Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Minä säästän säilykkeiden liemet. Esim. aurinkokuivattujen tomaattien öljyn voi käyttää sämpylöihin. Suolakurkkujen liemen käytän kun teen lihapullia, sekoitan korppujauhot tuohon liemeen ja se antaa hyvää makua. Liemet säilyvät jääkaapissa hyvin jos ei ihan heti ole käyttöä.
Minä taas säästän sen etikkakurkkujen liemen ja siivutan siihen vielä pitkää kurkkua, laitan tilliä vielä mukaan jos on. Tulee hyviä hölskykurkkuja vielä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä säästän säilykkeiden liemet. Esim. aurinkokuivattujen tomaattien öljyn voi käyttää sämpylöihin. Suolakurkkujen liemen käytän kun teen lihapullia, sekoitan korppujauhot tuohon liemeen ja se antaa hyvää makua. Liemet säilyvät jääkaapissa hyvin jos ei ihan heti ole käyttöä.
Minäkin säilön sillin lientä jonkun aikaa, että jos vaikka pastaan heittäisi tomaattisillin liemet tms.
En kyllä kovin kauaa, mutten heitä ihan heti pois kun on viimeiset palat syöty.
En osta suodatinpusseja vaan käytän sellaista muovista kestosuodatinpussitelinettä joka laitetaan siihen mihin muuten tulisi kertakäyttösuodatinpussi.
Kun sen pesee joka käytön jälkeen ja laittaa kuivamaan nIin kestää tosi kauan. Minulla nyt menossa ensimmäinen ja ihan käyttökelpoinen kapistus.
Vaikka ei suodatinpussit paljon maksa, niin ei myöskään tarvi muistaa ostaa niitä. Säästyy rahaa ja muistamisen vaivalta.
Vierailija kirjoitti:
Yks hyvä säästö on ettei osta talouspaperia. En ymmärrä mihin moista tarvii. Ja joillakin tätä on aina olemassa. Ilman vessapaperia tosin ois hankalaa :D
Onhan se vähän eri pyyhkiä tukevammalla talouspaperilla jotain märkää, kuin käsiin hajoavalla vessapaperilla...
Purkissa ostetun fetajuuston liemen voi käyttää sämpylöihin tai ruoanlaittoon.
Vierailija kirjoitti:
Yks hyvä säästö on ettei osta talouspaperia. En ymmärrä mihin moista tarvii. Ja joillakin tätä on aina olemassa. Ilman vessapaperia tosin ois hankalaa :D
Sinäkö se siellä mun naapurissa asut, koko päivän saa kuunnella seinän kautta vessapaperitelineen hyrräystä ja ihmetellä, että kuka hemmetti sitä vessapaperia on kokoajan tempomassa (ja vielä niin väkivaltaisesti).
Kun olen kaupassa kerään kärryyn yhtä ja toista tarpeellista ja tarpeetontakin.
Sitten päädyn usein tekemään toisen kierroksen ja palautan ne tavarat joita en oikeasti tarvitse.
Eläkeläisenä on aikaa haahuilua marketissa.
Kävelen aina portaat ylös ja alas. Jos on paljon kantamuksia otan hissin. Kaupassa saatan kyllä ottaa liukuportaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksin kaikki pakkausmuovit koirankakka"pusseiksi". Myös ilmatäytteiset pakettipehmusteet 🙂 Myös leipäpussit käytän tähän tarkoitukseen.
Toki ekologisempaa olisi jättää ne pallerot maahan, mutta en ainakaan osta sitä varten muovia lisää.
Toivottavasti laitat pussit sitten sekajätteeseen etkä kompostiin? Ne ”oikeat” kakkapussit on maatuvia, ja siksi niitä kannattaisi käyttää.
Koiran kakka ei kuulu biojätteisiin
https://www.ekokymppi.fi/uutiset/koirankakka-sekajatteisiin.html
Saako koirankakan huuhtoa vessanpytystä? Kun koiranpentu on kakkinut lattialle, kyllä minä olen ottanut sen siitä lattialta vessapaperiin ja heittänyt sinne wc-pyttyyn.
Kyllä kai luonto on täynnä niitä kakkabakteereja muutenkin, metsät ja maathan on ihan täynnä sitten kaikkien villieläinten kakkoja ja jos ei ne kakkabakteerit sieltä luonnosta häviä vuosikausiin, kuten ei tuossa linkissäkään koirankakan bakteerit häviä mihinkään sieltä, niin aikamoisessa pöpömaailmassa sitten eletään. Uskaltaako metsän marjojakaan enää poimia ja syödä nyt, kun tuonkin tiedämme? Sinnehän on voinut karhu, susi tai kettu kakkia, tai jänis tai myyrä. Hirvenjätöksiäkin näkee joskus. Lintujen kakkoja on joka paikka täynnä. Ja kakkii ne ihmisetkin metsiin siellä luonnossa liikkuessaan.
Mitenkähän saisi nuo villieläimet oppimaan, että kakkisivat vain sekajätteisiin?
Valitettavasti (?) pussitettu koirankakka kuuluu sekajätteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ruualla nuukailijat
Mistä ostatte hävikkiruokaa pk-seudulla? Joku mainitsi ResQ;n ja Fiksuruuan.
REDIssä WeFood 👍🏽
Teen pari etäpäivää viikossa. Siinä säästyy rahaa (lounas, kahvi) ja 3 tuntia aikaa. Kävelen koiran kanssa pari pitkää lenkkiä niinä päivinä.
Minäkin käytän aurinkokuivattujen tomaattien ja salaattijuustojen öljyt ruuanlaitossa.
Muusinjämistä teen ohrarieskaa. Olen allerginen vehnälle, joten muusia syödään aika usein että saan ikävöimääni lämmintä vaaleaa leipää...
Kaikki mun kalusteeni (paitsi sohvat ja patjat) on hommattu kirpputoreilta ja nettipalstoilta umpipuisina ja halvalla. Maali tekee 80-luvun männylle ihmeitä. Puu on kestävää.
Pesen koiran ja kissani hampaat joka päivä, siinä säästyy pitkä penni eläinlääkärilaskua, kun ei tarvitse puhdistaa hammaskiveä.
Koiraan iski kakarakohtaus, ja se puri talutintaan niin että 6 sekunnissa siinä oli jo järsimisjäljet. Pistin kohtaan ilmastointiteippiä, ettei ratkeile enempää.
Koiralle ei ole kaupasta ostettua punkkaa, vaan se tehtiin vauvapatjasta, jonka päälle ompelin vanhasta verhosta päällisen. Niin, paitsi ettei se sitä käytä. Se nukkuu joko sängyssä tai sohvalla.
Paikkaan kaikki mikä paikattavissa on.
Neuloin koiralle itse villapaidan. Hintaa tuli n. 4 euroa eli lankakerä. Ompelin vahakankaasta ja säästämästäni vetoketjusta sadetakin. Se ei suostu sateella ulos. No, onneksi en ostanut sitä sadetakkia.
Lellin tosin koiraani niin, että mökin pihan aitaamiseen, puruluihin ja leluihin menee pitkä penni.....
säästövinkki: älä ota koiraa.
.
Kilpailuttaminen järkevintä nuukailua! Tässä erinomainen esimerkki, miten saa turhat ilmat pois puhelinlaskusta:
https://saastopossunploki.blogspot.com/2018/09/nain-kilpailutat-puhelin…
Juon kotona tukevan kännin enne Alkoon menoa. Näin mulle ei myydä ja rahat säästyy.
Ite olen aina neljä päivää kuukaudesta syömättä ja paastoan.
Rankaisen itseäni ja yritän saavuttaa tietynlaista fiilistä. Huomaan että kahvin juonti vaikuttaa voimakkaammin kun ei syö mitään päiviin.
Etenkin nyt keuhkotaudissa tulee mielenkiintoisia ajatuksia kun ei syö mitään ja heikottaa.
Ajatuksiin jotenkin liukuu esoteerisia kuvitelmia ja melkein voisin alkaa uskomaan höpöhöpöihin.
Eli alan harhailemaan ajattelun tasolla.
Esimerkiksi siitä että olisi hauskaa jos tauti olisikin paha henki ja että makuuhuoneessa ehkä kummittelee joku, koska olen nyt kipeänä ja henki voimistaa sen makuuhuoneen henkeä.
Kun suljen silmät niin lapsenmieleni kuvittelee heidän keskustelevan keskenään.
Sitten avaan silmät ja keitän taas kahvit ja katson kohta telkkaria.
Mietin että ehkä pyörävarastossa kuljeskelu kollegehousuissa ja pitkässä yöpaidassa voisi tehdä mielikuvitukselle tepposet.
Vierailija kirjoitti:
Juon kotona tukevan kännin enne Alkoon menoa. Näin mulle ei myydä ja rahat säästyy.
Hehheh.
Mistäs ne viinakset siihen känniin on hankittu...?
En tiedä kehtaanko edes sanoa, koska joku voi tulkita tämän piruiluksi, mutta menköön nyt. Pidän painoni samoissa lukemissa, koska en ostele uusia vaatteita juuri koskaan. Käytän siis samoja rytkyjä vuodesta toiseen tai niin pitkään kun ne kestävät.
Tosin vaatteiden laatu on tätä nykyä valitettavan kehno eikä esimerkiksi trikoopaidat kestä aina ehjänä vuottakaan.
En myöskään käytä kosmetiikkaa, ainoastaan samaa perusvoidetta kasvoille ja koko vartalolle, en meikkaa ja käyn kampaajalla pari kertaa vuodessa.
Ja vaikka ehkä kuulostan nyt joltain kassi-almalta, niin en ole. 😉
Minä kyllä lähden siitä, että tiettyjä nykyajan tuomia arjen helpottajia kannattaa käyttää. Siksi en luovu talouspaperista tai paperinenäliinoista. Muistan ajan, jolloin piti vielä käsin pestä pikkupyykit ja ne kangasnenäliinat oli ällöttäviä pestäviä. Sitä paitsi ne on epähygieenisiä, kun niitä ei käytön jälkeen laiteta roskiin vaan haudotaan taskussa ja käytetään uudelleen.
Talouspaperista en luovu. Sillä on niin näppärää pyyhkiä miltei mitä tahansa eikä tarvitse sitä huuhtelemista käytön jälkeen.
Minä jouduin vielä pesemään ja kuivattamaan niitä vauvan sideharsovaippojakin, enkä ikinä kaipaa sitä hommaa takaisin. Niitä pestiin rystyset verillä ja kädet koppuraisina, joka ikinen päivä. Ehkä ekologisempaa kuin nykyiset kertakäyttövaipat, mutta suunnattoman paljon hankalampaa.
Vauvanvaipoista en tiedä, mutta talouspaperin ja kertakäyttönenäliinan poisjättäminen ei niin suuria säästöjä tee, että se oikeasti jossain näkyisikin. Naisena sitä joutuu kuitenkin niitä taloustöitä enemmän tekemään kuin miehet ja kaikki helpotukset, mitä sillä saralla on mahdollista, niin on tervetulleita.
Jossain lehdessä joskus moitittiin sitä, kuinka naiset kuormittaa luontoa terveyssiteillään ja tamppooneillaan. Niinpä. Ikimaailmassa en silti suostuisi naisena enää pesemään niitä puuvillarättejä, mitä oma äitini on joutunut tekemään nuoruudessaan. Mummolla oli kuulemma flanellisiteitä, joitten väliin pantiin pumpulia tai sen puutteessa vaikka kuivaa sammalta. Ja sen viikon aikana oltiin vaan kotona käymättä missään. No, olen jo päässyt koko rumbasta ikäni takia, mutta muistot elää.
Missä sitten säästän? Vaikea sanoa, koska jotkut leivoskahvit kahvilassa voi olla turhaa rahanmenoa, mutta toisaalta on siinä oma nautintonsakin, jos sitä ei nyt kaiken aikaa tee. En tilaa kotiin lehtiä, koska luettavaa saa ilmaiseksi kirjastosta ja sieltä voi lainata lehtiäkin. Samoin hyödynnän kaikki "ota tästä ilmaiseksi" pöydät, jos sieltä vaan löytyy lehtiä tai muuta luettavaa. Kallista kosmetiikkaa en osta.
Minäkin lellin koiraani ja sille ostan kyllä hyvää vaikka itselle ei aina raskisikaan.