Minua todella ahdistaa koko ajan tuo korona-asia. En saanut edes nukuttua viime yönä sen takia
Kuitenkin pitäisi keskittyä normaaleihin asioihin, mutta ahdistus estää. Kohtalotovereita?
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Olen odottanut koko ajan tietoa länsimaissa sairastuneiden toipumisesta ja kuolleisuudesta. Vasta sitten osaa sanoa miten tämä virus käyttäytyy. Nyt oli Filippiineillä yksi kuollut. En löytänyt tietoa, että kauanko oli ollut sairas. Missä kohtaa sairautta se vakavin vaihe. Aiemmin oli arvio, että vasta viikon kuluttua sairauden alkamisesta.
Ja nyt tuo uutinen, että miehen tila oli vakaa ja suht ok, mutta yhtäkkiä meni pahempaan ja kuoli. Kuin monelle käy noin? Missä vaiheessa voi arvioida, että potilas parani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa vain siksi, että Suomi ei tee yhtään mitään estääkseen epidemiaa täällä vaan päinvastoin. Kiinalaisia haetaan tänne konelasteittain vielä viikon verran kun muut maat sulkee rajoja ja on ajat sitten lopettaneet lennot. Jos oltaisiin pyritty estämään tartuntoja ja varauduttu se olisi sitten herran haltuun omalla kohdalla. Mutta nytkin Hgin keslustassa joka toinen tyyppi on kiinalainen...Miten siis vältytään? Eikä edes testata ihmisiä, muuta kuin ne jotka on olleet juuri Wuhanissa.
Olin eilen Helsingin keskustassa. Näin kaikkiaan ehkä kymmenen oletettavasti kiinalaista ihmistä. Ja satoja muita. Ei ole joka toinen kiinalainen. Yksikään niistä ei muuten yskinyt.
Että jotain suhteellisuudentajua nyt.Ok, koronavirus on hankala tauti, varsinkin kun ei siihen ole tepsivää hoitoa. Kyllä se varmaan leviääkin. Kukaan ei kuitenkaan tiedä sitä kuinka paljon lieväoireisia sairastuneita on joten kokonaiskuva taudista ei ole selvä.
Ne kuvat sairastuneiden keuhkoista ovat rumia, kyllä. Mutta kukaan ei tiedä sitäkään ovatko tuhot yksinomaan sen viruksen aiheuttamia ja onko kyse hallitsemattomasta immunologisesta reaktiosta jossa elimistö alkaa tuhota itseään kun virus laukaisee siinä poikkeavia reaktioita.
Esimerkkinä juuri tämä possunuha: siinäkin oli sen sairastaneita joilla ei ollut kuumetta, yskää ja lihassärkyä kummempia vaivoja. Ja sitten niitä joiden koko elimistö romahti aivan totaalisesti viruksen aiheuttamien reaktioiden seurauksena.
Henk.koht. tasolla on aika helvtin hanurista huomata kuuluvansa (tai sitten oma läheinen kuuluu) siihen porukkaan, jonka elimistö sanookin kaput. Mitä enemmän kuolleisuusluvut nousevat, sitä todennäköisempi tästäkin vaihtoehdosta tulee.
Ei auta kuin toivoa, että suurin osa tautitapauksista on niin lieviä, että ne eivät eroa normiflunssasta ja toivoa, ettei virus mutatoidu maailmalla tappavammaksi. Toivossa on vain tosi paha elää, kun oikein mistään ei mitään tiedetä ja Kiinassa puuhataan kaikenlaista samalla kun maailmalla epäillään, että Kiina pimittää yhä faktoja.
Perustelusi puoltavat ennemminkun ajatusta, että suren tätä vasta kun uhat ovat todennäköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ois pitänyt lähteä parin kolmen viikon päästä reissuun ulkomaille (matka jolle olen halunnut jo kauan) , ja suoraan sanoen pelottaa. Olisin valmis perumaan koko reissun omalta osaltani, mutta sen suuntaiset kommenttini ovat jo nyt herättäneet riitaa matkaseurueessa (perhe). Sen tiedän, että jos minä en lähde, osa porukasta puolisoni mukaanlukien lähtee.
Ahdistaa.
No hyvä, että näin on. Pääsee edes muut matkalle!
Oon kyllä miettinyt asiaa siltä kannalta, että kun kerran esim. oma puoliso reissuun lähtee niin sehän joka tapauksessa kantaa sieltä jotain mukanaan jos niillä mestoilla koronaa siinä vaiheessa on. Ja tartuttaa sitten minut kotona.
Äh.
Perhe lähtee matkalle. Mene sinä sen matkan jälkeen karanteeniin kahdeksi viikoksi.
Pilkkaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan nämä pahimmin pelkäävät pettyvät pian, kun mitään pahaa ei aattunutkaan.
Meillä on realistisesti ajateltuna paljon enemmän syytä pelätä vaikkapa liinenneonnettomuutta tai vaikkapa syöpää, jos haluaa jotain pelätä.
Syöpä ja liikenneonnettomuudet eivät tartu. Niiden takia ei ole eristetty kaupunkia ja peruttu lentoja yhteen maahan.
Juu, mika tarkoittaa että tätä vastaan voi aktiivisesti taistella. Syöpää ja liikenneonnettomuuksia vastaan ei samalla tavalla. Eli olen enemmän huolissani syövästä ja liikenneonnettomuuksista juuri nyt. Jos Suomessa alkaa kuolemaan satoja ja satoja tähän, niin sitten päivitän huolestumiseni vastaamaan lukuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen odottanut koko ajan tietoa länsimaissa sairastuneiden toipumisesta ja kuolleisuudesta. Vasta sitten osaa sanoa miten tämä virus käyttäytyy. Nyt oli Filippiineillä yksi kuollut. En löytänyt tietoa, että kauanko oli ollut sairas. Missä kohtaa sairautta se vakavin vaihe. Aiemmin oli arvio, että vasta viikon kuluttua sairauden alkamisesta.
Ja nyt tuo uutinen, että miehen tila oli vakaa ja suht ok, mutta yhtäkkiä meni pahempaan ja kuoli. Kuin monelle käy noin? Missä vaiheessa voi arvioida, että potilas parani?
Sepä se. 9 päivää kestää, kun keuhkot voi alkaa täyttyä yhtäkkiä mönjästä ja tappaa
(Tuo aiempi MTVn linkki)
Oikeasti, tämän pahempaa ja hankalampaa virusta ei ole. Ne ovat voittajia, joilla mahdollisuus asua erillään ihmismassoista.
Täällä myös ahdistunut.
Koitan lisätä edes pientä psykologista turvallisuuden / hallinnan tunnetta syömällä nyt hyvin ja tankkaamalla itselleni ja lapsille D ja C -vitamiinia sekä sinkkiä, nukkumalla paljon ja ulkoilemalla metsässä. Jos tämä vahvistaisi kehon vastustuskykyä.
Ahdistuksen lievittämiseksi postissa odottaa lisäksi 100 kpl kasvosuojia, hansikkaita sekä muuta. Siivousalan yrityksestä pystyi tilaamaan edullisesti. Mietin koska käydä kaupassa, esim aikainen aamu on hyvä ajankohta, kun vähemmän väkeä ja kaikkea ei ole vielä juuri lähmitty. Käsien pesua huolellisesti ja kainaloon yskimistä harjoiteltu ja keskusteltu sen tärkeydestä lasten kanssa.
Voi olla, että tällä ei ole mitään merkitystä, mutta ainakin tulee itselle olo, että yrittää edes jotakin.
Tsemppiä teille kaikille ahdistuksen kanssa eläville! Itsellänikin on taustaa, joka tässä varmasti myös aktivoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme tiedä mitään miehen tausta. Tuttavani 12-vuotias lapsi kuoli jokin aika sitten. Sai keuhkokuumeen, joka oli jo parantumassa mutta sitten äkillinen romahdus. Lapsella oli tosin ollut hieman aiemmin vakava sairaus, joka oli heikentänyt vastustuskykyä. Lapsi oli kuitenkin parantunut siitä ja suunnitelmissa oli kouluun palaaminen 1-2 kk:n sisällä, sillä vastustuskyky oli hyvää vauhtia matkalla kohti normaalin terveen lapsen vastustuskykyä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös ahdistunut.
Koitan lisätä edes pientä psykologista turvallisuuden / hallinnan tunnetta syömällä nyt hyvin ja tankkaamalla itselleni ja lapsille D ja C -vitamiinia sekä sinkkiä, nukkumalla paljon ja ulkoilemalla metsässä. Jos tämä vahvistaisi kehon vastustuskykyä.
Ahdistuksen lievittämiseksi postissa odottaa lisäksi 100 kpl kasvosuojia, hansikkaita sekä muuta. Siivousalan yrityksestä pystyi tilaamaan edullisesti. Mietin koska käydä kaupassa, esim aikainen aamu on hyvä ajankohta, kun vähemmän väkeä ja kaikkea ei ole vielä juuri lähmitty. Käsien pesua huolellisesti ja kainaloon yskimistä harjoiteltu ja keskusteltu sen tärkeydestä lasten kanssa.
Voi olla, että tällä ei ole mitään merkitystä, mutta ainakin tulee itselle olo, että yrittää edes jotakin.
Tsemppiä teille kaikille ahdistuksen kanssa eläville! Itsellänikin on taustaa, joka tässä varmasti myös aktivoituu.
Olihan niissä ffp3 -merkintä?
Luultavasti kiinalaisten keuhkot on jo lähtökohtaisesti pahan näköiset/huonossa kunnossa saasteiden takia. Tämä heikentää toipumista. Ja vieläkään ei ole kuollut tautiin muita kuin kiinalaisia. Peace.
Mä en nyt oikein ymmärrä. Jos tätä pelkää, niin yhtä hyvin voisi pelätä joka päivä auton alle jäämistä, syöpää, kausi-influenssaa... kaikkia asioita ei nyt vaan voi hallita. Täysin turhaa hysteriaa, keskittykää normaaliin elämäänne Ja unohtakaa koko asia.
Ihanaa, mulla on jo valmiiks keuhkoissa häikkää. Tulen olemaan siis todennäköisesti menehtyneitten listalla, jos tuo alkaa Suomessa levitä.
Turha alkaa siitä perusflunssasta selittämään, tää nyt oleva koronavirus ei ole perusflunssaa nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös ahdistunut.
Tarkoitatko,että oma työpaikkayrityksesi vai mistä saa halvalla?
Vierailija kirjoitti:
Mua ahdistaa kanssa, on turvattomuuden tunne. Mulla oli kanssa rikkinäinen lapsuus. Silloin oli aina laukku ulkona sateensuojassa pakattuna jos piti yöllä juosta kiireesti ulos ovesta, mikä tapahtui tosi usein, lähes viikoittain. Nyt olen jotenkin ihan samoissa tunnelmissa, oon hamstrannu hernekeittoa ja polttopuita ja kaikkee. Se on ihan sairasta, tiedän, mutta kun koitan epätoivoisesti löytää jonkun turvallisuuden tunteen jostain.
Eihän sun rektiossa oo mitään sairasta, kuulostaa ihan normaalilta.
Sehän on loistavaa, ettet oo antanut sun ahdistuksen lamauttaa sua vaan teet ihan fiksuja asioita sen ahdistuksen hillitsemiseksi.
Tuskin siitä haittaa on täyttää kaappeja valmiiksi ja hommata muita välttämättömyyksiä. Niitähän voi käyttää sitten hissukseen pois ja käyttää shoppailusta vapautuvan ajan johonki muuhun kunhan fiilikset rauhoittuu.
Itse en ole edes kovin ahdistunut mutta mietin silti josko täyttäisi pakastinta, ja hakisi lisää buranaa ja panadolia ainakin lapsille, tai miksei myös meille perheen aikuisille, eihän nekään pahaksi mene ja niistä on sitten hyötyä jos joku tauti tuleekin vaikka vain tavan nuhakuume eikä sittenkään koronaa edes lievänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WHO maailmanterveysjärjestö, oletko lukenut sen tiedotteita tai katsonut netistä?
Joo, mutta suurin huolenaihe on tässä kehitysmaat ja vähävaraiset, joilla ei ole rahaa ostaa terv.hoidon palveluita esim. USA
USA:ssa kaikilla (työssäkäyvillä) on vakuutukset jotka korvaa terveydenhoidon palveluiden kulut.
Kaikilla? Oho. Muistaakseni 40 miljoonaa on hanttihommissa, ei vakuutusta eikä tarpeeksi köyhä medicaidiin.
muistat väärin
Ihan turhaan hätäilet, se iskee vain ns heikkoihin eli lapsiin, vanhuksiin ja raskaana oleviin. Jos on perus terve jne niin tuskin iskee räkätautia kummoisempana.
Joo, suomessahan vanhuksilla ei ole väliä ja lapset ja raskaana olevat joutaakin jne...On sinulla arvopohjat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WHO maailmanterveysjärjestö, oletko lukenut sen tiedotteita tai katsonut netistä?
Joo, mutta suurin huolenaihe on tässä kehitysmaat ja vähävaraiset, joilla ei ole rahaa ostaa terv.hoidon palveluita esim. USA
USA:ssa kaikilla (työssäkäyvillä) on vakuutukset jotka korvaa terveydenhoidon palveluiden kulut.
Suomessa on kaikilla muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kaikilla muillakin.
suomessa sinut pakotetaan valtion toimesta maksamaan kaikkien muidenkin kulut kuin omasi.
mielestäni tämä on väärin.
Seinäjoella asioin eilen apteekissa ja samlla kysyin onko vielä suusuojia heillä? Vastaus oli, kyllä ne ovat kaikki loppu. Eli varautumista löytyy täälläkin. Katselin kotona suodatinpussia ja ajattelin, no hätätilassa kaksi niitä päällekkäin, kai sekin jotain auttaa jos...
Perhe lähtee matkalle. Mene sinä sen matkan jälkeen karanteeniin kahdeksi viikoksi.