varovasti, että voin käyttää paperia edelleen. Käytetyn paperin käyttäminen jopa nopeuttaa paketointia!
Olen jouluisin innoissani, mitä lahjapaperia saan avaamistani paketeista. Tietysti vielä parempi olisi luopua paketoinnista kokonaan, mutta pakettien paketoiminen ja avaaminen on kivaa!
En ole laittanut mitään onnittelukortteja vuosiin, enkä myös joulu tms. Laitan onnittelut mms viesteinä. Käytän usein liikkuvia kuvaviestejä. Nuo kaikki menevät puhepaketin sisällä.
Ruoka ym ostokset olen keskittänyt S- ryhmään. Bonuksia saan vuodessa n150- 200e ja päälle ylijäämäpalautus. Sitä on tullut 100- 200e.
Toki ostan jotain k - ryhmästä ja Lidlistä, mutta yleensä tarjouksia.
Käytän itse ompelemiani kangaskasseja ja tosi harvoin tarvii ostaa muovinen " mainoskassi".
Kävelen paljon ja käytän bussia vain, jos on painavia ostoksia.
tää käy ruokakaupas yleensä tarjoukset,ostan paljon jos menee tuotetta kotona.Pakastan.Sitten yhden pysähdyksen taktiikka käy kiertää kaupat jalan siinnä jos asiaa esim apteekki.Vaatteita romuja en enää osta vaan tarpeellinen ja senkin ns.halvimman mukaan,esim.fairy..sain ison pullon alle 2€.Astianpesukone on se kun täynnä pyörii.Pyykinkuivauksen kuivauskonees oon lopettanut säästyy sähköö.Kesäl huomasin miten ihanan raikasta pyykkiä saikin ulkona kuivatessa.Ja nytkin telinees ihan erilaiset.Valoja talossa en yksin olles pidä päällä.Koitan säästää vedessäkin se on meillä suomen lähes kalleinta.Ulos en jouluvalojakaan laita niitä paljon on..patterivaloja on myös ja niitä muutama sisäl.Ulkona lyhdyissä.Vien pullopantit kauppaan.Säästän rahat johki..Kyllä näitä säästöjä voi tehdä,puoliso sanoi juuri et muutto maalle,aurinkovoimaa,puuta,kaasua käytettöisi.Mitä jo nytkin käytämme mökki oloissa ja pärjätään hyvin..Kesällä aurinko kuumottaa virtaa piisaa.Kaasuun kait se onkin siirryttävä,sähkönsiirto on niin kallista,ei itse sähkö.Puuhella on ihana saat ruoan niin äkkiä ja maukkaampaa.Kiva lukee mitä ihmiset keksii muita ideoita.Teen itse kaikkee käsin.Kanervat maskataan,kierrätetään kauniit lahjapakk.paperit..itse tekee ihan kaikkee.
Peseydyn sadevedellä jos on satanut, jos pöntöt kuivina vedän vedet puutarhaletkulla talon seinästä. Huomaa että (pitkähiuksisena) menee vaan 10 litran ämpäri. Kerrostalossa tuli lotrattua minuuttikaupalla! Kai tällä yritän kompensoida puulla lämmitettävän vesipöntön päästöjä. Puut omasta metsästä eikä sähköäkään mee.
Vaatteisiin/kenkiin saan käyttää max. 100e vuodessa.
Kosmetiikkaan 0€ viimesen vuoden aikana.
Kyttään aina halvimman polttoaineen, työmatkalla 6 asemaa matkan varrella, erot voivat olla suuretkin. Tänään 1,17-1,32/l.
Taittelen sanomalehdistä biopussit.
Kesällä kaikki vihannekset, juurekset ja marjat omasta pihasta.
Käyn kaupassa kerran viikossa ja teen kaikki eväät töihin itse.
Yksin asuva, nyt jäin keväällä sairaseläkkeelle.
Peruselintarvikkeet....Kalaa ja kanaa, juurekset, vihannekset, hedelmät, kananmunat, juusto, kaurahiutaleet, riisit y. lisukkeita. Itse tehty ruoka parasta ja edullisinta.
Viisivuotta jo...ei lihapiirakoita, lihaa, sokerimättöö, limppareita, sokeriset mehut, sipsejä, kakkuja, pullaa...vieraille haetaan tuoretta.
Kangaskassi, lasipurkit kiertoon.
Ei autoa nyt, liikun kävellen.
Poikkeus.... Kodinkoneita en osta vanhoja. (pesukoneet, silitysrauta, mikro, pakastin)
Kirppareilla myydään tarpeeton.
Kerätään marjat metsästä pakkaseen ja myyntiin.
En tilaa sanoma- ja aikakaus lehtiä (15 vuotta jo pärjännyt).
Marraskuun aikana nyt otin äänikirjan 14.90, korona-aika, menot vähissä muutenkin.
Säästöön 50-100€/kk.
Kahvipurut voi keittää ainakin kahdesti ja sen jälkeen hyvä kuorinta-aine.
5 hengen perhe (kolme lasta) ja meillä menee ruokaan 300e kuussa.
Ostan leipää vasta kun edellinen on kokonaan syöty. Muuten tuore tulee kuitenkin aloitettua ennen kuin vanha on syöty loppuun ja tulee hävikkiä. Sama hedelmien kanssa, ostan tuoreita vasta kun hedelmäkulho on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Ostan punalaputettua ruokaa, vien eväät töihin, teen kerralla enemmän ruokaa ja laitan osan pakkaseen ja sieltä suoraan lounaaksi työpaikalle. Ostan mahdollisimman vähän tavaraa ylipäätään ja siitäkin välttämättömästä mahdollisimman paljon käytettynä. Kun en enää tarvitse, myyn pois. Puolitan tiskikonetabletit ja käytän pesuainetta säästeliäästi. En shoppaile harrastuksena.
Oma erikoisvinkkini mekkoihin ja hameisiin pukeutuville naisille: pidennän sukkahousujen käyttöikää ja suojaan niitä kärkien rikkoontumiselta pukemalla alle lisäkerrokseksi ballerina-sukat (keväällä ja syksyllä) tai tavalliset sukat (talvella, kun sukkien varret eivät näy nilkkureista). Jos rikkinäiset sukkahousut joutuu heittämään pois yhden käyttökerran jälkeen, hintaa saattaa tulla 5-10 euroa.
Leikkaan ihan uusistakin 20 tai 40 denierin sukkahousuista kärjet pois, koska jalkani hikoilevat niissä ihan älyttömästi. Sukkahousuni ovat siis legginsit mallia ja niiden kanssa käytän puuvillaisia nilkkasukkia. Tavalliset legginsit ovat taas liian paksut farkkujen alle. Eli kärjistä rikkinäisiä sukkahousuja ei tarvitse välttämättä heittää roskiin.
Ostan kaikkein paksuinta vessapaperia Lidlistä, sitä riittää yksi pala per pyyhkäisy.
...ja sit meen Stockalle ja ostan silmiä räpäyttämättä 79€ naamarasvan... 😏
Teen itse melkein kaikki ruoat. Hernekeitto on yksi harvoja, jonka ostan valmiina purkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vesilasku 20e/kk yksiössä jossa asun yksin. Pyykinpesukone ja astianpesukone löytyy joita käytän muutaman kerran vk (pyykki 1krt ja astioita 3krt). Just tuli 100e tasauslasku vuodelta. Eli vettä kuluu kyllä yhdeltäkin yllättävän paljon..
Mitä ihmettä porukka täällä oikein lutraa sen veden kanssa?
Mulla kaksio (asunnon koko ei toki vaikuta tähän), astianpesukone ja pyykkikone. Ja käyn suihkussa ihan normaalisti. Silti olen viimeiset neljä vuotta saanut takaisin noin 100 euroa tasausta.
Vesilaskun suuruuteen vaikuttaa se, miten paljon taloyhtiö/isännöitsijä (tai mikä lienee) velottaa käytetystä vedestä. Edellinen (vuokra-)asuntoni oli ison kaupungin uudehko kerrostalo, ja olin aivan järkyttynyt kun sain ensimmäisen tasauslaskun - lähes 100 euroa lisää maksettavaa! Syy selvisi kun tutkin laskua - lämpimästä vedestä laskutettiin lähes 11 euroa kuutiolta!!! Muutin sittemmin pienemmälle paikkakunnalle (ja osasin jo tiedustella etukäteen vesimaksuja), nyt lämpimän veden kuutiohinta on hieman alle 6 euroa! Eli melkein puolet vähemmän. Nyt odotan vesiennakkomaksujeni kattavan koko laskun. Ihan normaalia vedenkulutusta mulla ollut molemmissa asunnoissa: pyykkikone ja astianpesukone about 2 kertaa viikossa kumpaakin, kerta päivässä suihkussa (jos ei shampoopesua, niin vain lyhyt suihkuttelu). Silti edellisessä asunnossa oli suuri lasku kun taloyhtiö rahasti vedellä.
työtönhän voi mennä onkimaan joesta kalaa jos ei oo varaa käydä kaupasa
😁
Kävelen muutama sataa metriä pidemmälle naapurikaupungin bussipysäkille. Säästän työmatkakustannuksia 50e kuussa. Nyt riittää pelkkä ABC lippu, jos menisin yhen pysäkin aiemmin niin ABCD lippu.
En osta oikeastaan mitään varastoon.
Ostan päivän ruuat.
Ainoastaan lihaa ostan ja pakastan sen heti.
Puuron laitan illalla kattilaan hautumaan.
Tulee nopeammin ja pehmeämpää.
Kaikki tarpeeton eteenpäin, heti.
Kollega siivosi ja toi minulle vanhoja vaatteitaan.
Viikon sisällä olin vienyt ne Emmyn pisteeseen. Nopein tapa päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä tajua nuukailua siteiden ja tampooneiden suhteen. Ei ne nyt niin kalliita ole. Sidepaketti maksaa n.3e, samoin tamponit 2pkt n.3e. Nuo riittää ainakin kahteen menkkoihin mulla.
Mulla menee helposti ~60 tamponia menkkojen aikana. Siksi käytän kaupan omia merkkejä, öiksi on sitten obn superplusplusplussaa. Siteitä vihaan ja kuukuppi ei yksinkertaisesti sovi. Ja ihan turha tulla nyt länkyttämään että teet väärin ja nönnön, kaikki on kokeiltu koska ei ne tamponitkaan kivoja ole. Saati ekologisia - jollakin se nyt vaan on tulpattava.
Saman kokeneena, suosittelen: käy lääkärissä ja pyydä verenvuotoa estävä lääkitys. Oikeasti! Säästät vuodessa satoja euroja ja elämä helpottuu huomattavasti!
Jaha, tähänhän tuli useampi neuvo.
Kiitos paljon, mutta kuvitteleeko joku että tässä ihan huvikseni näin kärvistelen? Muista syistä johtuen kierukat, muu hormonaalinen lääkitys saati verenvuotolääkitys ei sovi, kuukuppeja on joo erilaisia mutta kolmea kokeilleena en jaksa enää veivata. Vaihdan tamponin joka kerta kun käyn wc:ssä, joten ehkä määrän ei tarvitsisi olla niin iso, mutta se naru kun tuppaa kastumaan. JA TÄMÄ ON ANATOMIASTA EI TEKNIIKASTA KIINNI kun joku nyt kuitenkin tulee neuvomaan miten pissata.
No käytä sitten hemmetin ääliö edes öisin siteitä, niin ei mene noin montaa kymmentä tamponia hukkaan.
Itse käytän myös siteitä sillä minua inhottaa kun tamponia käyttäessä se naru joko menee pyllyvakoon(yök, bakteereita suoraan) tai sitten virtsaputken suulle ja hiertää. Lisäksi eikö muita haittaa että se naru virtsatessa menee pissaan? Silloin sitä pissaa siirtyy myös emättimeen päin helpommin narua pitkin ja myös bakteereita. Vai käyttääkö väki naruttomua? ja millä se noukitaan jos ei ole narua?
Miksi sen tamponin narun pitää roikkua vapaana, niin että se pääsee kannikoitten väliin tai virtsaputken suulle? Sen narun voi laittaa myttyyn saman reiän suulle, missä se tamponikin on.
Pidän alakerran askarteluhuoneessa 12 asteen lämpötilaa kun se ei ole käytössä, koska tämä on suorasähkölämmitystalo.
En käy korona-aikaan aina suihkussa, vaan peseydyn vauvapyyhkeillä. Pesen ja säästän kaikki pakkaukset, etenkin muoviset, niitä voi käyttää esimerkiksi taimenkasvastuksessa.
Olen lopettanut vaatteiden oston ja kosmetiikan oston, korjaan vanhoja ja ostan kirppikseltä. Tuunaan niistä sitten ompelemalla uusia vaatteita.
Kahvin sijaan juon itsetehtyä pakuriteetä ja komputsaa, jota varten pidän volgansientä.
Mä olen ostamati sen takia etten halua vaurastuttaa ketään kauppiasta. Rahhaa mullannii on rutosti, vähemmän olisi jos tuhlaillisin joutavaan jatkuvasti.
Nuorempana panin samalla kortonkilla pari kolme kertaa, välillä vain käänsin.
Huh... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pese hiuksia ja en käytä saippuaa. En myöskään käy parturissa.
Vedellä pesen. Vessapaperia en myöskään käytä paitsi töissä (luksusta).
En syö aamupalaa enkä iltapalaa, en käy koskaan hammaslääkärissä tai yleensäkään lääkärissä.
Jos kävisin niin tulisi 60e vajausta päivässä, voisi tulla ongelmia laskujen kanssa.
Kaksikin päivää flunssassa aiheuttaa yli satasen tulojen putoamisen :
Eli pakko käydä kipeänä töissä.
Teippaan kenkiä jeesusteipillä.
Käyn lenkillä lähinnä hämärällä ettei lenkkareita tarvitse hävetä. Samoin risoja verkkareita.
Säästän kaikessa. Yleensäkään en osta mitään.
Kuukauden tulot nettona on 1350e.
Syön normaalisti vain kasviksia. Lihaan ei ole varaa.
Siis ei tää voi olla totta...tämmönen eläminen. Onko siinä mitään iloa?
No tuohan oli läppää. Ja peukuista päätellen harvalle sarkasmi avautuu.
Ostan harvoin ruokakermaa, paistopistetuotteita, erikoisleikkeitä/-juustoja, kalliita lihoja.
Yleensä ostan naudanjauhelihaa (en voi sietää sian makua tai hajua), kanafileesuikaleita, kanankoipia ja lohta. Niiden kylkeen yleensä makaroonia/pastaa, riisiä tai perunaa. Vihanneksista kurkkua ja tomaattia, joskus salaattia ja paprikaa. Hedelmistä omenaa, banaania ja mandariinejä/appelsiinia. Lisäksi puurohiutaleita. Nämä yleensä on meidän perheen perusruuat pääasiassa. Tällä ruokailutyylillä ei turhaa rahaa huku herkkuihin ja kalliisiin ruokatarvikkeisiin. Esimerkiksi ystäväni ei voi tehdä kastiketta ilman ruokakermaa, kun taas itse en käytä koskaan ja silti mielestäni hyvää, kun osaa maustaa!
Laitan säästötilille maksimisumman jemmaan ja pyritään pärjäämään tilille jääneellä käyttörahalla. Nyt esimerkiksi tilillä 20 euroa, jolla aion saada perheemme pärjäämään muutaman päivän. Laskut maksan heti tilipäivänä pois tai muutoin aikaisessa vaiheessa, joten ei tule ongelmia niiden kanssa.
Pyykkiä ja astioita pesen pääsääntöisesti täysinä koneina!