Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä, mikä laihdutuksessa on monille niin vaikeaa? Kertokaa!

Vierailija
02.02.2020 |

Olen ihan tavallinen suomalainen nainen, en lähelläkään täydellistä, mt-ongelmaakin on, mutta laihduttaminen on sujunut helposti.

Minulle oli kertynyt noin 15 kg liikapainoa (normaalipainon rajaan bmi:llä mitattuna). Päätin pudottaa ylimääräiset kilot ja sitten vain tein sen vuoden aikana. Aloin syödä säännöllisesti, vähensin herkuttelua ja lisäsin liikuntaa. Ei siis mitään taikatemppuja vaan normaalia elämää.

Paino on nyt jo useamman vuoden pysynyt normaalina. Joskus on tullut kausia, jolloin olen herkutellut tavallista enemmän ja huomannut, että paino meinaa alkaa kiivetä ylös. Silloin pitää vain havahtua ja korjata suunta alkuunsa. Parin kilon karistaminen on helpompaa kuin parinkymmenen. Muuten voin syödä aika "vapaasti" eli jokaista suupalaa ei tarvitse todellakaan kytätä. Liikuntaa harrastan edelleen pari kertaa viikossa.

Omaan kokemukseeni peilaten on vaikea ymmärtää, miksi ihmiset eivät saa laihdutettua tai jojoilevat. En sano tätä ilkeyttäni vaan oikeasti ihmettelen. Kun ei se mitään maailmaa mullistavaa vaadi.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
2/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset juovat liikaa, tupakoivat, pettävät jne.?

Siksi, että ihmiset ovat erilaisia.

Minulla ei ole mt-ongelmia, vaikka todella monilla on. Miksi teillä on niitä? Minkä takia? Kannattaisi varmaan päättää, että ryhtyy henkisesti terveeksi.

Pahoittelen edellistä, erittäin huonoa esimerkkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtumisessa on kyse lopulta vain siitä, että asettaa itselleen päämäärän ja pitää tavoitteestaan kiinni eikä luovuta.

Vierailija
4/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurella osalla taitaa olla itsekurin puutetta. Itse olen taas vaihteeksi laihdutuskuurilla, siis teen elämäntapamuutosta kuten nyt kuuluu sanoa. Paino on pysynyt vuosia suunnilleen samana mutta joulun ajan yletön suklaan ja juustojen syönti lisäsi painoa kuukaudessa parissa nelisen kiloa. Niitä plus muutamaa muuta tässä pudottelen. Mulla ainakin tietoa on tarpeeksi mutta vaikeinta on pitäytyä herkuista erossa. Helpointa tietysti on kun ei ensinkään niitä kiusaukseksi itselleen osta. Annosten koko myös tapaa kasvaa ihan huomaamatta joten aina välillä on hyvä tarkkailla myös määriä. 

Vierailija
5/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itsekin ollut ylipainoinen ja myönnät, että välillä olet tilanteessa, jossa pitää laihduttaa. Jos muka oikeasti ihmettelet, mikä laihdutuksessa on vaikeaa, miten itse olet koskaan päätynyt ylipainoiseksi? Ja itsekin sinä näköjään jojoilet. En oikein ymmärrä, miksi on jotenkin hienompaa lihoa 4 kiloa ja laihduttaa se pois 4 kertaa vuodessa kuin olla 16 kiloa ylipainoinen pysyvästi pidemmän ajan. Juu, terveyden kannalta ymmärrän eron, mutta sen laihdutuskyvyn/ osaamisen kannalta, en ymmärrä, mitä sinä muka osaat paremmin kuin se, jonka paino pysyy siinä lievän ylipainon suht vakaalla tasolla. Tuossahan saattaa muutaman vuoden kuluttua olla se tilanne, että sinä olet sinä aikana lihonut yhteensä useamman kymmenen kiloa (mutta aina sen myös laihduttanut pois), kun taas se ylipainoinen on ollut samassa painossa koko ajan lihomatta ja laihtumatta. 

Vierailija
6/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tulee ainakin todella huono olo jos syön vähemmän kuin kulutan. On pakko syödä jotain tai kuolen

Vierailija
7/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tutkitusti ihmiset harvemmin ymmärtävät, miksi joku toinen ei onnistu samassa asiassa missä itse on onnistunut. Esimerkiksi sinä olet onnistunut laihduttamaan, joten et ymmärrä miksi se ei onnistu muilta. Empatiakyky saman asian kanssa painivaa kohtaan katoaa. Ikään kuin pidetään itseään menestyjänä ja parempana, kuin muut kun eivät ole saman tason onnistujia.

Aloittajastakin huomaa, että ajattelee nyt olevansa jotenkin parempi ihminen. Tyypillisin lausahdus on juuri tuo "en minä pahaa tarkoita, mutta ihmettelen vain".

Vierailija
8/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap. Olet näköjään saanut paljon alaklikkejä, mutta mielestäni olet ihan paras. :) Älä välitä ihmisten passkasta. Normaali on uusi normaali, ja lössyköiden pitää kohta alkaa elää sen kanssa.

Vierailija
9/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tietyt ruuat/herkut on kuin huumetta. Jos tiedän että niitä on saatavilla, en pääse rauhaan ennenkuin ne on syöty. Esim. pulla tai tietyt jäätelöt tms. Eikä silloin riitä yksi tai pieni pala, vaan niitä on syötävä niin kauan kuin niitä riittää. Se, joka ei ole mistään riippuvainen, ei voi ymmärtää miltä tuo tuntuu kun on pakko saada, vaikka tietää ettei se tee itselle hyvää. 

Toisakseen, on niin paljon helpompaa syödä nälkäänsä leipää ja kahvia, kuin alkaa valmistamaan kunnollista ateriaa. Mun elimistö on sellainen, ettei se kestä suuria määriä hiilihydraatteja, vaan kerää ne vararasvaksi vartaloon. Siksi mun pitäisi syödä enemmän proteiineja ja rasvaa, kuin vaikka sitä leipää. Tiedän mitä ja miten mun pitäisi syödä ollakseni normaalipainossa, mutta se käytännön toteutus on vaikeaa koska en vain jaksaisi. 

Mulla on varmaan vielä myös tunnesyömisen ongelmaa jäljellä. Jos en ole joka hetki varuillani, niin syön kun väsyttää/ ahdistaa/ on tylsää/ kaipaan lohtua. 

Nämä kaikki kolme kun yhdistää, niin ei ole ihmekään että olen sairaalloisen lihava. 

Vierailija
10/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki olekkaan niin yksinkertaista.Kilpirauhasen vajaatoiminta,tuo lisää kiloja,liikuntaan vaikeuttaa nivelrikko,varpaissa,sormissa selässä ja nivelissä.Asthma,estää ajoittain ulkoilun,Kovt pakkaset,siitepöly,pölyt yleensäkkin::katupöly.  Eivät kaikki lihavat ole ,niin huonoja ihmisiä.On syitä jotka eivät näy.Lisäksi vielä sydämen vajaatoiminta.Jos ehdotat,lääkettä kilpirauhaseen,niin on just siinä rajalla,ettei sitä vielä aleta.

Vierailija
11/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lihomisen on aiheuttanut alkoholin tissuttelu, nykyään menee jopa pullo kuivaa valkkaria päivässä. Liikkumattomuus sen ohessa. Kilpirauhasen vajiskin vaikuttanee aineenvaihduntaan. Muutoin syön terveellisesti enkä ole perso makealle.

Vierailija
12/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se laihduttaminen oo vaikeeta, vaan se, ettei voi olla syömättä herkkuja.

Vierailija
13/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla lihomisen on aiheuttanut alkoholin tissuttelu, nykyään menee jopa pullo kuivaa valkkaria päivässä. Liikkumattomuus sen ohessa. Kilpirauhasen vajiskin vaikuttanee aineenvaihduntaan. Muutoin syön terveellisesti enkä ole perso makealle.

Päivässä? Kauanko tätä on jatkunut?

Vierailija
14/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli puolet suomalaisista on jo ylipainoisia mutta heillä kaikilla ei todellakaan ole kilpirauhasen vajaatoimintaa eikä sydänvikaa...

Vierailija
15/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä mt-ongelmia. Olen kyllä itsekin ollut alakuloinen, mutta hoksasin sitten lähteä lenkille ja ajatella positiivisesti, niin asia korjaantui helposti. En ymmärrä mikä siinä nyt on niin vaikeaa, esim. jos tekee mieli tappaa itsensä, niin ei vain tapa vaan lähtee vaikka leffaan.

Yllä oleva on ihan yhtä absurdi mielipide kuin AP:n esittämä.

Vierailija
16/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Ymmärrän että jollakin voi olla sairauksia. Yleensä laihdutus on kuitenkin asia, johon voi itse vaikuttaa. Minulla on myös sairauksia ja elämäntilanteita, joille en voi mitään. Samoin perheenjäsenilläni.

Asiat joille ei voi mitään, täytyy vain opetella hyväksymään. Kuten sanoin, (sairaudesta johtumaton) ylipaino ei tähän sarjaan kuulu. Makeanhimokin on voitettavissa! Minä ainakin ilomielin näen hieman vaivaa painonhallinnan eteen, koska se tuo elämään ja hyvinvointiin niin paljon hyvää.

Vierailija
17/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luopuisitko itse orgaameista ja seksistä? Joillekin laihduttaminen tuntuu samalta kuin joutuisi luopumaan orgasmeista ja seksistä. Houkuttako ajatus?

Vierailija
18/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli puolet suomalaisista on jo ylipainoisia mutta heillä kaikilla ei todellakaan ole kilpirauhasen vajaatoimintaa eikä sydänvikaa...

Ja terv.huolto ei puutu ylipainoon, koska siitä seuraisi niin iso someryöppy.

Vierailija
19/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Ymmärrän että jollakin voi olla sairauksia. Yleensä laihdutus on kuitenkin asia, johon voi itse vaikuttaa. Minulla on myös sairauksia ja elämäntilanteita, joille en voi mitään. Samoin perheenjäsenilläni.

Asiat joille ei voi mitään, täytyy vain opetella hyväksymään. Kuten sanoin, (sairaudesta johtumaton) ylipaino ei tähän sarjaan kuulu. Makeanhimokin on voitettavissa! Minä ainakin ilomielin näen hieman vaivaa painonhallinnan eteen, koska se tuo elämään ja hyvinvointiin niin paljon hyvää.

Niin. Ehkä sinunkin kannattaisi opetella hyväksymään asiat, joille et voi mitään, kuten rajalliset älynlahjat, empatian puute ja toisten ihmisten valinnat. 

Vierailija
20/42 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa Hengenvaarallisesti lihavaa. Siinä lääkärillä on tiukka linja: ihminen ei laihdu, ellei ota itse vastuuta laihtumisestaan. Selityksiähän niillä potilailla kyllä riittää... mutta lääkäri on ihan oikeassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä