Uhraisitko yhden pelastaaksesi monta?
Jos juna on ajamassa viiden ihmisen yli ja voisit pelastaa nämä viisi kääntämällä junan raiteelle, missä on vain yksi ihminen, tekisitkö sen? Jos tekisit, miksi tekisit niin? Jos et, miksi et? Missä tapauksessa et voisi kuvitellakaan tekeväsi sitä?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/onko-ok-uhrata-yksi-pelastaakseen-m…
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti, sillä jos en sitä tee uhraan viisi yhden takia.
Mutta jos et ole alun perin aiheuttanut junaongelmaa, niin voiko oikeastaan sanoa, että sinä uhraat ne 5?
Voi, jos kerran olen sellaisessa tilanteessa missä minulla on päätös tehtävänä käännänkö junan vai en. Syyt miksi juna alunperin tulee sellaiseen tilanteeseen eteeni ovat tässä kohtaa epärelevantteja.
Miksi sinulla olisi sellainen päätös tehtävänä? Miksi kenellekään tulisi edes mieleen sellainen ajatus? Vähän sama kuin ajattelisi, että "minun pitää päättää varastanko tuon rikkaan henkilön rahat ja jaanko ne köyhille vai enkö. Ja jos en varasta rikkaalta, silloin varastan oikeastaan niiltä köyhiltä jotka jäävät ilman rahoja."
Eikö ole muka relevanttia, että rahat kuuluvat alunperin sille rikkaalle?
Vierailija kirjoitti:
Luin jostain kirjasta, että yhden uhraaminen monien pelastamiseksi on psykopaatille tyypillinen tapa ratkaista ongelma, mutta kun pulma esitetään tässä muodossa (junakysymys) niin moni normaali ihminenkin ajattelee sitä psykopaatin tavoin.
Suora kysymys pakottaa miettimään asiaa. Tosielämässä jokin vastaava ahdistava tilanne ei tulisi nenän eteen noin suoraan, vaan siltä voisi sulkea silmänsä. Voi olla tekemättä mitään, unohtaa koko jutun eikä kukaan muukaan välttämättä huomaa, että tuo ei tehnyt mitään, vaikka olisi voinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos et ole alun perin aiheuttanut junaongelmaa, niin voiko oikeastaan sanoa, että sinä uhraat ne 5?
Voi, jos kerran olen sellaisessa tilanteessa missä minulla on päätös tehtävänä käännänkö junan vai en. Syyt miksi juna alunperin tulee sellaiseen tilanteeseen eteeni ovat tässä kohtaa epärelevantteja.
Miksi sinulla olisi sellainen päätös tehtävänä? Miksi kenellekään tulisi edes mieleen sellainen ajatus? Vähän sama kuin ajattelisi, että "minun pitää päättää varastanko tuon rikkaan henkilön rahat ja jaanko ne köyhille vai enkö. Ja jos en varasta rikkaalta, silloin varastan oikeastaan niiltä köyhiltä jotka jäävät ilman rahoja."
Eikö ole muka relevanttia, että rahat kuuluvat alunperin sille rikkaalle?
Ihmiset, jotka kieltäytyvät noudattamasta kysymyksenasettelua ja alkaavat vängätä, ovat rasittavia. "Muuttaisitko ennemmin Ruotsiin vai Ranskaan?" "No minähän en muuta mihinkään, tyhmä kysymys, miksi pitäisi muuttaa, buhuu."
Viisi ihmistä ei oikeastaan ole monta. Osuvampi kysymys olisi, uhraisinko yhden pelastaakseni muutaman.
Mitenhän lain mukaan pitäisi toimia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole muka relevanttia, että rahat kuuluvat alunperin sille rikkaalle?Ihmiset, jotka kieltäytyvät noudattamasta kysymyksenasettelua ja alkaavat vängätä, ovat rasittavia. "Muuttaisitko ennemmin Ruotsiin vai Ranskaan?" "No minähän en muuta mihinkään, tyhmä kysymys, miksi pitäisi muuttaa, buhuu."
Tuo juttu rikkaalta varastamisesta noudattaa samaa logiikkaa kuin junaesimerkki. Toisin kuin tuo sinun Ruotsi ja Ranska -juttusi.
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tosissasi?!
Lain mukaan huudat varoituksen viidelle raiteellaolijalle. Jos käännät vivusta olet mur-haa-ja, ja saat Suomessa ikävä kyllä korkeintaan vain elinkautisen. Oikea rangaistus vivusta kääntäjälle olisi kuolemantumio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi. Määrä ei tee siitä sen oikeampaa. Jos muuta keinoa ei ole ja ne viisi kuolee niin sitten niin oli tarkoitus käydä, ei ole minun tehtäväni ruveta uhraamaan muita.
Et nyt näy ymmärtävän, että sekin on muiden uhraamista, jos et tee mitään. Silloin kuolee viisi, ja jos teet jotain, kuole yksi. Tekemättä jättäminen on aivan yhtä lailla päätös ja teko.
He ovat itse joutuneet siihen tilanteeseen, joten ei ole minun vastuulla uhrata joku toinen heidän takiaan ja ottaa syyt niskoille.
No eihän se noin mene! Se, että et tee mitään heidän pelastamisekseen ON sama asia kuin että uhraat heidät. Käsittämätön logiikka tai pikemminkin sen puute sinulla.
Jos minä en olisi paikalla he kuolisivat joka tapauksessa, miksi siitä tulee yhtäkkiä minun velvollisuus tappaa yksi jotta he pelastuisivat?
Ethän sä osaa edes perustella mitään vaan huudella vääryyttä tai logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tosissasi?!
Lain mukaan huudat varoituksen viidelle raiteellaolijalle. Jos käännät vivusta olet mur-haa-ja, ja saat Suomessa ikävä kyllä korkeintaan vain elinkautisen. Oikea rangaistus vivusta kääntäjälle olisi kuolemantumio.
En ole juristi, mutta luulisin ettei tuosta välttämättä elinkautista tulisi. Kun murha on kuitenkin tehty sen takia että viisi ihmistä pelastuisi, niin saattaisi mennä hätävarjelun liioitteluna tms. Tuollaisesta tai mistään vastaavasta ei varmaan ole ennakkotapausta Suomessa.
Luultavasti ottaisin vain ennen ja jälkeen kuvaa ja myisin seiskalle hyvällä hinnalla...
lapset > minä > muut ihmiset > eläimet
voisi sen periaatteessa tehdä tarkemminkin mutta koneellisella tunnistamisellakin on rajansa