Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne

Vierailija
05.02.2020 |

Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?

Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)

Kommentit (1039)

Vierailija
481/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaisia puheluita voi käsitykseni mukaan soittaa esim. Whatsappin kautta. Tosin esim. äitini ei seuraa tekniikkaa, niin ei voi tätä hyödyntää :(.

Se on ilmainen vain silloin kun et maksa nettimaksua puhelimestasi itse.

Vierailija
482/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä tämä keino ei ole käytössä, mutta ketjun myötä aion kyllä ottaa sen käyttöön. Talooni tulee kunnan vesi, mutta pihalla on talon oma pihakaivo. Aion jatkossa hakea ainakin muutaman wc:n huuhteluveden pihakaivosta ämpärillä. Ikinä en kyllä jättäisi yhtäkään pissaa pöttöön huuhtelematta, yök.

Pihakaivon vettä käytän kesällä kasvimaan kasteluun ja auton pesuun.

Kierrätän jätteeni, jolloin jäteastiani tyhjennysväli on pisin mahdollinen. Kierrätettävät vien kauppareissun yhteydessä kierrätyspisteelle, jolloin niiden takia ei tule ylimääräistä ajoa.

Tiesittekös, että nämä jätefirmat yleensä saavat rahaa jätteistä koska ne viedään energiaksi. Eli jos jätteitä kertyy vähemmän kuin on budjetoitu, joutuu jätefirma nostamaan hintoja.... Että piheilkää vaan niin hinnat nousee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän aika paljon luonnostaan omien mieltymysteni takia. En tykkää kahvista, enkä alkoholista, enkä välitä myöskään juoda teetä. Rahaa ei ole kulunut myöskään koskaan tupakkaan tai muihin päihteisiin. En ole myöskään kulinaristi, joten syöminen ulkona ei kiinnosta ja minulle kelpaa kotikutoinen tai kaupasta valmiina ostettu tarjousruoka. Ruokalista tehdään sen mukaan, mikä on tarjouksella.

Isoin säästö on tullut siitä, kun ostimme aikoinaan omakotitalon. On ollut huomattavasti kannattavampaa asua tässä kuin maksaa vuokraa. Autot olen myös ostanut käytettynä ja ajan ne aika loppuun. Lopulta myyn pois muutamalla satasella, että saan ropposet pois nurkista pyörimästä.

Pyöräilen usein töihin ja hyödynnän työpaikan suihkun, samalla säästyy bensaa. Kotona käyn merimiessuihkussa. Ostan kaikki talous- ja vessapaperit tarjouksista. Talouspaperiä ylipäätään kuluu todella vähän. Hiuksissa pidän luonnollista väriä ja pitkää mallia, joten kampaajalla ei tarvitse käydä. Onneksi minulla on luonnonkiharat hiukset ja äitini lyhentää latvoja vuoden-parin välein. Vaatteet olen osanut aina halpiskaupoista tai alennusmyynneistä ja niitä minulla on niin paljon ja joka lähtöön, ettei tarvitse ostaa vuosiin mitään uutta. Lehtiä lu

en vain muilta saatuina.

Mikä on merimiessuihku ?

Suihku laitetaan kiinni vartalon saippuoinnin ja hiustenpesun ajaksi. Vettä valutetaan vain alussa, kun kastellaan vartalo ja hiukset ja seuraaksi taas lopuksi, kun huuhdellaan pesuaiheet pois. Merimiessuihku sanana tulee varmaan siitä, että laivoilla vesivarastot ovat rajalliset, jolloin vettä ei kannata tuhlata minuuttitolkulla suihkutteluun vain mukavuussyistä.

No eikös nyt jokainen tolkun ihminen tee noin? En ole koskaan edes ajatellut tuota säästömielessä vaan se suihkun sammuttaminen siksi aikaa kun pesee nyt vaan on ihan refleksinomainen teko.

Sulla ei taida olla kokemusta teineistä, jotka saattavat viihtyä suihkussa parikymmentä minuuttiakin. Eikä rajoitu pelkästään teineihin, vaan moni tykkää olla lämpimän suihkun alla huvikseen tai sitten on niin kylmissään, että on 'pakko' pitää suihku päällä saippuoinnin ajankin.

Kylmänkestävyys lisääntyy välittömästi jos kerrostaloon asennetaan huoneistokohtaiset vesimittarit

Totta. Itse asun omakotitalossa ja maksan vain omat vesilaskuni, jolloin suihkut tulee pidettyä lyhyinä. Lutraan lämpimän veden alla antaumuksella vain työpaikan suihkussa.

Näin. Lämmittelyä ja lutraamista varten on pihasauna, jossa auna ja käyttövesi lämpeää ilmaiseksi saatavilla puilla. 

Vierailija
484/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan edellinen kirjoittaja koskaan kuullut sakokaivosta? Se kyllä täyttyy mitä enemmän vettä vetää esim. vessasta. Ja joka tyhjennys maksaa 100 €.

Sakokaivosta neste yleensä lähtee kyllä kunnan viemäriverkkoon, ja vain sakka jää itselle tyhjennettäväksi.

Ai mihin lähtee?

T. Maalainen

Vierailija
485/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wau.

En pihistele itse missään, en osaa eikä ole tarve. Kai kaikkeen oppisi jos pakko tulis.

Vierailija
486/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus minua huvittaa, kun olen niin tarkka talous- ja vessapaperin käytössä: otan juuri sen verran kuin tarvitsen, en varmuuden vuoksi reilusti. Puolitan paloja ja jopa puolikkaita tarpeen mukaan. Eihän paperi paljoa maksa. Mutta jos on elämäntapanaan kaikissa mahdollisissa asioissa tarkka, niin pienistä puroista oikeasti voi kasvaa virta, joka jo tuntuukin jossain.

Samoin.  Yksi säkki vessapaperia kestää kauan kun käytän perspyyhettä.

Vierailija
487/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tätäkin mietittyä sen perusteella mihin hiljan tuli törmättyä ja kaikkeen sitä törmää! Jotkut ovat kuin se Vilenin Sulo, "kun halvalla sai" mikä sääntelee ostos- ja kulutus- sekä ruoanlaittokulttuuria sitten vaikkei siinä olisi enää mitään järkeä.Osa "säästää" ostamalla hulluna kaikkea punalappuista. Ihmetellen sitten kotona, mihin ne upottaa koska ei osta suunnitellen.

Jogurtista esim ei saa millään järkevää, järkevänhintaista ruokaa. Järkevimmillään lisänä annoksessa marjoja ja rahkaa, mutta tarpeeton. Sokeria ja maitoa saa kaapista. Vaikka niissä miten olisi hyllyn paras kilohinta ja -30%, ei se siitä mihinkään muutu ..

Sekoitellaan sitten mitä hulluimpia sekoituksia oudoista ostoksista ja väitetään säästäneensä sillä sekä peräti käyttämällä ne estäneensä hävikin syntymisen. Ei mitään ajatusta, säästämistä olisi olla ostamatta sellaisia etukädessä. Tai sillä, ostaisi ja pitäisi halpoja perustarvikkeita eikä tarvitsisi yrittää pyörittää ruokahuoltoa yrittäen käyttää milloin mitäkin mitä oudoimpia korvikkeita asioille kuin olisi jokin ihmeen sota- ja pula-aika.

Jossain -50% alessa ostaen laidasta laitaan kaikkea tarpeetonta ruokaosaston pitkälle jalostettua ison kilohinnan omaavaa tarpeetonta vain hintalapun vuoksi, eikä jotain oikeaa ruoka-ruokaa, perustarvikkeita. Sitten on "säästänyt näin" koska sai niin ja niin ison rahasumman edestä puoleen hintaan silkkaa sälää.

Ei pidä ostaa minkään punalapun vuoksi aivan mitä vaan. Ensinnäkin jopa -50% voi olla vielä niin kova kilohinta, normihintaisista perusraaka-aineista tekee edelleen äärettömästi halvemmalla. Kärjistäen: Ei kaviaarin poiskäyttö kaapista ennen pilaantumista mitään taloudellisuutta tai säästämistä ole sille joka sitä säästämistä tarvitsee, koska sellaista ei silloin kaapista edes koskaan löytyisi.

Vierailija
488/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lopettanut shampoon käytön. Ennen ostin kalliita shampoita hiusliikkeistä ja tuntui, että piti joka päivä pestä hiuksia, jotta ne näyttivät sileiltä ja puhtailta. Sitten ymmärsin, että se on pelkkää silikonia ja "silmälumetta". Nyt olen kohta 2 vuotta käyttänyt pesussa vain ruisjauhoja ja 1-2 x viikossa riittää hiuspesupäiviä. N. ruokalusikallinen 3dl:een vettä on kerta-annos. Tämä on suurin säästöni ikinä! Lisäksi kaikki hiuspohjan kutinat ovat hävinneet, hiukset kasvaa nopeemmin ja tuntuu tuuheammilta. Ja elämä on todellakin helpompaa, kun ei tarvi koko ajan olla pesemässä hiuksia. Tää on niin win-win!

Missähän kunnossa teidän viemärit ja putket mahtaa olla? Järjetöntä huuhtoa jauhoja viemäriin! Tiesitkö, että keittiön viemärit on suunniteltu eri lailla kuin pesuhuoneen juuri siksi, että keittiössä huuhdtotaan astioita, ruoan jämiä, taikinakulhoja jne. Kylpyhuoneen viemäriverkostoa ja putkia ei ole suunniteltu siihen, että sinne työnnetään jauhoja. Ne kuivahtavat putkistossa, aina jää vähän kuivunutta jauhomössöä putken mutkaan, seuraavalla kerralla lisää jne. Pikkuhiljaa vuosien saatossa tästä kehittyy putkistoon tukos, jolla saattaa olla rajutkin seuraukset. Omakotitalossa maksat sitten itse vahingot. Kerrostalossa, jossa putket menevät ylhäältä alas, saatat aiheuttaa jollekin alemmassa kerroksessa asuvalle todella suuren vahingon.

Oletko ajatellut tätä yhtään? Ja jos asut kerrostalossa, kysynyt isännöitsijältä lupaa työntää jauhoja viikoittain viemäriin? Jos olet kysynyt, vastaus kiinnostaa minua.

Ja viemärirotat kiittää.

Minulla kyllä menee ihan leivontakulhosta tuon verran viemäriin. Onneksi on ihan oma viemäri ja kaivo pihalla, eikä rottia.

Vierailija
489/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lopettanut shampoon käytön. Ennen ostin kalliita shampoita hiusliikkeistä ja tuntui, että piti joka päivä pestä hiuksia, jotta ne näyttivät sileiltä ja puhtailta. Sitten ymmärsin, että se on pelkkää silikonia ja "silmälumetta". Nyt olen kohta 2 vuotta käyttänyt pesussa vain ruisjauhoja ja 1-2 x viikossa riittää hiuspesupäiviä. N. ruokalusikallinen 3dl:een vettä on kerta-annos. Tämä on suurin säästöni ikinä! Lisäksi kaikki hiuspohjan kutinat ovat hävinneet, hiukset kasvaa nopeemmin ja tuntuu tuuheammilta. Ja elämä on todellakin helpompaa, kun ei tarvi koko ajan olla pesemässä hiuksia. Tää on niin win-win!

Missähän kunnossa teidän viemärit ja putket mahtaa olla? Järjetöntä huuhtoa jauhoja viemäriin! Tiesitkö, että keittiön viemärit on suunniteltu eri lailla kuin pesuhuoneen juuri siksi, että keittiössä huuhdtotaan astioita, ruoan jämiä, taikinakulhoja jne. Kylpyhuoneen viemäriverkostoa ja putkia ei ole suunniteltu siihen, että sinne työnnetään jauhoja. Ne kuivahtavat putkistossa, aina jää vähän kuivunutta jauhomössöä putken mutkaan, seuraavalla kerralla lisää jne. Pikkuhiljaa vuosien saatossa tästä kehittyy putkistoon tukos, jolla saattaa olla rajutkin seuraukset. Omakotitalossa maksat sitten itse vahingot. Kerrostalossa, jossa putket menevät ylhäältä alas, saatat aiheuttaa jollekin alemmassa kerroksessa asuvalle todella suuren vahingon.

Oletko ajatellut tätä yhtään? Ja jos asut kerrostalossa, kysynyt isännöitsijältä lupaa työntää jauhoja viikoittain viemäriin? Jos olet kysynyt, vastaus kiinnostaa minua.

Ja viemärirotat kiittää.

Minulla kyllä menee ihan leivontakulhosta tuon verran viemäriin. Onneksi on ihan oma viemäri ja kaivo pihalla, eikä rottia.

Ja kysyn vaan että miten on erilainen kylppärin ja keittiön viemäri, kun vesi tulee ja menee yhtä putkea pitkin? Ja siitä menoputkesta menee paskakin? Ja ruokalusikallinen jauhoja ei mene?

Vierailija
490/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja viemärirotat kiittää.

Juurihan yksi kirjoittaja sanoi että keittiön viemärit on eri tavalla suunniteltu kuin kylpyhuoneen. Sitä en osaa sanoa, onko asia näin joka talossa.

Vierailija
491/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aiemmin käyttänyt välillä kuukautissuojana luonnon pesusienestä leikattuja tamponin tapaisia. Puhtaus on tietenkin tärkeää. Esiäidit käyttäneet. Netissä on paljon ohjeita.

https://menstrualcupreviews.net/sea-sponge-menstrual-soft-tampons-produ…

Vierailija
492/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubesta katselen ilmaiseksi elokuvia ja dokumentteja sekä joskus kuuntelen äänikirjoja.

Vierailija
493/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma konstini oli hankkia lapsia. Kun elämään ei mahdu työn ja lasten vuoksi muuta sisältöä, niin en ehdi missään välissä kuluttamaan rahaa harrastuksiin, vaatteisiin, elokuviin,  ravintoloihin, jne. Hyvin on toiminut, oikeasti.

Jätän lapset,hankkimatta,niin säästyy rahaaja huolia::ei ole

Vierailija
494/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ymmärrä aina ihmisiä kyllä kirjoitti:

Tuli tätäkin mietittyä sen perusteella mihin hiljan tuli törmättyä ja kaikkeen sitä törmää! Jotkut ovat kuin se Vilenin Sulo, "kun halvalla sai" mikä sääntelee ostos- ja kulutus- sekä ruoanlaittokulttuuria sitten vaikkei siinä olisi enää mitään järkeä.Osa "säästää" ostamalla hulluna kaikkea punalappuista. Ihmetellen sitten kotona, mihin ne upottaa koska ei osta suunnitellen.

Jogurtista esim ei saa millään järkevää, järkevänhintaista ruokaa. Järkevimmillään lisänä annoksessa marjoja ja rahkaa, mutta tarpeeton. Sokeria ja maitoa saa kaapista. Vaikka niissä miten olisi hyllyn paras kilohinta ja -30%, ei se siitä mihinkään muutu ..

Sekoitellaan sitten mitä hulluimpia sekoituksia oudoista ostoksista ja väitetään säästäneensä sillä sekä peräti käyttämällä ne estäneensä hävikin syntymisen. Ei mitään ajatusta, säästämistä olisi olla ostamatta sellaisia etukädessä. Tai sillä, ostaisi ja pitäisi halpoja perustarvikkeita eikä tarvitsisi yrittää pyörittää ruokahuoltoa yrittäen käyttää milloin mitäkin mitä oudoimpia korvikkeita asioille kuin olisi jokin ihmeen sota- ja pula-aika.

Jossain -50% alessa ostaen laidasta laitaan kaikkea tarpeetonta ruokaosaston pitkälle jalostettua ison kilohinnan omaavaa tarpeetonta vain hintalapun vuoksi, eikä jotain oikeaa ruoka-ruokaa, perustarvikkeita. Sitten on "säästänyt näin" koska sai niin ja niin ison rahasumman edestä puoleen hintaan silkkaa sälää.

Ei pidä ostaa minkään punalapun vuoksi aivan mitä vaan. Ensinnäkin jopa -50% voi olla vielä niin kova kilohinta, normihintaisista perusraaka-aineista tekee edelleen äärettömästi halvemmalla. Kärjistäen: Ei kaviaarin poiskäyttö kaapista ennen pilaantumista mitään taloudellisuutta tai säästämistä ole sille joka sitä säästämistä tarvitsee, koska sellaista ei silloin kaapista edes koskaan löytyisi.

Olin kaupassa ruokaosastolla töissä joskus ja silloin käytettiin ihan jatkuvasti vain punalappuja. Erästä tuotetta yritettiin myydä alehinnalla kun päiväys lähestyi ja sitä oli vielä reilusti jäljellä jostain kampanjasta. Mustavalkoisessa lapussa hinta oli noin -70% normaalihinnasta, sitä myytiin yksi tai kaksi pakettia päivässä. Heti kun jokainen paketti laputettin -50% punaisilla lapuilla, kaikki meni kaupaksi parissa päivässä. Mikäpä siinä, kassaan kilahti euroja paljon enemmän.

Vierailija
495/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntui yhdessä yhteisössä kuin olisin Liisa joka tippunut ihmemaahan. Klikkasin ulos ennen kuin aloin pitää toisille aikuisille naisille pitkää rippiä siitä miten päättömästi käyttäytyvät kaupassa sen perusteella mitä puhuttiin. Totesin, etten minä kyllä taida tarvita tätä koska voisin pitää näille kädestä pitäen kurssia kuin jokin paraskin köksän maikka. Ja minä olin liittynyt saadakseni itse ideoita, muistinvirkistystä, vinkkejä ja neuvoja. Sen sijaan teki niin vietävästi mieli aloittaa saarna ensinnäkin siitä, kartoittakaa kaapit ja pitäkää luurissa aina lista perustarpeista ja niiden varastotilanteesta niin on helppo ostaa kaupassa sekä pysykää 95% niissä niin hyvää tulee kun on aina mistä tehdä. Ja aina laskujen jäljeen ensin pesuaineet, veskipaprut ja ruokakaappien täyttö - sitten vasta mitään muuta. Ei se nyt niin jotain kummaa noituuttakaan ole.

Toisekseen siitä, kun pitäisi nuukailla ja säästää, ei ostella ainakaan säästön nimissä sellaista, mitä ei edes osata laittaa. Sitä tehdään silloin kun varaa eikä niin nuukaa. Kun pitää säästää, ostetaan ja tehdään sitä mikä ainakaan ei mene hukkaan, varmasti osataan tehdä ja varmasti syödään joka murua myöden tai mikä säilyy hyvin tai osataan säilöä loppu myöhempään eri kertoihin tarvitessa.

Kolmanneksi ei mitään mistä ei tiedetä, syövätkö muut porukassa varmasti sellaista. Huomioiden sen miten vaikeita ronklaajia syyllä tai tekosyyllä tai toisella huomattavan iso osa suomalaisista vaikuttaa olevan, jopa huomionhakijoina.

Neljänneksi perustarvikkeista, perustarvikkeista, perustarvikkeista.

Viidenneksi siitä mikä kunakin kautena saa tuoreena usein halvalla - josta voi tehdä myös säilöäksi.

Kuudenneksi säilömällä. Olosuhteista ja mahdollisuuksista riippuen. Sen oppii kuka vain. Sitä voi tehdä jo soppakattilan jäähdytetyn lopun pakastamalla tai ostamalla tarjouksesta margariinia tai voita tai leipää ja sama; tai leipomalla varaksi.

Seitsemänneksi pitämällä kotivaraa ja täydentämällä sitä säännöllisesti, käyttäen vanhan, ja ostaen uutta silloin ja sieltä mistä halvimmalla.

Ei ole rakettitiedettä sentään.

Vierailija
496/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tätä appia https://bit.ly/sumopaint2 kaikkeen piirtämiseen, en piirrä paperille koska säästän kyniä ja paperia.

Vierailija
497/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joittenkin kotona vessa haisee kuselta.  Kai ne on sitten ne vetämättömät kuset sen ikihajun sinne tehneet.  Mutta jos ne lorotukset tehdään sinne peräkanaa, niin ei ne silloin ehdi siellä puolta päivää hautua tietenkään, se on siis eri asia.

Yhdellä ystävälläni haisi aina jääkaappi.  Hetken aikaa aina haisi koko huone, kun se oli avannut jääkaapin oven ja ottanut sieltä jotain.  Osti aina niitä päiväysvanhoja tuotteita nuukuuksissaan ja sitten vielä hautoi niitä jääkaapissa vaikka kuinka kauan.  Jääkaappi oli ihan täynnä kaikenlaisia nyssyköitä, kaikki piti säästää.  Kun ystäväni joutui sairaalaan pitkäksi aikaa, niin lapset tuli ja heitti kaikki pois ja ostatti uuden jääkaapin.  Kovasti kannatti olla säästeliäs.  

Vierailija
498/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntui yhdessä yhteisössä kuin olisin Liisa joka tippunut ihmemaahan. Klikkasin ulos ennen kuin aloin pitää toisille aikuisille naisille pitkää rippiä siitä miten päättömästi käyttäytyvät kaupassa sen perusteella mitä puhuttiin. Totesin, etten minä kyllä taida tarvita tätä koska voisin pitää näille kädestä pitäen kurssia kuin jokin paraskin köksän maikka. Ja minä olin liittynyt saadakseni itse ideoita, muistinvirkistystä, vinkkejä ja neuvoja. Sen sijaan teki niin vietävästi mieli aloittaa saarna ensinnäkin siitä, kartoittakaa kaapit ja pitäkää luurissa aina lista perustarpeista ja niiden varastotilanteesta niin on helppo ostaa kaupassa sekä pysykää 95% niissä niin hyvää tulee kun on aina mistä tehdä. Ja aina laskujen jäljeen ensin pesuaineet, veskipaprut ja ruokakaappien täyttö - sitten vasta mitään muuta. Ei se nyt niin jotain kummaa noituuttakaan ole.

Toisekseen siitä, kun pitäisi nuukailla ja säästää, ei ostella ainakaan säästön nimissä sellaista, mitä ei edes osata laittaa. Sitä tehdään silloin kun varaa eikä niin nuukaa. Kun pitää säästää, ostetaan ja tehdään sitä mikä ainakaan ei mene hukkaan, varmasti osataan tehdä ja varmasti syödään joka murua myöden tai mikä säilyy hyvin tai osataan säilöä loppu myöhempään eri kertoihin tarvitessa.

Kolmanneksi ei mitään mistä ei tiedetä, syövätkö muut porukassa varmasti sellaista. Huomioiden sen miten vaikeita ronklaajia syyllä tai tekosyyllä tai toisella huomattavan iso osa suomalaisista vaikuttaa olevan, jopa huomionhakijoina.

Neljänneksi perustarvikkeista, perustarvikkeista, perustarvikkeista.

Viidenneksi siitä mikä kunakin kautena saa tuoreena usein halvalla - josta voi tehdä myös säilöäksi.

Kuudenneksi säilömällä. Olosuhteista ja mahdollisuuksista riippuen. Sen oppii kuka vain. Sitä voi tehdä jo soppakattilan jäähdytetyn lopun pakastamalla tai ostamalla tarjouksesta margariinia tai voita tai leipää ja sama; tai leipomalla varaksi.

Seitsemänneksi pitämällä kotivaraa ja täydentämällä sitä säännöllisesti, käyttäen vanhan, ja ostaen uutta silloin ja sieltä mistä halvimmalla.

Ei ole rakettitiedettä sentään.

Mää menin jo jotenkin sekaisin tästä.  Aina pitää miettiä olosuhteita ja mahdollisuuksia  Ja milloin mitäkin saa halvemmalla kuin muuna vuodenaikana...    Ei hemmetti, onko leipä joskus eri hintaista tai maito tai porkkanat tai vessapaperi tai kirjekuoret....  Soppakattilan jäähdytetty loppu, herran tähden, mitä tarkoitusta varten sekin on pakastimeen vietävä, kyllä meillä sopat syödään kokonaan tai koirat viimeistään ja kaikki leivänloput menee naapurin hevosille.  En jaksa tuollaista 

Vierailija
499/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-En pidä autossa puhaltimia päällä, ellei ikkunoiden huurtumisen vuoksi ole aivan pakko, yleensä silloinkin kun ikkunat huurtuvat pyyhin huurretta vain pois hanskalla tai pipollani.

-Ajan autolla usein alinopeutta säästääkseni bensaa, teen tosin näin vain, jos takanani ei ole ketään.

-En osta uusia muovipusseja kaupasta, käytän vaan samaa muovipussia monta kertaa.

-Käytän samoja astioita monta kertaa pesemättä niitä välissä.

Vierailija
500/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn kokovartalosuihkussa vain kerran viikossa. Muuten pesen kriittiset paikat päivittäin bideellä ja lavuaarissa. Hiukset pesen kyllä joka toinen päivä. Joka vuosi tulee vesiennakosta palautuksia satasen verran ja uskon, että johtuu siitä ettei tule lotrattua suihkussa joka päivä. Tietysti jos harrastaisin enemmän hikiliikuntaa, niin tuollainen ei olisi mahdollista, mutta tässä elämäntilanteessa toimii.

Käytän myös aina mahdollisuuksien mukaan taloyhtiön pesutupaa, joka kuuluu vastikkeeseen. Lastenvaatteet vain pesen kotikoneessa pyykkituvan hajusteiden vuoksi.

Ihmettelen miksi tämä on saanut noin paljon alapeukkuja, miksi ihminen tarvitsisi enemmän pesua kuin mitä tässä on kuvattu? Hiusten ja ”kriittisten osien” (ilm. kainalot, intiimi) puhtaudesta huolehditaan eikä ihminen hikoile, niin miksi jotain käsivartta tai selkää pitäisi jynssätä joka päivä? T. Eri

Nuoret tarvitsee enemmän kuin iäkkäämmät.  

Toisaalta iäkäskin kyllä tarvitsee pesua. Oletko haistanut  vanhusta, joka pääsee kerran viikossa suihkuun?  Vaikka en minäkään kyllä usko, että ihan joka päivä pitäisi suihkussa käydä, mutta kyllä viikko on tosi pitkä aika.