Mikä oli elämäntilanteesi keväällä 2009 ja suhtautumisesi silloin sikainfluenssaan?
Kommentit (122)
En silloin matkustanut yhtään, joten en kiinnittänyt kauheasti huomiota.
Oli ruuhkavuodet, kiireinen vaihe urapuolellakin.
Eipä ehtinyt juuri flunssia ajattelemaan, siellä ne pyöri taustalla, alitajunnassa.
Naureskelin paniikille. Äitini yritti saada minua ottamaan rokotteen. Nauroin ja sanoin että jos sikainfluenssaan kuolen niin sitten se on vain aika lähteä. En ottanut rokotetta enkä sikainfluenssaakaan. Vältyin näin myös narkolepsialta.
Olin työtön. En ottanut rokotetta. Minut kutsuttiin rokotetutkimukseen, mutta en osallistunut. Varmaankin onneksi.
Otimme mieheni kanssa rokotteet.Kauhistuin,kun luin haittavaikutuksista.Tavallaan ällistyin,kun ei oltukkaan tutkmusta tarpeeksi.
Lukiolainen. Sikainfluenssaa pidin pienempänä pahana. En ottanut rokotusta eikä kukaan mukaan perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri saanut esikoiseni. Annoin rokottaa hänet sikainfluenssaa vastaan. Enää en antaisi noin uutta rokotetta. Eristäydytään vaikka mielummin sitten.
Sama elämäntilanne! Minulla oli vuoden 08 lopussa syntynyt esikoinen, joka rokotettiin. En ota enää mitään influenssarokotteita lapsilleni enkä itsellenikään.
Opiskelija, kiinnostukseni sikainfluenssaan keskittyi ko. taudin käyttämiseen epidemian leviämismallinnuksen ja todellisen populaatiossa leviämisen vertailuun. Muistaakseni tiettyyn pisteeseen seurasi mallia.
Ja en ottanut rokotetta.
Poika oli saanut rokotuksen koulun terkkarissa, lupalappu allekirjoitettiin. Mun ja miehen työnantajat järjestivät rokotukset, olisi voinut kieltäytyäkin, mutta oli se käsitys että ne ei perus influenssapiikkiä kummempia ole, niin otettiin rokote. Terveitä ollaan, ei tullut sikaflunssaa eikä narkolepsiaa, onneksi. Ei sitä tautia silloin mitenkään flunssaa vakavampana pitänyt.
Nyt? Rokotetta en todennäköisesti ihan noin heppoisin kantimin ottaisi vaikka sellainen tarjottaisiin, ellei vaara vakavasta taudista/pysyvästä vammautumisesta ole todellinen. Wuhanin korona tuntuu vielä kaukaiselta asialta, ja vaikka koenkin olevani mielipiteeni kanssa harvojen joukossa, noudatan mieluummin WHOn ja THLn ohjeistusta asiassa, kuin panikoin milloin minkäkin villin teorian pohjalta.
Kättely alkoi tuntua epämukavalta.
Olin raskaana, neuvolan painostus rokotteen ottamiselle oli valtava ja päätöstäni rokottamuudesta kritisoitiin. Onneksi pysyin päätökseni takana. Osoitti vaan terkkareiden totaalisen ammattitaidon puutteen.
En hysterioinut, totesin, että jos siihen kuolen niin sittenhän kuolen.
Ei ole pienintäkään paniikkia myöskään tästä korona vouhotuksesta.
Olin raskaana ja minulla oli pieni lapsi.
Lähdimme vielä etelä-Eurooppaan lentokoneella! Yritin perua matkaa vedoten raskauteen ym. mutta rahoja ei oltais saatu takas.
Ei saatu sikainfluenssaa. Myöhään syksyllä otettiin kaikki sikainfluenssarokote eikä siitäkään onneks tullut mitään haittaa.
Esikoinen oli 3v ja päiväkodissa. Mietimme laitetaanko hänelle rokotus ja hoitotyötä tekevä isänsä päätti (itse epäröin enkä tiennyt mitä tehdä, yleinen hysteria oli kova) keskusteltuamme että ei anneta.
Muutenkin ollut hyvä isä mutta tuo oli häneltä yksi niistä teoista joista edelleen kiitän.
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri saanut esikoiseni. Annoin rokottaa hänet sikainfluenssaa vastaan. Enää en antaisi noin uutta rokotetta. Eristäydytään vaikka mielummin sitten.
Miten voit nyt eristäytyä, sillä lapsesihan on nyt neljännellä luokalla ja koulussa täytyy käydä joka päivä.
Minulla oli työn puolesta pakollisena rokotus. Mies, taapero ja kouluikäiset lapset kaikki sairasti sikainfluenssan. Itselläni oli pari päivää lämpöä ja päänsärkyä piikistä huolimatta. Siinähän se meni.
Vierailija kirjoitti:
Esikoinen oli 3v ja päiväkodissa. Mietimme laitetaanko hänelle rokotus ja hoitotyötä tekevä isänsä päätti (itse epäröin enkä tiennyt mitä tehdä, yleinen hysteria oli kova) keskusteltuamme että ei anneta.
Muutenkin ollut hyvä isä mutta tuo oli häneltä yksi niistä teoista joista edelleen kiitän.
Jatkan vielä että tuona talvena olimme kaksi kertaa ilta-aikaan Hoplopissa 2h niin ettei siellä ollut ketään muita lapsia :D
Vierailija kirjoitti:
Olin raskaana, neuvolan painostus rokotteen ottamiselle oli valtava ja päätöstäni rokottamuudesta kritisoitiin. Onneksi pysyin päätökseni takana. Osoitti vaan terkkareiden totaalisen ammattitaidon puutteen.
En hysterioinut, totesin, että jos siihen kuolen niin sittenhän kuolen.
Ei ole pienintäkään paniikkia myöskään tästä korona vouhotuksesta.
Tää painostus oli kyllä pelottavaa ja sen jälkeen syyllistäminen jos kieltäytyi. Muistan uutiset kun ihmiset nahisteli rokotusjonossa.
Opiskelin silloin, mutta koululla minun piti käydä vain parina päivänä viikossa. Muuten välttelin liikkumista tartunnan pelossa. Kaupassakin koskin kaikkeen vain muovipussi kädessä. Laitoin takkini tai jotain vastaavaa aina suuni suojaksi. Olin siis hysteerinen ja pelkäsin toden teolla. Silloin en vielä seurannut tätä palstaa, mutta iltapäivälehden silloin vapaalla keskustelupalstalla oli aivan sairaita juttuja. Jostain syystä sitä luin silloin. Onneksi en ottanut rokotetta, oli sentään sen verran järkeä päässä, enkä myöskään sairastunut. Tuo tapaus opetti kuitenkin kriittisyyttä ja vei uskoa erinäisiin laitoksiin. Nyt en oikein usko, mitä nämä vastaavat tahot tästä uudesta viruksesta sanovat, mutta en myöskään jaksa oikeastaan pelätä. Jos sairastun niin sitten sairastun ja tiedän kyllä riskit ja että hoidon saannissa paremmat ihmiset laitetaan tällaisen moniongelmaisen köyhän hyödyttömän työttömän edelle. Jos tähän uuteen virukseen kehitetään joku samanlainen rokote kun H1N1 en todellakaan aio sitä ottaa. Tuskin otan enää mitään muutakaan rokotusta elämäni aikana. Jäykkäkouristusta voin kuitenkin harkita.
Muistan, kun menin raskaana Mehiläiseen, Siellä oli isot laput joka paikassa, että desinfioikaa kädet sikainfluenssan takia jne.
Raskaana olevia kohdeltiin riskiryhmäläisinä ja heitä painostettiin ottamaan rokotus syksyllä 2009.
Muistan, kuinka vastaanottovirkailija katsoi isoa mahaani ja ihan kuin hän olisi säälinyt, että olen näin karmeaan aikaan raskaana.