AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARG! SE EI SYNNY KOSKAAN!
alkaa niin tympiä! ei meinaa millään riittää kärsivällisyys. nyt rv 36+6.
kauhea olo kun on nää helteet. vauva laskeutui jo melkein kk sitten. kohdunkaula jo pehmeä. lääkäri sanoi viikko sitten että " viikon-tai kahen sisällä voi syntyä, vauvakin ihan valmis" . no ei ainakaan viikon sisällä:/. supistellu on vähä reilu 2 viikkoo, välillä niin kipeesti, että en oo voinu nukkua. ja vaikka ei supistelis, ni en voi siltikkää nukkua ku on niin kuuma. on huono omatunto kun en jaksa esikoisen (1,5v) kanssa samalla tavalla leikkiä ku ilman mahaa. en jaksais nii hirvessti nostella ja kyykkiä:(, vaikka haluisin.
en tajua kun melkei joka päivä tulee supistuksia joku parikin tuntia, mutta AINA NE LOPPUU.
närästys ei vaivannu, paitsi nyt tietysti lopussa niin kamalaa närästystä että oon oksennellukkin.
koko ajan alapäästä valuu jotain tosi vetistä, mut valkosta, eli valkovuotoo:S. ei tunnu kivalta. alkkarit joutuu vaihtaa kymmenen kertaa päivässä. ei näillä keleillä tunnu mukavalta pitää pikkuhousunsuojia.
hiki ja väsy. kaikki on niin valmista, vauva, kohdunsuu, kaikki, mutta ei se tule! tuun varmaa hulluks ( ;) ). menee kuiteski joku 2viikkoo yli lasketun...
Kommentit (12)
kannattaako vielä noilla viikoilla suhtautua ihan tuolla tavalla? Ymmärrän et on huono olo, niin on varmasti meillä kaikilla loppupään odottajilla, mutta hirveästi ei kannata panna painoa noille lääkäreiden ym. veikkauksille. VAUVA TULEE SITTEN KUN ON ITSE VALMIS, ei silloin kun sinusta tuntuu, ettet jaksa. Nyt valitukset nurkkaan, mene kylmään suihkuun ja koita kestää.
Ihan hirveää että porukka alkaa jo noilla viikoilla kitisemään vauvaa ulos!
terkuin suzianna rv 41+3 plus tytöt 3v ja 1v6kk ;)
Miksi lapsesi pitäisi syntyä ennenaikojaan? Etkö nyt voisi ryhdistäytyä ja miettiä, kumman etu on tärkeämpi, sinun vai lapsen. Vauvallasi on OIKEUS vielä kasvaa ja vahvistua, keuhkotkin ovat vielä(kin) voimistumassa.
Nyt vain ajattelet omaa oloasi ja tympäännyt normaaliehin loppuraskauden vaivoihin. Kyllä, lähes meitä kaikkia raskaana olevia nämä helteet uuvuttavat, supistelee, valkovuotoa tulee, ei saa nukuttua, on peräpukamat ja suonikohjut, närästää ja turvottaa, on vaivaa vaikka muille jakaa. Valittaahan saa, mutta anna nyt vauvallesi rauha kasvaa ja itse päättää, vaikka syntyisi 2 vkoa yliaikaisena. HUOM! Sekin on aivan NORMAALIA!
Niin, on minullekin ennakoitu sekä eka että tokan lapsen syntyvän erittäin aikaisin, kun on paikat niin kypsää kauraa, mutta ihan hyvin ne on menny loppun asti. Nyt ollaan kolmatta kertaa loppuraskaudessa ja tiedän, miltä viimeiset viikot tuntuvat. Valtti on malttia!!!
Mullekin monet on sanonut, että toinen tulee kyllä nopeammin kuin eka (eka tuli 41+2). Sitten kaikki kaverit ympärillä saa vauvojaan jotain rv 37-38... Ei oo reilua. Tuokin on totta, että ärsyttää kun ei voi olla esikoiselle kunnon äiti mahan takia.
Mulla ekasta alkoi kipeät supparit päivä-pari ennen synnytystä, nyt on tullut kipeitä varmaan viikon. Ja aina ne loppuu, tiedän miltä susta tuntuu!
Yritetään vaan kestää ja asennoitua lasketun ajan yli menoon. On sitten kiva ylläri, jos tulee ennen sitä...
Liinaharja 39+0
On kurjaa kun niin haluaisi saada vauvan ulos, mutta tiedätkö että se kyllä tulee=) Pitää vain odottaa loppuun saakka!
Sitten kun alkaa olemaan viikkoja 42+3 niin voin todeta että on tukalat oltavat! Esikoinen syntyi tuolloin!
Kylmä suihku ja paljon juotavaa ja sit vaan odotat muutaman viikon lisää! Tule sit kertomaan et millä viikolla syntyi!
Onniina (toinen tulossa)
Eihän lääkäri voi sanoa ensinnäkään vauvan valmiudesta mitään, kyllä 36+6 on kuitenkin aika aikaista vauvan syntyä. Kellastuu helposti, voi olla kovinkin väsynyt, eikä jaksa imeä... Parempi vauvan on vielä kasvaa ja voimistua kohdussa.
Ja toisekseen, minulle lääkäri sanoi esikoista odottaessa, että hän ei ikinä sano kenellekään, että " vauva syntyy viikon/kahden viikon kuluessa" , koska ei sellaista voi kukaan lääkäri tietää. Hän sanoi, että tietää jos vauva syntyy TÄNÄÄN, mutta jos paikat ei ole sen näköiset että tänään syntyisi, niin mitään muuta ei voi ennustaa. Etenkin toista odottavalla paikat voi olla hyvinkin paljon auki ja kypsänä, mutta vauva ei kuitenkaan synny lopulta kuin käynnistyksen kautta. Turhaa siis minusta ylipäätään luottaa jonkun ennustuksiin vauvan syntymisestä.
Laskettu aika on minusta se, että siihen asti pitää ihan rauhassa odottaa. Siihen asti vauvalla pitää olla oikeus rauhassa mahassa majailla ilman, että äiti saa hepulikohtausta ja repii pelihousunsa ;) Lasketun ajan jälkeen voi sitten jo hyvällä omalla tunnolla alkaa odotella, että eikö se vieläkään synny... Ja silloinkin on hyvä pitää mielessä, että rv 42 yleensä vasta käynnistellään.
-NASU:
Kun synnytys sitten käynnistettiin ahkerasta pyytämisestä ja " vikisemisestä" , huomattiin että lapsivettä ei ole ollenkaan. Eli vauva oli ollut jo ties kuinka kauan ilman vettä kohdussa.
kuinka näin oli päässyt käymään???
voiko se vetinen, vähän valkea vuoto ollakkin lapsivettä?
jotka sanoo, että anna vauvan päättä. totta kai annan. enhän minä sille mitään voikkaan että milloin hän syntyy. ja niinkuin joku sanoi, valittaa saa, ja minähän valitan, kun on niin surkea ja uupunut olo. lapsi on aina etusijalla, en minä. ja lääkärin tutkiessa vauvaa, hän sanoi että vauva on täysin valmis syntymään. laskettu aika on nimittäin tod. näköisesti laskettu väärin, koska en muistanut edellisiä kuukautisiani.
jos lääkäri ei olisi todennut vauvan olevan valmis, en tietenkään toivoisi hänen syntyvän ennen aikojaan.
earthsprite:[color=pink] Tiedän tuntee mitä on odottaa ja odottaa että vauva syntyisi. Minulla oli jo viikolta 16 asti supistuksia ja siitä sanottiin,että yritetään tsempata sinne 28 viikolle,että sitten jos vauva syntyy niin on hyvät mahdollisuudet jo selvitä no se viikko meni ja minulle annettiin taas kaks viikkoa lisää aikaa että jos pääsen rv:lle 30 niin on jo tosi iso saavutus. No sekin raja ylitettiin ja sain sitten yllätykseksi neljä viikkoa lisä aikaa. No todellisuudessa meidän vauva syntyi sitten rv:llä 38+6. Ja olin silloin jo ihan kyllästynyt odottamiseen ja ikuiseen huoleen,että onko kaikki hyvin ja liikkuuko vauva jne. Raskainta on se,että aina lääkärit sanoi,että hyvä jos sinne asti päästään ja plää plää plää! Ja minä todistin,että riskiraskauskin voi mennä noin pitkälle ja kaikki on hyvin ogelmista huolimatta!
Joten jaksuja sinulle. Ymmärrän täysin olo tilasi!
Lilli81 ja tyttö 4 viikkoa
Niin, kyselit että miten oli päässyt käymään niin että vesi oli loppunut... Multa oli kai valunut lapsivettä tietämättäni. Ajattelin kyllä aina, että se on vaan valkovuotoa, kun sekin voi olla aivan väritöntä ja juoksevaa...
En vaan ollut tajunnut, että sitä vettä tippasee. Siis sitä ei koskaan lorisemalla tullut, vaan tipottain - ties kuinka kauan tipotellut. Jälkeenpäin kun ajattelen, selviää eräs seikka, josta olisi edes terkka voinut tajuta jotain... (Omien sanojensa mukaan siis olisi pitänyt tajuta.) Mulla laski paino loppumetreillä joka neuvolareissulla. Kun menin rv 40 neuvolaan, oli painoa edellisestä käynnistä tippunut 600g. Kun seuraavan kerran menin neuvolaan muutaman päivän päästä, paino oli taas tippunut 400g. Ja siitä seuraavalla kerralla taas sen puolisen kiloa.. .Joten kai se sitten oli sitä lapsivettä! :)
Tässä raskaudessa olen kyllä tarkkana siellä lopussa. En enää halua samanlaista kokea. Oli aika sekava mieliala synnytyksen jälkeen, kun oli onnellinen ja kiitollinen terveestä vauvasta, niin kuitenkin koko ajan mietin, että " Mitä olisi voinut sattua..." Jospa mulle joku osaisi asian selittää, kun otan puheeksi tämän raskauden lopussa.
Niin, ja jos sulla yhtään epäilyttää että vuoto olisikin lapsivettä eikä valkovuotoa, niin sen voi tarkistaa. Mun mielestä jopa joissakin neuvoloissa tai sitten sairaalassa voidaan tutkia sellaisella liuskalla virtsasta, onko se lapsivettä vai virtsaa, vai valkovuotoa. Hirmusti voimia loppumetreille!!
Nasu
-NASU:
kuvittele, meni niin pelko persiiseen että ampaisin välittömästi synnytyssairaalaan tarkistuttamaan juoksevan vuodon syytä. no jotain valkovuotoahan se on, vaikka niin vetistä onkin:)).
olin nimittäin tässä muutamana unettomana yönä miettiny, että mitä jos se onki lapsivettä, mut aina päätyny valkovuotoon. nyt kävin sitten hakemassa varmuuden:).
sikiö voi hyvin ja on jo niin laskeutunu että ei saatu päänympärys mittaakaan :o.
Mulla vastaava tilanne neljännessä raskudessani kuin NASUlla.Rv 31 olin siraala hoidossa supistuksista kun kohdunsuu alkoi aueta.Sitten kun sain taas normaalisti liikkua ei supistuksen supistusta.Housuihin lorahteli alati jotain ja vauva oli todella alhaalla.Kontrolleissa kävin yhä ja valittelin vuodosta mutta aina viittasivat kintaalla(kai tekivät jotain ph-testejäkin)ja sanoivat ettei ole vettä vaan juoksevaa valko-vuotoa.
Kun sitten synnytys käynnistettiin rv 40+4 ei vettä kuitenkaan ollut ollenkaan.En myöskään ole koskaan saanut tietää mitä olisi voinut käydä vedettömälle masuasukille.Yleensähän sanotaan että vauvan täytyy syntyä tulehdusriskin vuoksi 24h sisällä vesien menosta.
Earthsprite!Käy tarkistamassa tilanne.Oman mielenrauhan takia edes.Vaikka viellä ei ole täydet viikot mutta jos se on vettä joka valuu niin tarkkailuun ainakin!!!Muuten toivotan voimia loppuviikkoihin.Ne on raskaat, tiedän.5 odotusta takana ja joka kerta loppuraskaus toinen toistaan raskaampi.Viimeksi olin kesän viimeisilläni(vauva syntyi 30.8)ja se oli tuskaa...
Tsemppiä!
Leanna ja 5 ipanaa
Valitettavasti mulla on samanlainen kokemus. Lääkärikin sanoi joskus rv 36, että ei mene tämä raskaus loppuun saakka. Oli kaikki jo niin valmista. Kohdunsuu pehmeä, sormelle-kahdelle auki, supistuksia säännöllisesti, todella runsas valkovuoto jne... jne... Ja itsestäkin tuntui, että se pian syntyy.
Mutta kuinkas ollakaan, loppuviimein mentiin käynnistykseen rv 41+1, ja sekin piti vongata. Olin aivan puhki, kolmen alle 5v lapsen kanssa kotona. En jaksanut enää mitään enkä ketään. Ärsytti kaikki. Masensikin. Itketti ja suututti. Mutta vauva ei vaan syntynyt. Ei.
Kun synnytys sitten käynnistettiin ahkerasta pyytämisestä ja " vikisemisestä" , huomattiin että lapsivettä ei ole ollenkaan. Eli vauva oli ollut jo ties kuinka kauan ilman vettä kohdussa. Koko synnytyksen aikana lapsivettä tuli kokonainen 1tl!! Vauva oli raukka aivan kuiva, kuivunutta kakkaa pitkin kroppaa. Raukka!! Ja kukaan ei osannut vastata kysymykseeni, että " Mitä vauvalle olisi voinut sattua, jos olisi vielä pitempään ollut kuivassa kohdussa?!" Huoh! Onneksi poika oli ja on edelleen terve.
Tällä kokemuksellani en halua sinua ahdistaa ja tehdä vielä vaikeempaa loppumetreistä! Tiedän mitä ne on! :( Haluan vain tuoda esiin sen tosiasian, että lääkärit ei oikeesti voi tietää milloin vauva päättää tulla maailmaan, vaan kaikki on vaan " arvailuja" . Ei niiden puheisiin voi luottaa täysin. Minusta on tyhmää, että ammatti-ihmiset ylipäätään " lupailee" raskaana olevalle äidille tuollaisia, että " Ei mene loppuun saakka" tai " syntyy viikon- kahden sisällä" . Huh huh!
Hirmusti voimia sulle! Sit kun se synnytys vihdoin käynnistyy / käynnistetään, se palkka on kaiken vaivan arvoinen! :) Jaksamista!!
Nasu rv 11+5 (viides tulossa)