Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantajan avautuminen: Mistä h*lvetistä hyviä työntekijöitä?

Vierailija
01.02.2020 |

Taas päätty lauantai-ilta siihen, kun työntekijät lähettää viestiä kun ei voi tehdä huomista vuoroa ja toinen on laskenu kassan väärin ja ens viikon inventaarioon ei päästäkään vaikka luvattu. Millä hitolla ne hyvät ja luotettavat työntekijät tunnistetaan työhakemuksista/haastatteluissa? Menee hermot.

Kommentit (152)

Vierailija
61/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä helvetistä ne on otettava. Muissa helveteissä on ihan omat helvettinsä menossa.

Olen mm. käynyt muissa universumeissa ja niissäkin on helvettiä menossa.

ZincZinc

Olis aika ottaa ne aamulääkkeet, jos iltalääkitys unohtoi.

Vierailija
62/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni voi olla aloittaessaan hyvä työntekijä, mutta työolosuhteet voivat tehdä heistä välinpitämättömiä. Eli rekry voi onnistuttakin. Jos maksaa tes minimiä ja ainoa työsuhde-etu on työterveyshuolto niin silloin on kovin vaikea saada motivoitunutta porukkaa. Olisi kiva tietäö firmasta enemmän. Ilmeisesti jokin kaupan- tai ravintoalan paikka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tunnistetaan?

- on tehnyt töitä aiemminkin

- on suositukset edellisiltä työnantajilta (arvioinnillinen työtodistus pyydetty, tai suosittelijat) 

- soitat suosittelijoille ja kysyt suoraan millainen tyyppi

- katsot mitä harrastaa työn ulkopuolella. onko pitkäjänteistä ja puuduttavaakin harjoittelua vaativia urheilu/kulttuuriharrastuksia tmv, erityisesti menestystä niissä (joko luonnonlahjakkuus tai todennäköisemmin tehnyt ahkerasti töitä) 

- koulutodistus, jos haluat laskutaitoisia erityisesti niin kannattaa tarkistaa

Kun löydät sen helmen jolla em asiat kunnossa:

- anna hitusen TES:n pakollista tasoa parempi palkka tai muita etuja joita alalla ei välttämättä odoteta (esim. liikuntaseteleitä, hyvinvointimittaus tmv) 

- kun tyyppi on ollut 9-12kk töissä ja tehnyt kaiken "oikein", annat kohtuullisen palkankorotuksen tai bonuksen hyvin tehdystä työstä ja luottamuksen osoituksena

- osoitat arjessa että arvostat: kysyt miten menee, näytät että itsekin teet töitä etkä käy vain "vahtimassa", tutustut työntekijöihisi ihmisinä (mitä haluavat tulevaisuudelta ym, onko urahaaveita, voitko auttaa heitä niiden saavuttamisessa tai antaa myöhemmin lisää vastuuta nykyisessä paikassa), kehut kun tekevät hyvää työtä, päästät joskus hiljaisena päivänä aiemmin kotiin (eikä vähennetä palkasta). 

Kun helmi on pidetty talossa ja tyytyväisenä:

- uuden rekrytarpeen tullessa kysyt nykyiseltä (hyvältä) työntekijältä josko voivat levittää sanaa että etsittäisiin hyvää uutta tyyppiä - kun kollegaksi olisi tulossa tämä henkilö joka viihtyy ja pitää työpaikastaan, hän todennäköisesti vetää puoleensa samankaltaisia hyviä tyyppejä. 

Suosittelijoita ei välttämättä parhailla hakijoilla ole, koska ovat vaihtamassa nykyisestä pitkäaikaisesta työpaikastaan uuteen, eivätkä luonnollisestikaan halua vaihtamisaikeistaan hiiskua ennen kuin uusi työpaikka on varma. Vaatimus menestyksestä urheilussa/kulttuurissa tiputtaakin sitten valtaosan hakijoista pois, ja usko huviksesi, että siellä pois tippuneiden joukossa on paljon erinomaisia kandidaatteja.

Vierailija
64/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne hiljaset ja ujotkaan ole automaattisesti hyviä työnyekijöitä. Toiset ihmiset ovat sosiaalisia ja supliikkeja eikä se tarkoita, että he vaan juoruosivat ja päivittävät somea. Vähän on ikävä asenne monella kommentoijalla.

Ujot ja hiljaiset ovat välillä ikäviä työntekijöitä, koska eivät uskalla välttämättä kysyä jos eivät osaa. Palautetta saadessa sulkeutuvat lisää.

Vierailija
65/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytät vuokratyöntekijöitä kuten muutkin.

Tämä voi kuulostaa raadolliselta, mutta meillä näkyy vasta muutamassa viikossa, mikä joku on miehiään tai naisiaan. Ei tarvi olla sen varassa, kuinka on vakuutellut motivaatiotaan tai kehunut muuten itseään.

Ja teillä ei ole kuultukaan koeajasta?

Vierailija
66/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se (nimi muutettu) oli vitsi. Googlettamalla löytyy mielenkiintoisia juttuja kuinka firma kohtelee työntekijöitään. Tässä yksi esimerkki.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/61dba14d-e77a-42b0-8ddf-92dd3e431656

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellinen työnantajani vannetukku.fi (nimi muutettu) ilmoittaa suoraan työsopimuksessa ettei työehtosopimusta ole alalla (tämä on valhe jonka jokainen työntekijä tietää. Työehtosopimuksen saa selville kun vie firman oikeuteen joko liiton avulla taikka ilman). Väärin maksetuista palkoista on 2 viikkoa aikaa valittaa taikka valitus on aiheeton (tämä on valhe. Lain mukaan väärin maksetusta palkasta on 2 vuotta aikaa valittaa). Firman ei tarvitse tilittää ammattiliitolle työntekijän jäsenmaksua koska se huomioidaan palkassa (tämä on valhe. Työnantaja jättää mm. vuosittaiset yleiskorotukset maksamatta).

.

Tämän jälkeen työnantaja on mukana jokaisessa rekrytointitapahtumassa hakemassa uusia työntekijöitä. kannattaisiko työnantaja osapuolen kokeilla joskus toimia rehellisesti jos firmassa on jatkuvasti työvoimapula.

Sanoit että firman nimi muutettu, mutta tuommoinen firma kuin Vannetukku on olemassa

No tuohan on aivan normaalia toimintaa nykyään työpaikoilla. Ihme valitusta työntekijöiltä.

Kyllä tänne tulee pian Afrikasta nöyriä työntekijöitä miljoonittain.

Jaa miten ajattelit että just ne on nöyriä. Samaa ihme kuvittelua jota kaikki mediat toitottaa. Jos ne olisi nöyriä ja tuotteliaisia Afrikka kukostaisi eikä eläisi köyhyydessä.

Vierailija
67/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös niiitä perseestä tule. Osuinko oikeaan?

Vierailija
68/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi kuulostaa raadolliselta, mutta meillä näkyy vasta muutamassa viikossa, mikä joku on miehiään tai naisiaan. Ei tarvi olla sen varassa, kuinka on vakuutellut motivaatiotaan tai kehunut muuten itseään.

Siinäpähän sitten tuskailet hyvien tekijöiden puutetta. Ei ne parhaat tekijät vuokrafirman listoilla ole.

Vierailija
69/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä työntekijöitä on vaikka kuinka paljon mutta maksaa myös. Työnantaja se on joka niitä huonoja palkkaa, oma vika.

Vierailija
70/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko maksat palkkaa työntekijöillesi? Mikä on tuntipalkka?

Vierailija
71/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työnantajana pidän tärkeänä muutamaa seikkaa:

- Vaikka rekryprosessi vie aikaa muulta tärkeältä, on se syytä käydä läpi huolella. Älä koskaan palkkaa ensimmäistä hyvää, vaan haastattele aina vähintään kuusi vaihtoehtoa. Ota haastatteluun mukaan aina työntekijöiden puolelta edustaja. He tietävät sinua paremmin mitä työ käytännössä on. 

- Jos haluat sitouttaa työntekijän, maksa aina jos mahdollista tessiä enemmän. TES määrittelee minimipalkan, ei maksimia. 

- Kokemus on osoittanut, että jos työntekijöillä on mahdollisuus vaikuttaa firman tulokseen hyötymällä siitä, niin se on todella hyvä motivaattori. Maksa siis tuloksen mukaan bonuksia kaikille työntekijöille.

- Pomona koita olla niin johdonmukainen kuin mahdollista. Alaisille ei mikään ole ahdistavampaa kuin epäjohdonmukainen esimies. 

- Ja ehkä se tärkein juttu: muista antaa palautetta riittävän usein. Kaikki meistä haluavat tuntea olevansa tärkeitä.

Jos toimii edellä mainituilla tavoilla, niin kyllä työntekijätkin haluaa olla mukana tekemässä yhdessä yrityksestä parempaa ja kannattavaa. Meillä on vaihtuvuus pientä, ja työpaikalla hyvä ryhmähenki. Ja kuulemma maksamme keskiarvoa parempaa palkkaa alalla.  

Vierailija
72/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne hiljaset ja ujotkaan ole automaattisesti hyviä työnyekijöitä. Toiset ihmiset ovat sosiaalisia ja supliikkeja eikä se tarkoita, että he vaan juoruosivat ja päivittävät somea. Vähän on ikävä asenne monella kommentoijalla.

Ujot ja hiljaiset ovat välillä ikäviä työntekijöitä, koska eivät uskalla välttämättä kysyä jos eivät osaa. Palautetta saadessa sulkeutuvat lisää.

Tai sitten vika on palautteen antajassa. Sekin on taitolaji. Harva osaa antaa kritiikkiä rakentavalla tavalla. Muistatko antaa koskaan hyvää palautetta? Kokeile tästä lähtien antaa yhtä kritiikkiä kohden 10 positiivista palautetta. Jatkuva moite lannistaa muutkin kuin ujot.

Vierailija
73/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmoraali on vaan nykyään monilla mitä on. Ei sitouduta työhön, näkyy työaikojen noudattamisessa, lorvailussa, saikuttamisessa. Tietysti on poikkeuksia, mutta työhönottotilanteissa hankalaa tietää, kuka toimii mitenkin. Vain aika näyttää. Olin aiemmin töissä ammattiopistossa Pohjois-Suomessa, toistuvasti opiskelijoiden työssäoppimisjaksoilta varsinkin pääkaupunkiseudulta tuli tosi hyvää palautetta. Nuoret noudattivat työaikoja ja tekivät ahkerasti töitä. Jaksot saattoivat olla puolen vuoden pituisia, luulisi, että siinä ajassa tuli totuus esiin. Nämä nuoret olivat tottuneet tekemään töitä jo lapsesta asti. Eli kannattaa palkata heitä, jos tarjolla on.

Vierailija
74/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin vuosia loistava työntekijä, venyin silloin kun pitää ja välitin asiakkaista. Kas kummaa tajusin, ettei työnantaja välitä panoksestani pa* kan vertaa saman palkan saa viereinen Riitta, joka vain ilmestyy paikalle. Mitään ilmoittamatta loppuivat bonukset ja kesäjuhlat ym. kannustimet. Nyt kun olen Riitta niin kauhea itku kun kaikki kaatuu päälle. Niinpä. Nyt käytän pitämättömät sairaslomat, opintovapaat, vanhempain ja äitiysvapaat ja sen jälkeen firma vaihtoon. 

N32

Sama juttu. Meillä eräs rva saa vaihtaa työvuoroja ja tehtäviä miten haluaa. Tulee myöhässä kun auto ei starttaa ja lähtee ajoissa...

Viimeksi valitti kun joutui vastaamaan puhelimeen ja hoitamaan ”hänelle kuulumattoman” asian...

Näitä osuu joka työpaikalle ainakin yksi. Raivostuttavaa.

Meillä yks äijä kerran jos toisenkin oleskeli taukotilassa kun juuri silloin ei ollut tehtävää mitä piti tehdä. No, tuli sitten homma eteen, niin silloin tämä ilmoitti aloittavansa lounastauon ja toinen joutui puikkoihin. Muut porukasta joutui paikkailemaan jälkiä kun oli rahalleen hidas kuin mikä, keskittyi aina muuhun kuin siihen mitä olisi pitänyt tehdä. Jouduin usein sanomaan että sun on nyt tehtävä tämä ja noille muille jutuille on sitten oma hetkensä. Ilmapiiri oli perseestä tämän takia. Minä rauhallinen nainen jouduin usein ärähtämään ja komentamaan takaisin töihin kun henkselit paukutellen tuli "kello pelastaa" meiningillä kertomaan, että ei taaskaan ehtinyt saada hommiaan valmiiksi ja meinasi siis jättää pienen osan hommista kesken kun kaikki muut aina ehtivät ne tehdä. Tyyppi ihan oikeasti lusmuili pitkiä aikoja työajasta ja sitten oli että ei ehtinyt millään. Kumma kuitenkin kun ei kehdannut sitten olla menemättä takas kun ärähdin. Mikä h%ton järki??

En ollut esimies, lähinnä työnjohdollisissa tehtävissä ja syletti kun omaa työaikaa kului ns. hukkaan tämän kanssa kun sitä piti vahtia koko ajan missä nurkan takana se nyt tällä kertaa on tekemättä. Esimieskin oli sellainen lapanen ettei uskaltanut sanoa tälle tyypille suoraan. Aargh. Tulipa ahdistava olo kun muistin tän.

Vierailija
75/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksatko sille hyvälle työntekijälle saman verran liskaa kuin ei-hyville työntekijöille? Eli TEssin minimin. Jos kyllä niin älä ihmettele että hyviä työntekijöitä ei löydy. Itse en ala tekemään yhtään sen paremmin töitä kuin työpaikan surkein yksilö jos palkkataso on sama.

Niinpä niin, useinhan se menee niin että ne supliikit hyvät tyypit saa ne korotukset ja hissummat hyvät työntekijät jää huomaamatta, koska eihän työnantajaa heisän työsuorituksensa kiinnosta kuin vasta sitten kun alkavat kohteluun kypsyneenä jättämään töitä tekemättä.

Vierailija
76/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin vuosia loistava työntekijä, venyin silloin kun pitää ja välitin asiakkaista. Kas kummaa tajusin, ettei työnantaja välitä panoksestani pa* kan vertaa saman palkan saa viereinen Riitta, joka vain ilmestyy paikalle. Mitään ilmoittamatta loppuivat bonukset ja kesäjuhlat ym. kannustimet. Nyt kun olen Riitta niin kauhea itku kun kaikki kaatuu päälle. Niinpä. Nyt käytän pitämättömät sairaslomat, opintovapaat, vanhempain ja äitiysvapaat ja sen jälkeen firma vaihtoon. 

N32

Sama juttu. Meillä eräs rva saa vaihtaa työvuoroja ja tehtäviä miten haluaa. Tulee myöhässä kun auto ei starttaa ja lähtee ajoissa...

Viimeksi valitti kun joutui vastaamaan puhelimeen ja hoitamaan ”hänelle kuulumattoman” asian...

Näitä osuu joka työpaikalle ainakin yksi. Raivostuttavaa.

Meillä yks äijä kerran jos toisenkin oleskeli taukotilassa kun juuri silloin ei ollut tehtävää mitä piti tehdä. No, tuli sitten homma eteen, niin silloin tämä ilmoitti aloittavansa lounastauon ja toinen joutui puikkoihin. Muut porukasta joutui paikkailemaan jälkiä kun oli rahalleen hidas kuin mikä, keskittyi aina muuhun kuin siihen mitä olisi pitänyt tehdä. Jouduin usein sanomaan että sun on nyt tehtävä tämä ja noille muille jutuille on sitten oma hetkensä. Ilmapiiri oli perseestä tämän takia. Minä rauhallinen nainen jouduin usein ärähtämään ja komentamaan takaisin töihin kun henkselit paukutellen tuli "kello pelastaa" meiningillä kertomaan, että ei taaskaan ehtinyt saada hommiaan valmiiksi ja meinasi siis jättää pienen osan hommista kesken kun kaikki muut aina ehtivät ne tehdä. Tyyppi ihan oikeasti lusmuili pitkiä aikoja työajasta ja sitten oli että ei ehtinyt millään. Kumma kuitenkin kun ei kehdannut sitten olla menemättä takas kun ärähdin. Mikä h%ton järki??

En ollut esimies, lähinnä työnjohdollisissa tehtävissä ja syletti kun omaa työaikaa kului ns. hukkaan tämän kanssa kun sitä piti vahtia koko ajan missä nurkan takana se nyt tällä kertaa on tekemättä. Esimieskin oli sellainen lapanen ettei uskaltanut sanoa tälle tyypille suoraan. Aargh. Tulipa ahdistava olo kun muistin tän.

Rahalleen = tahallaan

Vierailija
77/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa sanon kuin moni muukin. Palkkaa 45 täyttänyt. Ei roiku somessa, arvostaa työtään, yleensä sosiaalinen elämä muualla kuin työpaikalla, ymmärtää odotukset, lapset ei häiritse työntekoa jne. Mutta sinun pitää myös katsoa peiliin, onko oma panoksesi johtamisessa kunnossa? Palkkaus ja työolot kunnossa?

Menee just päinvastoin. Ne roikkuu somessa nykyään pahemmin kuin kukaan. Ei arvosta työtään: talo on maksettu, lasten menoja ei ole joten työllä hankitaan lähinnä massit leipään ja sähköön. Ja jos on säästöjä, työ on lähinnä harrastustoimintaa. Ei paljoa oikeastaan kiinnosta saako kenkää huonon työtuloksen takia. Olikin ihan kamalaa herätä niin aikaisin töihin.

Yleensä heillä on paras ymmärrys lähinnä omista oikeuksistaan. Jos kysyy onnistuuko pikainen vuoronvaihto, he jylisevät lakipykälistä ja jaksamisesta, käytävät vaan kaikuvat. Ylitöitä tehdään vaan ma-to ja sekin johtuu yleensä siitä että jäädään lähtiessä suustaan kiinni kahvihuoneeseen.

Sosiaalinen elämä On työpaikalla. Vain 45 ja yli olevat tulevat töihin tuntia ennen hengaamaan. Töitä he eivät tee vaan keittävät kahvia ja juttelevat bestiksensä kanssa. Ja tämä jatkuu vielä työajan alkamisen jälkeen, työnteon ei anneta häiritä jutustelua. Tai työajan häiritä kahvitaukoa.

Vierailija
78/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikki 'hyvät' palkattu varastolle ensin vuokratyöfirman kautta ja sen jälkeen vakinaistettu ('huonot' on saatu karsittua pois(.

Tuo 'maatalon lapsi' on hyvä tausta, samoin meille löytynyt hyvä 'yrittäjän lapsi', ja 'yh-äidin-lapsi'(joka siis todellakaan ei aio enää aikuisuuttaan viettää etsien punalappuja..)

- ihmisiä joiden tausta on opettanut Tekemään ja arvostamaan työtä siis.

(Ja kaikki olleet 'perussiistejä' työhaastattelussa muttei mitenkään 'löytöjä' heti siinä vaiheessa)

Vierailija
79/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksatko sille hyvälle työntekijälle saman verran liskaa kuin ei-hyville työntekijöille? Eli TEssin minimin. Jos kyllä niin älä ihmettele että hyviä työntekijöitä ei löydy. Itse en ala tekemään yhtään sen paremmin töitä kuin työpaikan surkein yksilö jos palkkataso on sama.

Niinpä niin, useinhan se menee niin että ne supliikit hyvät tyypit saa ne korotukset ja hissummat hyvät työntekijät jää huomaamatta, koska eihän työnantajaa heisän työsuorituksensa kiinnosta kuin vasta sitten kun alkavat kohteluun kypsyneenä jättämään töitä tekemättä.

Juurikin näin, hissukka kun pitää puoliaan, hänelle ei anneta vaihtoehtoja, joku tehtävä on otettava vastaan vaikka aika, resurssit ei riittäisi ja koska moni muu supliikimpi on tehtävästä kieltäytynyt.

Mulle tavallaan kävi näin. Oli monta eri osaa mistä työnkuva muodostui, eli jo valmiiksi hiukan sillisalaattia koko homma. Eikä siinä mitään kun resursseja oli ja esimies oli hyvä tyyppi joka piti tarvittaessa puolia.

Sitten esimies vaihtui ja uusi ei ymmärtänyt näitä lisukehommia ollenkaan, niitä oli siis siksi ettei päätehtävässä riittänyt alkuun koko ajalle töitä. MUN olisi pitänyt päästä niistä eroon, ihan sama mulle, mutta jos teen (olkoonkin entisen) esimiehen määräämiä tehtäviä, uuden kuuluu silloin muuttaa työnkuva sellaiseksi kun tehtävä edellyttää, en mä voi mennä yhtäkkiä sanomaan että asia jota olen hoitanut 5 vuotta niin nyt en yks kaks teekään. Itse tosin velvoitti ottamaan myös tällaisia ylimääräisiä nakituksia eikä silloin haitannut ollenkaan, vaikka jonkun muun aikataulu painoi päälle. Silloin painoi esimieskin ja pyysi kaikenlaista sälää millä ei sillä hetkellä ollut merkitystä.

Oli vain tosi kiva huomata, että kun toimenkuvasta haluttiin sitten selkeä, niin minä en kelvannutkaan enää siihen hommaan. Tilalle valittiin kyllä pätevä, myös supliikki jne. ja hänelle siivottiin valmiiksi kaikki ylimääräinen pois. Se mistä minä sain jatkuvasti moitteita ettei noi kuuluisi sulle. Eli esimies pystyi kyllä toimenkuvan saamaan haluamakseen, ei vain mun kohdalla viitsinyt sitä tehdä.

En ole enää töissä siellä ja se supliikki jatkajakin vaihtoi hommia reilun vuoden päästä. Niin myös esimies.

Vierailija
80/152 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä kaikenlaisia työkavereita tullut nähtyä. Yksi hoiteli verkostomarkkinointibisneksiään, yksi saattoi kadota kesken päivän sanomatta mitään. Yksi oli asettanut rajan, paljonko tekee töitä (n. puolet siitä, mitä itse tein), ja lopun ajan istui puhelimen ääressä. Yksi viihtyi tupakkapaikalla juttelemassa, vaikka ei polttanut ja näitä esimerkkejä riittäisi. Ei vika aina ole työnantajassa. Itse olen tunnollinen ja saanut palkankorotuksia pyytämättä. Myös jousto on toiminut molempiin suuntiin.