Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne

Vierailija
05.02.2020 |

Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?

Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)

Kommentit (1039)

Vierailija
461/1039 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa kiva ketju lukea. 

Täälläkin ilmoittautuu yksi nykyisin varsin pihi ihminen, mikä alunperin johtui tulotason romahduksesta eräässä elämän mutkassa. 

Melkein kaikki vinkit ovat nykyisin käytössä (noh, ei ihan pissojen jättö pönttöön, tai työpaikalta varastaminen) vaikka tilanne onkin huomattavasti parantunut entisestä. Uusiakin vinkkejä bongasin, esim nuo hävikkiruokakaupat. Oikein paljon kiitoksia, tulin iloiseksi ja aion heti kokeilla!

Tajusin tiukkana  aikana, mitä kaikkea en todellakaan tarvitse ja ajatusmaailma muuttui automaattisesti paljon ekologisempaan suuntaan. Esim. kaikki mainoismaailman luomat "tarpeet" jäivät pois välttämättömän sanelemasta pakosta eivätkä ole palanneet takaisin, kun se kupla kerran puhkesi. 

On paljon helpompaa olla haluamatta, kun ilmankin pärjää oikein mainiosti. 

Juuri näin, ihmisillä on liikaa rahaa ja aikaa "keksiä itselleen tarpeita" ja mainostaja tässä luonnollisesti mielellään auttaa.

Yksi minkä unohdin aikaisemmin mainita on hammastahnan tilalla on kylmäpuristettu rypsiöljy mitä käytän tietysti muutenkin esim. leivän päälle eli ei mitää kovaa rasvaa ollenkaan.

Levityskin leivän päälle onnistuu hyvin, kun ei heitä edellistä 0,5l  pulloa heti pois vaan kaataa pohjalle aina vähän kerralla lisää, koska tuollaisesta pullosta missä on enemmän öljyä tuo ei onnistu vaan leivät kyllä lainehtii öljyssä.

Tämä hammastahnan korvaaminen öljyllä on kiinnostavaa. Aina on kuitenkin opetettu että hampaat tarvivat fluoria joka suojaa reikiintymiseltä. Kauanko olet käyttänyt tuota? Onko tullut reikiä sen jälkeen? Itse pidän hammastahnan jättämästä raikkaasta mausta suussa enkä osaisi luopua siitä.

Vierailija
462/1039 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mehukattipurkkeja pihalla, säilytyslaatikossa. Kun on pakkaset, sisällä oleva vesi jäätyy ja laitan sen jääkaappiin. Purkki hohkaa kylmää.

Purkkeja on jääkaapissa aina 4.

Kun ovat sulia , takaisin pihalle ja uudet tilalle .

Perjantaisin korjaan vaatteet, jotka ovat menneet rikki. Usein ne on jo pe korjattu, mutta työt eivät veny.

Maksan laskut heti. Pankki ei maksa korkoa, mutta jos lasku jää maksamatta, muistutusmaksu tulee.

Saan työkavereilta tarpeetonta tavaraa. Vien ne provikkakirppikselle ja saan vähän rahaa. Kiitokseksi jeesaan jossain, esim paikkasin työkaverin villasukkia.

Teen leivät leipäkoneella ja käytän omaa juurta. Ja jogurttikoneella jogurttia, maksaa maitolitran.

Talo maksaa 2 lääkärikäyntiä vuodessa. Tammikuussa käyn hammaskiven poistossa. Jos on reikiä, käyn kunnallisessa.

Loppuvuonna käyn yleistarkastuksessa ja gynellä vuorovuosina, jos en ole tarvinnut sinä vuonna lääkäriä muuhun.

Saan työkavereilta kynttilän kämiä. Virkkaan puuvillalangasta sydämen, sulatan kynttilät grillissä ja kaadan fairy pulloihin. 2 päällekkäin ja sivusta auki. Teen tämän joka 2 vuosi, kerralla kynttilät pitkäksi aikaa.

Toi mehukattiniksi ei oikein onnistu näinä aikoina.  Jos meinaan ne pitää nimenomaan ulkona jäädyttää.  Ja miten toi niksi toimii muina vuodenaikoina?  Ja minkälaisia mehukattipurkkeja tarkoitat, niitä kanistereita vai?  Mahtuuko sulla jääkaappiin sitten enää paljon mitään muuta kuin neljä mehukanisteria?  Jos taas meinaat niitä kahden desin pillimehupurkkeja, niin ne nyt ei suurta apua sähkönsäästöön anna.

Kanisterit ovat niitä 1,5 l vetoisia.

Ovat käytössä vain pakkaspäivinä.

1 on ylähyllyllä, 2 alimmalla, kummassakin reunassa ja vika on toisessa vihanneslaatikossa.

Oon tehnyt tätä jo vuosia, hyvät paikat ovat löytyneet.

Tuskin niistä paljon apua on, ei haittaa ainakaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1039 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun halvalla alueella Helsingissä. Ei mene rahaa läheskään niin paljon asuntolainaan, ja eikä tarvitse käyttää rahaa kaliisiin vaatteisiin, kun muutkin käyttää halpavaatteita.

Vierailija
464/1039 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntapapihi tässä listailee. Välillä hävettää ja ihmettyttää, mistä tällainen piheys on tullut, mutta eipä tuo elämää sinänsä ole haitannut.

- ruoka tehdään mahdollisimman halvoista raaka-aineista. Vihannekset on oltava alle 1e/kg, hedelmät alle 2e/kg ja liha/proteiini alle 5e/kg. Kaikki muu on luksusta, jota tulee ostettua hyvin harvoin ja suurissa syyllisyydentuskissa.

- kaikki vihannekset ja hedelmät syödään kuorineen. Tai kuten esim. appelsiinin kanssa: hedelmä syödään ja kuoret otetaan hyötykäyttöön.

- samaa teepussia käytetään väh. 2 kertaa

- tiskiveden kanssa ei lotrata, se lasketaan tarkkaan

- samoja astioita käytetään niin pitkään kuin mahdollista ennen pesua

- WC-pönttöön vain ison hädän saa vetää kerralla. Pissoja täytyy olla väh 3 ennen vetämistä.

. wc-paperia saa käyttää max. 1 pala per kerta

- taloa pidetään viileänä ja takkaa lämmitetään oikeasti tarvittaessa . Kaikki minkä vain voi polttaa turvallisesti että saa lämpöä, poltetaan.

- vaatteet pestään vasta, kun ne ovat oikeasti likaiset: housut menevät helposti 2 viikkoa, paidat n. viikon

- vaatteista pidetään huolta: reiät paikataan, nukat poistetaan, kengät lankataan. Uusia vaatteita ostetaan vain toooodella harvoin (n. joka kolmas vuosi. Joskus hairahtuu ostamaan kirpparilta 3e paidan ja potee morkkista seuraavan kuukauden)

- kaikki käytetään niin loppuun kuin mahdollista

- senkin jälkeen esineelle tai sen osille yritetään keksiä käyttötarkoitus, ja mm. puhkikuluneet vaatteet päätyvät siivousräteiksi, tilkkutäkkien täytteeksi tai matoiksi

- jos jotain on pakko ostaa, se ostetaan mistä on halvin ja vaikka puolen vuoden päästä, jos vain pystyy odottamaan että sen saa halvemmalla

- jos johonkin täytyy mennä, mennään halvimman vaihtoehdon mukaan. Se voi tarkoittaa myös max. 8km (tämän enempää en itse jaksa) kävelyä yhteen suuntaan. Sää ei saa ole este.

- jos autolla joutuu ajamaan, täytyy ns. antaa rullata mahdollisimman paljon ettei bensaa kulu

- sadevesiä kerätään tarvittaessa kodin käyttövedeksi (kukkien ja viherkasvien kastelu, WC-pöntön huuhtelu)

- valoja pidetään päällä vain siellä missä on pakko.

- yösähkö (klo 22-07) on halvempaa, joten sitä hyödynnetään (mm. pyykinpesu)

- jos puhelimen voi ladata muualla, tulee se tehtyä (harvemmin kuitenkaan)

- kaikki minkä vain pystyy, korjataan ja remontoidaan itse (ja minkä myös saa: esim. sähkötyöhön taasen on pakko pyytää ammattimies). Materiaalien täytyy olla halvimmat ja mielellään kierrätettyjä.

- ylimääräinen roina myydään kirppareilla. Rahat siitä laitetaan säästöön. Tunne suurta häpeää, että sinulle edes on kertynyt ylimääräistä roinaa (= olet todennäköisesti maksanut niistä vuonna nakki edes jotain)

- muovipakkauksia leikellään suikaleiksi ja tehdään niistä uusia esineitä (vähän vielä kehitteillä)

- suihkussa käydään kerran viikossa nopeasti pesten käyttäen niin viileää vettä kuin vain itse kestää

Vierailija
465/1039 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään säästämisestä. Jo ennen tätä ympäristötietoisuutta olen kokenut jonkinlaista tuskaa "hukkaan heittämisestä. Joku luontainen olotila minulle. No mutta tässä minun listaani :))

- Leikkaan itse koko perheen hiukset ja äitini leikkaa meillä käydessään minun hiukseni. Säästö on todella tuntuva viisihenkisessä perheessä. Olen muuten ihan ok parturi ihan noin itseopiskelleena ;).

- Ompelukone on ahkerassa käytössä ja paikkaan jatkuvasti kolmen poikani housuja ja ompelen pienimmälle kaikki tarvittavat uudet vaatteet jos jostain syystä sopivaa vaatetta ei ole jäänyt vanhemmilta veljiltä. Tähän käytän kankaina mieheni vanhoja farkkuja yms.

-Säästän WC vettä käskemällä mm iltaisin kaikki pojat peräkanaa pisulle ja lopuksi vielä itse päälle :))).

-Minulla on ns lahjahylly jonne joutuvat useimmat itse lahjaksi saamani pienet tuliaiset tms ja etsin sieltä sitten olisiko sopivaa lahjaa kun itse menen jollekin kylään. Lapsille ostan lahjoja tarjouksesta. Jatkuvasti on jotkut syntymäpäivät jonne on keksittävä lahjomus.

-Ostan vaatetta vain alennusmyynneistä. Joskus on vaikeaa arvioida kuinka paljon lapsi puolessa vuodessa ennen seuraavaa sesonkia kasvaa, mutta koska lapsia on kolme ja ostan oikeastaan vain vanhimmalle niin joku saa aina ostoksesta itselleen hyvät talvikengät tms

-Kastelen kukat aina vain juomapulloista. Koulussa/harrastuksissa jää pojilta aina osa vedestä juomatta.

Rahat menevät sitten esim luomu ruokaan ja syön usein ulkona eli en säästä hautaa varten :).

Vierailija
466/1039 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin te käytätte säästönne? Vailuttaa siltä, että osa säästää vain säästämisen vuoksi. Nuukuus ja saituus veressä kuin sodan nähneillä isovanhemmilla. Kummaa elämää.

Kustannan sillä

-oman huoneen teinipojalle

-kalusteet hänen huoneeseen ikeasta

-salikortin hänelle

-vaatteet ja kengät hänelle

-netin meille

-salikortin itselle

-joka toinen vuosi meille kaupunkilomaviikonlopun norwegianilla

-neutraalin väriset ehjät työvaatteet itselle, että kehtaan mennä virastoon töihini

-rautakaupasta maalia, että voin välillä ehostaa kotia

-muutama kymppi ylimääräistä kuussa, että voin ostaa meille jonkun kalusteen tai maton, kun edellinen hajoaa

-voimme kerran kuussa hakea kotiin vaikka kiinalaista ruokaa, kun katsomme netflixiä.

Minusta on kiva ja palkitsevaa.

Lisäksi voin mielessäni sanoa ähäkutti eksälle, joka odotti että en pärjää.

Vierailija
467/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn kokovartalosuihkussa vain kerran viikossa. Muuten pesen kriittiset paikat päivittäin bideellä ja lavuaarissa. Hiukset pesen kyllä joka toinen päivä. Joka vuosi tulee vesiennakosta palautuksia satasen verran ja uskon, että johtuu siitä ettei tule lotrattua suihkussa joka päivä. Tietysti jos harrastaisin enemmän hikiliikuntaa, niin tuollainen ei olisi mahdollista, mutta tässä elämäntilanteessa toimii.

Käytän myös aina mahdollisuuksien mukaan taloyhtiön pesutupaa, joka kuuluu vastikkeeseen. Lastenvaatteet vain pesen kotikoneessa pyykkituvan hajusteiden vuoksi.

Ihmettelen miksi tämä on saanut noin paljon alapeukkuja, miksi ihminen tarvitsisi enemmän pesua kuin mitä tässä on kuvattu? Hiusten ja ”kriittisten osien” (ilm. kainalot, intiimi) puhtaudesta huolehditaan eikä ihminen hikoile, niin miksi jotain käsivartta tai selkää pitäisi jynssätä joka päivä? T. Eri

Nuoret tarvitsee enemmän kuin iäkkäämmät.  

Vierailija
468/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuukailen, ehkä hiukan ristiriitaisen kuuloisesti, ennakoimalla ja odottamalla. Ennakointia on esim se, että joululahjoja ostetaan alesta ympäri vuoden, tai se että joka maanantai katson käyttämieni ruokakauppojen tarjoukset ja teen viikon ruokalistan sen mukaan. Odottamista esim se, että kiireettömissä hankinnoissa odotan että haluamani asian hinta laskee (ale, 2nd hand jne). Elämä ei ole pelkkää nuukailua, mutta pienituloisena käytettävissä olevat varat ovat rajalliset ja tämä tapa on tuntunut minulle helpoimmalta tavalta pienentää kuluja.

Mitäs jos jättäisit ne joululahjat kokonaan ostamatta, ainakin aikuisille?  Näin minä tein jo vuosia sitten. Aikuisille ei koskaan osaa ostaa mitään mieluista eikä kukaan oikeasti mitään edes tarvitse. Lapset on sitten eri asia. Muuten minäkin toimin samoin kuin sinä. Sunnuntaina tai maanantaina katson mitä on lähikaupassa tarjouksessa ja laadin viikon ruokalistan sen mukaan. Nyt oli superpäivät niin sain pakastimeenkin paljon lihaa edullisesti. Laskeskelin tossa että ainakaan kahteen viikkoon ei tarvitse hakea kuin juotavaa, jos sitäkään. Kerran kun tarvitsin uuden olkalaukun jotain päiväreissua varten, kiersin kaikki kaupungin kaupat hakien sopivaa. Hinnat oli alkaen jotain 30€. Sitten muistin kirppikset ja heti löysin kaksi sopivaa laukkua yhteishintaan 2€. Toista käytin 5v ja myin pois. Toinen on edelleen käytössä ja uudenveroinen. 

Vierailija
469/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus minua huvittaa, kun olen niin tarkka talous- ja vessapaperin käytössä: otan juuri sen verran kuin tarvitsen, en varmuuden vuoksi reilusti. Puolitan paloja ja jopa puolikkaita tarpeen mukaan. Eihän paperi paljoa maksa. Mutta jos on elämäntapanaan kaikissa mahdollisissa asioissa tarkka, niin pienistä puroista oikeasti voi kasvaa virta, joka jo tuntuukin jossain.

Vierailija
470/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lataan työpaikalla kaikki ladattavat laitteet - puhelimen, kuulokkeet, vara-akun yms. Illan ja yön käytän näitä laitteita työpaikan sähköllä. Vain viikonloppuisin joudun joskus lataamaan puhelinta omalla sähköllä, yleensä pärjään vara-akun virralla ja ehkä jossain kahvilassa tai kyläpaikassa pistän puhelimen lataukseen.

Vierailija
471/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on säästölipas tili, jonne menee jokaisesta korttimaksusta 1,5euroa. Siirrän lisäksi kyseiselle tilille laskujen maksun jälkeen tilipäivinä rahaa, jätän käyttötilille vain välttämättömän summan joka menee ruokaan, bensaan yms elämiseen. Yritän olla ostamatta turhaa.

Säästöjä on kertynyt kivasti. Kiireisen elämän takia ei ole ollut aikaa pahemmin laittaa ruokaa ja se näkyykin huonovointisena vatsana ja tyhjänä tilinä. Täytyypä taas petrata ruuanlaitossa.

Hulluja säästötapoja minulla ei kai ole. Lähinnä yritän pitää rahat tilillä tuhlailun sijaan.

Vierailija
472/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain leipää ja säännöstelen leipäpalat kalorien mukaan. En käytä voita enkä mitään muutakaan. Vettä ja leipää vain. Tätä ihmetellään töissä.

Kerron usein että ostovoima on heikko ja 8e tuntipalkalla ei tule kuuloonkaan ostaa vihanneksia leivänpäälle.

Peseydyn vain kerran viikossa ja säästän vuodessa vesilaskuissa noin 400e. Käyn kuitenkin lenkillä joka aamu.

En pese hiuksia koskaan ja en myöskään käy parturissa. Rastat on ainoa vaihtoehto, vaikken ole mikään sen aatteen miehiä. Ne ovat vain edullisimmat vaihtoehdot.

Teen itse kiljua. En osta lainkaan alkoholia tai maksa siitä veroja.

Tupakat kerään tumppeina maasta jos löydän oikein isoja pätkiä.

Tupakkaakin poltan vain kolme kappaletta päivässä työtauoilla. Tupakka on yksi merkittävin asia minkä takia työnteko tuntuu mielekkäältä. Todennäköisesti vaihtaisin työpaikkaa jos tupakointi kiellettäisi tauoilla. Tupakointi maksaa minulle siis nolla euroa. Poltan pappamallisesta piipusta vanhojen tumppien jämiä.

Aloittelin tupakoinnin ollessani nelkyt +. En muista tarkkaa aikaa. Olen tupakoinut nyt kuusi vuotta ja minulle tämä on tälläinen eutanasia. En ajatellut että haluan tehdä töitä alhaisella palkalla koko ikäni eläkeikään asti.

Mieluummin tapan itseni. Ajattelin aina että kyllä se onni joskus potkaisee kun jaksaa.

Ei se potkaissut ja päivittäin tulee nähtyä samalaisia uniikkeja lumihiutaleita. Oman elämänsä onnen seppiä.

Meni hukkaan koulutukset. Olisi pitänyt vain peruskoulun jälkeen lähteä siivoilemaan saniteettitiloja halvalla.

Vierailija
473/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva, jos kertoisitte enemmän tuosta, mistä syistä kukin pihistelette. Pakosta vai harrastuksena vai väistämättömänä luonteenpiirteenä?

Vierailija
474/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

34vTyössäkäyväJaOmakotitalo kirjoitti:

Elämäntapapihi tässä listailee. Välillä hävettää ja ihmettyttää, mistä tällainen piheys on tullut, mutta eipä tuo elämää sinänsä ole haitannut.

- ruoka tehdään mahdollisimman halvoista raaka-aineista. Vihannekset on oltava alle 1e/kg, hedelmät alle 2e/kg ja liha/proteiini alle 5e/kg. Kaikki muu on luksusta, jota tulee ostettua hyvin harvoin ja suurissa syyllisyydentuskissa.

- kaikki vihannekset ja hedelmät syödään kuorineen. Tai kuten esim. appelsiinin kanssa: hedelmä syödään ja kuoret otetaan hyötykäyttöön.

- WC-pönttöön vain ison hädän saa vetää kerralla. Pissoja täytyy olla väh 3 ennen vetämistä.

- taloa pidetään viileänä ja takkaa lämmitetään oikeasti tarvittaessa . Kaikki minkä vain voi polttaa turvallisesti että saa lämpöä, poltetaan.

- vaatteet pestään vasta, kun ne ovat oikeasti likaiset: housut menevät helposti 2 viikkoa, paidat n. viikon

- vaatteista pidetään huolta: reiät paikataan, nukat poistetaan, kengät lankataan. Uusia vaatteita ostetaan vain toooodella harvoin (n. joka kolmas vuosi. Joskus hairahtuu ostamaan kirpparilta 3e paidan ja potee morkkista seuraavan kuukauden)

- senkin jälkeen esineelle tai sen osille yritetään keksiä käyttötarkoitus, ja mm. puhkikuluneet vaatteet päätyvät siivousräteiksi, tilkkutäkkien täytteeksi tai matoiksi

- jos jotain on pakko ostaa, se ostetaan mistä on halvin ja vaikka puolen vuoden päästä, jos vain pystyy odottamaan että sen saa halvemmalla

- jos johonkin täytyy mennä, mennään halvimman vaihtoehdon mukaan. Se voi tarkoittaa myös max. 8km (tämän enempää en itse jaksa) kävelyä yhteen suuntaan. Sää ei saa ole este.

- jos autolla joutuu ajamaan, täytyy ns. antaa rullata mahdollisimman paljon ettei bensaa kulu

- sadevesiä kerätään tarvittaessa kodin käyttövedeksi (kukkien ja viherkasvien kastelu, WC-pöntön huuhtelu)

- kaikki minkä vain pystyy, korjataan ja remontoidaan itse (ja minkä myös saa: esim. sähkötyöhön taasen on pakko pyytää ammattimies). Materiaalien täytyy olla halvimmat ja mielellään kierrätettyjä.

- ylimääräinen roina myydään kirppareilla. Rahat siitä laitetaan säästöön. Tunne suurta häpeää, että sinulle edes on kertynyt ylimääräistä roinaa (= olet todennäköisesti maksanut niistä vuonna nakki edes jotain)

- muovipakkauksia leikellään suikaleiksi ja tehdään niistä uusia esineitä (vähän vielä kehitteillä)

- suihkussa käydään kerran viikossa nopeasti pesten käyttäen niin viileää vettä kuin vain itse kestää

Puutun muutamaan kohtaan. Wc-pönttö ei kestä vahvaa kusta jollei sitä huuhdella sen verran, että se laimenee riittävästi jottei enää pikkuhiljaa syövytä pöntön kiillettä. Myöskään viemäriputket eivät kestä jatkuvaa kusessa lillumista.

Kuten tiesitkin varmaan, niin wc-paperin yksi arkki ei riitä mihinkään, joten vaikka itse jotenkin kikkailisit paskaperseenä menemään, niin muut eivät sitä tee, vaikka sinulle niin väittäisivätkin.

Lika kuluttaa vaatetta enemmän kuin pesu, joten pesemällä vaatteita liian harvoin, joudut todellisuudessa uusimaan ne useammin, eli suo siellä vetelä tääkllä, ja rahanmeno on ihan samaa luokkaa, jopa suurempaakin kun alkaa säästää väärässä paikassa.

Vierailija
475/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tämä keino ei ole käytössä, mutta ketjun myötä aion kyllä ottaa sen käyttöön. Talooni tulee kunnan vesi, mutta pihalla on talon oma pihakaivo. Aion jatkossa hakea ainakin muutaman wc:n huuhteluveden pihakaivosta ämpärillä. Ikinä en kyllä jättäisi yhtäkään pissaa pöttöön huuhtelematta, yök.

Pihakaivon vettä käytän kesällä kasvimaan kasteluun ja auton pesuun.

Kierrätän jätteeni, jolloin jäteastiani tyhjennysväli on pisin mahdollinen. Kierrätettävät vien kauppareissun yhteydessä kierrätyspisteelle, jolloin niiden takia ei tule ylimääräistä ajoa.

Vierailija
476/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lanseerannut mahtavan Siivoussukan! Eli käytän risat sukat esimerkiksi vessan siivoamiseen tai pölyjen pyyhkimiseen ennen roskiin heittämistä. Olen miettinyt, että voisin myös pestä siivoussukat käytön jälkeen ja käyttää monta kertaa uudelleen mutta menisiköhän jo pahasti hulluuden puolelle pestä risoja sukkia? Mieheni mielestä ainakin... 😂

Mä teen tuota samaa. Myös risoilla t-paidoilla jne. Tosin käytän nämä risat vaatteet kissanpaskan ja oksennuksen pyyhkimiseen. Vessarätit on erikseen ja niitä pesen ihan peuskoneessa. Oksennus-paskarättejä en ala enää pesemään. 

Vierailija
477/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan edellinen kirjoittaja koskaan kuullut sakokaivosta? Se kyllä täyttyy mitä enemmän vettä vetää esim. vessasta. Ja joka tyhjennys maksaa 100 €.

Sakokaivosta neste yleensä lähtee kyllä kunnan viemäriverkkoon, ja vain sakka jää itselle tyhjennettäväksi.

Vierailija
478/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaisia puheluita voi käsitykseni mukaan soittaa esim. Whatsappin kautta. Tosin esim. äitini ei seuraa tekniikkaa, niin ei voi tätä hyödyntää :(.

Etkö siis maksa puhelimen netistä mitään kun ilmaiseksi soittelet?

Kiinteä nettipaketti tai wifi!

Mä kysyin että etkö maksa puhelimen netistä mitään. Vastaisitko siihen kysymykseen?

Vierailija
479/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän nykyään eniten sillä että mulla on se jo. Asun ok-taloa, johon entinen asukas on tehnyt ison autotallin ja varastotilat. Puutavara/muu mitä voi säilyttää talvella kylmässä säilyy siellä ihan erinomaisesti. Kun toiset heittävät pois kun eivät ole vuoteen käyttäneet, niin minä en. Ei tarvitse ikinä ostaa nappeja/vetoketjuja/erilaisia nauloja/ruuveja/kiinnikkeitä/ mitä tahansa nyt voi kuvitella tarvitsevansa, kun kaikkea löytyy kotoa.

Muistan aikoinaan edellisessä asunnossa kun jotain remppaa oli tekemässä, niin piti ostaa tai muutoin hommata aina sadoilla euroilla tavaraa. 

Vierailija
480/1039 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

34vTyössäkäyväJaOmakotitalo kirjoitti:

OK. Tän on pakko olla provo, ei kukaan ole noin sairas (tai typerä) sinkku olet ainakin ei kukaan kattele tuollaista.