Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne

Vierailija
05.02.2020 |

Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?

Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)

Kommentit (1039)

Vierailija
721/1039 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vesilasku 20e/kk yksiössä jossa asun yksin. Pyykinpesukone ja astianpesukone löytyy joita käytän muutaman kerran vk (pyykki 1krt ja astioita 3krt). Just tuli 100e tasauslasku vuodelta. Eli vettä kuluu kyllä yhdeltäkin yllättävän paljon..

Mitä ihmettä porukka täällä oikein lutraa sen veden kanssa?

Mulla kaksio (asunnon koko ei toki vaikuta tähän), astianpesukone ja pyykkikone. Ja käyn suihkussa ihan normaalisti. Silti olen viimeiset neljä vuotta saanut takaisin noin 100 euroa tasausta. 

Vierailija
722/1039 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työn ohessa opiskelu, saa Kelan ateriaedun lounasravintolassa. Vuodessa säästöä tulee 6132 euroa, jos siis syö 42 viikkona joka päivä. Lisäksi uusi tutkinto tulee kerryttämään eläkettä n. 50 eur/kk ja mahdollisuuteni saada parempi työ paranee. Suosittelen!

Pitääkin hankkiutua kirjoille ihan mihinkä tahansa oppilaitokseen, kun siinä noin paljon säästää. Lisäkoulutusta en enää työnäkymiä tai tulevaisuuden palkkaa varten tarvitse, mutta tuossahan on oiva keino säästää taas omia rahoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1039 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettibussitarjousliput tosi halpoja.

Miksi omistaa auto??

Ihan varmaan siksi, että työmatka on 40 km yhteen suuntaan, eikä sinne pääse bussilla, kun niitä ei kulje.

On noissa ihmisissä tosiaan sellaisia, jotka ei "tarvitse" autoa mihinkään.  Oikein paistatellaan sillä, että miksi pitäisi olla auto?

Ja sitten kumminkin ollaan änkeemässä kyytiin,  jos on sama matka tai muuten vaan ehdottamassa, että siellä ja siellä olisi yksi juttu, lähdetkö mun kanssa?  Ja taka-ajatuksena tietenkin, että mentäisiin sitten mun autolla.  Siis sillä, mitä se ei "tarvi" mihinkään.

Yksikin tuttu on joka kesä kysymässä minulta, onko mulla aikeita mennä mattopyykille ja milloin, niin sekin voisi tulla mun kanssa.  Eli minä vien omien mattojeni lisäksi autolla sen itsensä ja sen matot, mennään pesemään ne ja sitten mun autolla tuodaan ne pestyt matot kummankin kotiin.  Ei siinä mitään, mutta jos tämä ihminen ei sitä autoa mihinkään tarvi, niin miksi ei vie niitä mattojaan bussilla?  Tai kottikärryllä.  Ja tämäkin ihminen kerran yhdessä seurueessa oikein paasaamalla paasasi, kuinka turhia autot on omistaa, hän kun ainakin pääsee linja-autolla ihan mihin tahansa!

Sun tarttee ymmärtää, kun hän suojelee vaan luontoa kun ei omista autoa.

Vierailija
724/1039 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapureiden kanssa vaihdantatalous . Naapurin mies on töissä rakennuksilla, oliko timpuri ?

Minä pesen kerran kk hänen ja hänen vaimonsa autot.

Itse teen listaa pienistä hommista kotona ja pari krt vuodessa tekee listan.

Isompia remppoja varten tehdään suunnitelma.

Pääsiäisenä hioo kotimme lattiat ja lakkaa. Pari v sitten maalasi kaikki seinät huone kerralla.

Ilman häntä näihin ei olisi varaa. Maalit tulevat jäännösmaaleina työmailta.

Tätä tulevaa remonttia varten olen korjaillut heidän vaatteita, ollut pari pv apuna isoissa juhlissa jne. Itse ehdotin laskukaavaa 2 h minun työtä vst tunti hänen työ.

Iso apu, kun lapset ovat isällään, pojan huoneessa asuu virolainen työmies. Kulkee naapurin kyydissä. Maksaa majoituksesta 100 e viikko.

Ko viikot olen yksin, teen pitkää päivää töissä.

Huh huh vielä alivuokralainenkin.

Mikset itse osaa maalata?

Et selkeesti asu pk seudulla.

Täällä on huutava pula edukkaista vuokra-asunnoista.

Virolaisten työmiesten palkka ei ole sama, kuin suomalaisen kollegan.

Mies asuu minun luona joka 2 vko ja joka toinen viikko yhdellä eläkeläisellä.

Me emme juurikaan toisiamme näe.

Laitan hänelle sängyn kuntoon su ja pe, kun pääsen töistä, hän on jo mennyt lahden toiselle puolelle ja seteli odottaa minua pöydällä.

Tämä on todellakin kummallekin hyvä asia. Voisin pyytää enemmänkin, mutta mies on ns kunnon mies, tämä menee hyvin näin.

Jos lähden vkonlopuksi pois, ilmoitan hänelle hyvissä ajoin. Joskus hänen tyttöystävänsä tulee meille ja silloin on su pöydällä esim kuohuviiniä ja suklaata.

Naapurin kanssa maalaaminen meni näin:

Naapuri ilmoitti töissä on iso maalauskohde ja maalia jää varmasti yli. Maaleja on tälläisiä värejä ja läppää laput käteen. Maalaisinko minä teidän seinät ?

Mitä siihen sanoisin ? Olen itsenäinen nainen ja maalaan itse ?

Kuten sanoin, me jeesataan toinen toisiamme.

Pari vkoa sitten tytär leipoi muffinsseja. Itse meni soittamaan ovikelloa ja kysyi maistuuko.

Vierailija
725/1039 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomareissuilla käyn pikkukylissä kampaajalla. Halvempaa kuin pk-seudulla. Samalla tuen syrjäkylien kampaamoja.

Vierailija
726/1039 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten pyllyt pystyi pyyhkimään yhdellä vessapaperin palasella kahteen kertaan. Otin tavan myös itselleni. Henk. koht. vessapaperin kulutus tippui kahdeksasosaan. (Ennen pyyhin kahdella palasella kerran) Olen yli satakiloinen mies.

Luetaankohan Metsä-Serlalla näitä viestejä? Jos kaikki ottais saman tavan, voisi vaikka osakakurssi alkaa tippumaan.

Vierailija
727/1039 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kilohintafiksaatio, josta haluaisin vihdoinkin irti.

Se jäi päälle opiskeluaikana, mutta siitä ajasta on jo 25 vuotta...

Tarkkailen kilohintoja, ja se hinta ohjaa ostopäätöksiäni. Varaa olisi ostaa välillä katsomattakin.

Vierailija
728/1039 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kilohintafiksaatio, josta haluaisin vihdoinkin irti.

Se jäi päälle opiskeluaikana, mutta siitä ajasta on jo 25 vuotta...

Tarkkailen kilohintoja, ja se hinta ohjaa ostopäätöksiäni. Varaa olisi ostaa välillä katsomattakin.

Sama. Kilohinnat ovat vain piirtyneet muistiin kuin pikkukakkosen postilokero. Samoin wc paperien rullahinnat. Mutta toisaalta, olisi hölmöä ostaa kalliimpaa jos laadussa ei huomaa eroa.

Vierailija
729/1039 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo käynyt kampaajalla 10 vuoteen ja ennen värjäsin tukan 2 kk:n välein mutta nykyään 3 kk:n. Kaikki aineet käytän loppuun asti. Purkin pohjalla olevan maitotilkankin huuhtelen veden kera lasiin ja pesuaineissa sama juttu.

Vaatteet ostan alennuksista ja kirppiksiltä. Joka paikkaan mihin on max. 10 kilsaa pyrin kävelemään.

Vierailija
730/1039 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen buffetissa aina eväät mukaan ja makeanhimoon popsin irtokarkkeja suoraan kaupan irtsarihyllyltä.

Vierailija
731/1039 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TarjousHaukka-vaihde on ollut päällä jo yli 30 vuotta ja tulee olemaankin :)) Hintavertailu on kaiken A ja O. Kaikki hankinnat suunnitellaan etukäteen. Ruokaostoksilla katson hinnat etukäteen, seuraan tarjouksia ja ostan S-ryhmän ilta-alennuksista ruokaa -60%. Jos tarvitaan jotain, niin seuraan Tori.fi:n ilmaisia ja puoli-ilmaisia ilmoituksia. Saamme vaatteita yms. tavaroita lahjoituksina tuttavilta jne. Emme käy kahviloissa ja ravintoloissa kuin poikkeustilanteissa. En osta itselleni uusia vaatteita ja kenkiä, vaan hankin lähes kaiken kierrätettynä. En osta puhelinmyyjiltä, ovelta ovelle-myyjiltä ja muilta kaupustelijoilta mitään. En maksa pysäköinnistä, jos käyn kaupungissa, vaan haen autolle ilmaisen parkkipaikan. Maksan laskut ajoissa, niin ei tule maksumuistuksia ja perintätoimiston perintäkuluja. Enemmän tuloja ja vähemmän menoja.

Vierailija
732/1039 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomareissuilla käyn pikkukylissä kampaajalla. Halvempaa kuin pk-seudulla. Samalla tuen syrjäkylien kampaamoja.

Tää on totta. Sama pätee auton huoltoon. Huollatan aina mökkipaikkakunnalla, säästän helposti satasia.

Vierailija
733/1039 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla vesilasku 20e/kk yksiössä jossa asun yksin. Pyykinpesukone ja astianpesukone löytyy joita käytän muutaman kerran vk (pyykki 1krt ja astioita 3krt). Just tuli 100e tasauslasku vuodelta. Eli vettä kuluu kyllä yhdeltäkin yllättävän paljon..

Mitä ihmettä porukka täällä oikein lutraa sen veden kanssa?

Mulla kaksio (asunnon koko ei toki vaikuta tähän), astianpesukone ja pyykkikone. Ja käyn suihkussa ihan normaalisti. Silti olen viimeiset neljä vuotta saanut takaisin noin 100 euroa tasausta. 

Veden hinta vaihtelee paljon paikkakunnittain, joten vertailua ei kannata tehdä vesilaskun vaan kulutettujen kuutioiden mukaan.

Vierailija
734/1039 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jäätävän pihi, mutta silti saan rahat aina kulumaan johonkin. Kun saan taloutta pikkasen kursittua kasaan, tulee aina joku isompi kulu. Rakastan matkustelua ja tämä on yksi iso rahareikä.

(..........)

- Nuukailen ruoassa. Mieli tekisi aina ja vaikka mitä hyvää, mutta ei ole muka rahaa. Syön siis yleensä aamupalaksi sekä lounaaksi puuroa marjoilla. Päivällinen on usein syömättä ja iltapalaksi saatan ottaa leipomiani sämpylöitä. Meillä onneksi työpaikka tarjoaa hedelmiä ja sieltä valitsen aina yhdeksi päiväksi omenan ja toiseksi appelsiinin/mandariinin. Vitamiinipitoisuus nykyään hedelmissä olematon, mutta kiva välillä laittaa suu makeaksi.

(.....................) Esimerkiksi kun otan juomavettä, laitan lasin hanan alle jo ennen kuin avaan hanan. Välillä vesi kyllä kieltämättä maistuu hirveälle, mutta ajattelen sen olevan vain elämää.

Olet ihan järjettömän pihi (jos tämä nyt on edes tosijuttu). Silmiin pisti esim. tuo miten syöt. Onko tuo todella kaikki se, mitä päivän mittaan suuhusi laitat? Aamupalaksi puuroa ja marjoja, lounaaksi puuroa ja marjoja, iltapäivällä yksi hedelmä ja iltapalaksi sämpylöitä, juomaksi putkissa seissyttä kraanavettä. Missä rasva ja proteiinit? Et voi elää, saati voida hyvin tuollaisella ruokavaliolla! Ja miten ihmeessä pärjäät lounaasta  iltapalaan saakka jollain hedelmällä?

Vierailija
735/1039 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukautiskuppi ja tarvittaessa kesto phs. 

Vierailija
736/1039 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorna tuli säästeltyä tyhmissä paikoissa. Käytin piilareita yli käyttöajan, ettei tarvitse ostaa uusia niin pian. Joskus säilytin niitä vesijohtovedessä kun en laiskuuttani pyörällä hakenut säilytysnestettä. (Bussiin en voinut sijoittaa ja tiesin saavani seuraavana päivänä kyydin keskustaan.) Onneksi selvisin näistä ilman vakavampia seurauksia.

Meikkien kanssa nuukailu (vanhat meikit jne.) johti todennäköisesti ainakin pariin silmätulehdukseen ja ihottumiin. Pahin oli kun käytin erästä voimakasta voidetta ennen erästä tärkeää tapahtumaa useamman päivän kuurina. Voide oli sellaista, että oli todella tehonnut iho-ongelmiini, mutta kallista. Siksi käytin sitä säästellen ja tuubi oli ollut minulla kauan... ja peilikaapin lämmössä.. parin päivän jälkeen ihoon alkoi kohota kuin hyttysenpiston oloisia kovia paukamia joka puolelle. Näytin todella sairaalta. Onneksi tajusin mistä nuo johtuivat ja heitin tökötin roskiin. Patitkin katosivat parissa päivässä.

Vierailija
737/1039 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostanut vaatteet kymmenisen vuotta käytettyinä, kunnostan vanhoja huonekaluja, käytän kauppakasseja, teen kauppalistan ja käyn kaupassa kerran pari viikossa, en käy koskaan kampaamossa/leikkaan itse, autoa ei vaihdeta, jos kulkee ja entinen maksettu (mikään niin turha kuin autolaina) ja en ikinä syö ulkona. Nämä ihan perusjuttuja, ei mitään huikeita säästöjuttuja.

Vierailija
738/1039 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettibussitarjousliput tosi halpoja.

Miksi omistaa auto??

Osta vaikka uusi silityslauta ja pyykkikori ja kuskaa ne kotiisi bussikyydillä.

Tai lähde viettämään mökkiviikonloppua kaikkine tavaroinesi bussilla, joka ei varmaankaan kovin läheltä mökkiä edes kulje.

Olen kyllä kuskannut kotiin bussilla tai junalla esim. pyykkienkuivatustelineen, imurin ja tauluteeveen. Eikä tehnyt yhtään heikkoa.

Mä toin kerran patjan ja ruokaostokset fillarilla kotiin. Ei ollut vaikeaa, tosin matkaa vain 1,5 km.

Vierailija
739/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jäätävän pihi, mutta silti saan rahat aina kulumaan johonkin. Kun saan taloutta pikkasen kursittua kasaan, tulee aina joku isompi kulu. Rakastan matkustelua ja tämä on yksi iso rahareikä.

(..........)

- Nuukailen ruoassa. Mieli tekisi aina ja vaikka mitä hyvää, mutta ei ole muka rahaa. Syön siis yleensä aamupalaksi sekä lounaaksi puuroa marjoilla. Päivällinen on usein syömättä ja iltapalaksi saatan ottaa leipomiani sämpylöitä. Meillä onneksi työpaikka tarjoaa hedelmiä ja sieltä valitsen aina yhdeksi päiväksi omenan ja toiseksi appelsiinin/mandariinin. Vitamiinipitoisuus nykyään hedelmissä olematon, mutta kiva välillä laittaa suu makeaksi.

(.....................) Esimerkiksi kun otan juomavettä, laitan lasin hanan alle jo ennen kuin avaan hanan. Välillä vesi kyllä kieltämättä maistuu hirveälle, mutta ajattelen sen olevan vain elämää.

Olet ihan järjettömän pihi (jos tämä nyt on edes tosijuttu). Silmiin pisti esim. tuo miten syöt. Onko tuo todella kaikki se, mitä päivän mittaan suuhusi laitat? Aamupalaksi puuroa ja marjoja, lounaaksi puuroa ja marjoja, iltapäivällä yksi hedelmä ja iltapalaksi sämpylöitä, juomaksi putkissa seissyttä kraanavettä. Missä rasva ja proteiinit? Et voi elää, saati voida hyvin tuollaisella ruokavaliolla! Ja miten ihmeessä pärjäät lounaasta  iltapalaan saakka jollain hedelmällä?

Mitäs kummallista tuossa on? Vesijuttu kyllä menee överiksi mutta ei tuo ruokavalio niinkään. Ostaa proteiinipitoisen rahkan vaikka siiihen puuron kylkeen ni tulee protskuja. Tai kananmuna. Mun ruokavalio ei tuosta hirveästi poikkea. Joskus lihaa, kananmunaa tai protskupatukka.

Vierailija
740/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailen köyhää miestä. Emme käy missään. Leffoista nautimme kotisohvalla. Syömme kotona yhdessä edullisesti. Tapaamme kotivaatteissa meikittä ja suihkunraikkaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi