Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup: Oletko ollut virkahaastattelussa, jossa vähiten kokenut valitaan?

Vierailija
02.02.2020 |

Onko maan tapa valita nuorin, vähiten kokenein ja "sopivin" ehdokas?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä koskaan kohdalle sattunut sellaista. Milläs alalla tällaisesta epäily.

Vierailija
2/11 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaista kovin usein voi tapahtua, koska valitsematta jäänyt pätevämpi ja kokeneempi voi riitauttaa asian. Ja sehän tulee kalliiksi työnantajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja itse olin se valittu. En tiedä haastateltiinko muita. Olin 40v, joten nuoruus ei ainakaan ollut se vaikuttava tekijä.

Vierailija
4/11 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ja itse olin se valittu. En tiedä haastateltiinko muita. Olin 40v, joten nuoruus ei ainakaan ollut se vaikuttava tekijä.

Minulle on käynyt näin myös, tosin kyseessä oli toimi.

Vierailija
5/11 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkkä kokemus ratkaise, paljon on merkitystä sopivuudella juuri siihen tehtävään. Ja haastattelutilanteessa myös ihan persoonalla.

Vierailija
6/11 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus ei välttämättä ole hyvä asia, sillä kokenut ei enää luultavasti kykene helposti omaksumaan uusia työtapoja ja menetelmiä sillä onhan asia jo 20  vuotta tehty vanhalla tavalla. 

Vierailija
7/11 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on opetusala, täytyy virassa mainittujen pätevyysvaatimusten täyttyä. Esim. virka, jossa hakemus "Luokanopettaja, vaaditaan sivuaine esi- ja alkuopetuksesta, eduksi katsotaan liikunnan sivuaine" tarkoittaa, että lo pätevyyden lisäksi pitää olla esi- ja alkuopetuksen pätevyys, mutta ei välttämättä liikuntaa. Se katsotaan eduksi, mutta ei voi mennä tuon sivuainepätevyyden edelle. Valituksi ei voi siis tulla liikunnan sivuaineen suorittanut lo ilman alkuopetuksen pätevyyttä, mikäli sellaisenkin omaavia hakijoita olisi ollut valittavissa. Siinä tapauksessa valinta kannattaa riitauttaa, valitus menee läpi 100% varmuudella.

Jos on useampi pätevä hakija, paikan saa opetusalalla hyvin usein se, jolla on pidempi työkokemus. Sopivuus työyhteisöön saattaa painaa vaakakupissa myös, mutta oman kokemukseni mukaan vähemmän.

Vierailija
8/11 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta pari 10-15 vuotta pätkää tehnyttä työkaveriani on syrjäytetty tehtävistään. Tilalle otettiin uusi työntekijä vakituiseksi. Pois potkituissa ei ollut työntekijöinä mitään vikaa.

En tiedä valintaperusteita, mutta kurjaa kyllä noille syrjäytetyille. Ei siinä paljon pitkäaikaista työntekijää arvosteta.

Vierailija
9/11 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutta olen monesti ollut todistamassa kun valtion virkaan valitaan joku valmiiksi valtiolta jolla kyseiseen työtehtävään mitään historiaa,vastassa henkilö jolla kyseiseen hommaan vuosien kokemus, mutta yksityiseltä puolelta.

Vierailija
10/11 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En virka, mutta vastavalmistunut on ainakin pari kertaa otettu monista hakijoista. Toisaalta hyvä, sillä pitää vastavalmistuneidenkin saada töitä ja kokemusta, tai muuten pian kukaan ei osaa mitään - tai tähänhän tämä on jo menossa, kun kouluissakaan ei opeteta tai ei ole edes osaavia opettajia. 

Vierailija
11/11 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaista kovin usein voi tapahtua, koska valitsematta jäänyt pätevämpi ja kokeneempi voi riitauttaa asian. Ja sehän tulee kalliiksi työnantajalle.

Ei tule. Pitää valita pätevyysehdon ja kriteerien täyttävä ehdokas. Ei kokeneinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi