Yle Areenassa dokumenttisarja syrjäytyneistä nuorista miehistä
Aika rajua settiä
Kommentit (826)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen oikeasti aika huolissani seuraavastakin sukupolvesta, eli nykyisistä teineistä. Tässäkin ketjussa puhutaan paljon liikunnan tärkeydestä poikien energian purkamiskeinona ja joukkuelajoista poikien kaverisuhteiden kannalta. Mutta mitäs kun suvussa on näitä teinipoikia, jotka eivät ole koskaan liikkuneet, koska eivät ole halunneet?? Eli se pleikkari/nettipelaaminen on AINUT asia mikä kiinnostaa, sängyssä makaamisen ja syömisen lisäksi.
Vanhemmat eivät ole laittaneet poikia mihinkään urheiluharrastukseen lapsena, ehkä kerran on käyty jalkapalloa kokeilemassa 7-vuotiaana: "ei ollut kivaa", joten nykytyyliin ei ole tietenkään tarvinnut harkkoihin toista kertaa mennä. Siitä on sitten menty vuosia eteenpäin ja kotona röhnöttää teini, joka ei jaksa tehdä mitään fyysistä. Suvun kesämökillä pitäisi kantaa puita tai vetta - ei jaksa - eikä tietenkään vanhemmat pakota Ville-Petteriä. Ville-Petteri saa rauhassa pelata. Meidänkin suvun tapauksessa on ihan varmasti saanut tehdä juuri mitä on huvittanut, ei ole tosiaan tyttöjen juttuihin "pakotettu". Mutta kun mikään muu ei kiinnosta kuin kännykän/tietokoneen ruutu.
Olen 1970-luvun teini ja meiltä vietiin liikunnanilo ihan jo kansakoulun ekasta luokasta lähtien. Hitto sitä tamburiinin tahdissa loikkimista ja hiihtokilpailuja. Jos vanhempani olisivat edes yrittäneet saada mua mukaan johonkin urheiluharrastukseen, olisin ottanut mieluummin kerran viikossa selkäsaunan kuin edes yrittänyt. Niin ja olen nainen.
Jotta mun kaltaisenikin ihmiset innostuisivat liikunnasta, liikunnan pitäisi olla mukavaa. Ei siis mitään urheiluseuran liikuntaa, jonka tavoitteena on kilpaurheilu ja jossa treenataan verenmaku suussa. Kouluissa edelleenkin liikunta on yleensä kilpailua. Jos urheilu ei sellaisenaan kiinnosta eikä ole edes kilpailuhenkinen, liikuntatunnit on pakkopullaa. Lukiossa mulla oli yhden vuoden liikunnan opettajana äitiyslomasijainen ja sinä vuonna saatiin omatoimisesti käydä suunnistamassa ja uimassa. Hetken jo luulin, että alkaisin p itää liikunnasta, mutta oma opettaja palasi ja sen jälkeen pelattiin taas lentopalloa, koripalloa ja pesäpalloa.
Nyt on todella vanhanaikainen käsitys koululiikunnasta. Omien lasteni osalta voin sanoa, että hyvin pitkälti mennään sillä ehdoilla, mikä kiinnostaa. Ja jos ei halua esim. luistella (tai ei ole luistimia), voi mennä samaan aikaan kävelylle tms. Kilpailu on tuosta hyvin hyvin kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen oikeasti aika huolissani seuraavastakin sukupolvesta, eli nykyisistä teineistä. Tässäkin ketjussa puhutaan paljon liikunnan tärkeydestä poikien energian purkamiskeinona ja joukkuelajoista poikien kaverisuhteiden kannalta. Mutta mitäs kun suvussa on näitä teinipoikia, jotka eivät ole koskaan liikkuneet, koska eivät ole halunneet?? Eli se pleikkari/nettipelaaminen on AINUT asia mikä kiinnostaa, sängyssä makaamisen ja syömisen lisäksi.
Vanhemmat eivät ole laittaneet poikia mihinkään urheiluharrastukseen lapsena, ehkä kerran on käyty jalkapalloa kokeilemassa 7-vuotiaana: "ei ollut kivaa", joten nykytyyliin ei ole tietenkään tarvinnut harkkoihin toista kertaa mennä. Siitä on sitten menty vuosia eteenpäin ja kotona röhnöttää teini, joka ei jaksa tehdä mitään fyysistä. Suvun kesämökillä pitäisi kantaa puita tai vetta - ei jaksa - eikä tietenkään vanhemmat pakota Ville-Petteriä. Ville-Petteri saa rauhassa pelata. Meidänkin suvun tapauksessa on ihan varmasti saanut tehdä juuri mitä on huvittanut, ei ole tosiaan tyttöjen juttuihin "pakotettu". Mutta kun mikään muu ei kiinnosta kuin kännykän/tietokoneen ruutu.
Niin, ei varmaan kiinnosta jos pakotetaan hakattavaksi ja kiusattavaksi vapaa-ajallakin. Opettele poistumaan kuplastasi.
Aha - siis kaikissa joukkuelajeissa ja liikuntaharrastuksissa hakataan ja kiusataan? Heti kun 7-vuotias lähtee kotoaan mennäkseen jalkapallokouluun niin turpaan tulee? On kyllä hurjaa menoa teillä päin, kerropas missä asutkaan? Meidän paikkakunnalla lasten harrastuksissa on tarkoituksena olla kivaa ja siellä on ammattitaitoiset ohjaajat ja valmentajat.
MIELIHYVIN! Nurmijärvi, Klaukkala. Kaupunkilaisten sisäsiittoisuuden huipentuma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyäidithän tähän lapsensa oikein mallia näyttäen tulevaisuuden nuoret opettavat.
Lapsilla on tabletti kourassa jo tuttipulloikäisenä, kun äityli nylpyttää kännykkäänsä.
Miksi se maskuliinen ja mahtava isämies ei vie poikalastaan MIEHEKKÄISIIN harrastuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei varmaan kiinnosta jos pakotetaan hakattavaksi ja kiusattavaksi vapaa-ajallakin. Opettele poistumaan kuplastasi.
Aha - siis kaikissa joukkuelajeissa ja liikuntaharrastuksissa hakataan ja kiusataan? Heti kun 7-vuotias lähtee kotoaan mennäkseen jalkapallokouluun niin turpaan tulee? On kyllä hurjaa menoa teillä päin, kerropas missä asutkaan? Meidän paikkakunnalla lasten harrastuksissa on tarkoituksena olla kivaa ja siellä on ammattitaitoiset ohjaajat ja valmentajat.
MIELIHYVIN! Nurmijärvi, Klaukkala. Kaupunkilaisten sisäsiittoisuuden huipentuma!
Selvä homma, kannattanee tehdä valitus kuntaan ja urheiluseuraan jos siellä väkivalloin kohdellaan jalkapallokoululaisia. Toiminta loppuu varmasti nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa näkyy taas kerran palstan naisten asenteet.
Joka ikinen mamma kertoo, kuinka vain pojat kiusaavat koulussa, ja kaikki on aina miehistä itsestään kiinni.
Naisten ongelmat yhteiskunnan ongelmia, miesten ongelmat miesten omaa syytä.
Koulussa sain poikana turpaani 5:llä luokalla muuten saman luokan tytöltä, joka oli hevosen kokoinen kätyöshäiriöinen narsisti.
Toki tämäkin oli minun vikaani, koska olin se miespuolinen asiassa, eikö vaan mammat?
Nykyisin tämä turpaanvetänyt hevonen leikkii maailmanhalaajaa. On kuvottavaa, kuinka naisten harjoittamasta väkivallasta vaietaan, siitä henkisestä väkivallasta puhumattakaan. Jota joka toinen ketjun naiskirjoittajistakin näköjään oikein sujuvasti harjoittaa.
Myös tyttöjä kiusataan niin tyttöjen, kuin poikienkin toimesta.
Pääsit sitten naisia uhriuttamaan, voi naisparkoja.
Jos olisit yhtään asioista perillä, niin tietäisit että naiset kiusaavat siinä missä miehetkin.
Vielä jopa raaemmin. Vai mistä luulet naisvaltaisten alojen suuren työpaikkakiusaamisenkin johtuvan?
Siis mitä? Kyllä nuo kiusatut naiset ovat uhreja siinä missä kiusatut miehetkin. Vai pidätkö jotenkin vähäpätöisempänä sitä, että tyttöjä kiusataan? Kyllä olen aika vahvasti asioista perillä ihan omasta kokemuksesta. Minua on kiusattu peruskoulussa tyttöjen ja poikien taholta. Pojat käyttivät fyysistä väkivaltaa ja tytöt henkistä väkivaltaa. Minä en vähättele YHTÄKÄÄN kiusattua oli se sitten tyttö tai poika.
Pointti oli se, että tytöt kiusaavat ja jopa hakkaavaat siinä missä pojatkin.
Kaikki aiemmin ketjussa kommentoivat, kuinka vain pojat ovat näitä kiusaajia.
Ymmärrätkö, että tässä ketjussa puhutaan poikien syrjäytymisestä, kun kaikki sarjassa esiintyneet ovat poikia?? Voisikohan mitenkään johtua tuosta?? Mainitsiko joku sarjan miehistä, että on häntä kiusasivat koulussa nimenomaan tytöt?? Vai voisiko olla, että koulussa tuli turpaan nimenomaan niiltä pojilta, jotka eivät kestä erilaisuutta? Niiden hengenheimolaisilta, jotka tässäkin ketjussa pelkäävät sitä, että joku poika menisi tyttöjen käsitöihin......
Edelleenkin toksisesti femspleinaat, että vain pojat kiusaavat koulussa?
Minä sain turpaani koulussa, tytöltä. En yhdeltäkään pojalta. Toki se että huuleni halkesi ja veri roiskui, oli tietysti minun toksisen maskuliinisuuteni syytä.
Naisten ja tyttöjen väkivallasta vaikeneminen on sinullekin kovin tärkeää, miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuon tokan jakson päähenkilön äiti passasi poikaansa? Ois laittanut sen edes itse pistämään paskaset vaatteensa koneeseen. Käsitinkö oikein että äidillä oli tapana käydä siivoamassa poikansa kotona? Äitihän toimii mahdollistajana tuohon ja varmaan on osasyy pojan syrjäytymiseen jos on kaikki tehty puolesta lapsesta asti ja antanut pojan pelata rajattomasti.
Mahdollistaja my ass ! Äidit ny tykkää hössöttää, koska äidit on yleensä sellaisia suhteessa lapsiinsa joista tykkää niin paljon. Olit sitte 3v tai 50v.
Keski-ikäiseltäkin se oma äiskä saattaa kysyä tarviitko jotain ja pistä pipo päähän siellon kylmä pihalla. Se on semmosta hössötystä mihin piilotettu hellyyttä mitä ei oikein muutoin voi aikuiselle lapselle osoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyäidithän tähän lapsensa oikein mallia näyttäen tulevaisuuden nuoret opettavat.
Lapsilla on tabletti kourassa jo tuttipulloikäisenä, kun äityli nylpyttää kännykkäänsä.
Miksi se maskuliinen ja mahtava isämies ei vie poikalastaan MIEHEKKÄISIIN harrastuksiin?
Koska naiset vinkuvat toksisesta maskuliinisuudesta.
Mihin miehekkääseen harrastukseen kehoittaisit miehiä viemään kotona äitylin kanssa makaavan 2-vuotiaan, samalla kun mies käy töissä ja elättää perheen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullakin väärä luulo, jos luulet syrjäytyneitä naisia olevan vähän.
Selvästi vähemmän kuin miehiä. Sen lisäksi he hakevat apua useammin kuin miehet. Syrjäytyneitä miehiä on jo valmiiksi tilastoissa paljon mutta heitä on tilaston ulkopuolella myös hyvin suuri määrä koska miehet eivät apua hae ja siten eivät tule tilastoissa aina esiin. Terapian ja avun sijaan miehet yleensä hukuttavat murheensa alkoholilla tai antavat pahan olon patoutua sisään kunnes se jonain päivänä purkautuu. Malliesimerkki jakso vitosen herra joka vaihtoi apteekin lääkkeet viinaan ja tuli hermoromahdus.
Yle Areenalta löytyy enemmän sarjoja naisista yhteiskunnan eri ongelmakohteissa, tämä taas oli yksi niistä harvoista joissa miesten näkökulmaa tuotiin esiin. Se on akuutimpi ongelmana myös siksi että sitä on vaikeampi ratkaista. Naissyrjäytyneitä yhtään vähättelemättä se on silti aivan fakta että miessyrjäytyneitä (etenkin nuoria sellaisia) on nykyään yhteiskunnassa enemmän, heidän määrä on kasvussa ja heidän itsemurhatilastot ovat lievässä nousussa.
Jos halutaan mennä miehet vs naiset asetelmaan, voitaisiin miettiä, miksi miehet joskus ihan vapaaehtoisesti (kuten ohjelmassa Patrik) jättäytyvät yhteiskunnan ulkopuolelle. Entä haluavatko naiset miehiä enemmän olla osana yhteiskuntaa eli onko naisissa vähemmän näitä vapaaehtoisia jättäytyjiä? Ja jos on, miksi? Kokevatko miehet virtuaalimaailman reaalimaailmaa kiinnostavammaksi kuin tytöt ja jos kokevat, miksi?
Veljeäni ja hänen kavereitaan on kerran pyydetty mukaan johonkin naisettomista tai syrjäytyneistä lapin nuorista miehistä kertovaan dokumenttiin. Ovat ulkoisesti sen näköisiä että menisi varmasti täydestä.
Oli silloin kaveriporukan kanssa lomalla lapissa. Dokumentin tekijää ei haitannut yhtään että kaverit eivät olleet syrjäytyneitä eivätkä lapin miehiä. Ei kuitenkaan saanut ylipuhuttua mukaan dokumenttiin.
Ei ehkä kannata aina uskoa kaikkea mitä dokumentteina tarjotaan.
Tämä dokumentti on ehkä kuitenkin ihan oikea ja aito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuon tokan jakson päähenkilön äiti passasi poikaansa? Ois laittanut sen edes itse pistämään paskaset vaatteensa koneeseen. Käsitinkö oikein että äidillä oli tapana käydä siivoamassa poikansa kotona? Äitihän toimii mahdollistajana tuohon ja varmaan on osasyy pojan syrjäytymiseen jos on kaikki tehty puolesta lapsesta asti ja antanut pojan pelata rajattomasti.
Mahdollistaja my ass ! Äidit ny tykkää hössöttää, koska äidit on yleensä sellaisia suhteessa lapsiinsa joista tykkää niin paljon. Olit sitte 3v tai 50v.
Keski-ikäiseltäkin se oma äiskä saattaa kysyä tarviitko jotain ja pistä pipo päähän siellon kylmä pihalla. Se on semmosta hössötystä mihin piilotettu hellyyttä mitä ei oikein muutoin voi aikuiselle lapselle osoittaa.
Heh, tämä on totta. Äitini on 93 v ja minä 59 v. Silti äitini saattaa sanoa sieltä lähtiessäni, että laita kaulahuivi kunnolla tai onhan sulla sateenvarjo mukana :D
Vierailija kirjoitti:
Voi että, olisipa sitä itsekin suvusta jolla on oikein kesämökki, jossa voi tehdä tuollaisia askareita. Oikein varaa maksaa lapselle harrastuksiakin. Itse tulen perheestä, jossa vanhemmat oli ryyppäävää rupusakkia jolla ei ollut varaa ostaa lapsille edes kunnon vaatteita. Välillä ruuastakin oli tiukkaa. Suomi on pullollaan lapsiperheitä joissa ei yksinkertaisesti ole varaa maksaa lastenharrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonista tulisi hyvä näyttelijä, sillä on hyvät kasvot.
Jättäisi kaljanlitkimisen se ei sopinut sille yhtään, mihin se ees tarvii sitä.
Joni ottaa myös huimausaineita
Turhaa alapeukutatte, alkoholi ei ole ainoa päihde joka hänellä menee. #Csjohn
Typerää vihjailua, kerro nyt vain suoraan mitä tiedät.
Vihjailua? Ei tuon suoremmin voi sanoa...
Voisitko epäarvon imhisjäet painua takaisin sinne Yliladalle pakottamaan mustaa maaliasi? Aiheena on syrjäytyminen, ei mikään tasa-arvo saati päihteiden käyttö. Toki nuo voivat olla osasyynä yhteiskunnasta syrjään jäämiselle, mutta syrjään jääminen on pikkusen muutakin kuin nuo muutama aihe-alue.
Nipa on nipa eikä se muutu sillä, että siitä ei puhu.
Ketjussa naiset väittävät poikia koulukiusaajiksi, mutta samalla tunkevat itse kommenteillaan miehiä ja poikia juuri niihin toksisiin muotteihinsa, joita vastaan ovat mukamas taistelemassa.
Miksi jokaisesta ketjusta tehdään joku miehet vs. naiset. Ihan v*tun uskomatonta. Varsinkin eräät mieheksi tekeytyneet tässä ketjussa suoltaa taas sellaista liibadaabaa, että huhheijaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen mamma kertoo, kuinka vain pojat kiusaavat koulussa, ja kaikki on aina miehistä itsestään kiinni.
Koulussa sain poikana turpaani 5:llä luokalla muuten saman luokan tytöltä, joka oli hevosen kokoinen kätyöshäiriöinen narsisti.
Toki tämäkin oli minun vikaani, koska olin se miespuolinen asiassa, eikö vaan mammat?
Nykyisin tämä turpaanvetänyt hevonen leikkii maailmanhalaajaa. On kuvottavaa, kuinka naisten harjoittamasta väkivallasta vaietaan, siitä henkisestä väkivallasta puhumattakaan. Jota joka toinen ketjun naiskirjoittajistakin näköjään oikein sujuvasti harjoittaa.
Jos olisit yhtään asioista perillä, niin tietäisit että naiset kiusaavat siinä missä miehetkin.
Vielä jopa raaemmin. Vai mistä luulet naisvaltaisten alojen suuren työpaikkakiusaamisenkin johtuvan?
Kyllä muuten miesvaltaisillakin aloilla kiusataan...
Naisvaltaisilla aloilla ylivoimaisesti eniten. Eikö naisen uhrin viitta kelpaakaan, kun tekijänä on nainen?
Jos naisvaltaisilla aloilla kiusataan eniten, niin kiusaamisen uhreiksi joutuu sitten suurimmalla todennäköisyydellä naiset.
Ja myös tekijä on NAINEN.
Ihan kuten siellä koulumaailmassakin. Opettajista alkaen. Mutta palstamammojen mielestä vain pojat kiusaavat.
Kukaan ei ole väittänyt muuta. Keksit ihan itse päästäsi näitä naisvihasatuja.
Itsehän noi on elämänsä pilanneet.
Vierailija kirjoitti:
Aika mustavalkoinen ajattelutapa. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Kyllä nuo kiusatut naiset ovat uhreja siinä missä kiusatut miehetkin. Vai pidätkö jotenkin vähäpätöisempänä sitä, että tyttöjä kiusataan? Kyllä olen aika vahvasti asioista perillä ihan omasta kokemuksesta. Minua on kiusattu peruskoulussa tyttöjen ja poikien taholta. Pojat käyttivät fyysistä väkivaltaa ja tytöt henkistä väkivaltaa. Minä en vähättele YHTÄKÄÄN kiusattua oli se sitten tyttö tai poika.
Pointti oli se, että tytöt kiusaavat ja jopa hakkaavaat siinä missä pojatkin.
Kaikki aiemmin ketjussa kommentoivat, kuinka vain pojat ovat näitä kiusaajia.
Ymmärrätkö, että tässä ketjussa puhutaan poikien syrjäytymisestä, kun kaikki sarjassa esiintyneet ovat poikia?? Voisikohan mitenkään johtua tuosta?? Mainitsiko joku sarjan miehistä, että on häntä kiusasivat koulussa nimenomaan tytöt?? Vai voisiko olla, että koulussa tuli turpaan nimenomaan niiltä pojilta, jotka eivät kestä erilaisuutta? Niiden hengenheimolaisilta, jotka tässäkin ketjussa pelkäävät sitä, että joku poika menisi tyttöjen käsitöihin......
Edelleenkin toksisesti femspleinaat, että vain pojat kiusaavat koulussa?
Minä sain turpaani koulussa, tytöltä. En yhdeltäkään pojalta. Toki se että huuleni halkesi ja veri roiskui, oli tietysti minun toksisen maskuliinisuuteni syytä.
Naisten ja tyttöjen väkivallasta vaikeneminen on sinullekin kovin tärkeää, miksiköhän?
Minä olen saanut turpaani pojilta, mutta en lähde kuitenkaan vähättelemään tyttöjen suorittamaa kiusaamista. Minä en edes kutsu tuollaista turpaan vetämistä kiusaamiseksi, vaan väkivallaksi.
Vierailija kirjoitti:
Moniahan noista oli kiusattu koulussa, eli onko mielestäsi kiusatuksi joutuminenkin aina kiusatun vika?