Saako teini-ikäiset tytöt vielä koulusta "murrosikäpskkauksen"?
Joo en keksinyt sille pakkaukselle parempaakaan nimitystä tähän hätään. Mutta siis olen itse 90-luvun lapsi ja pian 11-vuotiaan nuoren tytön äiti. Muistan että me saatiin ehkä 5. luokalla koulusta pussukka missä oli siteitä, tamponeja, tieto-opuksia yms. murrosikään liittyvää. Saakohan nuoret enää nykyään tällaista koulusta? Tässä kun pikkuhiljaa alan itsekin valmistautua siihen, miten kerron lapsilleni murrosiästä ja kaikkeen siihen liittyvästä :)
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että ei, kun nykyään pitäisi pyrkiä olemaan niin sukupuolineutraalia...
Muutenkin ostaisin itse valmiiksi jotain sellaista merkkiä mikä sopii omalle iholle, niin luultavasti sopii myös omalle lapselle. Esim. vuokkoset sopii herkälle iholle... Tampooneista se pienin koko ja siteissä myös, ei se vuoto aluksi ole runsasta, sitä mukaan enemmän imukykyä kuin tarvitsee.
Kondomeita pitäisi opettaa käyttämään niin tytön kuin pojankin, eli sitä rullaamista vaikka banaanin päälle niin kauan että onnistuu... Ja niitä kortsuja voisi ostaa varalle koko paketin, , muista kertoa että jokainen yhdyntä vaatii uuden ja jos menee rikki niin uusi tilalle.Ei kukaan voi tietää toisen vuodosta mitään. Joillakuilla alkaa heti runsaana. Yritä siinä sitten pyytää imukykyisempiä siteitä, kun äiti jankkaa loputtomiin, että vuoto on niukkaa!
Niinpä. Kuukautiset voivat nimenomaan olla runsaimmillaan alkuvaiheessa ja tasaantua myöhemmin. Omalle teinille kävi niin. Joutui käyttämään yösiteitä päivälläkin.
Joku kysyi saako pojat mitään, muistan että jossain vaiheessa saatiin kondomit koulusta, luultavasti 80-luvun lopulla, tai viimeistään keväällä 1990 kun ysiluokka loppui silloin.
Olen syntynyt - 79. Koulusta ei tuollaista jaettu, mutta 15 vuotiaat sai tuolloin postitse kotiin tietopaketin. Oliko ihan sosiaali- ja terveysministeriön infopakkaus? Vihkonen ja kondomeja ainakin oli. Tiesin odottaa pakettia. Varmaan jossain suosikin palstalla siitä kirjoitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että ei, kun nykyään pitäisi pyrkiä olemaan niin sukupuolineutraalia...
Muutenkin ostaisin itse valmiiksi jotain sellaista merkkiä mikä sopii omalle iholle, niin luultavasti sopii myös omalle lapselle. Esim. vuokkoset sopii herkälle iholle... Tampooneista se pienin koko ja siteissä myös, ei se vuoto aluksi ole runsasta, sitä mukaan enemmän imukykyä kuin tarvitsee.
Kondomeita pitäisi opettaa käyttämään niin tytön kuin pojankin, eli sitä rullaamista vaikka banaanin päälle niin kauan että onnistuu... Ja niitä kortsuja voisi ostaa varalle koko paketin, , muista kertoa että jokainen yhdyntä vaatii uuden ja jos menee rikki niin uusi tilalle.
Mulla oli just kuukautisten alkutaipaleella niin runsasta, että en meinannut pärjätä koulupäivää. Huonot vessat, ja jotenkin olin ihan eksyksissä sen kanssa mitä pitää tehdä eikä äiti antanut edes särkylääkettä. Mulla oli yhtäaikaa isoin tamponi ja pari sidettä yhtä aikaa ja ekana kotona piti juosta vaihtamaan housut. Kierto ihanat 21 päivää ja vuotoa viikon. Että ei se aina oo vaan pientä tuhrua jotsa teineiltä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etäisesti muistan saaneeni sellaisen kouluaikana, mutten muista minkä ikäisenä. Mun mielestä toi on vähän hölmö, kun joillain alkaa kuukautiset 8-vuotiaana ja toisilla 17-vuotiaana. Jotkut aloittaa seksielämän 12-vuotiaana ja toiset 30-vuotiaana. Jos sen saa liian varhain, se unohtuu jonnekin laatikon perukoille. Ja miksi siinä pakkauksessa ei ole esitettä kuukupille?
Meille ainakin ala-asteella sen pakkauksen saaminen oli niin iso juttu, että sitä odotettiin varmaan jo pari vuotta etukäteen :D Ei kyllä jäänyt kaapin perukoille vaan heti se tuli kaivettua esiin, kun ekat kuukautiset alkoi. Ja itse taisin olla seiskalla, kun menkat alkoi eli kyllä se mulla vuoden tai pari oli jo kerennyt olemaan.
Oma äitini ei muuten valistanut mua tai siskoani kuukautisista ollenkaan, joten ehkä senkin takia koen, että se pakkaus oli tosi tarpeellinen. Sieltä opuksesta sai vähän tietoa ja kun kuukautiset sitten lopulta alkoi, niin oli vähän siteitä millä päästä alkuun. Sitten kun pakkauksen siteet loppui niin olikin pakko kertoa äidille, että kuukautiset on alkaneet.. Koska itsehän ei aluksi millään kehdannut mennä ostamaan suojia :D
En saanut koskaan noita materiaaleja, mutta kylläkin jonkun varsin havainnollisen ja selkeän vihkosen, jossa aiheesta valistettiin. Sen sijaan sain aivan erinomaisen hyvää opetusta, jota antoivat koulussani voimistelunopettajat. Katsottiin myös hyvä filmi siitä, mitä muutoksia tapahtuu ruumiissa murrosiässä.
Opetusta annettiin parinakin vuonna, joten eiköhän asiat menneet perille, ja jos ei ekana vuonna ollut ajankohtaista niin sitten tuli kertaus oikeaan aikaan. Tämä tapahtui ylioppilaskirjoitusten aikaan, kun koulun jumppasali oli kirjoittajien käytössä eli poissa jumpasta.
Kaverini äiti odotti tuota vihkosta kiihkeästi, koska kaverin serkut olivat sen toisella paikkakunnalla jo saaneet. Kyseli aina minulta, joko se on jaettu. Arveli vissiin, ettei oma tytär ehkä kehtaa ottaa asiaa esille tms. Kun opetusta oli saatu ja kaveri vei vihkosen kotiin, antoi äidilleen, joka oli kysynyt, että ymmärsikö tyttö asian. Vastaus oli ollut "ei". Äiti sitten kävi asian vielä läpi. Ilmeisesti, jos ei ole asioista perillä, juttu on niin ufo, ettei sitä välttämättä ymmärrä. Olettaisi kai, että olisi huomannut, jos äidillä olisi jotain ollut.
Uskomattomin oli biologian opettaja, joka katsoi parhaaksi sivuuttaa asian. Ensimmäisellä kerralla totesi, että asia käydään läpi, kun se tulee kohta uudelleen esille. Kun se tuli, totesi, että tämä on käyty jo aiemmin läpi, joten jos on epäselvää, niin jokainen voi lueskella itsekseen, ja viittasi sukupuolioppaisiin, joita luokassa oli saatavilla erilaisia.
Meillä oli kutosluokan alussa terkkarin pitämä tunti aiheesta ja sen jälkeen sai käydä hakemassa kondomeja/siteitä/tamponeja aina omaan tarpeeseen. Moni kävikin, itse en kehdannut. Mitään kaikille muuten vaan jaettua pakkausta ei ollut.
Muistan kun 2000-luvun alussa tuli tuollaiset paketit postissa, (alwaysin ja libressen erikseen) ja äitini otti ne siteet itselleen käyttöön 😅
Ei puhuttu muutenkaan ikinä mistään, saati sitten murrosiästä. Itse piti alusta asti kuukautissuojat ostaa tai joskus sain siskolta.
Meillä taisi olla tuo valistustunti vitosella 2000-luvun alussa ja sidenäytteitä tuli postissa. Omat menkat alkoi 13- tai 14-vuotiaana mummolla, onneksi sieltä sattui löytymään jotain paksuja siteitä. Olin niin ujo etten koskaan kehdannut äitille kertoa, ja hävetti kauheasti itsekään ostaa suojia :D mutta jotenkin pärjäsin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan siitä, lahjoittaako joku (paikallinen) taho tällaiset paketit koulun oppilaille. Ei kouluilla ole varaa hankkia moisia. Itse olen 5. luokkaa opettaessa ja murrosikäjuttuja käsitellessäni toki näyttänyt oppilaille siteitä, tampponeja yms.
Olet KM etkä osaa kirjoittaa tamponi?!
Muistan itse vain vastaanottaneeni sen ajatuksella "jaa..." Koulussahan tuon tiedon jo sai. Ei mullakaan äiti valistanut menkoista. Kun kuukautiset alkoi, otin siteen vessasta, laitoin housuihin ja jatkoin elämää. Ja siteitä ostettiin me kaikki silloin, kun ne oli ostoslistalla. Eiköhän äiti tajunnut menkkojen alkaneen, kun siteitä alkoi kulumaan enemmän.