Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö ketään joka olisi traumatisoitunut synnytyksestä?

Vierailija
05.02.2020 |

Mikä meni pieleen? Pelottaa oma tuleva synnytys.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse. Hätäsektio ja viikon päästä siitä toinen leikkaus. 3kk meni toipumiseen, olin täysin autettava.

Vierailija
2/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako sun hakea tällaisia kauhutarinoita, jos eka synnytys tulossa? Lietsoo turhaa pelkoa vaan. Itse synnytin 5 päivää sitten ja pelkäsin koko raskausajan kun olin lukenut kaikkea miten alapää repeää, menee pidätyskyky, vauva kärsiii hapenpuutteesta jne. Turhaa kaikki pelko kuitenkin. Synnytys meni hyvin ja mitään pahaa ei tapahtunut.

Koska et voi tietää, miten synnytyksesi menee, lähde siitä lähtökohdasta, että kaikki menee hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, mutta en todellakaan kerro sinulle siitä enempää. Aivan turhaa lietsoa pelkoaan lukemalla tarinoita toisten vaikeuksista. Suuri on synnytyksistä sujuu kuitenkin ilman isompia ongelmia. 

Vierailija
4/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kuoli synnytykseen eli kyllä, oli tulossa väärässä asennossa, kukaan ei uskonnut , viimeiseen asti ponnistettiin, lopulta ei ollut enään edes kiire sektioon, sektiossa vedettiin voimalla että saatiin pää takaisin synnytyskanavasta mihin se oli otsa edellä mennyt jumiin.  

Seuraava suunniteltu sektio. 

Vierailija
5/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelottaa, pitää keskittyä hyviin asioihin ja yrittää rauhoittaa sitä pelkoa. Ei suinkaan lisätä sitä pelkoa kauhutarinoita lukemalla. Suomessa on aika harvinaista, että synnytys on jotenkin traumaattinen. Kannattaa keskittyä lietsomaan uskoa siihen, että sinullakin kaikki menee hyvin, koska suurimmalla osalla muistakin menee. Jos jostain syystä ei mene, sitä ehtii miettiä sitten jälkeenpäin. Etukäteen on turhaa maalailla piruja seinille. Stressi on haitaksi vauvalle, joten sinun on tärkeää olla rauhallinen ja positiivinen. On luonnollista, että synnytys jännittää, mutta pelkoa ei kannata lietsoa. 

Vierailija
6/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, mutta en todellakaan kerro sinulle siitä enempää. Aivan turhaa lietsoa pelkoaan lukemalla tarinoita toisten vaikeuksista. Suuri on synnytyksistä sujuu kuitenkin ilman isompia ongelmia. 

Kerro nyt kun aloitit. Minulle tehdään suunniteltu sektio ja kätilön sekä lääkärin olen tavannut jo. Lapsi jää ainoaksi ja en synnytä Suomessa.

Vierailija
7/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pelottaa, pitää keskittyä hyviin asioihin ja yrittää rauhoittaa sitä pelkoa. Ei suinkaan lisätä sitä pelkoa kauhutarinoita lukemalla. Suomessa on aika harvinaista, että synnytys on jotenkin traumaattinen. Kannattaa keskittyä lietsomaan uskoa siihen, että sinullakin kaikki menee hyvin, koska suurimmalla osalla muistakin menee. Jos jostain syystä ei mene, sitä ehtii miettiä sitten jälkeenpäin. Etukäteen on turhaa maalailla piruja seinille. Stressi on haitaksi vauvalle, joten sinun on tärkeää olla rauhallinen ja positiivinen. On luonnollista, että synnytys jännittää, mutta pelkoa ei kannata lietsoa. 

Suomessa nimenomaan synnytys on traumaattinen. Se tehdään sellaiseksi tahallaan sairaalassa koska on väärin että nainen pääsee ns helpolla jos saa kunnollisen puudutuksen tainyleensä saa kipulääkitystä tai sektion kun se on paikallaan.

Yleensä synnytyksestä selviää hengissä.

Vierailija
8/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itse. Hätäsektio ja viikon päästä siitä toinen leikkaus. 3kk meni toipumiseen, olin täysin autettava.

Kaikkea hyvää sinulle. <3 Jos saan udella niin mikä toinen leikkaus sinulla oli synnytyksen jälkeen?

Vierailija
9/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt kun aloitit. Minulle tehdään suunniteltu sektio ja kätilön sekä lääkärin olen tavannut jo. Lapsi jää ainoaksi ja en synnytä Suomessa.

Tuo on hyvä. Noin sen pitää mennå.

Vierailija
10/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei baby-podcastissa Kirsikka kertoo traumaattisesta synnytyskokemuksestaan. 

Hänen miehensä kertoo puolestaan oman kokemuksensa puolison näkökulmasta.

Vierailija
11/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytys ei ollut traumaattinen, mutta siitä toipuminen kyllä. Suurella todennäköisyydellä kuitenkin se on Sinulla kuten useimmilla hyvä kokemus.

Vierailija
12/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. - Tiedän vain raskaasti pettyneen miehen, joka uskoi olevansa lapsien isä mutta ei lopulta ollut kenenkään heistä biologinen isä.

Vierailija
13/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea hyvää sinulle. <3 Jos saan udella niin mikä toinen leikkaus sinulla oli synnytyksen jälkeen?

Kohtu repesi 3 kohtaa ja virtsarakko repesi myös. Yksi näistä repeämistä tulehtui ja se leikattiin.

Vierailija
14/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa nimenomaan synnytys on traumaattinen. Se tehdään sellaiseksi tahallaan sairaalassa koska on väärin että nainen pääsee ns helpolla jos saa kunnollisen puudutuksen tainyleensä saa kipulääkitystä tai sektion kun se on paikallaan.

Yleensä synnytyksestä selviää hengissä.

Mitäpä jos et tekisi yleistyksiä omien traumojesi pohjalta? Olen viiden lapsen äiti ja minulla on paljon ystäviä, joilla on lapsia. Omat synnytykseni ovat menneet täysin ilman traumoja, kunnollisella kipulääkityksellä ja viimeisin jopa suunnitellulla sektiolla. Myöskään ystävieni synnytyksissä ei juurikaan ole ollut traumaattisia elementtejä. Se, että jollekin sattuu vaikea synnytys, ei tarkoita, että kaikki synnytykset olisivat traumatisoivia kokemuksia. 

Vierailija
15/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kerro. En lähde mukaan tähän pelonlietsontaan, jota yrität täällä saada aikaan. 

Vierailija
16/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan naurettava aloitus. Seuraavaksi aloitus: pelkään hammaslääkäriä, huomenna aika - kerro karmeimmat kokemuksesi hammaslääkäristä!

Vierailija
17/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän! Ja se olen minä, ekan sain hätäsektiolla, vauva meinasi kuolla ja sitä elvytettiin 10 minuuttia. Minä olin sektion jälkeen 1,5 vuotta kipeänä joka helkutin päivä :/ Synnärillä sain osakseni todella tylyä kohtelua, en tiedä miksi, ehkä, koska olin nuori. Nykyään poika on ylivilkas 5v. johtuen hapenpuutteesta synnytyksessä. Toisen synnytin alateitse eikä kätilö vaivautunut edes olemaan salissa ponnistusvaiheessa. Lähti pois kun olin 8 senttiä auki ja totesi, että kohta voit alkaa ponnistamaan, soita kelloa jos tulee hätä. Olin käytännössä ensisynnyttäjä, sillä eka meni sektioon jo avautumisvaiheen alussa. Aloin ponnistamaan kun siltä tuntui ja soitin kelloa vauvan takaraivon tullessa ulos/näkyville, kätilöllä kesti monta minuuttia vaivautua saliin. Olin tosi peloissani, kävin juttelemassa myöhemmin ja lääkäri myönsi kätilön tehneen hoitovirheen. Hieman repesin, 2 tikkiä piti ommella.

Vierailija
18/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden ystäväni.

Omat synnytykseni ovat sitä vastoin menneet tosi hyvin, viimeisin ilman puudutusta enkä aio seuraavaankaan pyytää enää puudutetta. Monen muun kaverini ja tuttavani synnytykset ovat myös menneet hyvin, joten tuo yksi (onneksi lievästi) traumatisoitunut synnyttäjä on vähemmistössä.

Vierailija
19/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän

Mutta tiedän myös itseni, nuoren synnyttäjän, jonka synnytys oli helppo ja sairaalaan menon jälkeen lapsi syntyi pian saliin menon jälkeen.

Eli noin 2 h siitä, kun tulin sairaalaan.

Ystäväni lapsi taas syntyi kaksi tuntia siitä, kun hoksasi synnytyksen alkaneen

Joten näitä tarinoita on jos vaikka mitä. kaikkea hyvää ap. sinun synnytykseen <3

Vierailija
20/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän

Mutta tiedän myös itseni, nuoren synnyttäjän, jonka synnytys oli helppo ja sairaalaan menon jälkeen lapsi syntyi pian saliin menon jälkeen.

Eli noin 2 h siitä, kun tulin sairaalaan.

Ystäväni lapsi taas syntyi kaksi tuntia siitä, kun hoksasi synnytyksen alkaneen

Joten näitä tarinoita on jos vaikka mitä. kaikkea hyvää ap. sinun synnytykseen <3

ja tosiaan minäkään en ehtinyt mitään puudutksia tms. saamaan ja silti jäi hyvä kuva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi