Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
Hauska ketju. Tässä omani:
- kirjasto. Kaikki lehdet ja kirjat saa sieltä, sekä paljon muuta. Osa kirjastoista myös sijaitsee arkkitehtoonisesti kauniissa rakennuksessa, jossa saa nauttia myös siitä
- kahvinkeitin: jätän edelliset jämät moccamasteriin pohjalle ja laitan uutta päälle. Aina silloin tällöin toki kaadan pois ja puhdistan pannun
- kahta en vaihda: kuukautiskuppi ja Thinx-housut. Vaihdevuodet ovat iloinen asia, koska sen jälkeen säästö on vielä suurempi!
- herkkupäivän jälkeen tulee vesipaastopäivä, joka kompensoi kalorit ja autofagia siivoaa vialliset solut kehosta
- itse asiassa maanantai on aina hyvä päivä paastota. Jos paasto ei sovi niin kokeile sinä vaikka kasvispäivää/puuropäivää
- no shopping erityisesti vaatteiden suhteen. Jos pitää ostaa jokin vaatekappale, etsi kunnes löydät täydellisen. Nimimerkillä kaapit täynnä "melkein täydellisiä", ei enää koskaan
- kukaan ei huomaa, jos olet töissä aina samassa asussa. Vaikka mustat housut ja vaalea pusero. KUKAAN EI HUOMAA
- mieheni säästää hammaslääkärissä tässä ketjussa jo mainitulla tavalla: poraukset ilman puudutusta. Juurihoitoon taisi ottaa..
- ikuinen ostoslista kännykkään, esim. Errands. Siihen voi listata kaikki joululahjoista porkkanoihin ja rastittaa aina ostetut pois
- Lidl. Se on halpa
- meikit minimiin, oma hiusten väri, ihan lyhyt ja itse parturoitava tai pitkä ja itse tasattava malli
Jatkuu..
..jatkuu:
- käy säännöllisesti lääkärissä, huolehdi terveydestä ja erityisesti hampaistasi. Käy kaikissa ilmaisissa mammografia- ja papatesteissä. Nämä kulut ovat sijoitus tulevaisuuteen
- huolehdi kunnostasi mm. liikunnalla ja ravinnolla. Sama kuin edellinen
- ei mitään "pitäisi olla" huonekaluja ja tavaroita. Kodissa ei tarvitse olla esim. verhoja (sälehkaihtimet riittävät), ei sohvapöytää, yöpöytiä. Ei mattoja. Ei edes tauluja eikä huonekasveja jos niin haluat. Sinun ei tarvitse "sisustaa". Tekstiilit voivat olla koko ajan samat. Niitä ei tarvitse vaihdella. Joulu on muutakin kuin pukkiverhot
- kirppis: myy, mutta älä osta. Älä edes kiertele.
- lahjoita tavaraa tai aikaasi. Siitä tulee hyvä mieli, se hoitaa omaa depistä. Se on sijoitus tulevaisuuteen.
- kävele ja pyöräile niin kauan kuin kykenet. Siirrät vanhuuden vaivoja ja säästät. Työmatka voi olla vaikka 10 km ja voit kävellä sen. Hitto, voit vaikka juosta sen! Eikä aikaa mene erilliseen treeniin.
- nauti ilmaisista asioista mitä Suomi tarjoaa. Esim. puistot ja puutarhat. Ne ovat sinun käytettävissäsi. Julkiset, kauniit tilat ja rakennukset. Ilmaispäivät museoissa! Tapahtumat! Hoidat samalla mieltäsi
- Tee kerralla runsaasti ruokaa ja laita pakastimeen
- on ihan ok syödä "kummallisesti". Esim. tehdä kalakeitto ilman perunoita ja kermaa, jos itse pidät siitä
- lohenruodot. Osta pakkaus, keitä, syö ruodoista liha ja hyödynnä kalaliemi. halpaa ja terveellistä
- kalasta itse! Pyydä vaikka särkiä mato-ongella, keitä ja syö tai muhenna kalapulliksi
- suunnittele "mässypäivät". Katso kalenterista, minä päivinä herkuttelet/juhlit/tuhlaat. EI JOKA VIIKKO. Esim. helmikuussa laskiaistiistai ja -sunnuntai. Silloin syöt ne laskiaispullat, et joka toinen päivä..
- hyödynnä netflix ja spotify jos käytät niitä runsaasti. Jos ET käytä niitä tarpeeksi, peruuta ne ja ota vain kun joku lempisarja tulee tarjontaan
- syö kotona. Älä mene ravintolaan, eritysesti JOS ET VIIHDY siellä.
- ei lahjoja. Aikuiset eivät tarvitse mm. joululahjoja. Sopikaa yhdessä
- unisukiksi kelpaavat myös ne rikkinäiset villasukat. Ps. ne voi parsia
- hanki kaikki vaatteet samaa väriä. Pysyttele saman kokoisena
- moni ruoka onnistuu mikrossa eikä hellaa tarvitse käyttää. Esim. munakas, ilman rasvaa
Vierailija kirjoitti:
Oma konstini oli hankkia lapsia. Kun elämään ei mahdu työn ja lasten vuoksi muuta sisältöä, niin en ehdi missään välissä kuluttamaan rahaa harrastuksiin, vaatteisiin, elokuviin, ravintoloihin, jne. Hyvin on toiminut, oikeasti.
Koska lasten harrastukset, vaatteet, hoiva ja muut menot tulee halvemmaksi kuin omat. :D
Naapureiden kanssa vaihdantatalous . Naapurin mies on töissä rakennuksilla, oliko timpuri ?
Minä pesen kerran kk hänen ja hänen vaimonsa autot.
Itse teen listaa pienistä hommista kotona ja pari krt vuodessa tekee listan.
Isompia remppoja varten tehdään suunnitelma.
Pääsiäisenä hioo kotimme lattiat ja lakkaa. Pari v sitten maalasi kaikki seinät huone kerralla.
Ilman häntä näihin ei olisi varaa. Maalit tulevat jäännösmaaleina työmailta.
Tätä tulevaa remonttia varten olen korjaillut heidän vaatteita, ollut pari pv apuna isoissa juhlissa jne. Itse ehdotin laskukaavaa 2 h minun työtä vst tunti hänen työ.
Iso apu, kun lapset ovat isällään, pojan huoneessa asuu virolainen työmies. Kulkee naapurin kyydissä. Maksaa majoituksesta 100 e viikko.
Ko viikot olen yksin, teen pitkää päivää töissä.
Vierailija kirjoitti:
Naapureiden kanssa vaihdantatalous . Naapurin mies on töissä rakennuksilla, oliko timpuri ?
Itse teen listaa pienistä hommista kotona ja pari krt vuodessa tekee listan.Isompia remppoja varten tehdään suunnitelma.
Pääsiäisenä hioo kotimme lattiat ja lakkaa. Pari v sitten maalasi kaikki seinät huone kerralla.
Tätä tulevaa remonttia varten olen korjaillut heidän vaatteita, ollut pari pv apuna isoissa juhlissa jne. Itse ehdotin laskukaavaa 2 h minun työtä vst tunti hänen työ.
Iso apu, kun lapset ovat isällään, pojan huoneessa asuu virolainen työmies. Kulkee naapurin kyydissä. Maksaa majoituksesta 100 e viikko.
Pahoittelen kirjoitusvirhe. Maalasi huoneet 1 kerralla. Lähinnä sen mukaan, miten maalia oli saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen listaa pienistä hommista kotona ja pari krt vuodessa tekee listan.Isompia remppoja varten tehdään suunnitelma.
Huh huh vielä alivuokralainenkin.
Mikset itse osaa maalata?
- Hammashoidossa säästää, kun muistaa kaksi kertaa päivässä pestä ja puhdistaa hyvin hampaat.
- Tee aina etukäteen ostoslista kauppaan. Tee patoja ja keittoja ruuaksi. Leikkaa ostoslistapaperit vaikka mainoskuorista.
- Kerää alennukset talteen mainoslehdistä.
- Kerää etukäteen tiedot ilmaistapahtumista.
- Kävele kaikki alle 3 km matkat tai pyöräile alle 7 km:n matkat.
- Osta kirppikseltä ja tori.fi:stä.
- Leikkaa hiukset itse tai pyydä kaveriapua.
-Käytä Led-lamppuja.
- Käytä kaurahiutaleita ruuanlaitossa ja lisää niitä leipä- ja sämpylätaikinaan.
- Käytä kertakäyttöiset hedelmäpussit moneen kertaan.
- Kerää messuilta ja ilmaistapahtumista jaettavia kasseja kauppakasseiksi.
- Kerää näytteitä mm. ihonhoitoon.
- Kasvata yrttejä ikkunalla, tee niistä mausteseoksia itse
Ostan palkkapäivänä 100 euron lahjakortit Lidliin ja K-kauppaan. Näin kuukauden ruoka on jo ostettu, ja tilillä olevan rahan voi laittaa säästöön tai kuluttaa kuten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuukailen ekologisuuden ja rahan säästön takia (vähensin töitä)
Ei autoa
Perusvaatteita perusväreissä
En shoppaile turhaa
luomuhiukset polkkapituudella (leikkaan itse)
Meikit edullisia (essence mm)
Shampoo ja hoitoaine X-traa
Meikit pois oliiviöljyllä
Kasvisruokaa lähinnä (joskus kalaa kun mies kalastaa)
Ei ulkomaanmatkailua
Edulliset harrastukset; lukeminen, juokseminen, neulominenHei, tämä alko kiinnostaa tää meikit pois oliiviöljyllä. Kuinka teet sen?
En ole tuo jolta kysyit mutta itse olen joskus poistanut maskarat kookosöljyllä, kun silmämeikinpoistoainetta ei ollut saatavilla. Laitoin lusikalla vähän kookosöljyä vanulappuun ja poistin ripsivärin kevyesti painellen ja pyyhkien - hyvin lähti. Saatoin pyyhkiä silmänympärykset vielä kertaalleen kostutetulla vanulapulla, minkä jälkeen tein normaalit kasvopesut. Oletan, että oliiviöljy toimii samalla periaatteella. Eli öljyn kanssa pyyhitään.
Itselläni on erittäin tukkeutuva ja akneen taipuvainen iho, joten pesin öljynrippeet iholta huolellisesti kasvojenpuhdistusaineella. Mutta jotkut terveihoiset puhdistavat öljyllä koko kasvonsa, ja se ilmeisesti sopii heille hyvin.
Eli suomeksi: ensin levität naamaasi mukamas edullista ja ilmastolle tosi kivaa oliivi- tai kookosöljyä.
Sitten lopulta puhdistat ihosi suurella määrällä kasvojenpuhdistusainetta. Hyötysuhde tasan nolla.
Vierailija kirjoitti:
Säästetään taloa varten ja siksi nuukailen:
Otan töihin vain vähän evästä ja hyödynnän ilmaiseksi saatavan leivän ja keksit. Ostan punalaputettuja tuotteita pakastimeen. Teen itse työeväät. Syön aamupalaksi kaurapuuroa. Käyn usein Lidlissä ja ostan hygieniatuotteet sieltä. Olen myös ostanut vaatteita Lidlistä. Hyödynnän tarjoukset ihan kaikessa.
En tilaa lehtiä. Sähkösopimus on kilpailutettu. Puhelinliittymän kysyn aina uuden tarjouksen edellisen loputtua. Käydään kirjastossa. Suositaan kotimaanmatkailua.
Ostan halvinta viiniä tai halvinta viinaa jota sekoitan limppariin. En käy ravintoloissa tai kahviloissa.
Värjään itse hiukset ja käyn harvoin leikkaamassa.
Käyn hammaslääkärillä julkisella puolella.
Ajelen vanhalla autolla.
Marjastan.
Käytän aina kestokasseja. Hyödynnän kaikki pikkupussitkin roskapusseina.
Käytän vaatteet loppuun. En osta turhaa tavaraa ja myyn pois jos jotain en enää tarvitse.
Miten pystyt suorittamaan tuon, että pääset hammaslääkäriin julkiselle? Kaikki vinkit tervetulleita.
Kun ei itseäkään huvittaisi laittaa isoa osaa nettopalkasta hammaslääkärikäyntiin, vaikka en olekaan säästämässä taloa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin te käytätte säästönne? Vailuttaa siltä, että osa säästää vain säästämisen vuoksi. Nuukuus ja saituus veressä kuin sodan nähneillä isovanhemmilla. Kummaa elämää.
Me käytimme loma-asunnon ostamiseen, vaihdamme auton uuteen vuoden päästä, kaukomatkaan kerran vuodessa. Säästöjä käytetään, kun jokin tarve tulee.
Meillä säästyy monessa asiassa, ja en ole edes ajatellut niitä asioita säästämiseksi. Puoliso on käsistään kätevä, ja korjaa ja parantaa koneet ja kalusteet, ja talossa on aina jotakin tehtävää. Viime kesänä simahti ruohonleikkuri, ja sitä oli jo korjattu vaikka kuinka usein, ja se oltiin saatu aikoinaan muilta, mutta nyt tuli aika ostaa uusi. Itse en käytä meikkejä, hajuvesiä, voiteita ym., ja shampoota ja hoitoainetta on käytössä aina yksi kerrallaan, ja yksi perusvoide. Joskus oli toisin, oli purkkia ja purnukkaa, mutta sitten lopetin niiden ostamisen, koska totesin sen ihan turhaksi ja rahan hukkaamiseksi. En antanut enää höynäyttää itseäni. Kampaajalla käyn kerran tai kaksi vuodessa, puoliso useammin. Kosmeettisessa jalkahoidossa käyn säännöllisesti. Kuntosalikäynnit lopetettiin, ja alettiin harrastaa ilmaista liikuntaa. Vaatteita ostetaan kaupasta uutena tarvittaessa, kirpparilta en voisi vaatteita ostaa. En edes käy kirppareilla.
Tää onkin hyvä tapa säästää, ite en oo koskaan käynyt kun ei rahat riitä tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
En omista autoa, vaan kuljen julkisilla/pyörällä/kävellen. En ole hommannut kuukausikorttia bussiin, vaan ladannut vaan tietyn summan kortille, jolloin maksan vain käyttämistäni matkoista. Jollei ole tiukkaa aikataulua, niin aika usein kävelen hieman pidemmätkin matkat, koska tällä säästän sen about 1,5 euroa. Tekee myös hemmetin hyvää tuo kävely ja motivaatiota on melkoisesti, kun mietin sitä säästettyä puoltatoista euroa. Tiedän, että jos hommaisin sen kuukausikortin, niin sitten käyttäisin bussia reippaasti enemmän, koska olen siitä jo maksanut.
1,5 euroa on aivan huima säästö, kyllä kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Teen aina buffetissa eväät mukaan. Makeannälkään napostelen namit suoraan kaupan irtokarkkihyllyltä.
Ja sitten toisaalla ihmetellään, että miksi suomalaisilla on niin törkeät tavat aina kun pääsevät buffet-pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen aina buffetissa eväät mukaan. Makeannälkään napostelen namit suoraan kaupan irtokarkkihyllyltä.
Et oo tosissas! VARAS! Rangaistuksesi olkoon hirmuinen!
Vaatteet: suppea väriskaala, niin että kaikki värit sopii toisiinsa. Ei tarvitse suurta määrää eri vastekappaleita.
Itselläni musta, sininen, pinkki, kesällä valkoinen, vaaleansininen, pinkki.
Joku täällä jo mainitsikin että esim töissä kukaan ei kiinnitä huomiota toisten vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut shampoon käytön. Ennen ostin kalliita shampoita hiusliikkeistä ja tuntui, että piti joka päivä pestä hiuksia, jotta ne näyttivät sileiltä ja puhtailta. Sitten ymmärsin, että se on pelkkää silikonia ja "silmälumetta". Nyt olen kohta 2 vuotta käyttänyt pesussa vain ruisjauhoja ja 1-2 x viikossa riittää hiuspesupäiviä. N. ruokalusikallinen 3dl:een vettä on kerta-annos. Tämä on suurin säästöni ikinä! Lisäksi kaikki hiuspohjan kutinat ovat hävinneet, hiukset kasvaa nopeemmin ja tuntuu tuuheammilta. Ja elämä on todellakin helpompaa, kun ei tarvi koko ajan olla pesemässä hiuksia. Tää on niin win-win!
Missähän kunnossa teidän viemärit ja putket mahtaa olla? Järjetöntä huuhtoa jauhoja viemäriin! Tiesitkö, että keittiön viemärit on suunniteltu eri lailla kuin pesuhuoneen juuri siksi, että keittiössä huuhdtotaan astioita, ruoan jämiä, taikinakulhoja jne. Kylpyhuoneen viemäriverkostoa ja putkia ei ole suunniteltu siihen, että sinne työnnetään jauhoja. Ne kuivahtavat putkistossa, aina jää vähän kuivunutta jauhomössöä putken mutkaan, seuraavalla kerralla lisää jne. Pikkuhiljaa vuosien saatossa tästä kehittyy putkistoon tukos, jolla saattaa olla rajutkin seuraukset. Omakotitalossa maksat sitten itse vahingot. Kerrostalossa, jossa putket menevät ylhäältä alas, saatat aiheuttaa jollekin alemmassa kerroksessa asuvalle todella suuren vahingon.
Oletko ajatellut tätä yhtään? Ja jos asut kerrostalossa, kysynyt isännöitsijältä lupaa työntää jauhoja viikoittain viemäriin? Jos olet kysynyt, vastaus kiinnostaa minua.
Ja viemärirotat kiittää.
No tämäkin! Sais nää jauhoilla läträäjät siivota ja maksaa ite omat sotkunsa. Harmi vain kun ei mene niin.
Ei niitä nyt voi mistään syyttää kun nehän suojelee luontoa välttämällä silikonipitoisia shampoita tai ties mitä. On siis heille ihan sallittua tukkia viemärit, kun he vaan suojelee luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuun lopusta tai nykyään jo alusta neljä päivää kokonaan syömättä. Lojun lähinnä sängyllä ja säästelen energiaa. Muuten ei riittäisi rahat terveeseen ravintoon.
En syö roskaa ja roskaahan on tarjolla ja halvalla.
Syön vain oikeaa ruokaa.
Kerropa, missä olet töissä? Itsekin haluaisin tuollaisen työpaikan jossa voi muutaman päivän kuussa lojua sängyllä säästelemässä energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä tajua nuukailua siteiden ja tampooneiden suhteen. Ei ne nyt niin kalliita ole. Sidepaketti maksaa n.3e, samoin tamponit 2pkt n.3e. Nuo riittää ainakin kahteen menkkoihin mulla.
Mulla menee helposti ~60 tamponia menkkojen aikana. Siksi käytän kaupan omia merkkejä, öiksi on sitten obn superplusplusplussaa. Siteitä vihaan ja kuukuppi ei yksinkertaisesti sovi. Ja ihan turha tulla nyt länkyttämään että teet väärin ja nönnön, kaikki on kokeiltu koska ei ne tamponitkaan kivoja ole. Saati ekologisia - jollakin se nyt vaan on tulpattava.
Saman kokeneena, suosittelen: käy lääkärissä ja pyydä verenvuotoa estävä lääkitys. Oikeasti! Säästät vuodessa satoja euroja ja elämä helpottuu huomattavasti!
Jaha, tähänhän tuli useampi neuvo.
Kiitos paljon, mutta kuvitteleeko joku että tässä ihan huvikseni näin kärvistelen? Muista syistä johtuen kierukat, muu hormonaalinen lääkitys saati verenvuotolääkitys ei sovi, kuukuppeja on joo erilaisia mutta kolmea kokeilleena en jaksa enää veivata. Vaihdan tamponin joka kerta kun käyn wc:ssä, joten ehkä määrän ei tarvitsisi olla niin iso, mutta se naru kun tuppaa kastumaan. JA TÄMÄ ON ANATOMIASTA EI TEKNIIKASTA KIINNI kun joku nyt kuitenkin tulee neuvomaan miten pissata.
No käytä sitten hemmetin ääliö edes öisin siteitä, niin ei mene noin montaa kymmentä tamponia hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään säästämisestä. Jo ennen tätä ympäristötietoisuutta olen kokenut jonkinlaista tuskaa "hukkaan heittämisestä. Joku luontainen olotila minulle. No mutta tässä minun listaani :))
- Leikkaan itse koko perheen hiukset ja äitini leikkaa meillä käydessään minun hiukseni. Säästö on todella tuntuva viisihenkisessä perheessä. Olen muuten ihan ok parturi ihan noin itseopiskelleena ;).
- Ompelukone on ahkerassa käytössä ja paikkaan jatkuvasti kolmen poikani housuja ja ompelen pienimmälle kaikki tarvittavat uudet vaatteet jos jostain syystä sopivaa vaatetta ei ole jäänyt vanhemmilta veljiltä. Tähän käytän kankaina mieheni vanhoja farkkuja yms.
-Säästän WC vettä käskemällä mm iltaisin kaikki pojat peräkanaa pisulle ja lopuksi vielä itse päälle :))).
-Minulla on ns lahjahylly jonne joutuvat useimmat itse lahjaksi saamani pienet tuliaiset tms ja etsin sieltä sitten olisiko sopivaa lahjaa kun itse menen jollekin kylään. Lapsille ostan lahjoja tarjouksesta. Jatkuvasti on jotkut syntymäpäivät jonne on keksittävä lahjomus.
-Ostan vaatetta vain alennusmyynneistä. Joskus on vaikeaa arvioida kuinka paljon lapsi puolessa vuodessa ennen seuraavaa sesonkia kasvaa, mutta koska lapsia on kolme ja ostan oikeastaan vain vanhimmalle niin joku saa aina ostoksesta itselleen hyvät talvikengät tms
-Kastelen kukat aina vain juomapulloista. Koulussa/harrastuksissa jää pojilta aina osa vedestä juomatta.
Rahat menevät sitten esim luomu ruokaan ja syön usein ulkona eli en säästä hautaa varten :).
Jotta lapset kulkee vanhoissa vaatteissa, vessa haisee pissalle kunhan vaan voidaan syödä luomua ja sen lisäksi sinä itse voit syödä usein ulkona. Tässä on oikein prioriteetit kunnossa, virhevassarin mielestä ainakin.
Ei ole
Älä osta sitä punakorkkista Garneria. Siinä on karsinogeenisia aineita. Ihan mikä tahansa muu misellivesi. Jos haluat tukea suomalaista työvoimaa, Lactolinella on hyviä tuotteita.