Mikä oli elämäntilanteesi keväällä 2009 ja suhtautumisesi silloin sikainfluenssaan?
Kommentit (122)
Puolisoni odotti esikoistamme ja rakensimme taloa. Hän hieman epäröi, mutta otti onneksi rokotuksen, kun sitä riskiryhmille jaettiin. Minä sairastuin sikainfluenssaan ja se oli todella rankka tauti. Olen ikionnellinen puolisoni valinnasta. Ihana kymmenvuotiaammekin varmasti on, vaikkei asiasta mitään tiedäkään.
Naureskelin hysterialle. Naureskelen hysterialle myös nyt eli sama on suhtautuminen.
Otin tarkkaan selvää asiasta. Perheemme ei ottanut rokotetta, riskit olivat suurempia kuin hyöty.
Sen koommin en lle luottanut THL:n selityksiin. Usko suomalaiseen tiedottamiseen on mennyt.
Yritin itseasiassa juuri muistella että oliko sikainfluenssan aikaan tällainen paniikki ja lietsonta valloillaan.
Olin silloin lukiossa enkä muista erityisesti pelänneeni sairastumista, en ole ikinä ollut muutenkaan mikään virus- tai bakteerikammoinen mutta silloin taisi vaan olla niin paljon muuta elämää etten tajunnut pelätä. Rokotetta en ottanut ja sairastinkin taudin sitten.
Lukiossa saatiin ilmainen rokotus. En koskaan pelännyt siikainfluenssaa (kuten itse sitä sellaiseksi aikoinaan kutsuin). Koronavirus kuumottaa nyt vähäsen.
Mutta silloin 2009 H1N1- paniikki taisi oikeasti olla vielä paljon pahempi kuin tämä. Silloin oli joka päivä radion ja television uutisissa tähän liittyviä juttuja ja iltapäivälehtien nettisivuilla ja otiskoissa vieläkin pahemmin. Myös keskustelupalstoilla oli aivan sekopäistä keskustelua. Netti oli jo silloin yleinen, vaikka kaikkia nykyisiä hienouksia ei vielä ollutkaan.
H1N1 lähti liikkeelle Meksikosta ja silloin taisi olla loppukesä tai alkusyksy. Pahimmillaan pandemia oli sitten syksyllä marraskuun paikkeilla.
Sekä itse että kolme lasta rokotettiin, ei meillä mitään hysteriaa tai paniikkia ollut. Laskin vaan että rokote on parempi kuin se että kolme alle kouluikäistä ja itse saisimme sikataudin. Ei tullut tautia eikä rokotteesta ollut mitään haittaa. Kuten siitä ei ollut valtaosalle rokotetuista. Narkolepsia oli valitettava sivuhaitta, johtuen suomalaisten (ja ruotsalaisten) geeniperimästä. Itse rokote oli turvallinen. Sillä piikitettiin miljoonia ihmisiä, eikä mitään massakuolemia tullut. Nuo narkolepisiaan sairastuneet olisivat sen saaneet mitä todennäköisimmin jonkun muun infektion jälkeen. Heillä kun oli alttius sen saamiseen, tarvittiin vain laukaisija. Nyt se oli rokote mutta se laukaiseva tekijä olis voinu olla joku muu, vaikka vaan tavisflunssa.
Vierailija kirjoitti:
Yritin itseasiassa juuri muistella että oliko sikainfluenssan aikaan tällainen paniikki ja lietsonta valloillaan.
Olin silloin lukiossa enkä muista erityisesti pelänneeni sairastumista, en ole ikinä ollut muutenkaan mikään virus- tai bakteerikammoinen mutta silloin taisi vaan olla niin paljon muuta elämää etten tajunnut pelätä. Rokotetta en ottanut ja sairastinkin taudin sitten.
Paljon pahempi lietsonta silloin oli päällä. Ehkä media on jotain siitä oppinut ja nyt ollaan vähän varovaisempia.
Raskaana olin. Normaalisti kävin töissä ja elin. Sairastin sikainfluenssan loppuraskaudesta eikä kummallekaan käynyt mitään. Olen iloinen että pysyin tiukkana enkä antanut vauvaa rokottaa.
Lapset olivat alakoululaisia ja ainoat luokillaan, joita ei rokotettu. En uskonut sikainfluenssan olevan oikeasti vaarallinen, kuten ei ollutkaan. Lasten luokkakaverit sairastelivat sinä talvena ennätysmäisesti, meillä oltiin terveitä, kuten tavallisestikin. Minä ja mies pysyttiin terveinä myös. Samalla tavalla suhtaudun nyt koronaan. En ole panikoivaa tyyppiä.
Minä ja tytär (tuolloin 12 v) sairastimme sikainfluenssan. Kova kuume, kuin mikä tahansa muu influenssa. En panikoinut, mutta toinen tytär rokotettiin (astmaatikko).
Otin rokotuksen, kun työpaikalla jäi yli ja ne olisivat menneet hukkaan.
Olin ala-asteella kuudennella luokalla ja muistan vain nähneeni jotain iltalehden otsikoita enkä ollut huolissani asiasta. Syksyllä 2009 kun olin seiskaluokalla niin koulussa annettiin rokotteita ja olin ainoa meidän luokalta joka ei ottanut. Olin lukenut jostain (ehkä täältä?) että rokotetta ei ole tutkittu tarpeeksi ja ei kannata ottaa, joten pidin pääni vaikka painostus rokotteen ottamiseen oli valtava. Varsinkin eräs vanhempi opettaja oli suorastaan vihainen ja muut luokkalaiset pitivät hulluna:D Niin ja en sairastunut.
Oliko silloin lietsontaa ip-lehdissä, siis ennen rokotetta??
En muista.
Kaksi pientä lasta ja odotin kolmatta. Pidin asiaa paisuteltuna ja rokote kiireellä tehty rahankiilto silmissä. En ottanut rokotetta lapsilleni ja erityisesti itseni jätin rokottamatta koska olin raskaana ja riskit rokotteesta suuremmat.
Tämä nykyinen vouhotus varmasti poikii myös rokotteen josta ei ole juuri muuta hyötyä kuin myyjän lompakon paksuneminen. Jää sekin ottamatta meidän perheessä.
Odotin keskimmäistä lasta. Terkka tyrkytti joka käynnillä rokotusta mutta kieltäydyin aina. Naureskelin kaikille jotka paniikissa jopa tappelivat rokotusjonossa.
Sama suhtautuminen koronavirukseenkin. Naurattaa vaan tuo hysteria.
Mulla oli vuonna 2009 kaksi pientä koululaista ja kaksi taaperoa. Olin ajatellut ottaa rokotteet, mutta ehdittiin saada tauti sitä ennen. Ei mielestäni mikään paha tauti. Siksi en ole kummemmin stressannut tätä koronaakaan. Toisaalta meillä perusterve perhe, ei astmaatikkoja tms.
Sanon että sillä on koronavirus ja vien mökille.