Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teini-ikäiset tytöt vielä koulusta "murrosikäpskkauksen"?

Vierailija
04.02.2020 |

Joo en keksinyt sille pakkaukselle parempaakaan nimitystä tähän hätään. Mutta siis olen itse 90-luvun lapsi ja pian 11-vuotiaan nuoren tytön äiti. Muistan että me saatiin ehkä 5. luokalla koulusta pussukka missä oli siteitä, tamponeja, tieto-opuksia yms. murrosikään liittyvää. Saakohan nuoret enää nykyään tällaista koulusta? Tässä kun pikkuhiljaa alan itsekin valmistautua siihen, miten kerron lapsilleni murrosiästä ja kaikkeen siihen liittyvästä :)

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa

Vierailija
2/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamponit ja kondomit saa 7 luokalla koulusta, ne maksaa kunta kaikille 11-vuodesta alkaen siihen kun oppivelvollisuus päättyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset ei ainakaan saanut.

Vierailija
4/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai 6. lk alussa. Mikä on aika myöhään, kun tiedän, että monella menkat alkoi jo aiemmin.

Ei kaikki varmaan tuota kotona näytä.

Vierailija
5/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä moisesta kuullutkaan. Ei saatu mitään pakettia koulusta.

Vierailija
6/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista oman lapseni tuoneen tuollaista kotiin tai sitten on pitänyt itsellään eikä ole katsonut tarpeelliseksi puhua asiasta. On jo ysillä joten tuollaisen saaminen nyt olisi jo aivan liian myöhäistä.

Vierailija
7/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla kuntakohtaista.

Vierailija
8/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan. Yläasteella 90-luvin alussa ei tuollaisia pienellä paikkakunnalla jaettu.

Vierailija
9/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen että ei, kun nykyään pitäisi pyrkiä olemaan niin sukupuolineutraalia...

Muutenkin ostaisin itse valmiiksi jotain sellaista merkkiä mikä sopii omalle iholle, niin luultavasti sopii myös omalle lapselle. Esim. vuokkoset sopii herkälle iholle... Tampooneista se pienin koko ja siteissä myös, ei se vuoto aluksi ole runsasta, sitä mukaan enemmän imukykyä kuin tarvitsee.

Kondomeita pitäisi opettaa käyttämään niin tytön kuin pojankin, eli sitä rullaamista vaikka banaanin päälle niin kauan että onnistuu... Ja niitä kortsuja voisi ostaa varalle koko paketin, , muista kertoa että jokainen yhdyntä vaatii uuden ja jos menee rikki niin uusi tilalle.

Vierailija
10/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan siitä, lahjoittaako joku (paikallinen) taho tällaiset paketit koulun oppilaille. Ei kouluilla ole varaa hankkia moisia. Itse olen 5. luokkaa opettaessa ja murrosikäjuttuja käsitellessäni toki näyttänyt oppilaille siteitä, tampponeja yms.

Vierailija
11/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan, että 90-luvun puolivälissä kun sellaisen itse sain, se oli selvästi Libressen sponssaama, luki joka puolella siinä pussissa.

Vierailija
12/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen että ei, kun nykyään pitäisi pyrkiä olemaan niin sukupuolineutraalia...

Muutenkin ostaisin itse valmiiksi jotain sellaista merkkiä mikä sopii omalle iholle, niin luultavasti sopii myös omalle lapselle. Esim. vuokkoset sopii herkälle iholle... Tampooneista se pienin koko ja siteissä myös, ei se vuoto aluksi ole runsasta, sitä mukaan enemmän imukykyä kuin tarvitsee.

Kondomeita pitäisi opettaa käyttämään niin tytön kuin pojankin, eli sitä rullaamista vaikka banaanin päälle niin kauan että onnistuu... Ja niitä kortsuja voisi ostaa varalle koko paketin, , muista kertoa että jokainen yhdyntä vaatii uuden ja jos menee rikki niin uusi tilalle.

Ei kukaan voi tietää toisen vuodosta mitään. Joillakuilla alkaa heti runsaana. Yritä siinä sitten pyytää imukykyisempiä siteitä, kun äiti jankkaa loputtomiin, että vuoto on niukkaa!

13/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut 2000 luvun puolessavälissä. 

Vierailija
14/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain sellaisen 5 ja 6 luokalla eli vuosina 2001 ja 2002. Koululla kävi joku terkkari tms. Kertomassa tytöille naisten murrosiästä tunnin verran.

Se oli tosi hyödyllinen opetustunti ja side, tampooni näytteet riitti pitkään. Pitäisi tulla pakolliseksi joka kouluun tämmönen toiminta. Meillä ei kotona puhuttu mitään murrosiästä tai seksistä.

7 luokalla oli terveyden teema päivä jumppasalissa. Siellä kierrettiin eri pisteillä. Tutustuttiin mm. Epillereihin, murrosikään yleisesti, aknen hoitoon, kondomin laittoa styroksi penikselle, ja kyhmyjen tunnusteluun rinnasta. Siinä oli sellanen teko rinta mistä sai etsiä kyhmyjä.

Mielenkiinnolla odotan onko näitä täällä itä-suomessa enää. Oma tytär on vasta 9v.

Vierailija
15/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan, että 90-luvun puolivälissä kun sellaisen itse sain, se oli selvästi Libressen sponssaama, luki joka puolella siinä pussissa.

Libressen sponssaama oli tuo viime vuonna saatukin.

T. 4

Vierailija
16/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain sellaisen 5 ja 6 luokalla eli vuosina 2001 ja 2002. Koululla kävi joku terkkari tms. Kertomassa tytöille naisten murrosiästä tunnin verran.

Se oli tosi hyödyllinen opetustunti ja side, tampooni näytteet riitti pitkään. Pitäisi tulla pakolliseksi joka kouluun tämmönen toiminta. Meillä ei kotona puhuttu mitään murrosiästä tai seksistä.

7 luokalla oli terveyden teema päivä jumppasalissa. Siellä kierrettiin eri pisteillä. Tutustuttiin mm. Epillereihin, murrosikään yleisesti, aknen hoitoon, kondomin laittoa styroksi penikselle, ja kyhmyjen tunnusteluun rinnasta. Siinä oli sellanen teko rinta mistä sai etsiä kyhmyjä.

Mielenkiinnolla odotan onko näitä täällä itä-suomessa enää. Oma tytär on vasta 9v.

Nämä asiat kuuluvat perusopetuksem opetussuunnitelman perusteisiin ja suurin osa kunnista on sijoittanut paikallisessa opetussuunnitelmassa aiheen 5. luokalle, kuten myös oppikirjojen tekijät. Aihetta tulee siis käsitellä. On tietenkin opettajasta kiinni miten ja kuinka laajasti.

Vierailija
17/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs pojat? Saavatko he mitään? Kortsuja?

Vierailija
18/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäisesti muistan saaneeni sellaisen kouluaikana, mutten muista minkä ikäisenä. Mun mielestä toi on vähän hölmö, kun joillain alkaa kuukautiset 8-vuotiaana ja toisilla 17-vuotiaana. Jotkut aloittaa seksielämän 12-vuotiaana ja toiset 30-vuotiaana. Jos sen saa liian varhain, se unohtuu jonnekin laatikon perukoille. Ja miksi siinä pakkauksessa ei ole esitettä kuukupille?

Vierailija
19/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etäisesti muistan saaneeni sellaisen kouluaikana, mutten muista minkä ikäisenä. Mun mielestä toi on vähän hölmö, kun joillain alkaa kuukautiset 8-vuotiaana ja toisilla 17-vuotiaana. Jotkut aloittaa seksielämän 12-vuotiaana ja toiset 30-vuotiaana. Jos sen saa liian varhain, se unohtuu jonnekin laatikon perukoille. Ja miksi siinä pakkauksessa ei ole esitettä kuukupille?

Koska pakkaukset ovat sidevalmistajien sponsoroimia. Itse sain koulussa Always- ja Vuokkoset-paketin. Ei heidän intresseissään ole mainostaa tuotetta joka vähentäisi omaa myyntiä.

Vierailija
20/31 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille ainakin ala-asteella sen pakkauksen saaminen oli niin iso juttu, että sitä odotettiin varmaan jo pari vuotta etukäteen :D Ei kyllä jäänyt kaapin perukoille vaan heti se tuli kaivettua esiin, kun ekat kuukautiset alkoi. Ja itse taisin olla seiskalla, kun menkat alkoi eli kyllä se mulla vuoden tai pari oli jo kerennyt olemaan.

Oma äitini ei muuten valistanut mua tai siskoani kuukautisista ollenkaan, joten ehkä senkin takia koen, että se pakkaus oli tosi tarpeellinen. Sieltä opuksesta sai vähän tietoa ja kun kuukautiset sitten lopulta alkoi, niin oli vähän siteitä millä päästä alkuun. Sitten kun pakkauksen siteet loppui niin olikin pakko kertoa äidille, että kuukautiset on alkaneet.. Koska itsehän ei aluksi millään kehdannut mennä ostamaan suojia :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi