Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin viimeksi shampoota kaupan avajaistarjouksesta, noin litran pullot 3,99€/kpl. Kestänyt yksi pullo jo melkein 2 vuotta. Vielä toinen pullo odottaa käyttöä. Hoitoaineita olen ostanut alle 1€/pll. Nestesaippuat ostan 3 l kanistereissa joista jaan kylppärin, vessan ja keittiön pumppupulloihin (vanhoja saippuapulloja tai voidepulloja) vedellä laimentaen. Huuhteluainetta ostan aina 1-2€/pll ja senkin laimennan vedellä. Nykyään ostan etikkaa, se on edullisempaa ja tarvitsee käyttää vähemmän, samalla pyykkikone puhdistuu.
Vanhoista tekstiileistä ompelen kestokasseja, t-paidat ja colleget leikkaan räteiksi jotka käytän esim ikkunoiden, pyörien, pihakalusteiden, seinien ym pesemiseen. Kotivaatteena käytän ensin niin pitkään että lahoavat melkein päälle.
Älä laimenna saippuaa, voit ihan yhtä hyvin olla käyttämättä sitä lainkaan. Jos laimentaa liikaa, siinä voi alkaa kasvamaan bakteereja, sieniä ja hometta. Osta ennemmin palasaippua ja säilytä sitä niin, että se kuivuu kunnolla.
Olen tehnyt näin jo ainakin 10v eikä koskaan ole sieniä eikä homeita näkynyt yhdessäkään pullossa. Bakteereista en tiedä kun silmä ei niitä näe, mutta enpä ole ihmeesti sairastellutkaan. Palasaippuakin on käytössä nestemäisten rinnalla.
Niinpä. Ei sitten koulussa jäänyt mitään mieleen ? Minkälainen kasvualusta juomavesi on .
Ei kaikki näy paljaalla silmällä. Kun peset hiukset, kasta ekana hiukset, sitten laita vähän shampoota. Et tarvitse lisävettä.
En osta ikinä uusia vaatteita. Odotan, että kaverit alkaa häpeämään mun kanssa liikkumista kaupungilla ja alkavat ehdottelemaan omista vaatekaapeistaan, että sopisko/tykkäisitkö tästä. Hyvin usein sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä tajua nuukailua siteiden ja tampooneiden suhteen. Ei ne nyt niin kalliita ole. Sidepaketti maksaa n.3e, samoin tamponit 2pkt n.3e. Nuo riittää ainakin kahteen menkkoihin mulla.
Mulla menee helposti ~60 tamponia menkkojen aikana. Siksi käytän kaupan omia merkkejä, öiksi on sitten obn superplusplusplussaa. Siteitä vihaan ja kuukuppi ei yksinkertaisesti sovi. Ja ihan turha tulla nyt länkyttämään että teet väärin ja nönnön, kaikki on kokeiltu koska ei ne tamponitkaan kivoja ole. Saati ekologisia - jollakin se nyt vaan on tulpattava.
Saman kokeneena, suosittelen: käy lääkärissä ja pyydä verenvuotoa estävä lääkitys. Oikeasti! Säästät vuodessa satoja euroja ja elämä helpottuu huomattavasti!
Jaha, tähänhän tuli useampi neuvo.
Kiitos paljon, mutta kuvitteleeko joku että tässä ihan huvikseni näin kärvistelen? Muista syistä johtuen kierukat, muu hormonaalinen lääkitys saati verenvuotolääkitys ei sovi, kuukuppeja on joo erilaisia mutta kolmea kokeilleena en jaksa enää veivata. Vaihdan tamponin joka kerta kun käyn wc:ssä, joten ehkä määrän ei tarvitsisi olla niin iso, mutta se naru kun tuppaa kastumaan. JA TÄMÄ ON ANATOMIASTA EI TEKNIIKASTA KIINNI kun joku nyt kuitenkin tulee neuvomaan miten pissata.
Mä myös vaihdan joka vessareissulla puhtaaseen, vasta täältä vauvapalstalta olen oppinut että kaikki eivät näin tee ja itseäni ajatus jotenkin inhottaa.
Kirpparit ja kierrätyskeskukset on kultaa! Ostin syksyllä Fidan alerekistä uudenveroisen merkkitakin hintaan 1 € (!!!!). Kotona sitä sovitellessani löysin taskusta 50 sentin kolikon. Puoleen hintaan siis :D
Vierailija kirjoitti:
Olipa kiva ketju lukea.
Täälläkin ilmoittautuu yksi nykyisin varsin pihi ihminen, mikä alunperin johtui tulotason romahduksesta eräässä elämän mutkassa.
Melkein kaikki vinkit ovat nykyisin käytössä (noh, ei ihan pissojen jättö pönttöön, tai työpaikalta varastaminen) vaikka tilanne onkin huomattavasti parantunut entisestä. Uusiakin vinkkejä bongasin, esim nuo hävikkiruokakaupat. Oikein paljon kiitoksia, tulin iloiseksi ja aion heti kokeilla!
Tajusin tiukkana aikana, mitä kaikkea en todellakaan tarvitse ja ajatusmaailma muuttui automaattisesti paljon ekologisempaan suuntaan. Esim. kaikki mainoismaailman luomat "tarpeet" jäivät pois välttämättömän sanelemasta pakosta eivätkä ole palanneet takaisin, kun se kupla kerran puhkesi.
On paljon helpompaa olla haluamatta, kun ilmankin pärjää oikein mainiosti.
Juuri näin, ihmisillä on liikaa rahaa ja aikaa "keksiä itselleen tarpeita" ja mainostaja tässä luonnollisesti mielellään auttaa.
Yksi minkä unohdin aikaisemmin mainita on hammastahnan tilalla on kylmäpuristettu rypsiöljy mitä käytän tietysti muutenkin esim. leivän päälle eli ei mitää kovaa rasvaa ollenkaan.
Levityskin leivän päälle onnistuu hyvin, kun ei heitä edellistä 0,5l pulloa heti pois vaan kaataa pohjalle aina vähän kerralla lisää, koska tuollaisesta pullosta missä on enemmän öljyä tuo ei onnistu vaan leivät kyllä lainehtii öljyssä.
Vierailija kirjoitti:
Perheemme, viisi henkeä rientää lomamatkalle kerran vuodessa. Lennetään aina kauas pois Aasiaan tai Afrikkaan, jenkitkin käy. Ostetaan matka niin, että voidaan hyödyntää erään ketjun 50 euron alennus per naama. Saadaan samalla plussaa ostoksesta.
Mennään kentälle omin eväin varusteltuina, koska siellä kaikki on niin kallista. Kaikilla on oma juomapullo matkassa, joka täytetään ennen koneeseen menoa.
Säästetään niin perhanasti, että naurattaa.
(Huomasithan sarkasmin)
Olisi kiva tietää mitä teillä on eväinä? Jotain alennuksella ostettua, leipäjonosta, lahjoituksena saatua?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on mehukattipurkkeja pihalla, säilytyslaatikossa. Kun on pakkaset, sisällä oleva vesi jäätyy ja laitan sen jääkaappiin. Purkki hohkaa kylmää.
Purkkeja on jääkaapissa aina 4.
Kun ovat sulia , takaisin pihalle ja uudet tilalle .Perjantaisin korjaan vaatteet, jotka ovat menneet rikki. Usein ne on jo pe korjattu, mutta työt eivät veny.
Maksan laskut heti. Pankki ei maksa korkoa, mutta jos lasku jää maksamatta, muistutusmaksu tulee.Saan työkavereilta tarpeetonta tavaraa. Vien ne provikkakirppikselle ja saan vähän rahaa. Kiitokseksi jeesaan jossain, esim paikkasin työkaverin villasukkia.
Teen leivät leipäkoneella ja käytän omaa juurta. Ja jogurttikoneella jogurttia, maksaa maitolitran.
Talo maksaa 2 lääkärikäyntiä vuodessa. Tammikuussa käyn hammaskiven poistossa. Jos on reikiä, käyn kunnallisessa.
Loppuvuonna käyn yleistarkastuksessa ja gynellä vuorovuosina, jos en ole tarvinnut sinä vuonna lääkäriä muuhun.Saan työkavereilta kynttilän kämiä. Virkkaan puuvillalangasta sydämen, sulatan kynttilät grillissä ja kaadan fairy pulloihin. 2 päällekkäin ja sivusta auki. Teen tämän joka 2 vuosi, kerralla kynttilät pitkäksi aikaa.
Toi mehukattiniksi ei oikein onnistu näinä aikoina. Jos meinaan ne pitää nimenomaan ulkona jäädyttää. Ja miten toi niksi toimii muina vuodenaikoina? Ja minkälaisia mehukattipurkkeja tarkoitat, niitä kanistereita vai? Mahtuuko sulla jääkaappiin sitten enää paljon mitään muuta kuin neljä mehukanisteria? Jos taas meinaat niitä kahden desin pillimehupurkkeja, niin ne nyt ei suurta apua sähkönsäästöön anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin viimeksi shampoota kaupan avajaistarjouksesta, noin litran pullot 3,99€/kpl. Kestänyt yksi pullo jo melkein 2 vuotta. Vielä toinen pullo odottaa käyttöä. Hoitoaineita olen ostanut alle 1€/pll. Nestesaippuat ostan 3 l kanistereissa joista jaan kylppärin, vessan ja keittiön pumppupulloihin (vanhoja saippuapulloja tai voidepulloja) vedellä laimentaen. Huuhteluainetta ostan aina 1-2€/pll ja senkin laimennan vedellä. Nykyään ostan etikkaa, se on edullisempaa ja tarvitsee käyttää vähemmän, samalla pyykkikone puhdistuu.
Vanhoista tekstiileistä ompelen kestokasseja, t-paidat ja colleget leikkaan räteiksi jotka käytän esim ikkunoiden, pyörien, pihakalusteiden, seinien ym pesemiseen. Kotivaatteena käytän ensin niin pitkään että lahoavat melkein päälle.
Älä laimenna saippuaa, voit ihan yhtä hyvin olla käyttämättä sitä lainkaan. Jos laimentaa liikaa, siinä voi alkaa kasvamaan bakteereja, sieniä ja hometta. Osta ennemmin palasaippua ja säilytä sitä niin, että se kuivuu kunnolla.
Olen tehnyt näin jo ainakin 10v eikä koskaan ole sieniä eikä homeita näkynyt yhdessäkään pullossa. Bakteereista en tiedä kun silmä ei niitä näe, mutta enpä ole ihmeesti sairastellutkaan. Palasaippuakin on käytössä nestemäisten rinnalla.
Et sä kyllä nää niitä sieniä ja homeitakaan, ennen kun niitä on ihan saata...ti siellä pullossa.
Suomessa on kyllä hanavesi lähes aina niin hyvää ettei tuossa varmaan mitään ongelmaa tule, kun vasta sitten kun putkistoon pääsee vahingossa kolibakteeri tai vastaava.
Sitten sä pesetkin pitkään itteäs pask.vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettibussitarjousliput tosi halpoja.
Miksi omistaa auto??Autoa tarvitsee lähinnä jokapäiväiseen (tai viikkoiseen kaupunkiliikenteeseen)
Ja tällöin se saattaa tulla jopa halvemmaksi kuin kuukausiliput. Yksinasuvan ei varmasti kannata autoa rahallisista syistä omistaa, nelihenkisen perheen todennäköisesti kyllä.
Riippuu ihan siitä, missä asut.
Itse en tulisi juttuun ilman autoa, asun sen verran kaukana kaikesta. Ei matkaa lähimpään keskustaan ole kuin 10 km, mutta ilman autoa olisi hankalaa hoitaa kaikki asiat. Minulla on paljon luottamustehtäviä ja harrastuksia ja joudun lähtemään ja tulemaan milloin mihinkin aikaan. On myös kuljetettava tavaroita. Kesällä voin hyvällä säällä ajella pyörällä, mutta jos on lähdettävä kokoukseen 20 km:n päähän, en kyllä aja polkupyörällä, kun hyvin harvoin on edes sopiva ilma. Melkein aina nykyään jotain sataa tai vähintään tuulee perusteellisesti. Mene sitten jonnekin kokous- tai muuhun tilaisuuteen tukka liiskana ja vaatteet kosteina ja kainalot hikisinä. Ei kiitos. Lisäksi huolehdin vanhasta äidistäni, jota pitää käyttää lääkäreissä ja tutkimuksissa ym. Autolla se sujuu, muuten ei. Joskus olen joutunut lähtemään keskellä yötäkin äitiä katsomaan, kun on tullut hätäsoitto. 12 km pyörällä tai kävellen?
Ja on sitä muitakin menoja. Jos täytyy käydä vaikka aamulla nopeasti laborassa, joka on siis 10 km:n päässä, niin kyllä sen nopeimmin käy omalla autolla. Linja-autolla varmasti pääsisi aamulla (kun ensin kävelisi 2 km isolle tielle ja pysäkille), mutta takaisin pääsisi vasta iltapäivällä koululaisautossa. Turhan paljon hukkatunteja.
Auto on kätevä olemassa, ei siitä mihinkään pääse. Millä te jotkut viette vaikka ne jätepaperinne laatikkoon tai kartongit kartonkikeräykseen, pyörän päällä vai? Jos lähin loota on 10 km päässä? Auto helpottaa niin paljon elämistä, että siitä en luovu ennen kuin on pakko. Vanhemmiten varsinkin ja kun on noita vaivojakin jo tullut, työelämässä en ole, vaan sairauseläkkeellä.
Tiedän yhden ystäväni, joka asuu yksinään omassa talossaan kaukana kaikesta, lähin asutuskeskus on 28 km:n päässä. Auto hänelläkin on ihan pakko olla. Eihän se ilmaista tietenkään ole, mutta jostain on sitten maksettavakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä tajua nuukailua siteiden ja tampooneiden suhteen. Ei ne nyt niin kalliita ole. Sidepaketti maksaa n.3e, samoin tamponit 2pkt n.3e. Nuo riittää ainakin kahteen menkkoihin mulla.
Mulla menee helposti ~60 tamponia menkkojen aikana. Siksi käytän kaupan omia merkkejä, öiksi on sitten obn superplusplusplussaa. Siteitä vihaan ja kuukuppi ei yksinkertaisesti sovi. Ja ihan turha tulla nyt länkyttämään että teet väärin ja nönnön, kaikki on kokeiltu koska ei ne tamponitkaan kivoja ole. Saati ekologisia - jollakin se nyt vaan on tulpattava.
Saman kokeneena, suosittelen: käy lääkärissä ja pyydä verenvuotoa estävä lääkitys. Oikeasti! Säästät vuodessa satoja euroja ja elämä helpottuu huomattavasti!
Jaha, tähänhän tuli useampi neuvo.
Kiitos paljon, mutta kuvitteleeko joku että tässä ihan huvikseni näin kärvistelen? Muista syistä johtuen kierukat, muu hormonaalinen lääkitys saati verenvuotolääkitys ei sovi, kuukuppeja on joo erilaisia mutta kolmea kokeilleena en jaksa enää veivata. Vaihdan tamponin joka kerta kun käyn wc:ssä, joten ehkä määrän ei tarvitsisi olla niin iso, mutta se naru kun tuppaa kastumaan. JA TÄMÄ ON ANATOMIASTA EI TEKNIIKASTA KIINNI kun joku nyt kuitenkin tulee neuvomaan miten pissata.
Mä myös vaihdan joka vessareissulla puhtaaseen, vasta täältä vauvapalstalta olen oppinut että kaikki eivät näin tee ja itseäni ajatus jotenkin inhottaa.
Mä en edes pysty vaihtamaan joka vessareissulla, koska tamponi on liian kuiva ja sen poistaminen koskee. Joskus olen koittanut ”varuiksi” vaihtaa uuteen, jos olen lähdössä jonnekkin, mutta ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se järjetöntä vetää yksi pissa +3 arkkia paperia juomakelpoisella vedellä. Kaikki mehun ja kahvin loput ym viedään pihalle, turhaa jätevesimaksua.
Voi elämä tätä säästäjää. Ei siellä jätevesipuolella mitään vesimittaria ole. Eli vaikka kantaisit ämpärillä järvestä vettä vessanpönttöösi niin se ei kasvattaisi vesilaskuasi senttiäkään.
Mä olen lanseerannut mahtavan Siivoussukan! Eli käytän risat sukat esimerkiksi vessan siivoamiseen tai pölyjen pyyhkimiseen ennen roskiin heittämistä. Olen miettinyt, että voisin myös pestä siivoussukat käytön jälkeen ja käyttää monta kertaa uudelleen mutta menisiköhän jo pahasti hulluuden puolelle pestä risoja sukkia? Mieheni mielestä ainakin... 😂
Onkohan edellinen kirjoittaja koskaan kuullut sakokaivosta? Se kyllä täyttyy mitä enemmän vettä vetää esim. vessasta. Ja joka tyhjennys maksaa 100 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisia puheluita voi käsitykseni mukaan soittaa esim. Whatsappin kautta. Tosin esim. äitini ei seuraa tekniikkaa, niin ei voi tätä hyödyntää :(.
Etkö siis maksa puhelimen netistä mitään kun ilmaiseksi soittelet?
Kiinteä nettipaketti tai wifi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten menee 60 tampoonia menkkojen aikana?
Minulla ainakin ennen minipillerien aloitusta oli varsin kamalat ja runsaat menkat, joutui pitämään ensimmäiset 4 päivää koko ajan tamponia sekä sidettä, max kahden tunnin välein aina vaihto kun alkoi tulla yli.
Koko hoito kesti aina sen 7 päivää, että en ihmettele yhtään.
Nimim. Hormonaalinen ehkäisy pelasti toimintakykyni.
Meillä on kunnan vesi, mutta talo on vanha, 30 luvulta ja pihaa 2000 neliötä. Pihalla on oma kaivo ja pihasauna, jonne tulee kaivosta vesi. Saunalla on pulsaattori. Kesällä se mikä tapahtuu talvella sisällä, siirtyy saunalle: peseytyminen, pyykinpesu, saunominen. Sadevettä saadaan hyvällä sateella kolmen rakennuksen katoilta n. 1500 litraa kerrallaan ja se käytetään pihan kasteluun. Mies käy myös pissalla pihalla (ei näkyvällä paikalla) Minä pissaan ämpäriin, vien paperin kompostiin, lisään sadevettä ja kastelen mun ruusut. Pissassa on typpeä..
Riekaleiset lakanat päätyy räteiksi. Jos kangas maatuu, aina se kelpaa rikkaruohon hillitsijäksi. Tähän käy myös vanhat sanomalehdet. Päälle haketta, jonka teen omalla hakettimella. Pitkässä juoksussa säästyy selkää ja särkylääkettä.
Kankaat on kalliita mutta verhot kirpparilla ja tuttujen kaapeissa halpoja. On tullut tehtyä vaatteita ja kasseja niistä. Vanhoista farkuista tein lapsille uusia. Kirppareilla on käsityölehtiä kaavoineen halvalla.
Ratkon vetskareita ja nappeja talteen. Myös nauhat säästän. Käytän niitä uudelleen.
Onhan näitä...
Suihkussa ei olla 10min kauempaa, siinä ajassa ehtii pestä itsensä hyvin.
Leivinpaperia käytän useamman kerran.
Ulkona syödään vain kerran kuukaudessa. Leluja, vaatteita ym. Löytää halvalla torista.
Minä valitin runsaista kuukautisista, lääkäri kirjoitti e-pillerit vaikkei ehkäisyn tarvetta, eikä kirjoittanut sairauden hoitoon, joten en saanut korvausta.