Yrittäjämieheni EI voi olla perhevapailla kuukausitolkulla
Siis mikä tämä perhevapaauudistus oikein on, eipä ainakaan mietitä esimerkiksi yrittäjäperheitä. Lapsi syntyy kesäkuussa ja kuulin että tämä uudistus astuisi voimaan 2021. Koskeeko siis meitä vai vasta -21 syntyviä?
Kommentit (805)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua uudistuksen logiikkaa.
Ongelma on siis se että isät eivät käytä perhevapaitaan.
Ratkaisu on nyt sitten se että lisätään perhevapaita joita isien ei ole pakko käyttää, mutta samalla vaikeutetaan äitien asemaa.
Miten tämä käytännössä nyt sitten saa ne isät pitämään ne vapaansa jos aiemminkaan tämä keino ei ole tepsinyt ja miksi tällainen uudistus pitää tehdä juuri niin että äideille tulee entistä ankeampaa.
Miten äideille tulee entistä ankeampaa?
Joutuvat töihin isien päästessä kotiin lastensa kanssa?
Joutuvat säätämään ja joustamaan ja säätämään.
Naisyrittäjät tehnevät jatkossa töitä öisin.
Naisyrittäjät voivat tehdä työnsä kun se heille parhaiten sopii, kun puoliso hoitaa lasta vanhempainvapaalla.
Paitsi kun tejevät töitä öisin 4,5 kuukautta.
Miksi jankkaat tätä samaa? Sinun ei ole pakko pitää kuin se raskauskuukausi (1kk). Tämän jälkeen painut tärkeisiin yrittäjäduuneihisi ja mies jää ensin omalle 7kk kiintiölleen hoitamaan lasta, sitten hän pitää sinun lahjoittamat 69 päivää siitä sun kiintiöstä ja sen jälkeen hän jää hoitovapaalle.
Sinä pidät omasta kiintiöstäsi jääneet 3,5kk JOS haluat, ei ole pakko. Ja vaikka et pitäisi niin olette perheenä saaneet jo ansiosidonnaista vanhempainvapaata miehesi pitämänä täsmälleen yhtä paljon kuin nykytilassakin saisitte. Plus että sun pakollinen osuus on uudessa mallissa vain 30 päivää, kun vanhassa mallissa se on 105 päivää.
Ongelma taitaa olla vaan kateus siitä kun et itse halua/pysty pitää tuota uudistuksen ylimääräistä osaa. Senkin kanssa on aikaa kunnes lapsi on 2v, jos mielesi muuttuu. Jos ei muutu, tilanne on ollut sama kuin tähän asti.
Joo tiedän että on vanha ketju.
Vierailija kirjoitti:
Meillä laskettu aika tammikuun lopulla, saa nähdä tuleeko voimaan meidän kohdalla. Jos tulee niin tehdään niin että kun olen omat kuukaudet käyttänyt, mies siirtää max kiintiön mulle ja sen jälkeen kotihoidontuelle. Mies ei jää vapaalle. Ei jäänyt esikoisessakaan. Aion imettää vuoden (joka aterian jälkeen) kuten suositus on. Pöivähoitoon aikaisintaan 2 vuotiaana. Myös ahdistaa liikaa olla erossa vauvasta. Esikoisen ollessa satunnaisesti hoidossa muutamia tunteja olen vain kärsimättömästi halunnut takaisin, vahva on biologia.
Syntyvyys todennäköisesti laskee tämän myötä. Todellista tasa-arvoa olisi antaa vanhempien valita kuka siellä kotona on koko sen ajan. Hassua että holhotaan aikuisia ihmisiä valtion tasolta ja yritetään kaikki perheet samaan muottiin.
Jos syntyvyys laskisi tämän uudistuksen myötä niin samalla logiikalla nykyisenkin mallin pitää laskea syntyvyyttä omalla olemassaolollaan. Koska mikään ei sinänsä uudessa mallissa muutu, isän ansiosidonnainen vapaa vaan lisääntyy, jos sen haluaa käyttää. Jos ei, kaikki on kuten ennenkin.
Typeriä nämä "syntyvyys laskee", "maailma kaatuu", "perhe menettää tulonsa" kommentit, kun niillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Jep kiitos tästä! Osa kommentoijista ei ymmärrä naisia, joilla on ura. Mun uraa haittaa se et mun mieskollegat ylenee mun ohi ku heidän ei tarvi pitää vanhempainvapaita jos heidän puoliso on matalapalkka-alalla, mut mun on käytännössä pakko jos teen lapsia, koska loppuraskaus, imetys jne. On reilua, että miehetkin pitäis edes sen pari kk nii naisten asema työelämässä paranee. Voi katsoa Ruotsiin jos ei usko. Lisäksi en usko tähän ”oma valinta koska rahallisesti järkevää” selitykseen, koska Suomessa nytkin hyvin tuetut isyysvapaat jää isolta osin pitämättä ja perheet valitsee ennemmin sille ajalle kotihoidon tuen ja nainen kotona. Selittäkääpä tämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää se, että ”rahakkaat vapaat ” pitenevät, mutta siitä ei pääse hyötymään esimerkiksi jos mies on yrittäjä eikä voi vapaalle jäädä. Rahallisesti palkitaan siis siitä, että isä jää kotiin.
Tottakai siitä kannattaa palkita, koska sillä tavalla tuo ikuinen kierre että vain äidit on kotona, saadaan katki. Kaikki tämä tasa-arvoisuuden lisääntyminen auttaa siihen että Suomeen ylipäätään halutaan tehdä lapsia. Ei naiset halua enää hoitaa kaikkea yksin.
Mikä estää isiä nyt olemasta lasten kanssa? Eli oikeastiko oletat, että perhevapaiden jakaminen johtaa muuhun kuin 7 kk ikäisten lasten hoitoonlähtöön ja tarkkaan rekrytointiin, koska pienen vauvan äiti on aika paljon sairaan lapsen kanssa kotona.
Voi itku, lapsi laitettava hoitoon, koska mies ei OSAA eikä VOI jäädä kotiin. Lapsen oltava sairaana äidin kanssa kotona, koska mies ei OSAA eikä VOI hoitaa sairasta lasta eikä jäädä kotiin työstä. Hohhoijaa, tää ketju osoittaa kyllä todella hyvin, miksi vanhempien tasa-arvoa pitää kannustaa etenemään lakien avulla, sillä jos "minun mieheni, minun perhe" -mutulla mennään niin metsään menee.
Tutkitusti pienituloiset, vaikeasti työllistyvät tai työttömät/kouluttamattomat naiset ovat kaikista suurimmassa vaarassa syrjäytyä kokonaan työmarkkinoilta kotihoidontukijaksojen jälkeen ja saada surkeaa eläkettä, koska perheet nyt vaan tekevät hienosti näitä "yksittäisiä, omakohtaisia" päätöksiä. Samalla syrjitään lapsettomia naisia, koska työnantaja voi vältellä nuorten naisten palkkaamista vakitöihin, koska nehän voi tulla raskaaksi ja jäädä kotiin.
Huomaa keskustelusta, että jotkut naiset eivät näe omaa nenäänsä pidemmälle. ”Ei saisi tulla lisää vapaita joillekin perheille, koska meidän mies ei voi olla töistä pois syistä x ja y. Onko syy, että ei itse halua mennä töihin? En usko, että Suomessa löytyy mies, joka olisi niin erilaisessa asemassa työyhteisössä, etteikö samassa asemassa olevaa naista löytyisi. Nainen ei voi biologian vuoksi valita ja jotenkin se äitiyslomalle jääminen onnistuu.
Jos ei isällä, tai äidillä teidän perheessä onnistu, niin jättäkää sitten pitämättä, mutta älkää toivoko, että muutkaan ei saisi pitää. Todella itsekästä. Miksi haluatte pitää naiset heikompana sukupuolena yleisesti yhteiskunnassa? Tämä lakiuudistus palvelee suurta massaa ja sitä kautta naisten asemaa.
Se vielä ärsyttää kaikkein eniten, että joidenkin mielestä lapsi on naisen vastuulla ja naisen velvollisuus. Meillä ainakin on kaksi tasapuolista vanhempaa, koska lapsi totutetaan siihen alusta asti.
Meillä laskettu aika tammikuun lopulla, saa nähdä tuleeko voimaan meidän kohdalla. Jos tulee niin tehdään niin että kun olen omat kuukaudet käyttänyt, mies siirtää max kiintiön mulle ja sen jälkeen kotihoidontuelle. Mies ei jää vapaalle. Ei jäänyt esikoisessakaan. Aion imettää vuoden (joka aterian jälkeen) kuten suositus on. Pöivähoitoon aikaisintaan 2 vuotiaana. Myös ahdistaa liikaa olla erossa vauvasta. Esikoisen ollessa satunnaisesti hoidossa muutamia tunteja olen vain kärsimättömästi halunnut takaisin, vahva on biologia.
Syntyvyys todennäköisesti laskee tämän myötä. Todellista tasa-arvoa olisi antaa vanhempien valita kuka siellä kotona on koko sen ajan. Hassua että holhotaan aikuisia ihmisiä valtion tasolta ja yritetään kaikki perheet samaan muottiin.