Minua todella ahdistaa koko ajan tuo korona-asia. En saanut edes nukuttua viime yönä sen takia
Kuitenkin pitäisi keskittyä normaaleihin asioihin, mutta ahdistus estää. Kohtalotovereita?
Kommentit (279)
Olisi hyvä saada näkökulmaa siihen, miten ja miksi eri maat toimivat tämän koronaviruksen kanssa eri tavoin. Esim. USA:n vakuuttamattomat n. 30 miljoonaa ihmistä voivat olla iso riski. He ovat niitä työssäkäyviä köyhiä, joilla on arjessa paljon kontakteja mutta ei pääsyä kunnolliseen terveydenhuoltoon. On varmempaa sulkea maahanpääsy kaikilta mahdollisilta epäilyttäviltä henkilöiltä kuin ottaa riski miljoonien oireettomian tartuttajien levittämästä epidemiasta. Suomi ja Ruotsi ovat tässä mielessä täysin toisenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten koulut ja päiväkodit!? Lapset eivät osaa olla hygieenisiä. Jos korona tulee paikkakunnallamme niin otan lapset pois päiväkodista ja koulusta. Eikös kotikoulua saa pitää vain ilmoituksella?
Mä otan kanssa lapset kotiin. Mut missä vaiheessa se kannattais tehdä? Sitten kun tartuntoja Suomessa on todettu 10, 20,30 vai 100?? Hiihtoloman jälkeen kun ihmiset on reissanneet ties missä??
Riippuu asuinpaikasta. Jos asut Helsingissä, välittlmästi.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä saada näkökulmaa siihen, miten ja miksi eri maat toimivat tämän koronaviruksen kanssa eri tavoin. Esim. USA:n vakuuttamattomat n. 30 miljoonaa ihmistä voivat olla iso riski. He ovat niitä työssäkäyviä köyhiä, joilla on arjessa paljon kontakteja mutta ei pääsyä kunnolliseen terveydenhuoltoon. On varmempaa sulkea maahanpääsy kaikilta mahdollisilta epäilyttäviltä henkilöiltä kuin ottaa riski miljoonien oireettomian tartuttajien levittämästä epidemiasta. Suomi ja Ruotsi ovat tässä mielessä täysin toisenlaisia.
Sama koskee venäjää. Siellä on valtavasti alueita joissa on pakjon köyhyyttä eikä sairaaloita. Venäjä ei ole sama kuin moskova ja pietari.
Vierailija kirjoitti:
Taisit hermoilla possuflunssankin takia - ja ihan turhaan.
Ne jotka eivät silloin hermoilleet turhaan eivät ole täällä kertomassa mielipiteitään.
Olen sillä lailla huolissani, että luen paljon tietoa. Tuolta ei vain pysty oikein varautumaan, kun on niin leviävä. Se yksi infektiolääkärikin oli suojautunut päästä varpaisiin, mutta silmiä ei oltu peitetty, ja sitten sai tartunnan. Oli vielä hetkeä aiemmin ehtinyt antaa lausunnon asiantuntijana, ettei se kovin helposti tarttuva virus ole.
Eli ei voi muuta kuin pesyä käsiä ja varata kotiin jotain flunssalääkettä ja ruokaa siltä varalta, että sen saa ja toivoa parasta, että saisi lievänä. Kun on lapsiperhe, niin kontakteja on monia, eikä voi hallita tarttumista mitenkään. Omakin työ on sellainen, että tapaan paljon vieraita ihmisiä ja pitää kätellä ja olla joukkotapahtumissa, ja lisäksi työmatkat julkisissa liikennevälineissä, joissa joku aika aivastelee ympärilleen. Ja työmatkoja lentäen suurkaupunkeihin. Eipä melkein muuta voisi tartunnan saamiseksi tehdäkään enempää kuin mennä viettämään aikaa jonnekin terveysasemalle tai sairaalaan.
Tiedon hankkiminen on se pääjuttu, jolla itse koen voivani edes ministi hallita sairastumisriskiä. Käsiä olen pessyt ahkerasti aina, mutta silti flunssat ovat löytäneet meille.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, mulla on jo valmiiks keuhkoissa häikkää. Tulen olemaan siis todennäköisesti menehtyneitten listalla, jos tuo alkaa Suomessa levitä.
Turha alkaa siitä perusflunssasta selittämään, tää nyt oleva koronavirus ei ole perusflunssaa nähnytkään.
Ei niin. Perusflunssaan kuolee vuosittain miljoonia, koronaan muutama sata.
Miten suomalaiset päättäjät on niin tyhmiä?? Ne kiinalaisethan lentää tänne nimenomaan siksi, että pääsevät pakoon tuota virusta. Tietenkin!!! Kuka haluaisi jäädä maahan, jossa kohtaat varman kuoleman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama koskee venäjää. Siellä on valtavasti alueita joissa on pakjon köyhyyttä eikä sairaaloita. Venäjä ei ole sama kuin moskova ja pietari.
Tämä vie yhtålailla rikkaat kuin köyhät, sillå hoitoa ei ole.
Toki rikkailla on mahdollisuus eristäytyä köyhiä paremmin. Mutta viruksen salakavala ja pitkä itämisaika ja tuntematon tartuttavuus voi vaikeuttaa rikkaidenkin survival suunnitelmia.
Mieleen tulee se maan alle rakennettu valtava suoja, josta miljardöörit voivat ostaa suojan ydinonnettomuuden varalta.
Olisikin lystiä huomata maan alle sulkeutumisen jälkeen, että yksi röhii verta.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi olla noin ahdistunut? Aihe muuttuu ja ahdistus jatkuu.
Koska ei tunnista sairauttaan. Ketipinor auttaa.
Tässä just mietin, että hieno homma. Mitä oon seurannut, niin aika yleisesti Suomessakin ihmisten käsihygienia ja aivastelu on aika onnetonta. Käsiä ei pestä ja yskitään ja pärskitään joko kämmeneen tai ilmaan. Ja sitten lähmitään kaikki paikat. Ja tätä tekee niin aikuiset kuin lapsetkin.
Mua ahdisti aikoinaan lintuinfluenssa. Olin varma, että muuttolinnut tuovat sen keväällä mukanaan. Mitään ei tapahtunut.
Samoin kävi sikainfluenssan ja sarsin kanssa; paljon melua tyhjästä ainakin täällä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen sillä lailla huolissani, että luen paljon tietoa. Tuolta ei vain pysty oikein varautumaan, kun on niin leviävä. Se yksi infektiolääkärikin oli suojautunut päästä varpaisiin, mutta silmiä ei oltu peitetty, ja sitten sai tartunnan. Oli vielä hetkeä aiemmin ehtinyt antaa lausunnon asiantuntijana, ettei se kovin helposti tarttuva virus ole.
Eli ei voi muuta kuin pesyä käsiä ja varata kotiin jotain flunssalääkettä ja ruokaa siltä varalta, että sen saa ja toivoa parasta, että saisi lievänä. Kun on lapsiperhe, niin kontakteja on monia, eikä voi hallita tarttumista mitenkään. Omakin työ on sellainen, että tapaan paljon vieraita ihmisiä ja pitää kätellä ja olla joukkotapahtumissa, ja lisäksi työmatkat julkisissa liikennevälineissä, joissa joku aika aivastelee ympärilleen. Ja työmatkoja lentäen suurkaupunkeihin. Eipä melkein muuta voisi tartunnan saamiseksi tehdäkään enempää kuin mennä viettämään aikaa jonnekin terveysasemalle tai sairaalaan.
Tiedon hankkiminen on se pääjuttu, jolla itse koen voivani edes ministi hallita sairastumisriskiä. Käsiä olen pessyt ahkerasti aina, mutta silti flunssat ovat löytäneet meille.
No voithan sä jotain tehdä. Otat lapset kotikouluun ja jäät pois töistä. Yksinkertaista! Jos henki on sulle tärkee niin et keksi tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ahdisti aikoinaan lintuinfluenssa. Olin varma, että muuttolinnut tuovat sen keväällä mukanaan. Mitään ei tapahtunut.
Samoin kävi sikainfluenssan ja sarsin kanssa; paljon melua tyhjästä ainakin täällä Suomessa.
Ne nyt olivatkin aika pientä siihen verrattuna, mitä tää koronavirus voi potentiaalisesti aiheuttaa.
Kiinassa on muuten havaittu nyt myös vaaralliseksi nimettyä lintuinfluenssaa. Lintuja on tapettu ja sairastuneet vat toistaiseksi kuulemma/muka olleet sairaisiin lintuihin kontaktissa olleita työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
siellä kadulla "kuukahtetaan", jotta pääsevät nopeammin hoitoon ambulanssissa.
maailmalla on antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereita. on vaan ajan kysymys milloin ihmisiä kuolee samaa tahtia kuin sotavuosina.
Nämä "kuukahtelijat" ei kuule tarvii hoitoa.
"Näky summaa tilanteen kaupungissa, josta käsin koronavirusepidemia leviää nyt maailmalle. Ihmisiä sairastuu ja kuolee paljon."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pysayttava-kuva-kiteyttaa-maailmanl…
Vierailija kirjoitti:
Suojalasit onkin olennaista. Itse tilasin uimalasit vahvuuksillani.
Sairaanhoitaja salaa kuvatulla videolla kertoi hädissään, että virus leviää juurikin silmien kautta ilmatartuntana 10 sairastuneen ympärillä olevaan, yskäisyn kautta. Ja lopetti "olette itsenne varassa, pysykää sisällä älkääkä luottako viranomaisten tietoihin"
Kun tämä kerrotaan virallisesti THLssä 2 viikon päästä, alkaa paniikki ja hankalampi enää varautua.
Ja muistakaa suojat myös korvanne. Bakteeri hakeutuu myös korvakäytäviin, joten korvat on myös suojattava.
Huhhuh, joko Kiinassa lyödään nyt varmuuden vuoksi reippaasti yli turvallisuustoimien vuoksi, tai sitten kiinalaiset eivät ole kertoneet meille kaikkea ja ovat ottaneet kireän ja epätoivoisemmaksi muuttuvan linjan turvatoimien suhteen aihan aiheesta.
https://www.express.co.uk/news/world/1236590/coronavirus-latest-china-p…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siellä kadulla "kuukahtetaan", jotta pääsevät nopeammin hoitoon ambulanssissa.
maailmalla on antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereita. on vaan ajan kysymys milloin ihmisiä kuolee samaa tahtia kuin sotavuosina.
Nämä "kuukahtelijat" ei kuule tarvii hoitoa.
"Näky summaa tilanteen kaupungissa, josta käsin koronavirusepidemia leviää nyt maailmalle. Ihmisiä sairastuu ja kuolee paljon."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pysayttava-kuva-kiteyttaa-maailmanl…
Mtv uutisoi suomalaisista medioista parhaiten.
On muuten niin räikeä ero niillä kiinan virallisilla saurastuneiden ja kuolleiden luvuilla ja näillä ihmisten levittämillä tiedoilla, joissa ihmisiä kaatuu kuolleena maahan, ruumiita poltetaan ilman diagnoosia, sairaita lukitaan koteihinsa, dronet valvovat katuja & kehottavat ihmisiä koteihinsa ja suojautumaan, tietoja nettiin laittaneita ihmisiä pidätetään ja käsketään laskea kotieläimet ulos kodeista (varmaan ne ammutaan, tuskin jätetään kuljeksimaan vapaasti) ja uutisoidaan maailmalta, miten eri maat alkavat sulkea rajojaan ja laittaa tulijoita karanteeniin.
Pitää olla melko vahvasti in denial, että pitää tuota normaalina kausiflunssana.
Mutta sen sanoen - en ole ahdistunut, koska henkilökohtaisesti on vaikea tehdä mitään tartunnan ehkäisemiseksi. Olen sen sijaan aika pettynyt suomalaiseen tiedottamiseen ja ihmisten aliarvioimiseen. Varautuminen yhteiskunnan tasolla tuntuu välinpitämättömältä ja ylimieliseltä. Ja se thl:n asiantuntijamies... parempi, etten kirjoita mielipidettäni hänestä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva oikeasti saada vahvistus lånsimaisim kriteerein tutkitusta tapauksesta, jossa virus on poistunut kehosta ja lakannut todistetusti tartuttamasta.
Sellaista ei ole ja siksi ahdistaa.
Virukselle tyypillistå on itää ja tuhota keuhkot ylläyttäen vaikka 10 päivän kuluttua sairastumisesta ja ns hyvävointisissa taudinkuvissakin
Tämä Rovaniemen kiinalainenkaan ei ole selvillä vesillä.
Rovaniemellä oli eilen keskustassa aika tiheästi aasialaista turistia. Ei heillä taida olla kiire kotiin.
Totta on varmasti, että kuolleita on paljon enemmän kuin tuo raportoitu 300 tms mutta onhan sairastuneitakin varmasti kiinassa paljon enemmän kuin se 14 000.