Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
Onhan näitä jotain, mutta ihan kaikesta en säästä.
* Käyn kampaajalla vain kaksi kertaa vuodessa tasoittamassa latvat. Värjään itse hennalla jonka tilaan ulkomailta ison satsin kerralla ja säilytän jääkaapissa (ekokaupoissa ryöstöhintaista).
* Käytän pyykkien huuhteluaineena etikkaa, treenivaatteetkin kestää käyttöä pidempään eikä pinty hajut. Pesen pyykit omassa koneessa, koska se tulee pidemmän päälle halvemmaksi kuin pesutuvan maksu 3e/koneellinen.
* Käytän parin viikon aikana paria eri työasua vaihdellen, niin että ei ole koko viikkoa sama paita päällä töissä ja en kuitenkaan pese paitaa parin päivän välein turhaan. Neuleista pesen välillä vain kainalokohdat käsin. Kotivaatteita pesen harvemmin kuin muita.
* Käytän nestemäisen käsi-/suihkusaippuan sijaan palasaippuaa. Yksi parin euron oliiviöljysaippua kestää vajaa vuoden. (Hiukset pesen kyllä kalliimmalla shampoopalalla ja hoitispalalla)
* Aina kestokassi käsilaukussa mukana kauppareissuja varten. Otan kaupasta hedelmäpusseja sekä bio biojätteitä varten että muovisia vessan roskikseen ja jääkaapissa ruokien säilyttämiseen (ei tartte kelmua). Vessapaperipakkaukset leikkaan siististi auki ja käytän sitten roskapusseina.
* Ostan pakastevihanneksia, niistä saa otettua sopivan määrän ruokaan eikä tule hävikkiä.
* Leivän sijaan syön riisikakkuja (gluteeniton leipä on tosi kallista!)
* Ostan herkkuja vain fiksuruoka.fistä tms tosi halvalla
* Sodastream vissyn sijaan ja kesäaikaan tietysti aina oma vesipullo mukana. Enkä osta kotiin koskaan esim tuoremehua. Teetä juon aamulla vasta työpaikalla.
* Vaihdoin kalliimman kuntosalin halvempaan jonne pääsen kävellen
* Menen töihin autolla vaikka pääsisin julkisilla, bensat tulee halvemmaksi kuin bussilippu (auto on joka tapauksessa olemassa)
* Soitan kaikkiin palvelunumeroihin työpuhelimesta ja surffaan netissä puhelimella tai duunikoneella, niin ei tarvitse hankkia omaa tietokonetta
* Jos tulee vastaan hyviä tarjouksia käyttämästäni kosmetiikasta, ostan jemmaan. Käytän muutenkin esim Essencen vajaa 4e ripsiväriä ja kulmakynää. Olen säästänyt kalliimman kulmakynän jämän ja käytän sen harjaosaa (pesen toki välillä). Ostan silmämeikinpoistoainetta jättipullon kerralla, koska pienemmässä pullossa on kaksinkertainen litrahinta.
* Laitan heti palkkapäivänä rahaa säästöön toisen pankin tilille jolloin niitä ei näe eikä tule houkutuksia nostaa takaisin käyttötilille :)
Vierailija kirjoitti:
En voinut uskoa, että tuo WC:n huuhtelu erikseen kerätyillä käytetyillä vesillä on näinkin monella käytössä. Ohjeistatteko vieraannekin tähän?
Emme. Emmekä omia lapsiamme. Emme myöskään ohjeista viemään muoviroskaa muovinkeräysastiaamme, vaan sen voi laittaa siihen keittiön roskikseen. Sekään ei haittaa että vieras jättää valot keittiään vaikka sinne ei jää ketään. Eikä se että joku vieras lorottaa täysiä hanasta vettä 5 litraa ennen kuin ottaa puoli lasillista vettä. Myöskään banaaninkuoria ei tarvitse viedä kompostiin, vaan ne voi laittaa bioroskikseen.
Meillä asumme minä ja mies, ei vieraamme, tai lapsemme (aikuisia), joten vieraiden käymisestä silloin harvoin kun käyvät ei aiheudu 50 kuution ylimääräistä vuosikulua vedestä, tai sähkölaskun huomattavaa nousua. Sinunko luonasi vieraita ohjeistetaan jatkuvasti toimimaan jollain tavalla miten itse toimit arjessasi? Itse pidän jatkuvaa ohjeistamsita nolon ja moukkamaisena. Riittää kun on normaalit käytöstavat, eikä paskoita ympäriinsä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joittenkin kotona vessa haisee kuselta. Kai ne on sitten ne vetämättömät kuset sen ikihajun sinne tehneet. Mutta jos ne lorotukset tehdään sinne peräkanaa, niin ei ne silloin ehdi siellä puolta päivää hautua tietenkään, se on siis eri asia.
Yhdellä ystävälläni haisi aina jääkaappi. Hetken aikaa aina haisi koko huone, kun se oli avannut jääkaapin oven ja ottanut sieltä jotain. Osti aina niitä päiväysvanhoja tuotteita nuukuuksissaan ja sitten vielä hautoi niitä jääkaapissa vaikka kuinka kauan. Jääkaappi oli ihan täynnä kaikenlaisia nyssyköitä, kaikki piti säästää. Kun ystäväni joutui sairaalaan pitkäksi aikaa, niin lapset tuli ja heitti kaikki pois ja ostatti uuden jääkaapin. Kovasti kannatti olla säästeliäs.
Mä tein tätä vessapaperin säästöä vähän aikaa. Vedin vessan lähtiessäni aamulla töihin. Ei kauaa kestänyt, kun pönttö oli tosi likainen. Enkä käyttänyt pissan jälkeen , mulla oli lasten kestovaippojen imuja. Käsisuihkulla ja kuivaus imuun ja illalla imu pesukoppaan. Haisemaanhan se alkoi. Ei ole säästämisen arvoista.
Minulla on ex.n kanssa lapset viikko-viikko sopimuksella ja ruokaa syödään normaalisti lasten ollessa kotona.
Kun olen yksin, syön lähinnä jämiä edelliseltä viikolta , eli teen ma isomman annoksen, siitä laitan annokset pakkaseen seuraavalle viikolle.
Kun lapset tulevat pe kotiin, on to jääkaappi tyhjä. Se on säästö nro 1, ei ruokaa hukkaan .Jääkaappi on lähes tyhjä ylimääräisestä. Esim sain joululahjaksi säilykkeitä, hyvin nopeasti ne syötiin. Mielummin säästää rahaa ja syö kaapin antimia.
Mikä ihmeen IMU???
Vessanpöntössä ei ole suotavaa säilyttää väkevää pissaa. Tästä syystä järkevämpää on pidentää vessanvetovälejä kaatamalla jäännösvettä pönttöön(esimerkiksi juuri näitä munankeittovesiä, tai kylmän/lämpimän veden odotteluvesiä) , jolloin pissa laimenee riittävästi niin ettei haise, pintytä pönttöä, mutta ei mene kuitenkaan 3-10 litraa puhdasta juomavettä pöntöstä alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisia puheluita voi käsitykseni mukaan soittaa esim. Whatsappin kautta. Tosin esim. äitini ei seuraa tekniikkaa, niin ei voi tätä hyödyntää :(.
Etkö siis maksa puhelimen netistä mitään kun ilmaiseksi soittelet?
Kiinteä nettipaketti tai wifi!
Mä kysyin että etkö maksa puhelimen netistä mitään. Vastaisitko siihen kysymykseen?
En ole se, jolta kysyit, mutta kysyn vastakysymyksen: mitäs ihmeellistä tuossa on? Esim. itselläni Wi-Fi kuuluu vastikkeeseen ja kaupunkialueella on ilmaista Wi-Fiä joka puolella.
Vierailija kirjoitti:
Joittenkin kotona vessa haisee kuselta. Kai ne on sitten ne vetämättömät kuset sen ikihajun sinne tehneet. Mutta jos ne lorotukset tehdään sinne peräkanaa, niin ei ne silloin ehdi siellä puolta päivää hautua tietenkään, se on siis eri asia.
Yhdellä ystävälläni haisi aina jääkaappi. Hetken aikaa aina haisi koko huone, kun se oli avannut jääkaapin oven ja ottanut sieltä jotain. Osti aina niitä päiväysvanhoja tuotteita nuukuuksissaan ja sitten vielä hautoi niitä jääkaapissa vaikka kuinka kauan. Jääkaappi oli ihan täynnä kaikenlaisia nyssyköitä, kaikki piti säästää. Kun ystäväni joutui sairaalaan pitkäksi aikaa, niin lapset tuli ja heitti kaikki pois ja ostatti uuden jääkaapin. Kovasti kannatti olla säästeliäs.
Tämä talo johon muutettiin haisi kuselle vessasta. Syynä ilmeisesti miehen ja 10v pojan lattialle kuseminen. Kuukauden ajan kun pesin pönttöä ja sen vierustaa oikeilla aineilla joka toinen-kolmas päivä, niin alkoi pikkuhiljaa haju lähtemään. Sitä oli pinttynyt tosi paljon puisen(!!) istuinosan alle. Ilmeisesti eivät tienneet että sieltäkin pitää pönttö pestä. Myös kaakeleiden saumat imevät hajun.
Vierailija kirjoitti:
Poltan tulitikkuja molemmista päistä niin että saan käytettyä koko tikun hyödyksi. Ensin sytytän toisella päällä muutaman kynttilän ja sitten vaihdan päätä niin, että pidän jo palaneesta mustasta päästä kiinni ja sytytän palamattomalla päällä. Lopuksi koko tikku on kokonaan musta. Mitään järkeä tai varsinaista säästöä tässä ei ole😂😂
Täällä toinen joka tekee samaa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tulee joitain kommentteja lukiessa ahdistunut olo. Kun ihminen elää koko ajan säästöliekillä ja kieltää itseltään melkien kaiken niin tuleeko mieleen koskaan, että hukkaatte ja heittätte menemään kalleimman ja ainutlaatuisemman asian, oman elämänne ja siitä nauttimisen.
Tilillä olevat rahat ja saldon seuraaminen on motiivina ja nautintona joillain, mutta hirveä hätä jos sieltä joutuu ottaman rahaa.
Jossain on sanottu, että ihminen ei kadu mitään niin paljon kuin elämätöntä elämäänsä. Mahtaa se olla kivaa siellä vanhainkodissa keinutuolissa kiikkua ja muistella mistä kaikesta luopui ja kuinka paljon tuli säästettyä elämänsä aikana.Hyvin on tämän kirjoittajalle mennyt perille se, että jos et ostaostaosta, ja kulutakulutakuluta, niin et voi mitenkään olla onnellinen. Joillekin meistä edelleen onni on muuta kuin raha ja kuluttaminen, joten sitä ei ole pakko hölvätä kaikkea heti kun käteen saa, vaan elämästä voi nauttia myös ilman kulutusluottoa ja velkavankeutta, ihan sillä että katsoo vähän mihin rahansa törsää. Näin jää mahdollisuuksia toteuttaa jotain muuta elämässä.
Missään sanoin, että ihailen ostostaosta ja kuluta kuluta kuluta?
Ei ole tarve mennä ääripäihin, näiden välillä on ihan tavallista elämää, voi ostaa jotain jos tarvitsee tai olla ostamatta, ei normaalielämääni kuullut joku yltön ja holtiton tuhlaaminen millään lailla. Normaalin kulutuksen, nuukailun ja tuhlaamisesen eron pitäisi aikuiselle ja tervejärkiselle ihmiselle olevan selvää.
Miksi aina vedotaan tähän tuhlaamiseen ja yltiökuluttamiseen kun joku yrittää sanoa, että jotain tolkkua tuohon äärimmäiseeen ja monesti vaivalloiseen ja turhaan nuukailluunkin voisi olla. Se on oikeastaan ainoa, joka vedetään esiin, mitään muuta tai järkevää en ole huomannut.
En kannata mitään ääripäitä missään asiassa. Olen pikemminkin kultaisen keskitien kulkija, maustettuna ymmärryksellä, että pelkkä rahankeruu ja ikuinen säästäminen kaikessa mahdollisessa ja mahdottomassa ei ole minun juttuni.
Haluan joskus nauttia erilaisista asioista, tunnustan, mutta en ole mikään tyhjäpää joka laittaa rahansa jonninjoutavaan, mikä ei tuo minulle mitäån iloa tai lisäarvoa, osaan kyllä harkita mitkä asiat ovat minulle ja läheisilleni tärkeitä ja mitä arvostan.
Niihin laitan rahaa jos niin katson, mutta en syytä sitä turhaan ympäriinsä. Miksi edes niin joku luulee, ette te tunne elämäntapojani.
Miksi aina vedotaan, että ne jotka eivät nuukaile (turhissa ja naurettavissa pikkuasioissa) ovatkin sitten niitä aivan holtittomia? Ei se ihan niinkään ole.
Saksin kaikki pakkausmuovit koirankakka"pusseiksi". Myös ilmatäytteiset pakettipehmusteet 🙂 Myös leipäpussit käytän tähän tarkoitukseen.
Toki ekologisempaa olisi jättää ne pallerot maahan, mutta en ainakaan osta sitä varten muovia lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voinut uskoa, että tuo WC:n huuhtelu erikseen kerätyillä käytetyillä vesillä on näinkin monella käytössä. Ohjeistatteko vieraannekin tähän?
Emme. Emmekä omia lapsiamme. Emme myöskään ohjeista viemään muoviroskaa muovinkeräysastiaamme, vaan sen voi laittaa siihen keittiön roskikseen. Sekään ei haittaa että vieras jättää valot keittiään vaikka sinne ei jää ketään. Eikä se että joku vieras lorottaa täysiä hanasta vettä 5 litraa ennen kuin ottaa puoli lasillista vettä. Myöskään banaaninkuoria ei tarvitse viedä kompostiin, vaan ne voi laittaa bioroskikseen.
Meillä asumme minä ja mies, ei vieraamme, tai lapsemme (aikuisia), joten vieraiden käymisestä silloin harvoin kun käyvät ei aiheudu 50 kuution ylimääräistä vuosikulua vedestä, tai sähkölaskun huomattavaa nousua. Sinunko luonasi vieraita ohjeistetaan jatkuvasti toimimaan jollain tavalla miten itse toimit arjessasi? Itse pidän jatkuvaa ohjeistamsita nolon ja moukkamaisena. Riittää kun on normaalit käytöstavat, eikä paskoita ympäriinsä!
Ajattelin vain, että jos lavuaarin alla on ämpäri, johon pesuvesi johdetaan, niin mua se varmaan ihmetyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Aion kuitenkin jatkossakin tuuletella käytössä olevia vaatteita ja pihistellä pyykinpesussa. Uskon, että tämä alkaa näkyä sekä vaatteiden kunnossa että sähkölaskussa. Uusi pesukonekin varmaan kestää käytössä pitempään, kun en pese sillä joka päivä.
Miten olet aiksaisemmin saanut koneellisen täyteen joka päivä sinkkutaloudessa?
Pesen alus- ja jumppavaatteet joka päivä käsin. Käytän aluspaita ym. villapaitojen alla. Loput vaatteet sitten kerran viikossa muiden pyykkien mukana pesukoneessa.
Ruualla nuukailijat
Mistä ostatte hävikkiruokaa pk-seudulla? Joku mainitsi ResQ;n ja Fiksuruuan.
Vierailija kirjoitti:
Liikun aika paljon pyörällä, vaikka autokin on
No tämä on kyllä pöhkö tapa "säästää", koska kiinteät kulut juoksee joka tapauksessa, etenkin jos auto on joku muu, kuin arvoton vanha pa*ka.
Auton leasing-sopimus päättyi, niin vaihdoin alle 5 litraa/100km kuluttavan dieselin kaasuautoon. Gasumin kampanjalla säästän 1. vuonna polttoaineissa n. 800 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tulee joitain kommentteja lukiessa ahdistunut olo. Kun ihminen elää koko ajan säästöliekillä ja kieltää itseltään melkien kaiken niin tuleeko mieleen koskaan, että hukkaatte ja heittätte menemään kalleimman ja ainutlaatuisemman asian, oman elämänne ja siitä nauttimisen.
Tilillä olevat rahat ja saldon seuraaminen on motiivina ja nautintona joillain, mutta hirveä hätä jos sieltä joutuu ottaman rahaa.
Jossain on sanottu, että ihminen ei kadu mitään niin paljon kuin elämätöntä elämäänsä. Mahtaa se olla kivaa siellä vanhainkodissa keinutuolissa kiikkua ja muistella mistä kaikesta luopui ja kuinka paljon tuli säästettyä elämänsä aikana.Hyvin on tämän kirjoittajalle mennyt perille se, että jos et ostaostaosta, ja kulutakulutakuluta, niin et voi mitenkään olla onnellinen. Joillekin meistä edelleen onni on muuta kuin raha ja kuluttaminen, joten sitä ei ole pakko hölvätä kaikkea heti kun käteen saa, vaan elämästä voi nauttia myös ilman kulutusluottoa ja velkavankeutta, ihan sillä että katsoo vähän mihin rahansa törsää. Näin jää mahdollisuuksia toteuttaa jotain muuta elämässä.
Missään sanoin, että ihailen ostostaosta ja kuluta kuluta kuluta?
Ei ole tarve mennä ääripäihin, näiden välillä on ihan tavallista elämää, voi ostaa jotain jos tarvitsee tai olla ostamatta, ei normaalielämääni kuullut joku yltön ja holtiton tuhlaaminen millään lailla. Normaalin kulutuksen, nuukailun ja tuhlaamisesen eron pitäisi aikuiselle ja tervejärkiselle ihmiselle olevan selvää.Miksi aina vedotaan tähän tuhlaamiseen ja yltiökuluttamiseen kun joku yrittää sanoa, että jotain tolkkua tuohon äärimmäiseeen ja monesti vaivalloiseen ja turhaan nuukailluunkin voisi olla. Se on oikeastaan ainoa, joka vedetään esiin, mitään muuta tai järkevää en ole huomannut.
En kannata mitään ääripäitä missään asiassa. Olen pikemminkin kultaisen keskitien kulkija, maustettuna ymmärryksellä, että pelkkä rahankeruu ja ikuinen säästäminen kaikessa mahdollisessa ja mahdottomassa ei ole minun juttuni.
Haluan joskus nauttia erilaisista asioista, tunnustan, mutta en ole mikään tyhjäpää joka laittaa rahansa jonninjoutavaan, mikä ei tuo minulle mitäån iloa tai lisäarvoa, osaan kyllä harkita mitkä asiat ovat minulle ja läheisilleni tärkeitä ja mitä arvostan.
Niihin laitan rahaa jos niin katson, mutta en syytä sitä turhaan ympäriinsä. Miksi edes niin joku luulee, ette te tunne elämäntapojani.
Miksi aina vedotaan, että ne jotka eivät nuukaile (turhissa ja naurettavissa pikkuasioissa) ovatkin sitten niitä aivan holtittomia? Ei se ihan niinkään ole.
Kysyt:
"Miksi aina vedotaan, että ne jotka eivät nuukaile (turhissa ja naurettavissa pikkuasioissa) ovatkin sitten niitä aivan holtittomia? Ei se ihan niinkään ole."
vaikka itse olet juuri vedonnut että tarkat ihmiset ovat nuukailevia turhissa ja naurettavissa pikkuasioissa. Johtuisiko saamasi palaute siitä että sitä saat niittää mitä itse ensin kylvät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin vain, että jos lavuaarin alla on ämpäri, johon pesuvesi johdetaan, niin mua se varmaan ihmetyttäisi.
Eli hämmästyikin vain omaa mielikuvituksestasi kimmonnutta mielikuvaa? Ymmärrät varmaan että tuollaisesta pesuvesien johtamisesta lavuaarin allaolevaan ämpäriin ei ole lainaamasi henkilö pukahtanut puolta sanaa. Olisi hyvä jos viitsittäisiin laittaa siihen omaan viestiin jos kirjoittajalla on useinkin jotain tällaisia todelliselta tuntuvia kuvitelmia, niin ei menisi muilla turhaan aikaa selittämiseen.
Illu_Pimeskelijä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä on kyllä pöhkö tapa "säästää", koska kiinteät kulut juoksee joka tapauksessa, etenkin jos auto on joku muu, kuin arvoton vanha pa*ka.
Oletko tietoinen erilaisista arvoista? Autolla esimerkiksi on jälleenmyyntiarvo, joka on se summa jonka autosta voi saada kun sen myy, ja sitten on käyttöarvo, joka voi olla paljon suurempi(joskaan tätä eti pysty mittaamaan suoraan rahassa) kuin myyntiarvo, mikäli peli käy ja kukkuu, ja sillä pääsee luotettavasti aasta beehen. Eli se että henkilö ei saa autostansa sen myymällä kuin 50E, ei tarkoita että auto olisi arvoton paska, vain sen jälleenmyyntiarvo on huono. Itse arvostan käyttöesineissä, joita on siis mm. auto, ja vaikkapa sohva, enemmän käyttöarvoa kuin jälleenmyyntiarvoa, sillä saan tuloni muualta kuin tarvaroitani myymällä.
Vierailija kirjoitti:
Illu_Pimeskelijä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tietoinen erilaisista arvoista? Autolla esimerkiksi on jälleenmyyntiarvo, joka on se summa jonka autosta voi saada kun sen myy, ja sitten on käyttöarvo, joka voi olla paljon suurempi(joskaan tätä eti pysty mittaamaan suoraan rahassa) kuin myyntiarvo, mikäli peli käy ja kukkuu, ja sillä pääsee luotettavasti aasta beehen.
Näin on, käyttöarvoa on toisinaan enemmän kuin rahallista arvoa. Mutta tässä tapauksessa puhutaan autosta, joka on eri asia kuin sohva, sillä osa kuluista juoksee kokoajan. Jos mielummin polkee fillarilla kaikkialle, eikä käytä oletettua käyttöarvoa, niin käyttöarvo ko. henkilölle lähestyy nollaa.
50€ ritsasta maksat pakollisia vakuutuksia ja veroja helposti sen 300-400€, plus perushuollot ja katsastukset, jotka on tehtävä, ajoi sitten vuodessa metrin tai 5000 kilometriä.
Pointtini alunperin olikin, että auton omistaminen mutta käyttämättä jättäminen on pöhkö tapa säästää. Jos kerran paljon voi mennä fillarilla, niin voisi olla että kokonaisuutena voisi olla edullisempaa vuokrata auto niinä muutaman kertana vuodessa, kuin ylläpitää näennäisesti "halpaa" / käyttöarvoltaan "arvokasta" romuläjää.
Oikea tapa säästää on kun saat tilin, niin maksat kaikki laskut ja laitat silloin säästötilille rahea, eikä vasta kuun lopussa, mitä on sattunut jäämään. Myös säästötilin pitää olla korkea korkoinen, josta nostaminen maksaa, koska säästötilin rahoihin ei kajota vaikka tulisi tiukka paikka. Sensijaan pitää säästää vielä toiselle "backup" tilille pienempää summaa, joka on hätävarana, jos käykin niin että rahea tarvitaan äkillisesti. Näiden lisäksi vielä osakesäästötili Nordnettiin johon mättää rahaa vaikka supereihin tai etf.iin, jos ei osakkeista mitään tiedä. Kuulosti ehkä monimutkaiselta ja rahaa vievältä, mutta ihan vaikka 170€ riittää. 100€ säästötilille, backup-tilille 20€ ja Nordnettiin 50€. Tämän kaiken lisäksi hankitaan luottokortti Norwegian bankilta, jotta saadaan ilmainen matkavakuutus.
Korjaan, muokkaan jne vaatteitani. Esim kaikki sukat ja sukkahousut paikkaan, joskus useaankin kertaan ennen poistoa siivousräteiksi.
En heitä pois mitään pelkän hetken huumassa. Minulla on käytössä äidin nahkahame 70- luvulta ja kaverilta saatuja paitoja 80-luvulta.
Teen itse kaikkea mitä pystyy, tyynyliinoja jämäkankaista, pesukinnas jämänyöristä...
Kerran halvat koristetyynyt olivat menneet pesussa läjään. En ostanut uusia, vaan aukaisin tyynyt, poistin vanuuntuneen täytteen ja käsipelillä revin vanuuntumat auki ja ilmaviksi. Sitten täytteet takaisin ja tyynyt kiinni. Ei varmaan olisi säästänyt, jos tuolle ajalle olisi laskenut tuntipalkan...
Joo, mäkin pesen kyllä koneessa siivousliinat ja lankamopin (mulla on sellainen vanhanaikainen) yhdessä kylppärin paksun froteematon kanssa vähintään kerran kuukaudessa. Pakkohan siivousvälineet on pestä, aivan älytöntä olisi heitellä menemään ja ostaa uudet. Keittiöliinaa en tosin pese niiden kanssa, en tiedä miksi. Ostan rullawettexiä keittiöön, kai senkin voisi pestä.