Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne

Vierailija
05.02.2020 |

Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?

Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)

Kommentit (1039)

Vierailija
741/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks hyvä säästö on ettei osta talouspaperia. En ymmärrä mihin moista tarvii. Ja joillakin tätä on aina olemassa. Ilman vessapaperia tosin ois hankalaa :D

Vierailija
742/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusen aina lavuaariin koska ei vaadi kun pienen huuhtasun about 0.5l vettä.

T:Mies 35

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästetään taloa varten ja siksi nuukailen:

Otan töihin vain vähän evästä ja hyödynnän ilmaiseksi saatavan leivän ja keksit. Ostan punalaputettuja tuotteita pakastimeen. Teen itse työeväät. Syön aamupalaksi kaurapuuroa. Käyn usein Lidlissä ja ostan hygieniatuotteet sieltä. Olen myös ostanut vaatteita Lidlistä. Hyödynnän tarjoukset ihan kaikessa.

En tilaa lehtiä. Sähkösopimus on kilpailutettu. Puhelinliittymän kysyn aina uuden tarjouksen edellisen loputtua. Käydään kirjastossa. Suositaan kotimaanmatkailua.

Ostan halvinta viiniä tai halvinta viinaa jota sekoitan limppariin. En käy ravintoloissa tai kahviloissa.

Värjään itse hiukset ja käyn harvoin leikkaamassa.

Käyn hammaslääkärillä julkisella puolella.

Ajelen vanhalla autolla.

Marjastan.

Käytän aina kestokasseja. Hyödynnän kaikki pikkupussitkin roskapusseina.

Käytän vaatteet loppuun. En osta turhaa tavaraa ja myyn pois jos jotain en enää tarvitse.

Miten pystyt suorittamaan tuon, että pääset hammaslääkäriin julkiselle? Kaikki vinkit tervetulleita.

Kun ei itseäkään huvittaisi laittaa isoa osaa nettopalkasta hammaslääkärikäyntiin, vaikka en olekaan säästämässä taloa varten.

Itse en ole koskaan käynyt yksityisellä hammaslääkärillä. Julkiseen olen päässyt aina, kun tarvetta ollut. Pikapaikkauksen olen yleensä saanut päivän parin sisään. Vantaa on hyvä kaupunki.

Vierailija
744/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme erillään. Miesystävällä on tapana ostaa huolettomasti ruokaa. Tästä on puhuttu,mutta tapa ei ole muuttunut. Teen itselleni töihin eväsleipiä valmiiksi pakkaseen,jos leipä uhkaa mennä vanhaksi. Leivän väliin täytteet,jotka kestää pakastuksen ja pakkaan yksittäin.

Iltaisin ennen työaamua nostan jääkaappiin sulamaan. Nopeaa ja helppoa.

Vierailija
745/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla vesilasku 20e/kk yksiössä jossa asun yksin. Pyykinpesukone ja astianpesukone löytyy joita käytän muutaman kerran vk (pyykki 1krt ja astioita 3krt). Just tuli 100e tasauslasku vuodelta. Eli vettä kuluu kyllä yhdeltäkin yllättävän paljon..

Mitä ihmettä porukka täällä oikein lutraa sen veden kanssa?

Mulla kaksio (asunnon koko ei toki vaikuta tähän), astianpesukone ja pyykkikone. Ja käyn suihkussa ihan normaalisti. Silti olen viimeiset neljä vuotta saanut takaisin noin 100 euroa tasausta. 

Tiesit, että asunnon koko ei liity vttuakaan, mutta silti kerroit sen koon. Öö...

Vierailija
746/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei tule rehellisesti sanottuna yhtään mitään mieleen, kun yritän keksiä. Mielestäni tuollainen ainainen pihistely on ihan sairasta. Sitten taas jos on käytettävissä vaikka 20 euroa per viikko, niin sitten se on ymmärrettävää. Yhä edelleen yritän keksiä, että millä tavalla pihistelen. Ööö... No ruokakauppa menee aina tankkauksen edelle. Pihistelen sitten ajamisesta, jos se tarkoittaa enemmän käyttörahaa ruokakauppaan.

Vierailija
747/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme erillään. Miesystävällä on tapana ostaa huolettomasti ruokaa. Tästä on puhuttu,mutta tapa ei ole muuttunut. Teen itselleni töihin eväsleipiä valmiiksi pakkaseen,jos leipä uhkaa mennä vanhaksi. Leivän väliin täytteet,jotka kestää pakastuksen ja pakkaan yksittäin.

Mikä ihme leivän välike kestää pakastuksen??? Jos pakastaa yksittäisen juustoviipaleen, kuivuu kuin myös leikkele varmaankin? Mitä ihmettä isket sinne väliin? Tonnikalatahnaa vai hummusta?

Vierailija
748/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä tajua nuukailua siteiden ja tampooneiden suhteen. Ei ne nyt niin kalliita ole. Sidepaketti maksaa n.3e, samoin tamponit 2pkt n.3e. Nuo riittää ainakin kahteen menkkoihin mulla.

Mulla menee helposti ~60 tamponia menkkojen aikana. Siksi käytän kaupan omia merkkejä, öiksi on sitten obn superplusplusplussaa. Siteitä vihaan ja kuukuppi ei yksinkertaisesti sovi. Ja ihan turha tulla nyt länkyttämään että teet väärin ja nönnön, kaikki on kokeiltu koska ei ne tamponitkaan kivoja ole. Saati ekologisia - jollakin se nyt vaan on tulpattava.

Saman kokeneena, suosittelen: käy lääkärissä ja pyydä verenvuotoa estävä lääkitys. Oikeasti! Säästät vuodessa satoja euroja ja elämä helpottuu huomattavasti!

Jaha, tähänhän tuli useampi neuvo.

Kiitos paljon, mutta kuvitteleeko joku että tässä ihan huvikseni näin kärvistelen? Muista syistä johtuen kierukat, muu hormonaalinen lääkitys  saati verenvuotolääkitys ei sovi, kuukuppeja on joo erilaisia mutta kolmea kokeilleena en jaksa enää veivata.  Vaihdan tamponin joka kerta kun käyn wc:ssä, joten ehkä määrän ei tarvitsisi olla niin iso, mutta se naru kun tuppaa kastumaan. JA TÄMÄ ON ANATOMIASTA EI TEKNIIKASTA KIINNI kun joku nyt kuitenkin tulee neuvomaan miten pissata.

No käytä sitten hemmetin ääliö edes öisin siteitä, niin ei mene noin montaa kymmentä tamponia hukkaan. 

Itse käytän myös siteitä sillä minua inhottaa kun tamponia käyttäessä se naru joko menee pyllyvakoon(yök, bakteereita suoraan) tai sitten virtsaputken suulle ja hiertää. Lisäksi eikö muita haittaa että se naru virtsatessa menee pissaan? Silloin sitä pissaa siirtyy myös emättimeen päin helpommin narua pitkin ja myös bakteereita. Vai käyttääkö väki naruttomua? ja millä se noukitaan jos ei ole narua?

Vierailija
749/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme leivän välike kestää pakastuksen??? Jos pakastaa yksittäisen juustoviipaleen, kuivuu kuin myös leikkele varmaankin? Mitä ihmettä isket sinne väliin? Tonnikalatahnaa vai hummusta?

Juustoviipaleita en pakasta,voisi varmaan lisätä jälkikäteen jos haluaisi.

Esim. Tänä aamuna oli ranskankermasta tehtyä tahnaa,joka oli höystetty tillillä. Lisänä oli välissä katkarapuja,jotka jäisenä olin alkuun sinne lisännyt,ihan ilman iskemättä.

Tässä ketjussa oli ymmärtääkseni tarkoitus jakaa nuukailun iloja,eikä teilata toisten toimintatapoja.

Vierailija
750/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Tänä aamuna oli ranskankermasta tehtyä tahnaa,joka oli höystetty tillillä. Lisänä oli välissä katkarapuja,jotka jäisenä olin alkuun sinne lisännyt,ihan ilman iskemättä.

Tässä ketjussa oli ymmärtääkseni tarkoitus jakaa nuukailun iloja,eikä teilata toisten toimintatapoja.

Tarkoitukseni ei ollut teilata, ihmettelin vain mikä kestää pakastuksen niin että se on syötävänmakuista seuraavalla kerralla sulatuksen jälkeen. Eli vihjeitä, en ollut moisesta tavasta kuullutkaan.

Vierailija
751/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se leipä vanhenisikin niin voihan se pelkän leivän laittaa sinne pakastimeen ja sitten tarvittaessa ottaa sulamaan ja laittaa ne lisäkkeet sitten vasta?

Itse laitan aina erilaista vanhenevaa leipää pakastimeen, mutta ihan normaalisti sitten täytän ja käytän pois tarpeen mukaan.

Vai säästyykö siinä aikaa jotenkin kun ne täyttää valmiiksi?

Toisaalta sama aika siihen täyttämiseen menee laittaako sen leivän väliin ennen tai jälkeen. Ei tarvitse sitten miettiä kuinka kestävät pakkasessa.

Vierailija
752/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan itseironinen säästövinkki jota en sillai suosittele, mutta aloin reilu pari kk. sitten ketoosidietille. 

Aluksi ajattelin, että se on tosi kallista touhua, koska liha, tuoreet vihreät kasvikset ja juustot sun muut maksaa huomattavasti enemmän kuin leipä ja pulla.

Yllärinä ostoslaskuni pieneni huomattavasti koska se rasva ja proteiini pitää huomattavasti kylläisempänä kuin hiilarit. Eli pieni annos keto-ruokaa riittää kerralla. kaikki ruoka-himot on kadonneet. Eli syntyy selkeää säästöä, kun ei enään karkkihammasta kolota ja kaupan paistopisteellä ei saa hepulia. 

Ennen tuntui että pitää jatkuvasti ravata ruokakaapilla rohmuamassa "jotain pientä" ja kaupasta tarttui heräteostoksena jotain sokerimössöä. Nykyään syöpöttelynhalu on kadonnut. 

Positiivisena seikkana myös mun hampaat on ihan itsestään huomattavasti vaalenneet. Ei tarvitse enää valkaisutököttejä. Hampaat tuntuu myös tosi puhtailta. Esim. aamulla töissä ennen saatoin miettiä että taisin unohtaa pestä hampaani ja kärsiä siitä tahmaisesta tunteesta koko työpäivän, mutta nyt en huomaa eroa, kun pesemättöminäkin hampaat tuntuvat niin puhtailta.

Ennen sävytin hiuksiani vain saadakseni eloisuutta ja kiiltoa mutta nyt hiukset on luonnostaan kiiltävät ja vahvat ja vaikka syön runsaasti rasvaa, niin tuntuu, että hiukseni kestää puhtaantuntuisena vaikka koko viikon vaikka kuntoilen joka päivä.

Paras puoli on, että voin kaivaa varastosta vanhoja, pieneksikäyneitä vaatteita, jotka sopivat jälleen kuin unelma! Siinäkin säästyy rahaa.

En myöskään tarvitse energiajuomia töissä, kun tuntuu että energiaakin pisaa.

Tosin en suosittele tätä henkilöille, joilla on historiaa syömishäiriöistä, koska ketoosidieetti vie näläntunteen ja ruuanhimon aika tehokkaasti ja siinä pitää pitää terve järki matkassa.

Vierailija
753/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettibussitarjousliput tosi halpoja.

Miksi omistaa auto??

Osta vaikka uusi silityslauta ja pyykkikori ja kuskaa ne kotiisi bussikyydillä.

Tai lähde viettämään mökkiviikonloppua kaikkine tavaroinesi bussilla, joka ei varmaankaan kovin läheltä mökkiä edes kulje.

Olen kyllä kuskannut kotiin bussilla tai junalla esim. pyykkienkuivatustelineen, imurin ja tauluteeveen. Eikä tehnyt yhtään heikkoa.

Ja kotisi on siinä rautatieaseman vieressä, kun kuljetit junalla sen taulutelevisiosi.  Minä en kanniskelisi mitään telkkaria sataakaan metriä.  

Aikanaan kun kävin harmonikansoiton opissa ja myöhemmin soittokeikoilla, oli kyllä ihan välttämätöntä omistaa auto.  Se härveli painaa uskomattoman paljon.  Toki sen bussissa saa vietyä, mutta kodin ja bussipysäkin väliä ei passaisi kovin pitkää matkaa olla.  Mutta kaupunkilaisethan saa aina kaiken vietyä bussilla ja raitiovaunulla  kotiovelle asti, totta maar.  Mihin ne tosiaan autoa tarvii, ei niin yhtään mihinkään.  Tänne maallekin ne hurauttaa lomalleen aina omalla autolla, vaikka bussit ja junat kulkee tännekin.  

Vierailija
754/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan itseironinen säästövinkki jota en sillai suosittele, mutta aloin reilu pari kk. sitten ketoosidietille. 

Aluksi ajattelin, että se on tosi kallista touhua, koska liha, tuoreet vihreät kasvikset ja juustot sun muut maksaa huomattavasti enemmän kuin leipä ja pulla.

Yllärinä ostoslaskuni pieneni huomattavasti koska se rasva ja proteiini pitää huomattavasti kylläisempänä kuin hiilarit. Eli pieni annos keto-ruokaa riittää kerralla. kaikki ruoka-himot on kadonneet. Eli syntyy selkeää säästöä, kun ei enään karkkihammasta kolota ja kaupan paistopisteellä ei saa hepulia. 

Ennen tuntui että pitää jatkuvasti ravata ruokakaapilla rohmuamassa "jotain pientä" ja kaupasta tarttui heräteostoksena jotain sokerimössöä. Nykyään syöpöttelynhalu on kadonnut. 

Positiivisena seikkana myös mun hampaat on ihan itsestään huomattavasti vaalenneet. Ei tarvitse enää valkaisutököttejä. Hampaat tuntuu myös tosi puhtailta. Esim. aamulla töissä ennen saatoin miettiä että taisin unohtaa pestä hampaani ja kärsiä siitä tahmaisesta tunteesta koko työpäivän, mutta nyt en huomaa eroa, kun pesemättöminäkin hampaat tuntuvat niin puhtailta.

Ennen sävytin hiuksiani vain saadakseni eloisuutta ja kiiltoa mutta nyt hiukset on luonnostaan kiiltävät ja vahvat ja vaikka syön runsaasti rasvaa, niin tuntuu, että hiukseni kestää puhtaantuntuisena vaikka koko viikon vaikka kuntoilen joka päivä.

Paras puoli on, että voin kaivaa varastosta vanhoja, pieneksikäyneitä vaatteita, jotka sopivat jälleen kuin unelma! Siinäkin säästyy rahaa.

En myöskään tarvitse energiajuomia töissä, kun tuntuu että energiaakin pisaa.

Tosin en suosittele tätä henkilöille, joilla on historiaa syömishäiriöistä, koska ketoosidieetti vie näläntunteen ja ruuanhimon aika tehokkaasti ja siinä pitää pitää terve järki matkassa.

Tehoaa lisäksi käärmeenpuremiin ja karkottaa tuholaiset talosta.

Vierailija
755/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksin kaikki pakkausmuovit koirankakka"pusseiksi". Myös ilmatäytteiset pakettipehmusteet 🙂 Myös leipäpussit käytän tähän tarkoitukseen.

Toki ekologisempaa olisi jättää ne pallerot maahan, mutta en ainakaan osta sitä varten muovia lisää.

Toivottavasti laitat pussit sitten sekajätteeseen etkä kompostiin? Ne ”oikeat” kakkapussit on maatuvia, ja siksi niitä kannattaisi käyttää.

Koiran kakka ei kuulu biojätteisiin

https://www.ekokymppi.fi/uutiset/koirankakka-sekajatteisiin.html

Saako koirankakan huuhtoa vessanpytystä?  Kun koiranpentu on kakkinut lattialle, kyllä minä olen ottanut sen siitä lattialta vessapaperiin ja heittänyt sinne wc-pyttyyn.  

Kyllä kai luonto on täynnä niitä kakkabakteereja muutenkin, metsät ja maathan on ihan täynnä sitten kaikkien villieläinten kakkoja ja jos ei ne kakkabakteerit sieltä luonnosta häviä vuosikausiin, kuten ei tuossa linkissäkään koirankakan bakteerit häviä mihinkään sieltä, niin aikamoisessa pöpömaailmassa sitten eletään.  Uskaltaako metsän marjojakaan enää poimia ja syödä nyt, kun tuonkin tiedämme?  Sinnehän on voinut karhu, susi tai kettu kakkia, tai jänis tai myyrä.  Hirvenjätöksiäkin näkee joskus.  Lintujen kakkoja on joka paikka täynnä.  Ja kakkii ne ihmisetkin metsiin siellä luonnossa liikkuessaan.  

Mitenkähän saisi nuo villieläimet oppimaan, että kakkisivat vain sekajätteisiin?

Vierailija
756/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman iskemättä 😑😑😑😑 OPETELKAA...

Vierailija
757/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt ulkomailla matkustelun ihan minimiin. Viimeksi lensin 10 v sitten. Tällä jos millä rahaa säästyy samoin ympäristö. Onneksi ei matkakuume vaivaa tai matkustuskärpänen ole päässyt pistämään.

Vierailija
758/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettibussitarjousliput tosi halpoja.

Miksi omistaa auto??

Osta vaikka uusi silityslauta ja pyykkikori ja kuskaa ne kotiisi bussikyydillä.

Tai lähde viettämään mökkiviikonloppua kaikkine tavaroinesi bussilla, joka ei varmaankaan kovin läheltä mökkiä edes kulje.

Olen kyllä kuskannut kotiin bussilla tai junalla esim. pyykkienkuivatustelineen, imurin ja tauluteeveen. Eikä tehnyt yhtään heikkoa.

Ja kotisi on siinä rautatieaseman vieressä, kun kuljetit junalla sen taulutelevisiosi.  Minä en kanniskelisi mitään telkkaria sataakaan metriä.  

Aikanaan kun kävin harmonikansoiton opissa ja myöhemmin soittokeikoilla, oli kyllä ihan välttämätöntä omistaa auto.  Se härveli painaa uskomattoman paljon.  Toki sen bussissa saa vietyä, mutta kodin ja bussipysäkin väliä ei passaisi kovin pitkää matkaa olla.  Mutta kaupunkilaisethan saa aina kaiken vietyä bussilla ja raitiovaunulla  kotiovelle asti, totta maar.  Mihin ne tosiaan autoa tarvii, ei niin yhtään mihinkään.  Tänne maallekin ne hurauttaa lomalleen aina omalla autolla, vaikka bussit ja junat kulkee tännekin.  

No kyllä molemmissa päissä joutui kantamaan noin 10 minuuttia mutta sen takia en viitsinyt mitään taksia tilata, ja niin kuin sanoin, ei ollut mikään ongelma minulle.

Lisäksi säästelen siinä että syön ksylitolia joka päivä, säästän hammaslääkärilaskuissa kun ei tule reikiä. Ja limua jatkan vedellä silloin harvoin kun sitä juon ja sokeritonta limua tietysti.

Vierailija
759/1039 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä nyt ei usein pääse säästämään, mutta tuli mieleen tämmöinen pikku vinkki. Jos täytyy uusia passi, sen valokuvan voi ottaa itse. Pitää vain olla kelvollinen kamera käytössä, puhelimella ei välttämättä onnistu. Netistä löytyy tarkat ohjeet vaatimuksista.

Vierailija
760/1039 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen laskiaispullat itse. Pussi paistovalmiita pullia uuniin, kerman vatkaus ja lisäksi hilloa tai mantelimassaa väliin. Iso perhe säästää pitkän pennin näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme