Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako miehen toiminnasta huomauttaa?

Vierailija
05.02.2020 |

Aina sanotaan, että ei ihme, jos mies ei osallistu kotitöihin, kun jos jotain tekee, niin sanotaan, että tekee väärin.

Saako siis sanoa, että väärin tehty, vai pitääkö vaan olla hiljaa?

Esim. mies kerrankin täyttää tiskikoneen. Tuloksena täynnä vettä olevia muovikippoja ja likaisia lautasia.
Mies käy kaupassa, listassa maitoa, leipää, hedelmiä ja ketsuppia. Tuloksena tavismaito (käytetään vain laktoositonta maitojuomaa), leikattava jäkiuunileipä (lapset eivät osaa itse leikata noin kovaa, mies ei sitä valmiiksi leikkaa), verigreippejä (lapset eivät syö) ja pippuriketsuppi (lapset eivät syö ja aikuiset eivät muutenkaan ketsuppia käytä).

Voiko nyt sanoa, että pieleen meni, vai ovatko nämä nyt vaan niitä miehen omia tapoja, joita pitää kunnioittaa.

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jatka seurustelua.

Vierailija
122/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtavia myös nämä vertaukset johonkin moottoriöljyyn täällä. Sehän on siis aivan sama asia, kun että mitä perhe syö joka päivä ja millaisia ruokarajoitteita kenelläkin on. Ja jos sitä öljyäkin pitäisi joka viikko käydä hakemassa, niin varmasti tietäisi mitä sieltäkin toisi. 

Sama jos verrataan sitä, että mies esim huoltaa auton ja nainen tekee ruuat. No, autoa pitää huoltaa ehkä pari kertaa vuodessa ja ruokaa tehdä lähes joka päivä. Että siis aivan sama asia joo.

Naisia harmittaa että miehet eivät pidä niitä yksityiskohtia tärkeinä mitä he itse pitävät.

Tämän takia nainen ei halua sanoa suoraan, että mitä sieltä kaupasta pitää tuoda. Ap:kin ihan pokkana kyselee, että voiko hän arvostella miestä, että kun ei tuonut oikeita tuotteita, vaikka hän itse on väärässä.

Tämä avauksen nainen ei ole miltään osin oikeassa.

1) Armeijassa sanotaan selvästi mitä halutaan

2) Ap ei saanut tuotteita mitä halusi

Sinä et siis ole käynyt armeijaa, kun noin väität. Armeijassa käsketään, ei siellä mitään haluta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä vähän vastustan tuota tarkkaa kauppalistaa. Mies on ollut isä jo 16 vuotta. Asuu siinä samassa talossa kuin minä ja lapset. Syö samoja ruokia, käyttää samaa jääkaappia. Sen vielä ymmärrän, että ei tiedä milloin ketsuppi loppuu, kun ei sitä käytä. Eli voin sanoa, että osta ketsuppia jne. Mutta miksi minun pitää kuvata ne tuotteet? Miksi mies ei itse ota niitä kuvia, kun aamulla sovimme, että hän käy poikkeuksellisesti kaupassa. Miksi hän ei kysy lapsilta mitä hedelmiä haluavat? Miten ei voi huomata, että meillä on syöty Ruispaloja niin kauan kuin muistan (kävisi myös muu tavallinen palaleipä, ei olla kauhean tarkkoja).

Ap

Onko ketsupista ollut jo aiemmin puhetta ja kokemuksia, että pippuriketsuppia eivät syö? Vai tuliko huono kokemus pippurilla maustetusta ketsupista vasta ostamisen jälkeen? Itse ostan silloin tällöin uusia tuotteita kokeiluun, josko ovat hyviä.

Ja oliko muitakin hedelmiä kuin verigreippiä? Mutta oli ostanut myös verigreippiä koska mieli teki, vaikka majesteetin listalla ei sitä ollutkaan.

Vierailija
124/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap ei käy itse siellä kaupassa? 

Tiskeistä nillittäminen nyt on vain päälle päsmäröintiä, kertoo paljon aloittajasta

Mitäs veikkaat, kuinka monta hommaa ap hoitaa miehensä puolesta? Jospa mies jonkun kerran hoitaisi edes sen kaupassakäynnin? Todellakin saa ottaa aivoon, että mies ei suoriudu edes simppelistä hommasta ilman, että nainen pitää kädestä. Ja todellakin saa huomauttaa, kun aihetta on. Ap joutuu myös tiskit tiskaamaan uudestaan, joten myös siitä on aihetta huomauttaa.

EIkö AP:n kannattaisi käyttää sitä astianpesukonetta, vai onkohan se vain miehen etuoikeus?

Vierailija
125/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen nainen ja parisuhteessa miehen kanssa. Tuntuu kauhealta, miten kirjoittavat pompottavat miehiä ja luovat itse pelisäännöt, joita suhteen toisen aikuisen tulee noudattaa tai muuten on väärin tehty.

Mä ostan kaupasta välillä mitä mieli tekee niiden tarpeellisten tavaroiden lisäksi. Olisi kamalaa, jos niitä jälkeenpäin kotona alkaisi mies perkaamaan, että hänen lapussa ei tällaista tuotetta (kuten vaikkapa itselle ostetut verigreipit) lukenut, että mitä h*lvettiä sä olet tällaista ostanut. Etkö osaa mitään?

Tai jos pyyhkisin pöydän eri tekniikalla kuin mies, niin mies alkaisi huutamaan, että teen sen väärin ja vain hänen tekniikkansa on tässä talossa se sallittu. Tai jos siivoan ja vaikkapa imuroin, mutta sen jälkeen haluan katsella tunnin verran televisiota ja vasta sitten pestä astiat, niin mies tulisi huutaman että koska hän tekee aina samaan syssyyn, niin minun pitää niin tehdä, koska hän laatii täällä säännöt.

Tukahtuisin. Onneksi olemme kummatkin varovaisia introverttejä, jotka antavat toisilleen tilaa emmekä ole heti toisen kimpussa, että miksi teet tuon asian noin, katsos kun minä teen tällä tavalla.

Vierailija
126/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin täällä nyt kukaan kieltää ostamasta miehen itsensä haluamia tuotteita, mutta olis ihan kiva muistaa myös mitä perheessä normaalisti syödään. Lapset harvemmin kinuaa verigreippejä tai kivikovaa ruislimppua 😛

Aloittajalle neuvoisin, että voihan sitä itsekin ryhtyä ottamaan rennosti. Tuot tyyliin hedelmä kuin hedelmä. Ja muut voi sitten miettiä mitä ruokaa voi laittaa aineista tai mitä vois syödä. Tosi nälkäisenä sitä jäkertää vaikka sitä limppua sitten 😂😂

Vierailija
127/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko vaihtoon, ellei edes tuollaisesta voi puhua.

Vierailija
128/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on turha ulista asioista joista naisen kuuluu huolehtia. En minäkään esim. töissä sälytä omia töitäni lähimmälle siivoojalle, ja sitten kilju kuin sika, kun se yllättäen ei niitä osaa ja tekee ne päin wittua.

Kaupassa käynti, ruuanlaitto, kodinhoito ja kakaroista huolehtiminen ON naisten hommaa ja vastuualuetta. PISTE !

Vierailija
129/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin miehenä täytyy sanoa että kyllä pitää aika pihalla olla jos ei ole kartalla mitä ruokia perheessä käytetään. Eihän tuo voi olla tosikaan.

Vierailija
130/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan olevani onnekas, kun minulla on aikuinen mies. En edes muista milloin minä olisin hoitanut meidän arkisia ruokaostoksia. Mies hoitaa kaikki tuollaiset asiat. Ainoa milloin pyydän miestä tuomaan jotain tiettyä kaupasta, on jos haluan leipoa jotain tai on tulossa joku mun oma vieras jolle haluan jotain tiettyä tarjottavaa. Silloinkin yleensä pyyntö joku "jotain makeaa tarjottavaa Mirkulle". Kauheeta, jos joutuisin olemaan joku äitihahmo.

(Minä hoidan kyllä myös sitten muita juttuja. :D)

Vierailija
131/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on turha ulista asioista joista naisen kuuluu huolehtia. En minäkään esim. töissä sälytä omia töitäni lähimmälle siivoojalle, ja sitten kilju kuin sika, kun se yllättäen ei niitä osaa ja tekee ne päin wittua.

Kaupassa käynti, ruuanlaitto, kodinhoito ja kakaroista huolehtiminen ON naisten hommaa ja vastuualuetta. PISTE !

Miehen hommahan se olisi tuoda leipä pöytään, eli käydä kaupassa. Ihan perinteiselläkin mittapuulla (jonka mukaan en itse todellakaan elä, mutta kaikki kukat kukkikoot jos pariskunnassa molemmat niin haluavat).

Eihän muuten naisesi käy töissä? Rahan hankinta on miehen homma myös.

Vierailija
132/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtavia myös nämä vertaukset johonkin moottoriöljyyn täällä. Sehän on siis aivan sama asia, kun että mitä perhe syö joka päivä ja millaisia ruokarajoitteita kenelläkin on. Ja jos sitä öljyäkin pitäisi joka viikko käydä hakemassa, niin varmasti tietäisi mitä sieltäkin toisi. 

Sama jos verrataan sitä, että mies esim huoltaa auton ja nainen tekee ruuat. No, autoa pitää huoltaa ehkä pari kertaa vuodessa ja ruokaa tehdä lähes joka päivä. Että siis aivan sama asia joo.

Naisia harmittaa että miehet eivät pidä niitä yksityiskohtia tärkeinä mitä he itse pitävät.

Tämän takia nainen ei halua sanoa suoraan, että mitä sieltä kaupasta pitää tuoda. Ap:kin ihan pokkana kyselee, että voiko hän arvostella miestä, että kun ei tuonut oikeita tuotteita, vaikka hän itse on väärässä.

Tämä avauksen nainen ei ole miltään osin oikeassa.

1) Armeijassa sanotaan selvästi mitä halutaan

2) Ap ei saanut tuotteita mitä halusi

Sinä et siis ole käynyt armeijaa, kun noin väität. Armeijassa käsketään, ei siellä mitään haluta.

Jo vain olen armeijan käynyt, 11 kuukautta.

Tämän päälle rauhanturvatehtävissä kolmesti. Toiminut pioneerijoukkueen varajohtajana mm.

Vierailija
133/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkka kauppalappu toimii meillä. Tiskikoneesta ja kotitöistä en ikinä mitään mainitse, koska mies on koti-isä ja tekee niitä moninkertaisesti minuun nähden. Ainoastaan ruuanlaitto on minun vastuulla, ja olen melko tarkka raaka-ainaista, joten kuvailen ne erittäin selkeästi. Kun mies osti sieniä, kirjoitin vielä erikseen, että tarkistaa haistamalla, ovatko pilalla, koska se ei näy välttämättä päällepäin. Vastaavat ohjeet ovat mielestäni hyviä.  

Vierailija
134/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma moka ja nyt miestä syytetään.

Vierailija
135/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näin miehenä toivoisin , että sanottaisiin ihan rauhallisesti mitä on tapahtunut ja mitä toivottaisiin tapahtuvan. Yleensä nainen kerää kaikki virheeni ja sitten yllättäen lataa kaiken esiin jolloin on vaikea korjata mitään virhettä kun kuulostaa siltä , että tappaa minut tai häipyy sillä sekunnilla.

Näin. Ja asiasta voi keskustella. Esimerkiksi AP tilanteessa sanoa, että ihan kiva, mutta lapset eivät syö noin voimakkaan makuisia tuotteita. 

Mutta jos vastaus tulee puolihuutona ja kettuiluna tyyliin "ethän sinä osaa edes käydä kaupassa", niin lopputulos on varmasti jotain ihan muuta kuin mitä ap toivoo.

Toki on haastavaa tuossa vaiheessa alkaa muuttamaan toisen tapoja. Ihmettelen miten tämä on tullut vasta nyt esille. 

Vaimolla on vastaavasti tapana laittaa muovikippoja astianpesukoneeseen siten, että joko ne kääntyvät ympäri (ja ovat siis täynnä vettä kun kone lopettaa), tai ne tippuvat sinne suihkuvarren tielle, jolloin se ei pyöri lainkaan. En edes viitsi enää sanoa asiasta, vaan korjaan astioiden paikat, ennen kuin laitan koneen päälle.

Vierailija
136/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä vähän vastustan tuota tarkkaa kauppalistaa. Mies on ollut isä jo 16 vuotta. Asuu siinä samassa talossa kuin minä ja lapset. Syö samoja ruokia, käyttää samaa jääkaappia. Sen vielä ymmärrän, että ei tiedä milloin ketsuppi loppuu, kun ei sitä käytä. Eli voin sanoa, että osta ketsuppia jne. Mutta miksi minun pitää kuvata ne tuotteet? Miksi mies ei itse ota niitä kuvia, kun aamulla sovimme, että hän käy poikkeuksellisesti kaupassa. Miksi hän ei kysy lapsilta mitä hedelmiä haluavat? Miten ei voi huomata, että meillä on syöty Ruispaloja niin kauan kuin muistan (kävisi myös muu tavallinen palaleipä, ei olla kauhean tarkkoja).

Ap

Koska nuo ovat periaatteessa ihan toissijaista dataa, jota ei jaksa muistella, jos ei ole asiaan liittyen mitään kiinnostusta. Eikö mies ole aikaisemmin käynyt kaupassa, vai mistä tämä ongelma on yhtäkkiä tullut? 

Ihan sama tilanne vaimoni kohdalla autoon liittyvät asiat. Hyvä, että merkin tietää ja silloin harvoin kun käy tankkaamassa soittaa aina ennen minulle, että mitä sinne tankkii piti laittaa. 

Vierailija
137/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita tarkempi kauppalappu. Oppii kyllä. Itse lähetin aluksi kuvat tuotteista puhelimeen.

Siis minun vikani, kun en kirjoittanut kauppalappuun, että tuo sitä maitoa, leipää, hedelmiä ja ketsuppia, mitä meillä on aina ollut. Tai ottanut kuvia noista kaikista tuotteista.

Ap

Ei ole sinun vikasi, jos tämä on ensimmäinen kerta kun mies käy itsenäisesti kaupassa. Ei toisaalta ole välttämättä miehenkään vika, jos sinä olet tähän mennessä huolehtinut yksin kaikki ostokset. Mies ei välttämättä ole perillä siitä, mitä ketsuppia lapset suostuvat syömään jne. Eli juttelet asiasta ihan rauhassa miehen kanssa ja jatkossa tiedät kirjoittaa tarkemman kauppalapun. Tyyliin paketti Vaasan ruispaloja, pullo Felixin tavallista ketsuppia, laktoositonta maitoa ja appelsiineja ja omenoita.

Vierailija
138/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, et sinä voi syyllistää keskustelupalstaa teidän perheongelmista, selvitä asia miehesi kanssa. Teidän perhe, teidän kommunikaatio, teidän kommunikaatio-ongelmat.

Tule sitten tänne kertomaan miten ratkaisitte asian, se voi auttaa muitakin. Älä tänne valita, ei me tiedetä miksette te saa ratkottua kaupassa käymisen, kauppalistan ja ostosten suhteen olevaa ongelmaa.

no sulla nyt ainakin on mennyt keskustelupalstan idea aivan kokonaan ohi.

Vierailija
139/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Entä jos laittaisit sen teidän 16-vuotiaan ostamaan mieluistaan leipää ja ketsuppia, jos ei millään voi totutella eri ketsuppiin tai itse opetella leikkaamaan leipää? Kuulostaa siltä että kasvatat lapsistasi yhtä uusavuttomia kuin mitä miehesikin on saanut koko isyytensä ajan olla.

Vierailija
140/148 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin täällä nyt kukaan kieltää ostamasta miehen itsensä haluamia tuotteita, mutta olis ihan kiva muistaa myös mitä perheessä normaalisti syödään. Lapset harvemmin kinuaa verigreippejä tai kivikovaa ruislimppua 😛

Aloittajalle neuvoisin, että voihan sitä itsekin ryhtyä ottamaan rennosti. Tuot tyyliin hedelmä kuin hedelmä. Ja muut voi sitten miettiä mitä ruokaa voi laittaa aineista tai mitä vois syödä. Tosi nälkäisenä sitä jäkertää vaikka sitä limppua sitten 😂😂

Juu, otin rennosti ja käskin osoittamaan valitukset tuodusta ruuasta isälle. Eivät kuitenkaan sitä tehneet, vaan tyytyivät valittamaan minulle. Kävin sitten uudestaan seuraavana päivänä kaupassa.

Mies saa tietenkin ostaa haluamiaan juttuja, mutta kannattaisi minun mielestäni (ei siis miehen) ostaa niitä perheen käyttämiä asioita. En siis poikkeuksellisesti päässyt kauppaan hakemaan täydennystä, joten sovittiin että mies hakee maitoa, leipää, hedelmiä ja ketsuppia, koska ne olivat loppu (tai lähes loppu).

On kovin vaikeaa ajatella,että joku on niin itsekeskeinen, että ei edes ajattele, että pitäisi tuoda (myös) niitä lapsille sopivia juttuja (se 16 v voi syödä greippejä, pippuriketsuppia ja jälkiuunileipää, pienemmät eivät niitä suostuneet syömään).

Ap